Gå til innhold

Middag til "alle" nabobarna....


pompel

Anbefalte innlegg

Har lyst til å spørre dere som alltid lar ungene få middag, lar dere også deres egne unger bare gå på besøk til andre rundt middagstid, og forventer dere da at de skal få middag hos de som de er på besøk hos? Forutsettes at besøket ikke er avtalt med foreldrene på forhånd. Å sende unger på besøk i normal middagstid uten at de har spist middag hjemme først eller å ha avklart med de som de skal besøke på forhånd, fremstår for meg som både frekkt og dårlig folkeskikk. Inkluderer også det å si ja til at de kan bli med noen hjem etter skolen uten å gi de beskjed om å komme hjem til middag eller avklare med foreldrene til vennene om det passer med en ekstra middagsgjest. At noen slumper til å komme på besøk midt i middagen er greit nok, alle spiser jo ikke middag samtidig, men da forventer jeg at de enten har spist middag før de kommer, eller har fått en tid for når de skal hjem for å spise. Og det har de heldigvis her i 99% av tilfellene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres mer ut som et avtalt besøk enn å bare stikke innom en venn for å leke, så det besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt.

Men jeg kan endre spørsmålsstillingen.

Til dere som er gjestfri: Når barns venner stikker innom for å leke i middagstiden, og dere velger å gi dem mat. Spør dere først barnas foreldre om det er greit at barna spiser middag hos dere?

Avtalte besøk er unntatt!

Anonymous poster hash: b8d6a...9a7

Har ikke tatt stilling til dette enda, men regner egentlig ikke med at jeg kommer til å spørre foreldrene om tillatelse. Det får bli de andre foreldrenes bidrag til oppdragelsen av egne barn at de må spørre hjemme før de spiser middag hos noen andre. Akkurat som man spør hjemme dersom man vil være med noen andre hjem etter skolen. Kan ikke se for meg at det er umulig å få til?

Dersom det er umulig å få til å lære barnet at de må spørre om de må vente med middag til de kommer hjem, da forventer jeg at de foreldrene som har det problemet gir meg beskjed om at barna deres ikke kan spise hos oss uten avtale, og så skal jeg heller passe på å kontakte de foreldrene det gjelder hvis barnet deres er på besøk.

Endret av TrickyCicci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å spørre dere som alltid lar ungene få middag, lar dere også deres egne unger bare gå på besøk til andre rundt middagstid, og forventer dere da at de skal få middag hos de som de er på besøk hos? Forutsettes at besøket ikke er avtalt med foreldrene på forhånd. Å sende unger på besøk i normal middagstid uten at de har spist middag hjemme først eller å ha avklart med de som de skal besøke på forhånd, fremstår for meg som både frekkt og dårlig folkeskikk. Inkluderer også det å si ja til at de kan bli med noen hjem etter skolen uten å gi de beskjed om å komme hjem til middag eller avklare med foreldrene til vennene om det passer med en ekstra middagsgjest. At noen slumper til å komme på besøk midt i middagen er greit nok, alle spiser jo ikke middag samtidig, men da forventer jeg at de enten har spist middag før de kommer, eller har fått en tid for når de skal hjem for å spise. Og det har de heldigvis her i 99% av tilfellene.

Som regel er slikt besøk noe ungene avtaler på skolen. Jeg ble vertfall bare med venner fra skolen. Aldri opplevd å bli sendt på rommet for å vente. Men hadde en venninne som bodde like ved skolen. Hun fikk oftere besøk av meg enn hun kom til oss pga avstanden og da betalte mamma ett beløp i uka hvis jeg hadde spiste der flere ganger. Men som oftest fordeles det vell greit hvem som tar utgiftene?

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er slikt besøk noe ungene avtaler på skolen. Jeg ble vertfall bare med venner fra skolen. Aldri opplevd å bli sendt på rommet for å vente. Men hadde en venninne som bodde like ved skolen. Hun fikk oftere besøk av meg enn hun kom til oss pga avstanden og da betalte mamma ett beløp i uka hvis jeg hadde spiste der flere ganger. Men som oftest fordeles det vell greit hvem som tar utgiftene?

Anonymous poster hash: 6e66d...414

Tenker at utgiftene ikke er problemet her, det er mer at man stadig må ta høyde for ekstra middagsgjester. Men om man har en slags underforstått avtale foreldre i mellom om at det er greit så er det jo en annen sak. Våre unger får ikke gå på besøk noe sted uten å ha avklart det med oss først. For det første vil vi vite hvor de er, og det er jo ikke alltid det passer heller. De ringer og spør om det er greit at de kan gå dit og dit, og som regel får de lov til det forutsatt at leksene er gjort, men enten får de beskjed om å komme hjem til middag, eller jeg sjekker med foreldrene om avtalen ungene har gjort er ok. Og jeg forventer det samme av andre. Hvis noen stadig var hos oss på ettermiddagen uten å ha spist eller ha tid de skal hjem til middag så ville jeg blitt alvorlig bekymret for ungen, og ville tatt en prat med foreldrene veldig raskt. Det grenser mot omsorgssvikt i mine øyne. Men da snakker jeg om barn på barneskolen vel og merke. Eldre barn kan jo tross alt fått beskjed om å ordne seg middag selv.

Å bare bli med venner hjem fra skolen uten noen avtale om det med foreldrene er utenkelig, man må jo vite hvor barna er. Litt avhengig av alder da selvfølgelig. Hvis de er av ungene som går rundt med mobil så stiller det seg kanskje litt annerledes, men da er det heller ikke noe problem å avklare evt. middager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er rart, at foreldrene til de barna som spiser hos dere flere ganger i uken, ikke tar en telefon til dere og avtaler litt angående dette. Synes det er utrolig frekt av de



Anonymous poster hash: 3600c...4c7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun avtalt besøk som får middag. Grunnen til det er at det gjerne er alt fra 0 til 10 ungdommer her hver eneste dag. Derfor er regelen at ungene skal spise middag hjemme før de drar noen steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at det skal være greit at de voksne i familien må spise brødmat i stedet for middagen når det kommer uventede gjester til middag. I hvert fall ikke når det skjer ofte. I min verden avtaler man på forhånd når det skal komme besøk. Her synes jeg barna i familien skal sjekke med foreldrene sine at det er greit at de har med venner hjem. Ev. så lager man en avtale om hvilken dager det passer med besøk, f.eks. hver tirsdag og fredag. Det kan da ikke være så vanskelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss løste vi det sånn at vi hadde noen middager som var beregnet på flere enn oss, og laget dette de dagene ungene hadde med noen hjem. Fulgte ikke middagsplanen slavisk. Lagde vi mer mat enn vi trengte ble det god lunsj dagen etter. Vi har heller ikke vondt av å dele broderlig og spise mindre enn man bruker ved en middag. Blir jo bare tjukkere vi normenn og!

Anonymous poster hash: 5bdbe...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...