Gå til innhold

Nei til forkynning i barnehage og skole


Gjest meg vel

Anbefalte innlegg

Hva har tvangsdåp,drap og korstog med kristendom å gjøre?

Det står ingenting i Bibelen om barnedåp, så dette har lite med kristendom å gjøre. Det har heller ikke drap, og jeg forstår ikke hvorfor du nevner det i den sammenhengen, men du syntes sikkert at det gjorde deg godt.

Disse korstogene dere alltid kommer tilbake til, har jeg svært liten greie på, så de må ha lite med kristendom å gjøre. Det må være noe helt annet enn de reisene som Jesu disipler foretok seg.

En trenger bare å lese innleggene i denne tråden for å forstå redselen for kristendommen. Og dette virker både tåpelig og latterlig, når en vet hva kristendommen står for. Alle mennesker er på en eller annen måte påvirket av kristendommen i hverdagen enten de liker det eller ikke.

Når det gjelder misjonering, så bør du presisere hva som er negativt med det.

Det som er hovedgrunnlaget for misjonering, er å hjelpe folk som trenger all den hjelp de kan få. At du finner noe negativt i dette, sier mye om din holdning til medmennesker.

Jeg nevner ikke korstog fordi det gjør meg godt, men fordi det er relevant. Det sier jo en del at du sier at korstogene må ha hatt lite med kristendom å gjøre fordi du ikke kjenner til det, det var en merkelig form for logikk. Fenomener i verden eksisterer uavhengig av vår kunnskap om dem, som du kanskje vet.

Jeg synes det er interessant at du velger å la være å svare på min påstand om at dine spydige formuleringer gjør deg svært lite nestekjærlig, og ergo heller ikke en god kristen.

Misjonering kan jeg gjerne holde et helt foredrag om.

Og du må gjerne tro at vi er redde for kristendommen, men det er uansett ikke riktig. Men det er sikkert en fin trøst for deg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_MD_*
Det er mange fordommer også i forhold til KRL-faget. Dersom ikke skolen din tar hensyn til at dere har søkt fritak, så er det faktisk skolen som har sviktet. Men ikke alle skoler har dårlige rutiner på slikt.

Å forkynne er å legge frem et stoff som sannhet. Det er skolens oppgave å informere om ulike religioner, ikke å forkynne eller påvirke. At lærebøkene ikke er nøytrale er vel ingen overraskelse, ettersom hele kulturen vår er preget av kristendom. Kan jeg spørre hvilke temaer du fikk fritak for? Uprofesjonelle folk finnes i alle yrker. Jeg dømmer ikke arbeidet til hele arbeidsstanden av den grunn.

Det er ikke mange skoler som synger kristne bordvers lenger. Jeg har latt mine elever synge "Å du som metter" fordi de ville. Jeg krever ikke at alle synger til denne sangen, men at de sitter stille og hører på hvis de velger å ikke synge.

Jeg ser ikke problemet med å være vitne til en religiøs handling. Jeg har vært i både moskeer og templer mens det har vært ritualer der, og er ikke blitt religiøst påvirket av dette. Om man virkelig har tro, så er det vel ingenting å frykte i å lære om andre religioner?

Jeg ser at du har hatt en del dårlige opplevelser, og at du derfor er negativt innstilt. Jeg derimot, sitter på den andre siden og ser at barn blir tatt ut av undervisning som ikke hadde vært til skade, men kun til læring. Det synes jeg er synd.

Fikser ikke dette med å sitere så bra, som du skjønner ;) Har likevel lyst til å svare deg på endel av det du skriver.

Jeg vet jo også at skolen svikter når de ikke følger opp fritaket vi har for våre barn. Men det er jo det som er så inderlig feil med hele dette faget - vi er prisgitt den enkelte skole/den enkelte lærer og har aldri noen garanti for at våre ønsker blir respektert. MEN bare det at det er åpnet for fritak i KRL-faget er jo et bevis på at faget ikke er nøytralt, slik som meningen var. Dette fungerer ikke etter intensjonene. Og intensjonene var jo gode, de! Det er også viktig å huske på at FNs menneskerettighetskomite også har fastslått at faget bryter med foreldreretten - dette er ikke bare fjås og uvilje fra noen få foreldre som enkelte her synes å mene.

Hadde KRL-faget kun gått ut på kunnskapsformidling om de forskjellige religionene, så hadde det jo ikke vært noe problem. Det er jo superviktig at denslags lærdom formidles. Men KRL-faget fungerer altså ikke godt nok. Et hovedtrekk er at det faglige innholdet på barneskolenivå skal formidles gjennom fortellinger. Det betyr ikke at klassen har lest f.eks bibelen som allmenn littrær tekst som elevene lærer å analysere, men at innholdet i historiene herfra viderefortelles i lærebøkene og knyttes til elevenes aktuelle situasjon. For oss oppleves dette dithen at den gjør barna "kristne" på en måte som stikker dypere enn eksplisitt tilkjennegivelse av tro på den kristne Gud, og de kan internalisere bibelens fortellinger som ramme rundt sin egen virkelighetsoppfatning.

Å gi en "riktige" definisjonen på hva som er opplæring og hva som er forkynning er selvfølgelig umulig, men respekt for menneskers integritet og livssyn må innebære at den enkelte selv får lov til å definere hva som oppleves problematisk.

Ang de 4 kapitlene vi fikk fritak fra, så inneholder de stort sett fortellinger fra bibelen med påfølgende oppgaver. Vi opplever presentasjonen i disse kapitlene som klassisk religionspedagogisk innføring i bibeltekstene. Vi mener dette er egnet til å påvirke barnet vårt i retning av den kristne tro, og at det derfor er grunnlag for fritak. Vi har imidlertid ikke fått fullstendig fritak fra disse kapitlene, men Fylkesmannen sier at læreboka ikke skal brukes i undervisningen (!) Det kunne jo vært artig å se hvordan læreren skulle håndtert dette... Barnet vårt skulle altså hatt en alternativ vei til den kunnskap om disse tekstene alle elever skal besitte - resten av klassen kan undervisese fra en lærebok som egentlig da er definert som "ikke god nok" i tråd med intensjonene i KRL-faget... Vedtaket gjorde oss egentlig bare enda mer irriterte. Vi mener jo også at det er noe med mengden av kristendomskunnskap her... Imidlertid var undervisningen fra disse kapitlene unnagjort i god tid før vi fikk vedtaket fra Fylkesmannen, så for oss gjorde det jo ingen forskjell uansett... Og neste år må vi mest sannsynlig gjennom den samme mølla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Det er ingen fare med at vi kristne ikke kan stå for oppdragelsen av våre barn i den kristne tro. Men her tror jeg det er du som glemmer en vesentlig ting:

Det er de kristne som har startet opp med allmenn skole, slik at alle skulle få like muligheter til undervisning. Det er ikke vi kristne som vil forandre på skolen.

Nei, det er de som ikke liker skolen slik som den er og har vært som ønsker denne forandringen. Så skyld ikke på oss.

Jeg ser at det er veldig vanskelig for deg å forstå dette med forskjellen på bibelen og eventyr. Jeg er litt opptatt av dette siden det var du som først stilte spørsmål rundt dette til meg. Selv har jeg litt problemer med å trekke sammenligninger mellom bibelen og eventyrbøker.

Jeg har altså forsøkt å forklare deg forskjellen et par ganger nå. Ser at andre også har gjort hederlige forsøk. Jeg forsøker igjen: Dette har noe med selve presentasjonen å gjøre. Det er ingen lærer i den offentlige skolen i dag som kunne finne på å presentere eventyrene som sanne historier med virkelige figurer. Bibelen derimot, blir presentert på en helt annen måte. Her er det underforstått at historiene er sanne. Håper vi kan bli ferdige med denne defineringen nå.

Jeg er helt enig med deg i at barna bør tilføres noe positivt. Men er det kun èn gruppe mennesker som skal eie retten til å definere hva som er positivt for ALLE barn? Jeg ser faktisk ikke det positive i at mine barn skal indokterineres slik jeg opplever at de blir gjennom KRL-faget i skolen i dag. Hvis enkelte så fryktelig gjerne vil at skolen skal hjelpe til med den kristne oppdragelsen av egne barn, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke heller velger kristne privatskoler? Da er man jo veldig sikret. Ellers finnes det nok av tilbud rundt om i menighetene, som søndagsskole og Yngres. Dette er flotte fritidstilbud for de som er interessert i denslags, og i og med at livssyn er et privat anliggende, så er det jo mest riktig å legge sånt til fritiden.

Ja, det er riktig at de kristne startet skolen, og det er bra, det. Men samfunnet forandrer seg, og vi med det. Jeg skjønner du ikke liker forandringer, men man må faktisk av og til stikke fingeren i jorda i steden for hodet i sanda...

For å møte et så håpløst argument som du kommer med i forhold til dette, så kan jeg jo f.eks si at kristendommen hadde et meget blodig inntog i vårt samfunn. Det ble lemlestet og drept i Guds navn, og det er grunnen til at jeg ikke vil at mine barn skal ha noe med den kristne tro å gjøre i det hele tatt. Eller jeg kan velge å si at dere kristne ikke har noe med å feire jul på den måten dere gjør det i det hele tatt, fordi dette i utgangspunktet er en feiring av helt andre begivenheter enn Jesu fødsel (som for øvrig fant sted på vårparten). Julefeiring har faktsisk foregått uavbrutt i over 2500 år nå - altså over 500 år før denne mye omtalte fødselen. Feiringa er baset på en rekke mer eller mindre hedenske skikker, men "kuppet" av de kristne og krydret med juleevangeliet. Usaklig, ikke sant...? Eller kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevner ikke korstog fordi det gjør meg godt, men fordi det er relevant. Det sier jo en del at du sier at korstogene må ha hatt lite med kristendom å gjøre fordi du ikke kjenner til det, det var en merkelig form for logikk. Fenomener i verden eksisterer uavhengig av vår kunnskap om dem, som du kanskje vet.

Logikken ligger i at jeg mener å kjenne ganske godt til kristendommen. Men min interesse ligger mest i dagens samfunn. Og jeg kan fortelle deg at ingen som lever i dag er skyld i noen av disse korstogene som du nevner. Skal du klandre kristne, så gjør det for de handlingene de utøver i dag. Når jeg kan virke litt spydig, så er det fordi jeg ikke liker å bli anklaget for ting som jeg ikke har noe skyld i. Både du og andre skriver så fint om nestekjærlighet, men sjøl så kommer dere stadig med anklager om ting som ofte er rent oppspinn. Og jeg står faktisk ikke ansvarlig for alt det mennesker som kaller seg kristne gjør, eller har gjort for flere hundre år siden.

Jeg synes det er interessant at du velger å la være å svare på min påstand om at dine spydige formuleringer gjør deg svært lite nestekjærlig, og ergo heller ikke en god kristen.

At du ikke ser på meg som en god kristen, forstår jeg godt, for jeg tror ikke du har sett noe godt i kristendommen i det hele tatt. det må jo være derfor du har så veldig imot den. Er det nestekjærlighet å forlange mer av andre enn av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*

KR skriver:

Logikken ligger i at jeg mener å kjenne ganske godt til kristendommen. Men min interesse ligger mest i dagens samfunn. Og jeg kan fortelle deg at ingen som lever i dag er skyld i noen av disse korstogene som du nevner. Skal du klandre kristne, så gjør det for de handlingene de utøver i dag. Når jeg kan virke litt spydig, så er det fordi jeg ikke liker å bli anklaget for ting som jeg ikke har noe skyld i. Både du og andre skriver så fint om nestekjærlighet, men sjøl så kommer dere stadig med anklager om ting som ofte er rent oppspinn. Og jeg står faktisk ikke ansvarlig for alt det mennesker som kaller seg kristne gjør, eller har gjort for flere hundre år siden.

Du vil ikke at dagens kristne skal stå til inntekt for det de kristne foretok seg av negative ting for flere hundre år siden, men når det gjelder oppstart av skolen, så er det helt greit å stå til inntekt for dèt...! Dagens kristne har vel heller ingen verdens ting med den saken å gjøre? Hvor ligger logikken i dèt?? Nå må du bestemme deg - det må da vel være enten - eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men KRL-faget fungerer altså ikke godt nok. Et hovedtrekk er at det faglige innholdet på barneskolenivå skal formidles gjennom fortellinger. Det betyr ikke at klassen har lest f.eks bibelen som allmenn littrær tekst som elevene lærer å analysere, men at innholdet i historiene herfra viderefortelles i lærebøkene og knyttes til elevenes aktuelle situasjon. For oss oppleves dette dithen at den gjør barna "kristne" på en måte som stikker dypere enn eksplisitt tilkjennegivelse av tro på den kristne Gud, og de kan internalisere bibelens fortellinger som ramme rundt sin egen virkelighetsoppfatning.

Jeg formidler historier fra alle religioner ved hjelp av fortelling, dessuten knytter jeg dem til barnas egen hverdag. Det betyr ikke at jeg påvirker dem til å forandre tro. Elevene får tydelig beskjed om at dette er hva "den og den religionen" tror på, og at ingen har fasiten på hva som er sant. Fortelling er en god metode for å fange interessen, og er et fantastisk verktøy for å starte diskusjoner og refleksjon. Å knytte fortellingene, og da gjerne moralen og etikken i dem, til hverdagen gjør at barna forstår stoffet bedre. Å lese teksten og analysere den vil for mange være utrolig lite motiverende, og lite lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke at dagens kristne skal stå til inntekt for det de kristne foretok seg av negative ting for flere hundre år siden, men når det gjelder oppstart av skolen, så er det helt greit å stå til inntekt for dèt...! Dagens kristne har vel heller ingen verdens ting med den saken å gjøre? Hvor ligger logikken i dèt?? Nå må du bestemme deg - det må da vel være enten -  eller??

Nå synes jeg du begynner å bli temmelig tåpelig i dine fortvilte forsøk på å vrenge å vri på mine utsagn.

Det var faktisk du som tilla oss skylden for dagens undervisning, da du spurte om vi ikke kunne oppdra våre barn i den kristne tro hjemme, og ikke på skolen.

Jeg har aldri sagt at det var dagens kristne som startet allmenn skole.

Hvor mange av datidens mennesker tror du lever i dag?

Dessuten så er det ikke sant det du skriver, at jeg ikke liker forandring.

Det er mange endringer som er positive av det som skjer i dag.

Men den avkristningen som skjer i skolen og i samfunnet ellers, den liker jeg ikke, for den fører bare til et mer negativt og mer brutalt samfunn.

Ingen kan ha unngått å se denne forandringen til det verre. Og jeg tror neppe at noen som følger litt med på dette, tror på noen bedring i framtiden.

Det har blitt, og blir brukt store summer i forsøk på å bøte på dette, men til ingen nytte. Elendigheten har hele tiden blitt verre.

Men løsningen er enkel, den er gratis og den er å finne i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare med at vi kristne ikke kan stå for oppdragelsen av våre barn i den kristne tro. Men her tror jeg det er du som glemmer en vesentlig ting:

Det er de kristne som har startet opp med allmenn skole, slik at alle skulle få like muligheter til undervisning. Det er ikke vi kristne som vil forandre på skolen.

Nei, det er de som ikke liker skolen slik som den er og har vært som ønsker denne forandringen. Så skyld ikke på oss.

Jo KR, her tar du på deg/dere æren av å ha startet opp den allmenne skolen. Da får du ta ansvaret for korstogene, helksebrenningen og forfølgelsen av folk i middelalderen også. Kan ikke ta en ting ut av historien og glemme det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*
Jeg formidler historier fra alle religioner ved hjelp av fortelling, dessuten knytter jeg dem til barnas egen hverdag. Det betyr ikke at jeg påvirker dem til å forandre tro. Elevene får tydelig beskjed om at dette er hva "den og den religionen" tror på, og at ingen har fasiten på hva som er sant. Fortelling er en god metode for å fange interessen, og er et fantastisk verktøy for å starte diskusjoner og refleksjon. Å knytte fortellingene, og da gjerne moralen og etikken i dem, til hverdagen gjør at barna forstår stoffet bedre. Å lese teksten og analysere den vil for mange være utrolig lite motiverende, og lite lærerikt.

Beklageligvis har du ikke forstått særlig mye av min argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du begynner å bli temmelig tåpelig i dine fortvilte forsøk på å vrenge å vri på mine utsagn.

Det var faktisk du som tilla oss skylden for dagens undervisning, da du spurte om vi ikke kunne oppdra våre barn i den kristne tro hjemme, og ikke på skolen.

Jeg har aldri sagt at det var dagens kristne som startet allmenn skole.

Hvor mange av datidens mennesker tror du lever i dag?

Dette blir bare mer og mer absurd. Ved å spørre deg om dere ikke kunne oppdra barna deres i den kristne tro hjemme, og ikke på skolen, tilla jeg dere skylda for dagens undervisning??? Hva går du på, egentlig? Dette henger jo ikke på greip. :ler:

Jeg har forresten heller aldri sagt at det var dagens kristne som startet allmenn skole - hva tar du meg for?? Det jeg sa, var: "Du vil ikke at dagens kristne skal stå til inntekt for det de kristne foretok seg av negative ting for flere hundre år siden, men når det gjelder oppstart av skolen, så er det helt greit å stå til inntekt for dèt...! Dagens kristne har vel heller ingen verdens ting med den saken å gjøre?" Må jeg analysere dette for deg? Altså, når du ikke vil at dagens kristne skal være ansvarlig for f.eks korstogene, hvorfor vil du da at dagens kristne skal være ansvarlige for oppstart av allmennskolen? Begge deler skjedde for uendelig mange år siden. Du velger ut å stå til inntekt for det positive, men ikke det det negative. Skjønner ikke hvordan du fikk til å vri og vrenge så til de grader på noe så enkelt...

Dessuten så er det ikke sant det du skriver, at jeg ikke liker forandring.

Det er mange endringer som er positive av det som skjer i dag.

Men den avkristningen som skjer i skolen og i samfunnet ellers, den liker jeg ikke, for den fører bare til et mer negativt og mer brutalt samfunn.

Ingen kan ha unngått å se denne forandringen til det verre. Og jeg tror neppe at noen som følger litt med på dette, tror på noen bedring i framtiden.

QUOTE(KR @ 20.12.2005 (16:05) )

Det er ingen fare med at vi kristne ikke kan stå for oppdragelsen av våre barn i den kristne tro. Men her tror jeg det er du som glemmer en vesentlig ting:

Det er de kristne som har startet opp med allmenn skole, slik at alle skulle få like muligheter til undervisning. Det er ikke vi kristne som vil forandre på skolen.

Nei, det er de som ikke liker skolen slik som den er og har vært som ønsker denne forandringen. Så skyld ikke på oss.

Dette skriver du lenger ned i tråden her. Tyder ikke denne teksten på at du ikke liker forandring? Altså, vi snakker jo ikke om forandring generelt her - det er fremdeles skole/religion som er temaet....

Det har blitt, og blir brukt store summer i forsøk på å bøte på dette, men til ingen nytte. Elendigheten har hele tiden blitt verre.

Men løsningen er enkel, den er gratis og den er å finne i Bibelen.

Kan du ikke bare innse at denne løsningen ikke er den rette for alle mennesker...? Dette vitner om enorm sneversynthet. Jeg har kjent ett eneste sant og godt kristent menneske i hele mitt liv; min mormor. Hun ba til sin gud hver eneste dag, hun brukte alle sine ressurser på familien. Hun sa aldri ett vondt ord om noe annet menneske. Og sist men ikke minst: hun respekterte andre mennesker uansett rase, legning og livssyn.

Selv om hun var sterk i troen gjorde hun aldri noe forsøk på å prakke den på andre. Da broren min sto frem som homofil og presenterte sin mannlige kjæreste var mormor over 80 år. Hun sa "bare jeg vet at han har det bra, så har jeg det også bra". Også satte hun igang og heklet små duker som hun ga dem i julegave. For meg har hun blitt selve symbolet på nestekjærlighet og toleranse. Jeg tror de fleste kunne hatt ett og annet å lære av henne uansett livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MD_*

Ved en glipp kom ikke signaturen min med på innlegget over. Regner med at KR skjønte det var jeg som var avsender. Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre ein kort kommentar til to tre punkt som er blitt nemnd:

Korstoga: Desse vart starta av den verdslege franskekongen, som ein måte å bli kvitt eit innanriksproblem på. Rettnok var det ein respons på ein forespurnad om litt hjelp frå ein biskop i midtausten, men det var ikkje noko slikt som var ønska, og ingen visste kva dei skulle gjera med den gjengen som utgjorde det første korstoget. Ikkje var dei så nøye på kven dei slakta nedåt heller; jødar, kristne og muslimar - det var eitt fett. Kanskje ikkje så rart franskekongen ville bli kvitt dei? Det var i alle fall ikkje på noko kristent initiativ dei kom i stand, sjølv om det var unnskuldinga.

Heksebrenning: Dette var ein hedensk skikk som slett ikkje var særleg populær i kyrkja, å brenne gamle menn og kvinner som hekser. Og å brenne prestar som hekser òg, for den del. Heksebrenning var mest populært der kyrkja hadde ein svak posisjon, og så og seie ikkje-eksisterande der kyrkja var sterk. Den spanske inkvisisjonen har jo fått eit heller dårleg rykte på seg, etter opplysningar i ein roman av ein russisk forfattar (visse parallellar til Dan Brown/daVinchi koden her?) men det var i deira område at det knapt var heksebrenning, fordi dei stilte strenge krav til bevis (i motsetning til verdslege domstolar andre stadar.)

Jul: I jødisk/kristen tradisjon bestemte ein datoar for store, viktige hendingar ut i frå eit visst tidsrom etter andre hendingar. Tradisjonane for enkelte utrekningar varierte litt mellom den ortodokse kyrkja i aust og katolske i vest - difor har ein to ulike tradisjonar for kva dato jula vert feira. I denne samanhengen var det mindre viktig at Jesus reint faktisk vart fødd på ei anna tid av året.

Her i nord feira ein tidlegare jól, og då kristendomen etter kvart kom og vart innført, var det dette namnet som vart brukt om den kristne feiringa, i staden for Krist-messe eller noko sånt. Det betyr ikkje at den kristne høgtida opprinneleg var ein hedensk skikk som fekk eit kristent innhald, men at den hedenske skikken veik plassen for den kristne høgtida, sjølv om namnet heng igjen sidan dei vart feira i same tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel ikke være slik at dere personlige kristne skal bestemme hvilken del av den kristne historien som barna skal lære om, og hvilken del vi skal utelate. Skal det være kristendomsundervisning i skolen må det undervises i hele historien både på godt og vondt. Og du kan vel ikke med hånden på hjertet si at alt sim har skjedd i Guds navn har vært til det beste for menneskeheten?

Og for syns skyld, jeg er ikke ateist. Jeg har min Gudstro, men det er en sak mellom meg og Han. Kunne ikke falle meg inn og gå omkring og tro jeg er noe bedre menneske av den grunn. Vi må forholde oss til de tider vi lever i idag, og når jeg ser f.eks gudstjenester fra forskjellige frikirker slår jeg av TV,n. Mennesker som i flokk er hjernevasket synes jeg er trist underholdning. Vi har dessuter ingen garanti for at kristendommen er den eneste rette religion. Respekten for andre mennesker må være viktigere enn Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
Det betyr ikkje at den kristne høgtida opprinneleg var ein hedensk skikk som fekk eit kristent innhald, men at den hedenske skikken veik plassen for den kristne høgtida, sjølv om namnet heng igjen sidan dei vart feira i same tidsrom.

Men julefeiringa er ikke bare kristen, den er en sammensmeltning av kristne og hedenske tradisjoner, alt frå å spise gris i jula til å sette ut grøt til nissen er opprinnelig hedenske tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at vi aldri kommer til å bli enige her. Dere kristne må gjerne sende barna deres på kristne skolen og lære dem masse om kristendom i hjemmet. Så kan vi som ikke ønsker det samme, gi barna den oppdragelsen vi ønsker. Og det uten å få høre at "kristendom er alt positivt i livet", "barna tar skade av humantistisk oppdragelse" og andre håpløse utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke bare innse at denne løsningen ikke er den rette for alle mennesker...? Dette vitner om enorm sneversynthet. Jeg har kjent ett eneste sant og godt kristent menneske i hele mitt liv; min mormor. Hun ba til sin gud hver eneste dag, hun brukte alle sine ressurser på familien. Hun sa aldri ett vondt ord om noe annet menneske. Og sist men ikke minst: hun respekterte andre mennesker uansett rase, legning og livssyn.

Selv om hun var sterk i troen gjorde hun aldri noe forsøk på å prakke den på andre. Da broren min sto frem som homofil og presenterte sin mannlige kjæreste var mormor over 80 år. Hun sa "bare jeg vet at han har det bra, så har jeg det også bra". Også satte hun igang og heklet små duker som hun ga dem i julegave. For meg har hun blitt selve symbolet på nestekjærlighet og toleranse. Jeg tror de fleste kunne hatt ett og annet å lære av henne uansett livssyn.

Hvorfor har du så veldig i mot kristendommen, når din mormor var et så bra menneske, tiltross for at hun var kristen? Og har du lært noe av henne?

Når du påsto at jeg ikke liker forandringer, ble ikke dette spesifisert, men uttrykt generelt. Derfor var det grunn til å protestere.

Det er sikkert morsomt for deg å kverulere, det er du jo veldig flink til, selv om det grenser til det barnslige.

Det må vel bli greit da hvis jeg skriver at det var vi som innførte kristendommen her i landet, og det var vi som startet allmenn skole her i landet, så ligg unna og ikke prøv å endre på noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden är rensad från personangrepp.

Tråden handlade ursprungligen om "nei til forkynning i barnehage og skole" - låt oss fortsätta diskussionen om det.

/Furstina moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel bli greit da hvis jeg skriver at det var vi som innførte kristendommen her i landet, og det var vi som startet allmenn skole her i landet, så ligg unna og ikke prøv å endre på noe av det.

Der har du vel hele essensen. Gjennom historien så har kristendommen blitt påtvunget folk enten de vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du vel hele essensen. Gjennom historien så har kristendommen blitt påtvunget folk enten de vil eller ikke.

Og alle er like godtroende og tror på alt de får beskjed om.

Så da regner jeg med at alle her i landet er kristne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...