Gå til innhold

Har ikke tid til å feire barnets bursdag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ble delt inn i nye klasser fra 3. trinn på min datters skole, jeg kom i snakk med en av de andre mødrene og vi snakket om hvordan det er å ha de minste barna i klassen (begge er født i desember). Jeg sa at det blir jo litt hektisk med bursdagsfeiring oppi julefeiringen, men sånn er det nå. Da svarte hun at de som regel aldri fikk tid til å feire bursdagen til dattra deres, da det ble så hektisk! De hadde ikke hatt tid til å feire den på flere år!

Jeg ble helt lammslått! Feirer ikke alle bursdagen til barnet sitt på et vis? Dette er resurssterke oppegående foreldre altså, som man virkelig skulle tro hadde forutsetninger for å forstå hvor viktig dette er for små barn...

Fikk så vondt av hun jenta at jeg vurderer å tilby meg at de to jentene kan feire sammen, tror dere det hadde vært en ide?



Anonymous poster hash: 323a4...daa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, ikke stakkarsliggjør denne jenta ved å blande deg inn og leke god mor og arrangere bursdag for henne! Så lenge hun har det bra så er det ingen grunn til at du skal bry deg. Det finnes familier som ikke feirer jul heller, uten at de tar skade av det. Og folk som ikke har tv, noen spiser ikke kjøtt osv osv. La folk få bestemme over sin egen familie.



Anonymous poster hash: 4c950...498
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempeide! Hadde jeg vært den moren (ikke at jeg noen sinne hadde droppet bursdagen til ungen min til fordel for juleforberedelser!!) hadde jeg nok satt pris på å "dele på styret". Hun kan jo bare si nei hvis hun absolutt ikke vil feire datterens bursdag, men da kan hun i alle fall ikke skylde på å ikke ha tid! Må si det er veldig koselig av deg, og jeg er sikker på at jenta synes deter stas hvis de får feire sammen! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å snakke da direkte med mora, ikke via dattera i tilfelle mora ikke liker ideen. Sånn at du ikke skuffer ungen.

Kan hende at det er en unnskyldning for sosialangst... man vet aldri. Men prøv.

Endret av needinspiration
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ikke stakkarsliggjør denne jenta ved å blande deg inn og leke god mor og arrangere bursdag for henne! Så lenge hun har det bra så er det ingen grunn til at du skal bry deg. Det finnes familier som ikke feirer jul heller, uten at de tar skade av det. Og folk som ikke har tv, noen spiser ikke kjøtt osv osv. La folk få bestemme over sin egen familie.

Anonymous poster hash: 4c950...498

Kjøtt, tv og jul får så være, men å ikke feire bursdag fordi de ikke får tid??? Ville du ikke reagert på det? Alle feirer jo bursdag (bortsett fra jehovas vitner kanskje, og det er de ikke). Jeg blander meg ikke, har ikke sagt ett ord, jeg syntes bare det er sjokkerende at de ikke feirer bursdagen hennes fordi "det blir så stress." de hadde ingen annen grunn (religiøs overbevisning eller noe)

.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Spørsmålet er jo hva de legger i "feiring", da. Kan jo hende de har en markering med familie selv om ikke hele klassen blir invitert inn til bursdag?:-)

Men det høres lurt ut å slå sammen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er jo hva de legger i "feiring", da. Kan jo hende de har en markering med familie selv om ikke hele klassen blir invitert inn til bursdag?:-)

Men det høres lurt ut å slå sammen uansett!

Men det gjør alle de andre da. Siden det er nye klasser så skal alle invitere alle guttene eller jentene. Hun er den eneste som ikke inviterer. Foreldrene jobber i prestisjefyllte jobber så jeg vet at de har råd til det, de prioriterer rett og slett ikke tiden... Jeg blir helt trist på barnets vegne...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du at ungen synes det er trist og leit? Kanskje har de andre bursdagstradisjoner i familien, kanskje er hun av de barna som ikke synes det er så stas å være midtpunkt? Jeg skjønner at det er godt ment, men jeg synes du trekker veldig bastante slutninger på grunnlag av en enkelt kommentar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Men det gjør alle de andre da. Siden det er nye klasser så skal alle invitere alle guttene eller jentene. Hun er den eneste som ikke inviterer. Foreldrene jobber i prestisjefyllte jobber så jeg vet at de har råd til det, de prioriterer rett og slett ikke tiden... Jeg blir helt trist på barnets vegne...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Jo, men kanskje det er helt greit for henne?

Bestevenninnen min kommer fra en diger familie, og hun begynte ikke å invitere folk fra klassen i bursdag før de ble litt eldre og bedre kjent, for det var ikke håndterlig å ha alle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva de legger i "feiring", da. Kan jo hende de har en markering med familie selv om ikke hele klassen blir invitert inn til bursdag?:-)

Akkurat det tenkte jeg også ;)

Vi har ikke hatt barnebursdag for barna hvert eneste år (det er det ikke så mange i klassene som har gjort heller, forresten. Vi har sjelden blitt invitert til samme barn to år på rad, det virker som om de fleste veksler litt på), men vi feirer jo her hjemme for det- med god mat, kaker og presanger. Tanken på at en velmenende mor skulle gå rundt og tenke på de daaaakal barna som ikke får bursdag på Gigagøy hvert år fram til de blir 15 gjør meg smått oppgitt.

Folk prioriterer forskjellig, og med mindre de komplett driter i barnets bursdag og ikke synger så mye som en bursdagssang en gang, får det da være deres valg.

Anonymous poster hash: 18b76...f63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i klassen over meg på barneskolen var en elev som hadde bursdag 24 desember, ble alltid feriet med barneselskap på dagen sin men fra klokka 11 til 14.30

tradisjonen i det selskapet var at det var julegrøt med mandel kl 12 og kake og gele noe senere

ble litt mer for foreldrene som måtte forberdes lille julaften av potet og grønnsak skrelling og klargjøring av julemiddagen pluss baking av bursdagskake og gelelaging

de andre foreldrene sysn sikkert det var greit å ha en unge mindre hjemme noen timer julaften formiddag

men tid til å lage bursdag for juleaftenbursdagsbarnet sitt hadde de så det er vel mer hva de velger å prioritere



Anonymous poster hash: 3dd39...68c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenkte jeg også ;)

Vi har ikke hatt barnebursdag for barna hvert eneste år (det er det ikke så mange i klassene som har gjort heller, forresten. Vi har sjelden blitt invitert til samme barn to år på rad, det virker som om de fleste veksler litt på), men vi feirer jo her hjemme for det- med god mat, kaker og presanger. Tanken på at en velmenende mor skulle gå rundt og tenke på de daaaakal barna som ikke får bursdag på Gigagøy hvert år fram til de blir 15 gjør meg smått oppgitt.

Folk prioriterer forskjellig, og med mindre de komplett driter i barnets bursdag og ikke synger så mye som en bursdagssang en gang, får det da være deres valg.

Anonymous poster hash: 18b76...f63

Jeg skjønner at folk prioriterer forskjellig, og jeg er enig i at det kan bli mye press om dyr og fancy bursdag. men å velge å være den eneste (fra august til nå) som ikke feirer barnebursdag i 3. klasse når klassene er helt nye forstår jeg ikke. De risikerer jpo at deres datter ikke blir bedt i bursdager da, siden ingen blir invitert til henne. At noen prioriterer dette, fordi de har for mye stress midt i desember?

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de virkelig gjør dette fordi de ikke har tid/tar seg tid så syntes jeg de er egoistiske! Bursdager er jo veldig viktige for barn og det må jo være sårt for henne å stå utenfor...

Syntes det hørtes ut som et godt forslag å tilby deg å slå de sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som en strålende idè å invitere jentungen hjem til dere. Men snakk med moren først før du tar det opp med jenta, for ellers så kan det ende med skuffelse og tårer.

Og så håper jeg at du er villig til å invitere denne jenta hjem til dere hvert eneste år frem til hun blir myndig, eller så lenge du/dere/familien er venner/bekjente av hverandre. For det kan plutselig bli sårt å ikke bli invitert lengre bare fordi hun nå har blitt stor, eller av andre smålige grunner. Bare sånn til ettertanke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør alle de andre da. Siden det er nye klasser så skal alle invitere alle guttene eller jentene. Hun er den eneste som ikke inviterer. Foreldrene jobber i prestisjefyllte jobber så jeg vet at de har råd til det, de prioriterer rett og slett ikke tiden... Jeg blir helt trist på barnets vegne... TS Anonymous poster hash: 323a4...daa

hvis det er helt ny klasse har ikke halvparten av dem hatt bursdag engang. Hvordan vet du at hun er den eneste som ikke inviterer?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk prioriterer forskjellig, og jeg er enig i at det kan bli mye press om dyr og fancy bursdag. men å velge å være den eneste (fra august til nå) som ikke feirer barnebursdag i 3. klasse når klassene er helt nye forstår jeg ikke. De risikerer jpo at deres datter ikke blir bedt i bursdager da, siden ingen blir invitert til henne. At noen prioriterer dette, fordi de har for mye stress midt i desember? Anonymous poster hash: 323a4...daa

Man inviterer da alle i en logisk gruppe (eks alle jentene) selv om et av barna ikke feirer bursdag selv. Det er de andre foreldre som oppfører seg hårreisende om de utelukker dette barnet fordi hun ikke har selskap.

Anonymous poster hash: 4486b...ca6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man inviterer da alle i en logisk gruppe (eks alle jentene) selv om et av barna ikke feirer bursdag selv. Det er de andre foreldre som oppfører seg hårreisende om de utelukker dette barnet fordi hun ikke har selskap.

Anonymous poster hash: 4486b...ca6

Helt enig i dette. Skal jenta straffes og utestenges bare for att foreldrene ikke gidder å feire bursdag. Alle jentene bør inviteres uavhengig om de selv feirer dagen sin. Dette er jo ikke barnets feil

Anonymous poster hash: 0de5d...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du har misforstått noe. Bursdagen til barnet bør komme høyt opp på prioriteringslisten uansett hvor hektisk det er, med mindre barnet selv ikke ønsker bursdagsselskap! Da får man heller gi avkall på et annet gjøremål/aktivitet. Julebord f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er noe som er opp til hver familie å bestemme om skal feires eller ikke. Hadde et eller annet kvinnemenneske kommet på døra og klaga på at jeg ikke feiret bursdag til barnet mitt, hadde jeg nok blitt ganske irritert.

Ikke traumatiser andres barn pga dine overbevisninger om at bursdager er noe alle MÅ feire.



Anonymous poster hash: 85b36...099
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du har misforstått noe. Bursdagen til barnet bør komme høyt opp på prioriteringslisten uansett hvor hektisk det er, med mindre barnet selv ikke ønsker bursdagsselskap! Da får man heller gi avkall på et annet gjøremål/aktivitet. Julebord f.eks.

Har du bare lest overskriften før du svarte?

Anonymous poster hash: 0de5d...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...