Gå til innhold

Cyste på eggstokken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite som 19-åring at jeg hadde et par vanncyster på eggstokken. Ikke tenkt over det før nå etter å ha lest tråden din ts, din angst smitter farlig fort :P



Anonymous poster hash: a8418...c0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg enda mer engstelig!!! Kom litt blod da jeg var på do. Så utvannet ut. Sjekket vagina og det var litt blod der. Jeg var ferdig med mensen for 1 uke siden. Livredd.

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 2098d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ingen grunn til panikk. Enten kan det ha gått hull på cysten, eller så har den presset på et lite blodkar så det er sprukket og blod og vevsvæske tyter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på celleprøvene og den var helt normal. Men i hår begynte jeg å blø litt, og i dag er det mensen blod, virker det som. Er roligere enn i helgen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg har sånne blødninger nå.

Anonymous poster hash: 2098d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite som 19-åring at jeg hadde et par vanncyster på eggstokken. Ikke tenkt over det før nå etter å ha lest tråden din ts, din angst smitter farlig fort :P

Anonymous poster hash: a8418...c0f

Denne så jeg først nå. Beklager at jeg har engster deg også, det var ikke meningen! Jeg har fått svar på alle prøvene mine og de var normale. Dette til tross for at jeg blør. 😉

Anonymous poster hash: 2098d...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på celleprøvene og den var helt normal. Men i hår begynte jeg å blø litt, og i dag er det mensen blod, virker det som. Er roligere enn i helgen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg har sånne blødninger nå.

Anonymous poster hash: 2098d...93a

Stress sitter i kroppen ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ikke stresse for mye, cyster er ikke farlig. Fikk vite at jeg hadde en mega stor en for jeg kjente store smerter. Så har jeg sett konstant gravid ut pga oppblåshet ved å ha denne cysten. Skal operere, er vel da jeg tenkte at det er skummelt. Noen som kanskje kan si noe om hvordan operasjon foregår?



Anonymous poster hash: 1da0b...8e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Må ikke stresse for mye, cyster er ikke farlig. Fikk vite at jeg hadde en mega stor en for jeg kjente store smerter. Så har jeg sett konstant gravid ut pga oppblåshet ved å ha denne cysten. Skal operere, er vel da jeg tenkte at det er skummelt. Noen som kanskje kan si noe om hvordan operasjon foregår?

Anonymous poster hash: 1da0b...8e3

Veldig greit egentlig. Hos meg ble det bare tre små arr, de gjorde det via laparaskopi. Jeg har en blodsykdom og måtte derfor være ett døgn pga ekstra risiko, men vanligvis kan man skrives ut samme dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har fått beskjed om at dem har det? Jeg fikk beskjed om det i dag, og jeg gråter og gråter. De tok en blodprøve for å sikkerhets skyld, som gynekologen sa. Nå er jeg livredd!!!!!

Anonymous poster hash: 2098d...93a

Jeg er 21 og fikk samme regla som deg. Først fortalte hun at hun hadde funnet cyster på eggstokkene. Så var det avsted for å ta blodprøver. Jeg viste høy LH verdi og FSH. Og fikk derfor beskjed om at jeg har PCO, men ikke PCOS fordi jeg ikke er overvektig og ikke har uren hud. Hvorfor gråter du? Min Gynekolog sa det ikke var farlig i det hele tatt og at jeg kom til å få mange barn.

Anonymous poster hash: be682...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg fjernet noe de kalte" sjkokoladesyster" da jeg var ung, spørr meg ikke om dette merkelige navnet. Helt uproblematisk, født tre barn etter dette, ikke hatt det igjen. Veldig vanlig, ikke farlig.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke stresse for mye, cyster er ikke farlig. Fikk vite at jeg hadde en mega stor en for jeg kjente store smerter. Så har jeg sett konstant gravid ut pga oppblåshet ved å ha denne cysten. Skal operere, er vel da jeg tenkte at det er skummelt. Noen som kanskje kan si noe om hvordan operasjon foregår?

Anonymous poster hash: 1da0b...8e3

Lapraskopi her også. Et innsnitt i lysken på hver side og et i navlen. Fikk gjort litt annet også så jeg lå vel på operasjonsbordet i et par timer. Tenker det går kjappere ved "bare" cystefjerning. Var slapp og uggen resten av kvelden, men tror nok det var fordi jeg hadde vært utslått såpass lenge. Vanligvis er man oppe og går igjen en time eller to etter lapraskopi, så jeg var nok bare uheldig.

Uansett, neste dag tuslet jeg rundt og var livredd for stingene. Følte det kunne "gå hull på meg" bare jeg rørte meg, men hadde ikke smerter. Fikk ligge en dag på sykehuset siden jeg hadde vært såpass sjaber ved oppvåkningen og siden jeg ikke har noen hjemme til å "se etter meg". Ble operert på fredag, kom hjem søndag morgen og kjørte selv på jobb mandag for å levere sykemelding. Ble sykemeldt i en uke.

Etter 3-4 dager begynte jeg å føle meg rimelig normal igjen, men som sagt tror jeg nok jeg var ekstra uheldig siden jeg hadde to andre inngrep samtidig med cystefjerningen.

Ble for øvrig temmelig flau over meg selv da jeg røsket vekk kompressene over sårene. Jeg hadde jo følt det som om jeg var delvis buksprettet, men hvert enkelt sår var ikke mer enn ca. 1-2 cm langt :fnise: .

Følte meg som skikkelig hypokonder da jeg så hvor små de egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man satt i narkose? Men kan gå hjem rett etterpå altså :o Kommer vel an på formen som du sier. De skal ringe meg nærmere om hva som skjer, ble bare nysgjerrig. Litt skummelt med operasjon synes jeg, har aldri operert før :(



Anonymous poster hash: 1da0b...8e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg liker på sett og vis å bli operert. Har vært under kniven to ganger opp gjennom årene, og likte absolutt ikke tanken første gang.

Men jeg tåler narkose godt og det er så deilig å bare bli "borte". Og siden jeg er alene så må jeg ligge over på sykehuset siden jeg skal ha tilsyn første natta. Rene husmorferien å bli dullet med og få servert mat. :fnise:

(Hadde garantert vært langt mindre entusiastisk om jeg hadde måttet gjennomgå en stor operasjon, men de to operasjonene jeg har hatt har vært for ufarlige og ikke veldig store ting. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må også fjerne den ene eggstokken, synes det er så fælt :( Er redd for endringer ved feks østrogenmangel eller noe. Vil heller ikke miste den andre og siden det er endel mindre cyster på den (de kan jo bli større?) Dere som har hatt cyster, brukte dere p-piller ? Har aldri brukt noe så føler at det er min feil at dette har skjedd, er 29 år :(



Anonymous poster hash: 1da0b...8e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også fjerne den ene eggstokken, synes det er så fælt :( Er redd for endringer ved feks østrogenmangel eller noe. Vil heller ikke miste den andre og siden det er endel mindre cyster på den (de kan jo bli større?) Dere som har hatt cyster, brukte dere p-piller ? Har aldri brukt noe så føler at det er min feil at dette har skjedd, er 29 år :(

Anonymous poster hash: 1da0b...8e3

Fjerner de hele eggstokken? Hos meg tok de bare selve cystene, så eggstokker er intakt - etter det jeg vet i allfall.

Nei, jeg har aldri brukt p-piller, men tror uansett ikke det har noe med cystedannelse å gjøre. Slik jeg har forstått det er cyster noe som kan komme og gå hos de aller fleste, og ikke noe å bry seg om med mindre de blir så store at de presser på vev rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Cata :) Jeg har ikke fått 100% svar på alt enda, men sånn fullfart sa legen at de må fjerne eggstokken..Vil anta at den er ødelagt av cysten..Men jeg for finne mer ut etterhvert vil jeg tro. Bruk av p-piller hindrer eggløsning derfor dannes det sjeldnere funksjonelle cyster for de kvinner som bruker p-piller. Så siden jeg aldri har brukt p-piller tenker jeg at jeg svir for det nå :( Men jeg hadde ikke akkurat tilegnet meg sånn kunnskap før nå..



Anonymous poster hash: 1da0b...8e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar Cata :) Jeg har ikke fått 100% svar på alt enda, men sånn fullfart sa legen at de må fjerne eggstokken..Vil anta at den er ødelagt av cysten..Men jeg for finne mer ut etterhvert vil jeg tro. Bruk av p-piller hindrer eggløsning derfor dannes det sjeldnere funksjonelle cyster for de kvinner som bruker p-piller. Så siden jeg aldri har brukt p-piller tenker jeg at jeg svir for det nå :( Men jeg hadde ikke akkurat tilegnet meg sånn kunnskap før nå..

Anonymous poster hash: 1da0b...8e3

På den annen side kan man jo ha uflaks som p-pillebruker også, og få uflaks pga. andre ting, så slik kan man nesten ikke gå rundt og tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Håper alt går bra. :-)

Anonymous poster hash: 1da0b...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For maaaange år siden, da jeg var 18 (nå er jeg 41), så fikk jeg sterke smerter i underlivet. Dro til legen som sendte meg på sykehuset. Der fant de en cyste på høyre eggstokk. Denne fjernet jeg samme dag. Ble lagt i narkose og hasteoperert. Det viste seg å være en såkalt Tvillingcyste. Det var en cyste som var ca 5x10 cm. Fordi jeg hadde sluttet med p-piller to uker før dette så hadde det oppstått hormonendringer i kroppen min, som gjorde at cysten hadde vokst mye på kort tid. Den skrudde seg, og fikk ikke nok blodtilførsel. Dette gjorde at jeg fikk smerter... Alt gikk kjempefint, og jeg har vørt gravid og fått barn på helt vanlig måte etterpå.

Jeg fikk beskjed at det fantes forskjellige cysten; noen er væskefylte. Disse kan sprekke og da kan man få smerter. Disse er også veldig vanlige.

Noen kalles sjokoladecyster. Disse er cyster som er fulle av blod, dvs mensenblod som har koagulert.

Så har man tvillingcyster. Dette er mest sannsynlig din egen tvilling som har, på en eller annen måte tidlig i fosterstadiet, kommet seg inn i deg og 'bodd' der. Min var full av hår, negler og talg. Rett og slett jæ..... ekkelt!!!!

Det finnes helt sikkert flere typer cyster.

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hadde det vært kreft så hadde de nok sett det rimelig kjapt.

Blodprøven kan være de tok for å evnt måle om det er hormonelle endringer i kroppen din.

Jeg har hørt at cyster er godartede svulster. Altså ikke kreft.

Blødningene kan komme forside har rota oppi der😉

Lykke til uansett. Aldri noe morsomt med ukjente forandringer i kroppen😊.

Anonymous poster hash: d13aa...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja, da har det gått tre måneder og jeg skal snart til gynekolog igjen for sjekk. Selv om blødninger borte, blodprøven var normal og celleprøven var normal så er jeg livredd for at de skal finne kreft neste uke.

 

Hjelp!



Anonymous poster hash: 2bff6...d47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...