Gå til innhold

astma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe her som har et barn med astma?? Hvordan oppdaget/ble mistenksom til at ditt barn kanskje har astma?

Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natteoppvåkninger, hoste, trøtt og klarte ikke henge med fysisk i forhold til gjevngamle.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astmaen her er infeksjonsutløst. Stadige anfall, rask pust, tett i brystet. Kombinert med høy crp ble det konkludert med lungebetennelse en rekke ganger, til jeg fikk mast meg til en time på sykehuset til barnet. Der ble det konkludert med infeksjonsutløst astma, og han tar nå flutide hver dag for å forebygge anfall. Det ser ut til å virke da han har vært syk tre ganger etterpå uten å få anfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astmaen her er infeksjonsutløst. Stadige anfall, rask pust, tett i brystet. Kombinert med høy crp ble det konkludert med lungebetennelse en rekke ganger, til jeg fikk mast meg til en time på sykehuset til barnet. Der ble det konkludert med infeksjonsutløst astma, og han tar nå flutide hver dag for å forebygge anfall. Det ser ut til å virke da han har vært syk tre ganger etterpå uten å få anfall :)

Barna vokser det av seg som regel :) barnet mitt har det samme som barnet ditt, infeksjonsløst astma. Men her ble vi sendt til barneavdeling når det var verst. Har dere bare flutide? Ikke ventoline?

Anonymous poster hash: 90c0c...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, lurer på om mitt barn kan ha det. Han har vært av og på med forskjølelse siden sommer som går på 14 dager frisk så forskjøla igjen så 14 dager frisk så forskjøla igjen. Det følger med en grusom hoste, først tørr hoste så masse slim som ikke kommer opp. Han våkner alltid etter 2 timer etter senge tid, virker som han har skikkelig ubehag og våkner også gjerne 1 til flere ganger om natten. I bhg blir han veldig fort sliten etter hva dem har sagt til meg. Her om dagen fikk jeg faktisk tlf fra bhg om at jeg burde sjekke det opp for de synes han er utrolig mye forskjøla og hosten følger alltid mmed.Han skal til legen nå til uka så får håpe det skjer noe. Synes han er unormalt mye forskjøla. Tusen takk for svar:)

Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini har og infeksjonsastma. Han gikk å hosta i nesten 8mnd før vi fant ut hva det var. Begynte med en forkjølelse en høst, så bare slutta ikke hosten.. Heldigvis ikke noe mer enn hoste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde astma fra jeg var ganske liten, men det ble ikke oppdaget før jeg gikk i tredje. Det var ei venninne som mistenkte det først, for hun hadde lagt merke til at når jeg var sliten hørtes jeg ut som ei tredje jente som hadde astma. Jeg fortalte mamma om denne mistanken, og hun tok meg med til legen.

Legen bekreftet diagnosen, og sa at jeg hadde såkalt "stille astma", som er en type astma som er veldig vanskelig å merke siden den ikke medfører hoste eller hvesing, bare tung pust, spesielt utpust. Ut ifra lungevolumet mitt sa han at jeg sannsynligvis hadde hatt det ganske lenge.

Etter at jeg fikk medisin klarte jeg å kontrolere astmaen og begrenset anfallene til et par ganger årlig. Etterhvert som jeg ble eldre anstrengte jeg meg mer, og jeg begynte samtidig å reagere på sigarettrøyk og kulde. Derfor fikk jeg i løpet av ungdomsskolen flere og kraftigere anfall, og måtte over på daglig medisin.

I løpet av vgs ble astmaen svakere igjen, så jeg kunne kutte medisinen til før anstrengelser og ved anfall, slik det hadde vært da jeg var yngre. Samtidig ble kuldeastmaen min sterkere, så hvis det var kaldt måtte jeg bruke medisin og kuldemaske, og helst holde meg i ro. Slik er det fortsatt, men jeg har lært å leve med det.

Hvis barnet ditt blir veldig lett sliten når dere går tur er det mulig det er astma. Ta barnet med til legen, som kan gjøre noen tester. De er ikke så vanskelige, det går stort sett ut på å blåse hardt i et rør. Det kan være en fordel om barnet er anpusten på forhånd, men det er ikke nødvendig.



Anonymous poster hash: 16d22...307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, lurer på om mitt barn kan ha det. Han har vært av og på med forskjølelse siden sommer som går på 14 dager frisk så forskjøla igjen så 14 dager frisk så forskjøla igjen. Det følger med en grusom hoste, først tørr hoste så masse slim som ikke kommer opp. Han våkner alltid etter 2 timer etter senge tid, virker som han har skikkelig ubehag og våkner også gjerne 1 til flere ganger om natten. I bhg blir han veldig fort sliten etter hva dem har sagt til meg. Her om dagen fikk jeg faktisk tlf fra bhg om at jeg burde sjekke det opp for de synes han er utrolig mye forskjøla og hosten følger alltid mmed.Han skal til legen nå til uka så får håpe det skjer noe. Synes han er unormalt mye forskjøla. Tusen takk for svar:)Anonymous poster hash:

c0c7d...51f

Dette er helt vanlig hos barn og voksne som bor eller oppholder seg i dårlig inneklima. Mye støv, fukt og eller mugg gir tilsvarende symptomer. Disse komponentene er også kjent årsak til utvikling av astma.

Det er en som spør om dere bare har Flutide. Flutide er forebyggende kortisom medisin. Ventoline er anfallsmedisin og skal bare brukes ved anfall. Flutide brukt riktig gjør i de fleste tifeller Ventoline unødvendig. Oppstår det likevel anfall, blir som regel forebyggende medisin endret før Ventoline blir lagt til.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange netter der barnet hoster kraftig og mye etter legging. Ikke noe særlig hoste før legging. En gang hostet også barnet helt til det kastet opp.



Anonymous poster hash: 0da98...ad5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange netter der barnet hoster kraftig og mye etter legging. Ikke noe særlig hoste før legging. En gang hostet også barnet helt til det kastet opp. Anonymous poster hash: 0da98...ad5

Da er det på høy tid at du vasker grundig ned soverommet og undersøker for fukt i vegger og tak. Særlig om barnet ikke blir tilsvarende dårlig på dagtid.

Dynen i ryseren eller i vaskemaskinen, grundig støvsuging av madrass og kosedyr, bort med alt parfymert vaskemiddel og totalforbud mot all bruk av skyllemiddel i vaskemaskina. (Ikke bruk Eddik). Skyllemiddel i sengetøy og pysj er vanlig at barn kan bli dårlig av når de legger seg.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna vokser det av seg som regel :) barnet mitt har det samme som barnet ditt, infeksjonsløst astma. Men her ble vi sendt til barneavdeling når det var verst. Har dere bare flutide? Ikke ventoline?

Anonymous poster hash: 90c0c...d99

Jo vi har en behandlingsplan som inkluderer ventoline, men den skal bare brukes under anfallene i hans tilfelle :) ja håper han vokser det av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt begynte å hoste når han var 3 uker, hostet til han kastet opp masse slim. Da begynte kampen. Jeg har selv astma, så jeg var forberedt på at barnet mitt også skulle få det.

Han fikk diagnosen og medisiner først som 1 åring. Ingen ville sette diagnosen på han, han fikk bare masse svada diagnoser av fire forskjellige leger! Da han som 1 åring fikk Ventoline + Flutide ble han som et nytt barn. Hosten ble betraktelig bedre og han orket mer. Fram til han var 1 år var han mye syk og hosten og pipingen ble aldri borte.

Nå er han 8 år og astmaen er mye bedre. Nå har han bare en infeksjonsutløst astma.



Anonymous poster hash: ea170...967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skal til legen til uka, men er redd for å ikke blir helt tatt på alvor. Har vært på lege besøk flere ganger inkludert legevakt, og de gir bare en dårlig hoste medisin, og det gir ingen effekt. De hører surkling i lungene som de sier så pent, men nå har jeg fått nok. Nå skal han grundig undersøkes. Og denne gangen gir jeg meg ikke. Det er masse astma i familien min sin side. Jeg har ikke, ikke pappa eller søster heller.

Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal til legen til uka, men er redd for å ikke blir helt tatt på alvor. Har vært på lege besøk flere ganger inkludert legevakt, og de gir bare en dårlig hoste medisin, og det gir ingen effekt. De hører surkling i lungene som de sier så pent, men nå har jeg fått nok. Nå skal han grundig undersøkes. Og denne gangen gir jeg meg ikke. Det er masse astma i familien min sin side. Jeg har ikke, ikke pappa eller søster heller.

Anonymous poster hash: c0c7d...51f

Jeg ville bedt om en henvisning til spesialist dersom jeg ikke ble tatt på alvor. Mye kan gjøres ved å starte med medisin tidlig, og det kan være en sjans for at han vokser det av seg. Hvis han behandles..

Jeg hadde to astmabarn, som begge fikk astma etter å ha hatt rs-virus da de var bittesmå. Med eldste fikk vi først en mumbojumbo diagnose hos fastlege. Da troppet jeg opp hos barnelege som jeg visste var dyktig på luftveier. Han tok oss heldigvis inn, selv om vi ikke hadde henvisning, og vi fikk skikkelige medisiner. Så her gjelder det å ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste hadde infeksjonsløst astma da hun var mindre. Vi brukte Flutide daglig og Ventoline ved anfall (meget sjelden).
Hun var plaget med dette i noen år, men nå (8 år gammel) bruker vi ikke medisin i det hele tatt. Vi brukte kun Flutide om vinteren en periode, men de siste 3 årene har vi ikke brukt noe og hun er helt frisk.

Symptomene vi merket var at hun ble veldig tett veldig ofte. Der vi andre ble litt småforkjølet ble hun alltid potte tett og hadde smerter i brystet ved innpust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler at dere laster ned appen min astma, og begynner å lese på innholdet.

Videre er det viktig at dere skriver en eller annen form for symptomdagbok, FØR dere går til lege og legger denne frem for legen.

Appen har og en slik funksjon. Da får legen en langt mer helhetlig oversikt enn om dere sitter og forklarer på "husk" med barn i en hektisk legekonsultasjon.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble sliten og tok seg til brystet etter få minutter på banen. Anstrengelsesutløst astma. Vi venter på skikkelig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble sliten og tok seg til brystet etter få minutter på banen. Anstrengelsesutløst astma. Vi venter på skikkelig utredning.

Da kan dere ha god nytte av appen min astma. Langsom oppvarming etter forbyggende bruk av f.eks. Ventoline, er det idrettsutøvere med astma gjør ofr å fungere.

Anonymous poster hash: 94bc0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...