Gå til innhold

Macbook Pro henger seg opp hele tiden. Hjelp?


sportsidiot

Anbefalte innlegg

Heisann,

Macbooken min henger seg opp ofte. Den begynner å loade (den regnbuen), og slik kan den holde på i 15sek-1 minutt. Jeg har nettopp lastet ned Shockwave slik den ba om, og det har hjupet litt. Men, den henger seg fremdeles opp. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg vasket tastaturet på mac'en i går, kan det hende at det har blitt fuktskade? Hva jeg gjør jeg isåfall da?

Tusen takk for alle svar!

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mocchhaa

Send den inn? Min andre begynte å henge seg veldig opp, og plutselig en dag hengte den seg helt opp, var umulig å gjøre noe, og da når jeg restartet funket hverken musepad eller tastaturet. Kansje harddisken (eller noe sånnt...har ikke så god peiling lol) begynner å bli dårlig eller noe? .. Jeg ville hvertfall sent den inn.

Og om du får tak i gratis download kan du kansje prøve disk warrior. Jeg har det på min, og det finner feil og forteller deg hvor feilen er som kan skape treghet og oppheng osv tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk tvungen avslutning av programmer som kanskje har hengt seg opp, hvis du ikke allerede har gjort det. Hold inne command(cmd)+option(alt)+escape(esc) og du vil få opp et vindu med programmer som kjører og eventuelt med beskjed om hvilke som ikke reagerer. Lukk så programmer som eventuelt ikke reagerer og se om det fikser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan gjøre selv, man trenger ikke "sende den inn" hver gang det oppstår et problem. Mulig jeg er over gjennomsnittet interessert i å gjøre ting selv, men prøv å søke litt rundt på nett når det oppstår problemer.

Hvor gammel er mac'en? Brukte du vann når du vasket? :omg:

Jeg har en macbook pro som nå er seks år gammel, og den begynte slik som du beskriver en gang i fjor. Jeg googlet litt, og fant ut at det var harddisken som holdt på å ta kvelden. Og plutselig var macbooken død. Jeg skiftet ut den gamle harddisken med en SSD-disk, og nå er den kjappere enn den var når den var helt ny. :) Ram'en byttet jeg ut for noen år siden, det hjelper også en god del på hastigheten.

Men om mac'en er relativt ny kan det jo være et garantispørsmål.



Anonymous poster hash: 16c36...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er harddisken full?

Min pleier å henge seg opp når den er full.

Anonymous poster hash: 8b0e0...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan gjøre selv, man trenger ikke "sende den inn" hver gang det oppstår et problem. Mulig jeg er over gjennomsnittet interessert i å gjøre ting selv, men prøv å søke litt rundt på nett når det oppstår problemer. Hvor gammel er mac'en? Brukte du vann når du vasket? :omg: Jeg har en macbook pro som nå er seks år gammel, og den begynte slik som du beskriver en gang i fjor. Jeg googlet litt, og fant ut at det var harddisken som holdt på å ta kvelden. Og plutselig var macbooken død. Jeg skiftet ut den gamle harddisken med en SSD-disk, og nå er den kjappere enn den var når den var helt ny. :) Ram'en byttet jeg ut for noen år siden, det hjelper også en god del på hastigheten. Men om mac'en er relativt ny kan det jo være et garantispørsmål. Anonymous poster hash: 16c36...215

Mac er 3 år. Brukte selvfølgelig ikke vann, men tenker i ettertid at jeg kanskje kan ha brukt litt i overkant av kremen.. Åneii!! Tror du det vil hjelpe å nullstille hele maskinen?? Jeg har iallfall ikke peiling på hvordan jeg vet skulle byttet harddisk, hehe.. Noe jeg kan gjøre for å forhindre at det skjer?

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er harddisken full?

Min pleier å henge seg opp når den er full. Anonymous poster hash: 8b0e0...c17

Harddisk er dessverre ikke full, nei..

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett brukeren din og lag en ny :) funker for meg hver gang og det er så deilig å slippe å se den runde regnbuen hele tiden! Husk å lagre alle bilder, sanger osv. :) nå skal det jo sies at jeg selv har tunge programmer på macen (Nesten hele sims 3, photoshop og spotify men når jeg rydder opp i alt annet går maskinen som da den var ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...