Gå til innhold

90% av sminkede kvinner har lav selvtillit


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg sminker meg fordi jeg synes jeg ser freshere ut med sminke enn uten, men har ikke dårlig selvtillit og synes ikke jeg ser stygg ut uten. Føler meg bare penere med :) Sikkert en vanesak...



Anonymous poster hash: 2a00f...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hummels

Mange kvinner med dårlig selvtillit og selvbilde ja, men mange menn også. Kvinner som overdriver med sminke og pynting er ikke så veldig sexy. Er jo som hele hun skriker ut at hun har dårlig selvtillit/selvbilde.

Sorry men tatoverte øyenbryn er IKKE sexy. Skjønner ikke at folk gidder, og hva de selv synes er pent med det. Ekte og velstelte øyebryn er sexy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme som deg TS. er kvinne selv. jeg går ofte uten sminke, men jeg sminker meg fordi jeg synes det er gøy..men ser ikke unaturlig ut. pudder bruker jeg for å se brunere ut,.. dyrt å ta sol hele tiden ;) så mascaraen kan hjelpe de dagene jeg føler meg trøtt, så ser jeg i det minste litt våknere ut. leppestift bruker jeg aldri. Brynene kan jeg SÅVIDT tegne litt på dersom jeg skal på fest, siden pudderet får de til å se lysere ut. men jeg synes ikke det er fint med sånne jenter som har på seg en masse brunkrem, eyliner, øyenskygge, mascare og tegner brynene som noen streker..også på dagtid da! jeg har lurt pga disse om det er frustrende å være mann, når en skal finne en kvinne pen? hadde jeg vært mann, ville jeg lurt på hvordan hun ser ut uten ;)



Anonymous poster hash: 5c609...f22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forresten så har jeg ganske lav selvtillit, til tross for at jeg går veldig ofte uten sminke. så det er nok litt feil å måle selvtilliten i sminken :) men jeg tror uansett det ligger noe der.



Anonymous poster hash: 5c609...f22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tickety-Boo

Dette har jeg diskutert før med vennegjengen. Jeg har en teori på at det faktisk er omvendt. De som har lav selvtillit sminker seg ikke fordi de ikke vil ha oppmerksomhet. De ønsker ikke at folk ser på dem.

Jeg sminker og pynter meg daglig. Jeg får oppmerksomhet fra begge kjønn. De dagene jeg ikke føler meg på topp, sminker jeg meg ikke. Da ønsker jeg bare å være usynlig. Selvfølgelig funker det ikke, men jeg får helt klart mindre oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig påstand.

Både menn og kvinner fikser seg opp, damene med sminke og barberte legger, mennene med en fiks hårsveis og diskret parfyme...det handler jo om å føle seg bra.

At det er vi damene som sminker oss i fjeset og ikke motsatt kommer jo av at det var- og til en viss grad fremdeles er- viktigere at vi tar oss bra ut enn en mann. De fleste har vel nok historiekunnskap til at jeg ikke trenger å gå noe mer inn på det.

Dette er ikke noe nytt fenomen akkurat. I det gamle Egypt brukte man "kajal" under øynene, og romerne farget fjeset med kritt siden blekhet var ettertraktet- bare de rike hadde råd til å oppholde seg innendørs.

Da epidemiene skyllet over Europa i middelalderen ble det in med mer farge i fjeset, siden blekhet ble forbundet med sykdom.

Så om sminke og selvtillit har en sammenheng? Både ja og nei. Det er lettere å tenke sånn om unge jenter som virker usikre på seg selv, med et lass av foundation, løsvipper og lipgloss, enn voksne kvinner som bare har freshet seg opp med noe mascara og litt farge på leppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lav selvtillitt, jeg kan gjerne gå uten sminke. Er veldig fornøyd med meg selv utseendemessig, men jeg liker likevel å sminke meg (jeg bruker kun maskara) fordi jeg ønsker å fremheve det jeg synes er finest med meg selv. Nettopp øynene og øyenvippene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lav selvfølelse og bruker ikke sminke. Som noen nevnte over, er det delvis fordi jeg ikke ønsker oppmerksomhet, og delvis fordi jeg ikke føler meg så mye bedre av å bruke det. Andre kan så klart gå med så mye eller lite sminke som de ønsker, men da håper jeg de gjør det for deres egen del, og ikke fordi de føler at de må.

Anonymous poster hash: d3049...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at man er penere uten sminke, men de som sminker seg er jo uenig og det er jo de fleste andre også. Hvis ikke så hadde vel ikke de som levde på utseendet sitt sminket seg eller man gjort det ved anledninger man vanligvis pynter seg.

Det spørs jo på hvordan man sminker seg. Når du tenker på modeller og skuespillere som blir sminket profesjonelt, så ser de jo helt nydelige ut.

Men jeg tenker på hverdagssminke ... det utgjør ikke noe forskjell.

Selv ser jeg rar ut med sminke, kanskje fordi jeg ikke kan sminke meg pent, jeg vet ikke, men jeg ser iallfall penest uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sminker seg sikkert fordi de har lav selvtillit, men jeg tror egentlig ikke at det å sminke seg handler om selvtillit. Vi sminker oss ganske forskjellig noen steder i verden. Jeg tror samfunnet laver en norm om hva som er pent og det "vanlige" det stedet man lever. Noen vil vike helt vekk fra dette. Noen vil ha den tilhørigheten til dette. Det å ikke sminke seg er også noe man vil utrykke, ofte bevisst, men kanskje noen ganger ubevisst. Tror mange som ikke sminker seg vil uttrykke naturlighet og forbinde naturlighet med det skjønne/vakre. De med sminke synes det er det som er det skjønne og vakre.

Jeg synes somoftest at det usminkete og naturlige er det mest tiltrekkende, rene og pene. Bla derfor er jeg sånn for det meste. Går også med klær som jeg føler meg vel i, og som ikke nødvendigvis er det som er in.

Men på jobb selger vi mote. Da representerer jeg det, og kler og sminker meg slik jeg føler det forventes og som er det mest riktige der. Det er ikke fordi jeg har lav selvtillit. Men føler jeg lettere blir sett på en som de selv kan identifisere seg med, og jeg trives veldig godt med det.

Ser igrunnen at det hørtes litt rart ut. Men det er nå slik jeg trives veldig godt med å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kan vere noko i det. Sminka meg mykje fram til eg vart tjue, no har eg blitt meir vaksen og klarar å gå på butikken uten "sparkel" i trynet :P Om det er fordi eg har blitt eldre eller fordi eg har 90% betre sjølvtillit veit eg faktisk ikkje. Det er ihvertfall veldig befriande. Men føler meg meir velstelt med sminke på då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...