Gå til innhold

Språkreise. La 15-åring dra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine til å dra på språkreise til en by nær Brighton i England da jeg var 15. Folk drakk bittelitt, ja, og jeg husker vi prøvde å smugrøyke, men vi likte jo verken smaken av de få drinkene vi hadde i oss eller sigarettene. Men det hørte liksom med.

Alle som reiste var kjekke og greie ungdommer, og det var ikke noe fyll selv om man gjerne kjøpte seg en drink i baren på det lokale diskoet.

Jeg ville anbefalt følgende:

1: bo hos vertsfamilie, da får hun daglig oppfølging og vertsfamiliene setter gjerne grenser for hvor sent ute man kan være etc, og rutinene med frokost og middag i familien.

2: få henne til å reise med en venninne. Da går man ikke alene på gaten om kvelden. Det var veldig trygt der vi var (selv om vi også hørte om voldtekter som hadde vært før), og tryggere ble det nok av at vi hang sammen hele tiden, jeg og venninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

For omlag 25 år siden var jeg på språkreise med STS i Torquay. Mener å huske jeg faktisk bare var 14 år.

Reiste med 2 venninner (samme alder) og vi bodde hos en vertsfamilie sammen. Venninnene mine var "skikkelige" jenter, mens jeg var mer interessert i litt spenning. Er glad jeg hadde dem med, ellers kunne det nok ha blitt litt mer sprell.

Ble ikke så mye engelskprating siden vi hadde hverandre. Men vi lærte å bli mer selvstendige og har bare positive erfaringer med det. Det skjedde ingenting galt. Hverken med alkohol, sex eller røyk.

Husker at i forbindelse med reise til og fra Torquay måtte vi ha et par dager i London, alene. Vi lå på hotell og tok oss frem på egen hånd med hjelp av føtter og underground. Var innom mange severdigheter og utforsket mye av London. Kveldstid/natt holdt vi oss inne på hotellet.

Vi hadde ingen storbyerfaring, bare 3 jenter fra en liten by i Nord-Norge.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg var på språkreise på Malta for ca. 7 år siden. Jeg var da 17 år gammel, og de fleste andre var like gamle. En av jentene i gjengen var imidlertid 15 år, og henne tok vi litt ekstra ansvar for.

Språkreiseoperatøren satte strenge grenser for alkoholbruk. Hvis man ble tatt mens man var full, ble man sendt rett hjem. Vi var kun ute på byen en kveld, siste kvelden før vi dro hjem, og det gikk pent for seg. Jeg bodde hos vertsfamilie, og de hadde innetider som jeg ikke ville eller turde å trosse. Så alt i alt var det minimalt med fyll og sene netter. Jeg tror nok det vil gå bra å sende datteren din på språkreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg var på språkreise på Malta for ca. 7 år siden. Jeg var da 17 år gammel, og de fleste andre var like gamle. En av jentene i gjengen var imidlertid 15 år, og henne tok vi litt ekstra ansvar for.

Språkreiseoperatøren satte strenge grenser for alkoholbruk. Hvis man ble tatt mens man var full, ble man sendt rett hjem. Vi var kun ute på byen en kveld, siste kvelden før vi dro hjem, og det gikk pent for seg. Jeg bodde hos vertsfamilie, og de hadde innetider som jeg ikke ville eller turde å trosse. Så alt i alt var det minimalt med fyll og sene netter. Jeg tror nok det vil gå bra å sende datteren din på språkreise.

Med "sendt rett hjem" mente jeg altså hjem til Norge. Det var noen som ble det mens vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
jeg tror språkreisene har endret seg veldig de siste årene. i 80-90 årene var det mest festing o.l. men det virker som om regler osv. har blitt mye strengere nå. var på språkreise til ngland i fjord, og det var helt fantastisk. ingen fyll ingen festing, bare koselig og lærerikt. utrolig flott oplevelse jeg ikke ville vært foruten

Dette har du nok helt rett i. For noen år siden var det store oppslag i Sverige om språkreiser og fyll, noe som førte til at både STS og EF (som begge er svenske) innførte strengere regler. Derfor blir det helt feil å sammenligne språkreiser for 10-15 år siden, med språkreiser i dag.

Hos det selskape jeg er leder for, er det nulltoleranse for alkohol, og vi sjekker at alle ungdommene er tilbake til rommet, edrue, ved innetid. Det er selvfølgelig mulig at noen har tatt seg en øl, men noe særlig mer enn det merker vi, og da blir de sendt rett hjem på foreldrenes regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du nok helt rett i. For noen år siden var det store oppslag i Sverige om språkreiser og fyll, noe som førte til at både STS og EF (som begge er svenske) innførte strengere regler. Derfor blir det helt feil å sammenligne språkreiser for 10-15 år siden, med språkreiser i dag.

Hos det selskape jeg er leder for, er det nulltoleranse for alkohol, og vi sjekker at alle ungdommene er tilbake til rommet, edrue, ved innetid. Det er selvfølgelig mulig at noen har tatt seg en øl, men noe særlig mer enn det merker vi, og da blir de sendt rett hjem på foreldrenes regning.

Det er jeg glad for å høre! :) Da jeg var på språkreise i Spania som 15-åring (altså for 9 år siden) var det så ville tilstander at jeg har tenkt at jeg aldri i livet ville sendt mine barn på språkreise. På velkomstmøte første dagen fikk vi beskjed om å holde oss unna den og den gata når vi var fulle, siden det ofte var voldtekter der. Hos vertsfamiliene var det frie tøyler med tanke på innetider, de fleste fikk egne nøkler og kom og gikk som de ville. En svensk jente ble pumpet to ganger i løpet av tre uker uten å bli sendt hjem av lederen som var med henne på sykehuset. Siste kvelden hadde vi grillfest på stranda der lederne serverte oss sangria...

Selv var jeg veldig stille og rolig på den tiden, og det var vel grunnen til at det gikk så bra som det gjorde. Allikevel var det ikke så lett å stå imot presset og den gratis alkoholen (shots når man leverte kortet til innkasterne), så jeg virret nå rundt der nede i min første tequila-rus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Absolutt! Hadde ikke reglene vært så strenge, så hadde ikke jeg reist som leder. Jeg har jo ikke noe ønske om å ha ansvaret for masse fulle tenåringer akkurat :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Tonje_*
Min 15 årige datter har lyst til å dra på språkreise til England. Hvordan er egentlig disse reisene. Blir ungdommene "passet på" litt. Er det festing og alkohol? Hadde dere latt deres 15-åring dra (sammen med venninne). Kjenner at jeg er litt skeptisk..

Hei

Jeg dro med EF språkreiser i fjor da jeg var 13 år. Vi ble godt tatt vare på og det var kjempegøy. Hvis du er litt skeptisk i det heletatt i å sende henne til england IKKE SEND HENNE TIL BRIGHTON har bare hørt masse dålig og mye festing og drikking. Tourquay er et veldig bra sted som mange skryter av. Reiser neste år til Malta som også er å annbefale. [ en venninne av meg var der i år og var kjempefornøyd.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg dro med EF språkreiser i fjor da jeg var 13 år. Vi ble godt tatt vare på og det var kjempegøy. Hvis du er litt skeptisk i det heletatt i å sende henne til england IKKE SEND HENNE TIL BRIGHTON har bare hørt masse dålig og mye festing og drikking. Tourquay er et veldig bra sted som mange skryter av. Reiser neste år til Malta som også er å annbefale. [ en venninne av meg var der i år og var kjempefornøyd.]

Det kommer helt an på hver enkelt tenåring. Kjenner en som dro til Brighton som tenåring og som ikke var noe interessert i drikking og som hadde det helt fint. Ikke alle tenåringer som hiver seg på fylla med en gang de kommer hjemmefra, det finnes de som står i mot og så! Ikke alle tenåringer følger saueflokken!

Endret av Pet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Margrete

Hei, da jeg var 15 dro jeg sammen med EF ned til Oxford! Dette var en av de beste opplevelsene i hele mitt liv, og anbefaler det på det sterkeste. Gjennom hele turen hadde vi ledere som var svært strenge, og som passet veldig godt på oss. Jeg kom også i en familie som passet på at vi var inne i god tid og tok godt vare på oss. Kulturen er veldig anerledes i England, tro det eller ei! Dette er noe man vil reagerer veldig på de første dagene, spessielt hvis du bor i en vertsfamile, men ettervært går det kjempe greit. Det er en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme, jeg har lært masse. Både om språk og forskjellige kulturer. Desuten får du venner fra hele verden, som jeg forsatt har god kontakt med, så jeg kan forsatt få praktisert engelsk masse. Anbefaler EF, de har mange gode aktiviter, og jeg følte vi ble tatt godt vare på der nede. Ef har også bra sider ( litt lik som facebook) der du kan bli kjent med folk før du drar, altså er du ikke like aleine når du drar! :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sendt henne på International Youth Camp. Mye mer lærerikt, i tillegg til at hun får brukt engelsk døgnet rundt: http://www.iycamp.com/

Anonym poster: 0e980dafd0c17df5d00cdf2fa2df7bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har en usosial gutt på snart søtten, som foretrekker å være alene på rommet sitt hele tiden. Bør jeg sende han på språkreise?



Anonymous poster hash: 1ef4c...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene ble godt fulgt opp da de var på språkreise på Malta i fjor sommer. En venninne sendte sin 15.åring av gårde og det gikk veldig bra, må fortelle at den her jentungen er ekstremt rolig da, nærmest sedat og brukte dermed ikke situasjonen til sin fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Han vil helst ingeting, Bare værra ifred på rommet sitt. Men det kan han jo ikke, og jeg tror en språkreise hadde gjort ham godt. Han digger å snakke engelsk og dør av lyst etter å se stonehenge, begge deler er jo tigjengelig på tre uker i england. Men han vil ikke reise. Bør jeg sende ham likevel?



Anonymous poster hash: 1ef4c...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Han vil helst ingeting, Bare værra ifred på rommet sitt. Men det kan han jo ikke, og jeg tror en språkreise hadde gjort ham godt. Han digger å snakke engelsk og dør av lyst etter å se stonehenge, begge deler er jo tigjengelig på tre uker i england. Men han vil ikke reise. Bør jeg sende ham likevel?

Anonymous poster hash: 1ef4c...988

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det men det er delte meninger. Tar gjerne flere svar her.



Anonymous poster hash: 1ef4c...988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han må ville dra selv, ellers blir det nok ingen god opplevelse. Med mindre han er som autisten min som må presses og når han gjør ting så liker han det, men han liker ikke forandring der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine og reiste til England på språkreise. Dette er nå 16 år siden. Etter å ha opplevd det jeg gjorde så hadde jeg aldri godtatt at mine barn dro. Det fløt av alkohol, vi skulket skolen og bare festet. To av jentene jeg reiste med ble voldtatt, to gutter ble så hardt banket opp at de var skadet i lang tid etterpå. Tror få reiser på sånne turer for å lære noe, men for å feste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine og reiste til England på språkreise. Dette er nå 16 år siden. Etter å ha opplevd det jeg gjorde så hadde jeg aldri godtatt at mine barn dro. Det fløt av alkohol, vi skulket skolen og bare festet. To av jentene jeg reiste med ble voldtatt, to gutter ble så hardt banket opp at de var skadet i lang tid etterpå. Tror få reiser på sånne turer for å lære noe, men for å feste!

Sånn fungerer det absolutt ikke lenger. Ved alkohol sendes ungdommen hjem på første fly på foreldres regning. Lederne disponerer promilletestere. Bare disse konsekvensene i seg selv er nok til at de fleste holder seg i skinnet. Organisasjonskulturen er nok en litt annen enn når du dro på språkreise way back when.

Anonymous poster hash: 218b6...eb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...