Gå til innhold

Språkreise. La 15-åring dra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Min 15 årige datter har lyst til å dra på språkreise til England. Hvordan er egentlig disse reisene. Blir ungdommene "passet på" litt. Er det festing og alkohol? Hadde dere latt deres 15-åring dra (sammen med venninne). Kjenner at jeg er litt skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stund siden jeg dro altså (ca 20 år siden), men hvis ikke ting hadde endret seg drastisk siden da, så er jeg jammen ikke sikker på om jeg hadde gjort det. Men det kommer jo an på jenta da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
En stund siden jeg dro altså (ca 20 år siden), men hvis ikke ting hadde endret seg drastisk siden da, så er jeg jammen ikke sikker på om jeg hadde gjort det. Men det kommer jo an på jenta da...

Helt enig. Var på språkreise som 15-åring, og vi ble ikke mye "passet på", nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg var på språkreise da jeg var nesten 15. Var vel ungdommer i alderen 14-17 ca. Det er vel 5 år siden jeg var på tur, og jeg reiste gjennom STS. Vi var egentlig forberedet på litt festing og moro, men det var jammen ikke lett! Vi ble veldig godt passet på, det var mye obligatorisk opplegg, og innetider.. Dessuten ble vi godt skremt med at hvis vi ble tatt i å drikke/røyke en eneste gang var det hjem på første fly av egen regning.

Jeg kan også legge til at jeg ikke synes turen var verdt pengene. For lite frihet/valgmulighet til å gjøre de aktivitetene man hadde lyst til, og litt for "vanlig" skole, synes kanskje de burde lagt opp til litt mer morsom/spennende læring. Men familien jeg bodde hos var helt fantastisk, og det er absolutt et godt minne! (Noen andre var veldig uheldige med familien, og mistrivdes hele oppholdet..)

Men sånn i forhold til sikkerhet, festing og alkohol syns jeg en 15åring kan dra. Men dette er bare mine erfaringer med STS til England. Noen andre venner av meg dro til Malta, og festet omtrent under hele språkreisen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Nå har ikke jeg barn ennå, men jeg tar meg lov til å svare på dette allikevel:

Jeg var selv på språkreise i Brighton, England sommeren når jeg var ferdig med første året på vgs. Dette er nå 10 år siden denne sommeren faktisk... herlighet hvor tiden flyr!

Foreldrene mine var også litt skeptisk til dette, men jeg dro sammen med en venninne, så da var det litt lettere for dem fikk jeg følelsen av :) (hehe.. de sa iallefall ikke noe annet..).

Jeg reiste med STS og var kjempefornøyd med opplegget og familien jeg ble boende hos :) Vi hadde ikke for mye skole.. kun 3-4 timer kanskje om formiddagen og resten av dagen/ettermiddagen/kvelden, så var det aktiviteter som var obligatoriske og som var valgfrie. Jeg opplevde masse og møtte utrolig mange flotte mennesker! Noen har jeg til og med kontakt med den dag idag :) Familien vi ble boende hos var bare fantastisk! Vi var heldige.. men så var det jo også de som ikke var fullt så heldige.. det må man bare være forberedt på.. Men de jeg kjente som ikke var heldige med sin familie hadde ingen problemer med å få byttet familie når de tok kontakt med kontaktpersonen til STS der vi var. Så det ordnet seg for dem til slutt :)

Jeg må si meg enig med Imax som sier at det kommer ann på jenta.. er hun veldig naiv (i den forstand at hun tar mye av det fremmede sier for god fisk) ? er hun ansvarlig når det kommer til penger? osv osv..

Har dere en åpen og god dialog om hva dere forventer av henne og at hun får komme med sine synspunkter på det dere tar opp, så blir det nok lettere å ta en avgjørelse... :)

Som sagt.. jeg dro sommeren etter første året på vgs.. og jeg hadde en fantastisk sommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på språkereise når jeg var 15 år, med EF språkreiser. I følge all info vi fikk på forhånd så skulle det være kjempe strengt. Det var det ikke. Vi var ute og drakk stort sett hver kveld, noe kurslederne visste veldig godt siden de ofte så oss ute.

Hadde en utrolig sommer og ble mye bedre i engelsk, men jeg reiste med en internasjonal gruppe så vi snakket engelsk hele tiden. Året etterpå sparte jeg opp penger og reiste på nytt, da med en norsk gruppe. Da ble det fyll (og sex) og veldig lite engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er motivasjonen hennes å treffe andre, lære språk og generelt vokse på dette, så ja, la henne reise! Jeg hadde en fantastisk sommer sør i Frankrinke (Antibes) etter 1. året på videregående. Masse opplevelser, og lærte å bli kvitt litt sjenanse, fikk masse venner, lærte språket bedre, samt hadde en fantastisk vertskapsfamilie som tok vare på meg. Dvs de krevde at jeg var hjemme til 10 hver kveld og de hentet meg når jeg var ute, de serverte masse god mat, pratet mye, viste meg rundt...jeg følte meg som hjemme.

Ingen festing, fordi alle var livredd for å bli sendt hjem... :fnise: Istedet gjorde vi ting, hele tiden. Må legge til at jeg reiste med STS og lærerne som var med, var superflinke og seriøse- man ville ikke svikte ved å gjøre noe dumt, for å si det sånn.

Dessuten var det himmelsk å være på egenhånd i 4 uker- uten foreldre!

Tror du må se an modenhet, og motivasjonen hennes for å reise. Har du på følelsen at det dreier seg kun om festing og shopping, så.....vel.. :ler:

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skoeska

Jeg synes det kommer helt an på hva slags jente det er snakk om. Du kjenner dattera di. Er hun ei ansvarlig jente og vil reise for å lære språk og bli kjent med en ny kultur? Tror du at jenta di ikke kommer til å finne på noe dumt, og stoler på henne synes jeg du burde la henne dra da tror jeg det kan være en flott opplevelse for en ungdom! Men er man usikker, og aner at hun er typen til å feste og/eller ha sex osv, ville jeg ikke sendt henne bort 3 uker (eller hva det var) "alene" til et annet land.

Har forøvrig best inntrykk av STS både når det gjelder både språkreiser og utvekslingselev-programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg reiste alene som 15åring til England, og det er den beste sommeren i mitt liv! Hadde det helt fantstisk. Og ja; vi drakk, og hørte om folk som ble voldtatt og i det hele tatt. Men det er det da overalt også.

Jeg reiste med STS, g det var flest på min alder der (reiste sommeren etter ungdomsskolen), de som var eldre var liksom litt for gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste alene på språkreise med STS til Torquay sommern før jeg fyllte 16 år. Det var en super uforglemmelig opplevelse og definitivt en av mine beste og mest minnerike sommre. Ble kjent med en hel masse andre unge på min alder fra alle kanter av landet. Engelsklæringen ble det kanskje så som så med. Men det var i grunn ikke derfor jeg dro heller, dro for opplevelsen. Hadde 3-4 timer med skole hver dag og på kveldene og helgene var det diverse aktiviteter man kunne delta på. Noen av disse var vel obligatoriske etter hva jeg kan huske. Var også eget språkreiser diskotek et par ganger i uka. De skremte oss med at vi ble sendt hjem med en gang om vi rørte alkohol så det turte vi ikke. Men noen gutteopplevelser ble det jo ;) Vi ble også relativt godt passet på av både vertsfamilie og ledere. Men de er jo ikke over alt.

Jeg ville sett ann jenta, om hun er av den mere ansvarlige typen eller ikke.

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på språkreise som 15-åring. Jeg hadde ikke begynt å drikke på den alderen, men det hadde "alle" andre. Jeg følte meg ganske ensom fordi jeg ikke likte å dra på utesteder å drikke og røyke, prøvde noen ganger, men syntes det hele var ganske kjipt. Så jeg ble sittende alene hjemme på rommet mitt hos vertsfamilien de fleste kveldene.

Om jeg skulle sendt en 15-åring på språkreise måtte det ha vært sammen med en venninne (eller flere), og jeg måtte følt meg rimelig trygg på at de var av den ansvarlige typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ventet et år jeg.....

SVAR: nei, jeg ville nok ikke latt min 15 åring dra! Spørs også selvsagt på hvor modent barnet ditt er i forhold til alderen! Dette vet du jo best selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiste med EF til England da jeg var 16 år, men dette er da 6 år siden. Reiste sammen med en veninne, og vi bodde i vertsfamilie med 3 andre studenter fra utlandet. Vi alle hadde dårlig kontakt med vertsfamilen vår, så vi var nesten aldri hjemme, stort sett kun når det var natt.

Opplegget fra EF var ganske strengt og under kontrol hos oss. Skole på dagen, og aktiviteter om kvelden. Den norske gjengen vår var "fornuftige ungdommer", ingen av oss som var interessert i å egentlig drikke, selv om vi hadde anledninger til det (de gangene vi ikke var kontrolert) Så min opplevelse var helt knall, lærte mye av meg selv på denne turen... Men jeg fikk meg jo en italiensk ferieflørt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var aldri på språkreise selv som ungdom, og synes intensjonen ved slike språkreiser er veldig bra. Men alle jeg kjenner som dro på språkreise syntes det var mest fest, fart og fyll fremfor språklæring. De aller fleste hadde en flott tur, men jeg ville ikke sendt en 15-åring på språkreise etter at jeg vet dette. Nå er dette riktignok 12-15 år siden, så blir en annen sak hvis ting har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ungdommen fornuftig ville jeg lett ha sendt henne på språkreise. Var på språkreise som 14-åring og hadde en fantastisk tur. Turte ikke drikke en dråpe alkohol da selskapet faktisk sendte hjem de som ble tatt fulle. Lærte mye språk og mye om meg selv. Anbefaler internasjonalt kurs, da jeg har inntrykk av at de som dro på de vanlige kursene lærte mindre enn vi som tok det internasjonale kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Trådstarteren_*

Hun er en ansvarlig jente. Ikke noe fest enda, men hun er jo ung. Ferdig med 10-ende. Kanskje best om hun venter et år. Hun ønsker å dra for opplevelsen og det å lære språk. Venninnene (nå er det snakk om to venninner som også skal dra) er kanskje mer med på fest tror jeg.

Og hva er best: bo på studenthjem eller i vertsfamilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er best: bo på studenthjem eller i vertsfamilie?

Dro selv på språkreise alene til Barcelona når jeg var 16. Kjempeopplevelse ;)

Lærte masse spansk og masse om kulturen. Men, selvfølgelig.. Ble jo litt fyll og slikt - men ikke noe mer eller farligere enn vi hadde gjort om vi var i Norge.

Er snakk om å ta seg en drink på en kafe nærme der vi bodde.

Hadde nok allikevel ventet med å sende ungen til hun var 16, siden man går på videregående og er litt mer voksen enn på ungdomsskolen.

Og ang spørsmålet ditt, tror jeg vertsfamilie er best om man er der for å lære språket og kulturen. Studenthjem tror jeg lett kan bli en ferie uten foreldre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste med sts språkreiser til Malta sammen med 3 venninner da jeg var 15.

Det var skole på formiddagen 9-14 (??) Det var busser som kjørte oss fra hotellet til skolen og fra skolen tilbake til hotellet...

Vi brukte 3 uker til å kose oss i solen, bade, shoppe og feste (uten alkohol). Måtte være på hotellet kl 22 på "skolekvelder" og kl 24 ellers... Lederne var veldig strenge. Var 2 stk som ble sendt hjem da de hadde tatt 1 drink.

Det var regelen - drakk man en gang ble man sendt på første fly hjem på egen regning.. (men det var jo klart noen som drakk og slapp unna...) Men jeg og mine venninner hadde ingen interesse av alkohol på den alderen... Det er 9 år siden vi var der..

Du kjenner jo ditt barn best - føler du at du kan stole på det så er det en kjempe god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stesønn skal på språkreise til England neste sommer. Da er han nesten 15...

Sambo og mamma'n til stesønn har bestilt reise. Jeg ville kanskje ventet et år, men de fant ut at han skulle få det i konfirmasjonspresang, så da ble det nå...

Satser på at det går greit, han er en veldig fornuftig gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...