Gå til innhold

Gifteringer, inni og uttapå...


Liljo

Anbefalte innlegg

Hvor har dere kjøpt/skal dere kjøpe Gifteringer og hva betaler dere? Vi vil ikke bruke 10.000kr på dette men ønsker å bytte ut forlovelsesringen... Vis gjerne bilde for inspirasjon ;)

Og hva graverer dere inni ringen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte i utlandet til under halv pris av i Norge. Min har diamanter. Betalte 7000 for min og 3000 for hans, men da ville de som sagt kostet minst det dobbelte om vi skulle kjøpt dem i Norge. Veldig fornøyd!



Anonymous poster hash: e5880...b42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 14000 hos gullsmed i Norge.

Dette er helt glatte gullringer uten diamanter, mønster/struktur og annet dilldall. 5mm brede for oss begge, og blant de tykkeste som fantes hos gullsmeden. Det er mao mye gods i dem. Gravering var inkludert.

Vi valgte helt enkelt "Din <navn>, <bryllupsdato>" som tekst inni ringen.

Vi sjekket ikke priser i utlandet, og kunne kanskje spart noe, men siden metallprisene er noenlunde like verden over er det arbeidet man kan spare på. De ringene vi har er så enkle at dette i seg selv ikke utgjør mye.

Prisen er avhengig av legering og vekt, og bestiller man fra utlandet må man også ta hensyn til kronekursen på det tidspunktet man bestiller.



Anonymous poster hash: 2eb41...933
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket ikke priser i utlandet, og kunne kanskje spart noe, men siden metallprisene er noenlunde like verden over er det arbeidet man kan spare på. De ringene vi har er så enkle at dette i seg selv ikke utgjør mye.

Prisen er avhengig av legering og vekt, og bestiller man fra utlandet må man også ta hensyn til kronekursen på det tidspunktet man bestiller.

Anonymous poster hash: 2eb41...933

I Norge betaler man moms på gull. Der vi kjøpte ringene våre er det ingen moms. Vi sparte dermed 2500 kr bare på momsen. Diamantene var naturligvis det vi sparte aller mest på å kjøpe utenlands. Prisforskjellene er så store at jeg skal aldri mer kjøpe diamanter i Norge.

Anonymous poster hash: e5880...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge betaler man moms på gull. Der vi kjøpte ringene våre er det ingen moms. Vi sparte dermed 2500 kr bare på momsen. Diamantene var naturligvis det vi sparte aller mest på å kjøpe utenlands. Prisforskjellene er så store at jeg skal aldri mer kjøpe diamanter i Norge.

Anonymous poster hash: e5880...b42

Når du importerer varer til Norge skal du vel også betale moms? :klo:

Anonymous poster hash: 2eb41...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du importerer varer til Norge skal du vel også betale moms? :klo:

Anonymous poster hash: 2eb41...933

Grensen er på 6000 kr. Egentlig skulle min ring vært fortollet da, men jeg gikk på grønt. Smykker er ikke akkurat noen prioritering for tollvesenet, og særlig ikke når det er snakk om en slike små verdier.

Anonymous poster hash: e5880...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, så du reiste selv til utlandet og "smuglet" ringene inn… Hadde du gjort det på lovlig vis, ville det m.a.o. vært mindre å "spare". Smykker er for øvrig ikke helt uvanlige objekter for tollbeslag, så du var "heldig".

For min del ville ikke dette vært en aktuell løsning. Siden jeg heller ikke var interessert i diamanter på gifteringen, sparer jeg heller ikke på å kjøpe disse utenlands.



Anonymous poster hash: 2eb41...933
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så du reiste selv til utlandet og "smuglet" ringene inn… Hadde du gjort det på lovlig vis, ville det m.a.o. vært mindre å "spare". Smykker er for øvrig ikke helt uvanlige objekter for tollbeslag, så du var "heldig".

For min del ville ikke dette vært en aktuell løsning. Siden jeg heller ikke var interessert i diamanter på gifteringen, sparer jeg heller ikke på å kjøpe disse utenlands.

Anonymous poster hash: 2eb41...933

Dere kan kjøpe hver deres ring til inntil 6000 kr uten å betale moms og avgifter, helt lovlig. http://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/handle-i-utlandet/handle-i-utlandet-nar-du-selv-reiser/

Ja, jeg "smuglet" inn min ring. Folk som reiser på ferie til London og kjøper klær og sko for 7000 kr smugler også når de kommer tilbake til Norge uten å fortelle varene. De fleste tenker ikke over det engang, og spør du meg er det ikke den verste forbrytelsen man kan begå.

Det skal veldig mye til for å bli tatt. I alle de årene jeg har reist inn og ut av landet med dyre smykker har jeg blitt stoppet i tollen mange ganger, men aldri blitt stilt spørsmål om hvor smykkene har blitt kjøpt (de fleste er kjøpt i Norge). For å bli tatt måtte jeg nok hatt ringen oppbevart på en måte som avslørte at den var ny (for eksempel i boksen i posen fra gullsmeden, med diamantsertifikatet og kvitteringen ved siden av). Jeg hadde ringen på meg.

Anonymous poster hash: e5880...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ringer via gullsmed aas på internett. Ferdig gravert med " To infinity... +dato " og "And beyond + dato.

post-76306-1336582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til de billige prisene i utlandet er sletts ikke bare momsen, men at de har andre regler for gullforhold i ringer og mange bruker da mindre gull enn de gjør i Norge. Mange ringer kjøpt i utlandet er ikke å regne som gullringer av gullsmed i Norge. Dette pga den norske grensen på 14 karat (585), og de utenlandske bruker 9 karat oftest (380). Det er fordi de med lavere karat en 14 kan bli stygge og grønn etter x antalls år bruk.

Du betaler selvfølgelig mva til landet du kjøper ringene i. Dessuten, våre ringer kostet 16000kr her i Norge, og det er mvaen oppført som 280kr. Det er ikke akkurat penger jeg ikke har råd å betale :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til de billige prisene i utlandet er sletts ikke bare momsen, men at de har andre regler for gullforhold i ringer og mange bruker da mindre gull enn de gjør i Norge. Mange ringer kjøpt i utlandet er ikke å regne som gullringer av gullsmed i Norge. Dette pga den norske grensen på 14 karat (585), og de utenlandske bruker 9 karat oftest (380). Det er fordi de med lavere karat en 14 kan bli stygge og grønn etter x antalls år bruk.

Du betaler selvfølgelig mva til landet du kjøper ringene i. Dessuten, våre ringer kostet 16000kr her i Norge, og det er mvaen oppført som 280kr. Det er ikke akkurat penger jeg ikke har råd å betale :)

Våre er i 18 karat hvitt gull. I landet vi kjøpte dem i er det ikke mva på gull. I Norge er det 25 % (http://www.skatteetaten.no/no/bedrift-og-organisasjon/merverdiavgift/skal-du-selge-eller-kjope-gull/)

Anonymous poster hash: e5880...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

enkle hvite gull ringer, min har en liten diamant. Med min håndskrift i hans og omvendt, datoen vi traff hverandre, evig og alltid, din xxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...