Gå til innhold

Får "alle" såre brystvorter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får "alle" såre brystvorter av å amme? Har inntrykk av det. Eller bare noen? Usikker på om jeg bør kjøpe en salve før jeg føder så jeg har en liggende (joda apoteka er åpne etter jeg har født og, er ikke det jeg lurer på). Hvis jeg blir sår, hvilken salve anbefaler dere?



Anonymous poster hash: 363fe...ddc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri fått det. Det har riktignok vært vondt, spesielt med første. Da orket jeg bare at hun lå til bittelitt, før jeg måtte ha pause. Men hun var sånn 5-minuttersspiser, så det gikk fort unna.

Det viktigste er å ha rett ammestilling og at baby tar brystet korrekt. Be om hjelp fra første sekund, spør gjerne om de har noen som er erfarne på området. Jeg ville heller hatt hjelp av en som har jobbet med dette i 25 år enn en som er nyutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått det. Det har riktignok vært vondt, spesielt med første. Da orket jeg bare at hun lå til bittelitt, før jeg måtte ha pause. Men hun var sånn 5-minuttersspiser, så det gikk fort unna.

Det viktigste er å ha rett ammestilling og at baby tar brystet korrekt. Be om hjelp fra første sekund, spør gjerne om de har noen som er erfarne på området. Jeg ville heller hatt hjelp av en som har jobbet med dette i 25 år enn en som er nyutdannet.

Takk for svar. Men hvorfor er det vondt om man ikke er sår? Har ikke peiling på sånt jeg ;) Har fått en brosjyre av jordmor om amming men har ikke lest noe særlig i den ennå.

Anonymous poster hash: 48f9a...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Nei, jeg ble/blir ikke sår, men litt øm og "sliten" i brystvortene blir man jo til tider. ;) Så jeg synes det er godt å smøre med litt lanolin nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig helt i starten. Hos meg var det vondt det første minuttet av hver amming den første uka, men så gikk det over. Jeg husker også at brystvortene var veldig tørre, så det var fint å smøre med Purelan. Den har jeg dessuten brukt som leppepomade siden.

Og få sjekket sugetaket før du drar fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Hva er sugetaket? Hvor god babyen suger?



Anonymous poster hash: 48f9a...498
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene. Hva er sugetaket? Hvor god babyen suger? Anonymous poster hash: 48f9a...498

Sugetaket er korleis babyen har munnen på brystet. korrekt sugetak er viktig for at du ikkje skal bli sår, og at det ikkje skal vere vondt når babyen sug. Dette hjelper leiarane deg med når du er på sjukehuset.

Eg har ikkje blitt sår, har amma begge mine. Men det var litt vondt i starten, første gang fordi eg fekk veldig vonde etterrier (dvs vondt i magen) og andre gang fordi sjølve utdriivinga i brystet gjorde vondt + ømme og fulle pupper.

Utdriivinga er når melka begynner å renne frå brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig sår. En blanding av noe som var uvant for brystene mine, samt feil sugetak. Begge deler gikk seg til, men vi trengte mye hjelp på helsestasjonen for å få skikk på ammeteknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det hver gang. Såre brystvorter med sugeblemmer og skorper, så de første 2-3 ukene kan du høre på lang avstand at jeg ammer :ler: Men det går seg til, og etter hvert gjør det ikke vondt i det hele tatt. Er flink til å la dem lufttørke i starten, selv om det er lite elegant å sitte med puppen ute, så ordner det seg med litt tid. Det er vel ikke så merkelig at såpass tynn hud får det litt tøft når de plutselig suges på ørten ganger i døgnet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg har vært sår begge gangene. Anbefaler virkelig Lana Care sin brystvortesalve, den er mer rennende og ikke så vond å påføre som Lanolin ;) Les brosjyren du har fått fra jordmor, der lærte jeg masse! De som liksom skulle gi ammehjelp på barsel var håpløse og gjorde at jeg ble enda sårere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ekstremt sår og fikk også et sår på brystknoppen. Jeg fikk hjelp til å legge henne til hver gang på barselhotellet så det ikke skulle bli feil, men det var vondt fram til melka kom for fullt. Jeg brukte purelan på natta og albueskjell på dagen, set gjorde underverker! På ahus fikk du begge deler på barselhotellet. Men purelan har vært veldig deilig å ha hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt sår på den ene brystvorten det første døgnet, men det var fordi jeg hadde prøvd liggende amming som førte til feil liggestilling og dermed feil sugetak for babyen. Etter det har jeg ikke vært noe sår, så den tuben Purelan jeg hadde kjøpt på forhånd, den fikk jeg ikke bruk for. ;)

De fleste får vondt når utdrivningen setter i gang den første tiden, men det går over etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke spesielt sår. Lufttørket og smurte på melk hver gang. Brukte purelan litt forebyggende hver kveld, men aner ikke om det egentlig hadde noe for seg. Var nok heldig, for det virket som han hadde ok sugetak fra begynnelsen. De på barsel så på noen ganger og skulle veilede, men de veileder igrunnen ikke, de bare dyttet rundt på baby og puppen min, slik at jeg ikke selv visste hva det var som kanskje var feil. Heldigvis gikk alt fint, for jeg følte ikke akkurat at "veiledningen" lærte meg noe..

Anonymous poster hash: 1ff05...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk det ikke med nr men fikk det tilgangs med nr 2



Anonymous poster hash: 1089d...b8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke noe sår. Men det var litt ømt i starten men ikke direkte vondt likevel. Det er ømt fordi babyen suger veldig hardt på veldig tynn hud.

Anonymous poster hash: 6de23...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri sår, men det gjorde pokker så vondt å legge ham til de første ukene likevel! For meg var smerten som om noen trykket på et blåmerke. Dt gjør veldig vondt til å begynne med, men så går det over etter et halvt minutt;) jeg fikk forøvrig flere prøver på salve i de ulike gratispakkene, så jeg trengte ikke å handle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Les godt igjennom brosjyrene og få hjelp til å legge til babyen når du er på barsel. Jeg ble sår på begge brystene. Jeg husker at jeg gruet meg til ammingen for jeg visste at det kom til å gjøre veldig vond. Husker at jeg tenkte at jeg ville heller gått gjennom en til fødsel om jeg slapp å bli sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble aldri sår. Sved litt da melken begynte å komme den første uka eller så, etter det kjente jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært sår. Dette er førstemann og har ikke brukt noe salve eller vært flink å lufttørke. Hun har hele tiden hatt godt sugetak så det har vell litt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ble veldig sår med førstemann og det gjorde utrolig vondt å amme. Tipsene lufttørking og purelan fungerte ikke. Til slutt fikk jeg anbefalt noe som het nursicare som jeg bestilte på nett, og med de ble det bedre fra første dag!



Anonymous poster hash: f7f87...dce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...