Gå til innhold

Burde jeg ta doktorgrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er den lønnsomt å ta doktorgrad? Arbeidsmengden, lønn..

Noen tanker/erfaringer?

Anonymous poster hash: 3fc32...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på fagfelt, men folk tar vel doktorgrad på grunn av interesse og ikke på grunn av lønn. Du kan også risikere å ende opp som overkvalifisert. Forskning er dårlig betalt i forhold til utdanning og det er vanskelig å få fast jobb.

Anonymous poster hash: 8b935...332

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på fagfeltet ditt, og hva du ønsker jobbe med. Om du vil jobbe med forskning er doktorgrad omtrent et krav uansett fagfelt.

Innen mange fagfelt kan en doktorgrad gjøre deg overkvalifisert for mange jobber, og faktisk gjøre det vanskeligere å få jobb.

I Norge er det også slik at lang utdanning ikke gir særlig økonomisk gevinst. Man går marginalt høyere begynnerlønn når man har doktorgrad. Og i de årene man holder på med graden jobber man til lusalønn, mens de som går rett i jobb etter master har mye høyere lønn og får lønnøkning hvert år.

Jeg har doktorgrad i informatikk, og det kan jeg love deg jeg ikke har tjent økonomisk på. De fire årene jeg jobbet med graden hadde jeg såvidt over halvparten så høy lønn som de av mine studiekamerater som gikk rett i jobb...

Doktorgrad er ikke noe jeg vil anbefale for andre grunner enn interesse for faget og/eller ønske om å jobbe som forsker/i akademia.



Anonymous poster hash: 5c970...9ce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man har luselønn mens man tar doktorgraden. Jeg har høyere lønn enn noen av mine medstudenter (økonomer). Men klart, på sikt vil de klatre forbi meg, men akkurat lønna mens man tar graden er bra.

Anonymous poster hash: 2ed95...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man har luselønn mens man tar doktorgraden. Jeg har høyere lønn enn noen av mine medstudenter (økonomer). Men klart, på sikt vil de klatre forbi meg, men akkurat lønna mens man tar graden er bra.

Anonymous poster hash: 2ed95...687

Det varierer hva man får i lønn. Da jeg tok doktorgrad (ferdig for fem år siden) var begynner lønnen på 290 000... Da jeg var ferdig var den oppe i svimlende 330 000. Til sammenligning ligger gjennomsnittsbegynnerlønnen innen mitt fagfelt for folk med master på 420 000.... Da jeg begynte i full jobb etter doktorgraden begynte jeg på 480 000.

Anonymous poster hash: 5c970...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hva man får i lønn. Da jeg tok doktorgrad (ferdig for fem år siden) var begynner lønnen på 290 000... Da jeg var ferdig var den oppe i svimlende 330 000. Til sammenligning ligger gjennomsnittsbegynnerlønnen innen mitt fagfelt for folk med master på 420 000.... Da jeg begynte i full jobb etter doktorgraden begynte jeg på 480 000.

Anonymous poster hash: 5c970...9ce

Begynner man på en doktorgrad nå får man 430 000 i lønn, med mindre man greier å forhandle den opp. Blant mine medstudenter er altså jeg den med høyest lønn. Men som sagt, de vil nok klatre forbi meg på noen år, men man må jo ikke fortsette innen det offentlige når man er ferdig om man ikke vil.

Anonymous poster hash: 2ed95...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...