Gå til innhold

102 år siden Titanic sank


Lollipoplipop

Anbefalte innlegg

To hendelser ble nevnt; signeringen for Bieber og Titanic-ulykken, supplert med kommentaren "ikke bare triste begivenheter fant sted". Når man da skriver at man ikke ser det positive i Titanic-ulykken så impliserer det at man synes at Bieber-signeringen også er en trist begivenhet. Det er ihvertfall slik jeg leste kommentaren.

Anonymous poster hash: bd390...7ef

Gi den mannen en sigar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er det. Det samme skjer etter hvert fly som krasjer. Bransjen lærer mye nytt og forbedrer sikkerheten. Det er selvfølgelig alltid noe igjen å forbedre.

Og det gjør tapet av 1500 menneskeliv til noe positivt? Er det bare meg, eller er det en forferdelig merkelig måte å snakke om at en folkemengde tilsvarende en norsk småby omkom?

Det er ikke noe positivt med ulykker der liv går tapt. Det er gjennomført negativt, og bedringen av sikkerhetsforskriftene i etterkant er bare oppretting av feil som man skulle sett i forkant av ulykken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sent å skaffe Justin Bieber en billett på tredje klasse?



Anonymous poster hash: 3d978...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dere som ikke forstår spøken. Selv ikke når den blir forklart.

Tror ikke AB jeg siterte spøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør tapet av 1500 menneskeliv til noe positivt? Er det bare meg, eller er det en forferdelig merkelig måte å snakke om at en folkemengde tilsvarende en norsk småby omkom?

Det er ikke noe positivt med ulykker der liv går tapt. Det er gjennomført negativt, og bedringen av sikkerhetsforskriftene i etterkant er bare oppretting av feil som man skulle sett i forkant av ulykken.

Folk dør hele tiden. Det er alltid forferdelig når de dør i ulykker, men det er noe positivt å hente da.

Å lære noe av ulykkene slik at sikkerheten forbedres og flere ulykker av denne typen unngås ser jeg som noe positivt, ja. Noen ganger er det ikke mulig å oppdage alt på forhånd. Kombinasjon av forhold og omstendigheter fører til at en bestemt svakhet viser seg og uten denne kombinasjonen ville ikke svakheten bli oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Et lovverk som krever nok livbåtplasser til alle, økt fokus på klasseforskjeller og urettferdighet, og bedrede sikkerhetsprosedyrer til sjøs, samt opprettelsen av et overvåkningssystem for isfjell i skipsleder.

Er ikke det positivt?

Anonymous poster hash: 765b2...d3f

men det er alltid negstivt at det må en slvorlig tragedie til for at forbedringer skal bli gjort. Tenk så naivt da å tro at et skip ikke kan synke. Slt for mange døde pga menneskers dumskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte være en Bieber-fan

Anonymous poster hash: cfcc4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri sett Titanic-filmen. Temaet og scenene er for triste. :(

Du må absolutt se den, kjempesterke scener når båten brekker i to deler og går ne.....

Ups ups ups ups, spoiler alert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sent å skaffe Justin Bieber en billett på tredje klasse?

Anonymous poster hash: 3d978...5fe

Jeg begynner å bli litt trøtt på all den Bieber-mobbinga.

Husk, han er datteren til noen!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk dør hele tiden. Det er alltid forferdelig når de dør i ulykker, men det er noe positivt å hente da.

Å lære noe av ulykkene slik at sikkerheten forbedres og flere ulykker av denne typen unngås ser jeg som noe positivt, ja. Noen ganger er det ikke mulig å oppdage alt på forhånd. Kombinasjon av forhold og omstendigheter fører til at en bestemt svakhet viser seg og uten denne kombinasjonen ville ikke svakheten bli oppdaget.

Det gjør ikke ulykken i seg selv til noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 1000 mennesker druknet. Man kan bare gjette seg til den angst de hadde. :(

Anonymous poster hash: 6b51f...a2d

Rundt 1600 druknet, til gjengjeld har du mange forlis med langt høyere dødstall. De fleste rett nok i krig, men du har et par meget store i Asia i fredstid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg glemte å legge til at man også fikk pålagte rutiner for radiotilgjengelighet. Én av grunnene til at så mange druknet i Titanic-ulykken, var at telegrafisten ombord på Californian hadde lagt seg, og følgelig lå dette skipet i synlig avstand fra Titanic under hele forliset, men visste ikke noe om det.

Hadde det vært en telegrafist som hadde tjeneste om natten, ville de kunnet redde veldig mange mennesker.

Titanicforliset bevirket også at fartøyer fra den tid av hadde telegrafisk tilgjengelighet til hverandre hele tiden.

Anonymous poster hash: 765b2...d3f

Vel nå er det vel ikke dokumentert at det faktisk var Californian som ble observert fra Titanic. En del versoner og spekulasjoner ute og går, blant annet om det kan ha vært en svensk / eller norsk båt som bedrev ulovlig fangst i området, og derfor ikke ga seg til kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå er det vel ikke dokumentert at det faktisk var Californian som ble observert fra Titanic. En del versoner og spekulasjoner ute og går, blant annet om det kan ha vært en svensk / eller norsk båt som bedrev ulovlig fangst i området, og derfor ikke ga seg til kjenne.

Det er godt dokumentert.

Kaptein Rostron gikk til og med ut og beklaget i ettertid. Han har beskrevet inngående sine opplevelser den natten, og de som hadde tjeneste forteller at de undret seg over den store oseandamperen de så som tilsynelatende stoppet innen deres synsvidde, samt at den lå "underlig" på vannet. De observerte også rakettene, men skjønte ikke at det var nødbluss (de var hvite den gangen). De trodde skipet hadde stoppet for en eller annen feiring.

Anonymous poster hash: 765b2...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg korrigerer meg selv - kapteinen på Californian hat Lord. Kaptein Rostron hadde kommandoen over Carpathia, som var det første skipet som kom til unnsetning. Mannskapet på Carpathia observerte Californian ved ankomst til ulykkesstedet.

Kaptein Lord forsøkte iherdig å renvaske seg selv (jeg husket galt om unnskyldningen hans), og kom med mange selvmotsigende forklaringer under sjøforklaringen. Om det er tvil om hvor Californian befant seg den natten, er den tvilen skapt av kaptein Lord selv, i et forsøk på å unndra seg ansvar. Mannskapet forteller om sine observasjoner av et "mystisk" skip som lå bi innen synsvidde, og som de ikke fikk kontakt med ved lyssignaler. Litt etter klokken to var dette skipet borte (Titanic gikk ned kl. 02.20, og hadde da vært uten elektrisk lys en tid).

Anonymous poster hash: 765b2...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...