Gå til innhold

Synes det er ubehagelig å bruke penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er midt oppi en veldig rar periode nå. Jeg føler et stort ubehag og kvier meg for å kjøpe noe eller bruke penger. Jeg vet ikke helt hva det kommer av, har ikke dårlig råd og tjente godt i sommer. Er hjemmeboende student og har få utgifter i utgangspunktet. Når jeg først kjøper noe, f. eks månedskort eller andre nødvendige ting, får jeg en vond følelse inni meg, nesten som dårlig samvittighet. Er det noen andre som har det slik? Jeg skjønner ikke hva det kommer av, pleide å sløse masse før, brukte gjerne 1500 - 2000kr i måneden på kafé, lunsj ute og impuls shopping. Men etter sommerferien har jeg smurt matpakke daglig og prøver å unngå kafé besøk med venner. I tillegg dette er jeg veldig plaget av dårlig samvittighet for penger jeg har brukt tidligere på klær og kos, jeg hater meg selv for all "sløsingen" fra tidligere.

Har jeg blitt gal?!

Anonymous poster hash: 2f1e9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det også sånn, får dårlig samvittighet og føler meg ekkel når jeg bruker penger fordi jeg VET at jeg har lett for å sløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det på akkurat samme måte! :P

Er hjemmeboende og tjener penger. Har jo ikke mangel på penger, men får ekstremt dårlig samvittighet og tenker på det lenge etterpå om jeg kjøper noe. Lurer på om jeg også har blitt gal..

- Jente 21



Anonymous poster hash: ab129...d19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Før sløste jeg penger uten å ofre det en tanke, jeg sløser litt fremdeles men da kommer også den dårlige samvittigheten.



Anonymous poster hash: 54de4...055
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du får dårlig samvittighet siden ikke alle studenter har så få utgifter(ikke at jeg mener det er noe galt i å bo hjemme mens man er student og har mulighet til det altså!)? :) Evt. begynner du å bli voksen og ikke setter like mye pris på disse tingene lengre? Uansett; det er lov å leve, men alt med måte heter det vel:)



Anonymous poster hash: e9190...a7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det også sånn. Får vondt inni meg av å kjøpe dyre ting. Men gjør det innimellom likevel, om det er ting jeg virkelig trenger :)

Anonymous poster hash: b87c4...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det på akkurat samme måte! :P

Er hjemmeboende og tjener penger. Har jo ikke mangel på penger, men får ekstremt dårlig samvittighet og tenker på det lenge etterpå om jeg kjøper noe. Lurer på om jeg også har blitt gal..

- Jente 21

Anonymous poster hash: ab129...d19

Godt vi er flere ;) Jeg er i samme situasjon som deg, bor hjemme og tjener greit, men likevel så har jeg dårlig samvittighet for å kjøpe ting.

Anonymous poster hash: 2f1e9...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du får dårlig samvittighet siden ikke alle studenter har så få utgifter(ikke at jeg mener det er noe galt i å bo hjemme mens man er student og har mulighet til det altså!)? :) Evt. begynner du å bli voksen og ikke setter like mye pris på disse tingene lengre? Uansett; det er lov å leve, men alt med måte heter det vel:)

Anonymous poster hash: e9190...a7a

Jeg kommer til å flytte ut når jeg er ferdig med studiene, blir ikke boende hjemme særlig lenge. Jeg tror ikke at jeg har blitt voksen og sluttet å sette pris på sånne ting, fordi jeg har stadig lyst på nye klær, kafébesøk og andre fornøyelser, men klarer ikke å tillate meg selv å gjøre dette og hvis jeg ender opp med å gjøre det likevel får jeg fryktelig dårlig samvittighet. Det er plagsomt fordi jeg ikke greier å nyte det jeg faktisk unner meg, som f. eks på fredag; jeg kjøpte meg en latte på kafé, rett etter at jeg dro kortet og betalte fikk jeg den vonde følelsen inni meg, fikk dårlig samvittighet og klarte ikke å nyte den koppen med latte.

Anonymous poster hash: 2f1e9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å flytte ut når jeg er ferdig med studiene, blir ikke boende hjemme særlig lenge. Jeg tror ikke at jeg har blitt voksen og sluttet å sette pris på sånne ting, fordi jeg har stadig lyst på nye klær, kafébesøk og andre fornøyelser, men klarer ikke å tillate meg selv å gjøre dette og hvis jeg ender opp med å gjøre det likevel får jeg fryktelig dårlig samvittighet. Det er plagsomt fordi jeg ikke greier å nyte det jeg faktisk unner meg, som f. eks på fredag; jeg kjøpte meg en latte på kafé, rett etter at jeg dro kortet og betalte fikk jeg den vonde følelsen inni meg, fikk dårlig samvittighet og klarte ikke å nyte den koppen med latte.

Anonymous poster hash: 2f1e9...9e7

Betaler du for å bo hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner hva dere mener, jeg får helt angst og tankekaos av å bruke penger, og dette selv om jeg både har kjøpt og nedbetalt bolig. Er i slutten av 20 årene og har fast 100% jobb. Selv det å kjøpe mat gir meg dårlig samvittighet.

Kanskje jeg bør oppsøke hjelp for dette? Det er jo ikke normalt i min situasjon, skjønner jo at det for dere som er studenter kan være greit å spare til fremtiden, til bolig osv (uten å bli fanatiske selvsagt), men som nevnt så har jo jeg nedbetalt boligen og trenger vel egentlig ikke spare mer?

Noen med gode råd her? Jeg vet ikke lenger hvordan man bruker penger, jeg er så redd for at det å bruke litt er altfor mye og føler meg forpliktet til å spare pengene. Den dårlige samvittighet tar kvelertak på meg :(



Anonymous poster hash: 304a0...0b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du dårlig samvittighet for å kjøpe mat?

Hilsen en som ikke fatter hvorfor dette er et issue :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får du dårlig samvittighet for å kjøpe mat?

Hilsen en som ikke fatter hvorfor dette er et issue :-/

Jeg aner virkelig ikke, skulle ønske jeg viste det. Har noen antagelser da, for det første er jeg livredd for å havne i et økonomisk uføre. For det andre hender det jeg ikke føler meg verdt det jeg kjøper, at det egentlig handler om selvfølelse. Ting man kjøper er liksom noe andre mennesker kan unne seg, ikke jeg. For det tredje så er jeg nok litt "flink pike" og har lært at det er bra å spare, det er noe man skal gjøre. Men jeg sparer meg jo til fant.

Anonymous poster hash: 304a0...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei TS.

Jeg sliter også med veldig dårlig samvittighet når jeg bruker penger. Så ille at jeg har brukt under 800 kr på klær på et helt år.....

Anonymous poster hash: 61b8d...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg det også i perioder. Særlig når det gjelder store regninger eller utgifter. Sikkert helt normalt, man tenker jo at man burde ha spart i tilfelle trangere tider... Slik er det oftest for dem som har hatt ustabil inntekt som har svingt mye, vet ikke om dette er tilfelle for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

Jeg sliter også med veldig dårlig samvittighet når jeg bruker penger. Så ille at jeg har brukt under 800 kr på klær på et helt år.....

Anonymous poster hash: 61b8d...449

Hvor mye bruker du ca på andre utgiftsposter da? :)

Anonymous poster hash: 304a0...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...