Gå til innhold

Strengere og mer hysteri for jenter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at en gutt uansett alder kan gå i boxere eller underbukser, stå på badet med sin far der far later som han barberer sønnens ansikt selv om sønnen bare er 10. Ingn sier noe på det. Ingen sier at barn skal være barn da.

Men er det ei jente på 12 som har g-streng, bruker sminke eller kanskje barberer underlivet så blir det ramaskrik, brev med hjem fra skolen, møter mellom foreldrene og verdens undergang? Husker så godt da jeg gikk i 6-klasse, flere av jentene brukte string og sminke, det ble faktisk en diskusjon på forelremøte. I 7-klasse gikk så og si alle jentene med string, brukte sminke, vi gikk med bare mager eller korte gensere som skled opp om vi løftet armene. Det var visst verdens undergang for skolen og flere foreldre.

Og hva i all verden har andre mennesker med hva slags truse jeg har på meg uansett? Gutters boxer kan skli frem, ingen sier så mye på det. På ungdomsskolen fikk vi faktisk et brev med hjem fordi det ble gjort kjent at noen jenter barberte musa og hvor fælt dette var. Husker helsesøsteren kom inn i klasserommet og advarte oss og sa at vi kunne få mer hårvekst av det. Må det være noe sexuelt med hver ting ei jente gjør? Jeg gikk med sminke fordi jeg følte meg pen, jeg gikk med bar mage fordi jeg synes det var kule klær, var vel også inn på den tiden og "alle" gikk sånn. Jeg barberte ikke musa da jeg var 13 pga sex, jeg gjorde det fordi jeg var ikke klar for å bli voksen og likte ikke forandringen.

Jeg har hørt om fedre som stolt klapper sønnen sin på 14 på skulderen om han har hatt sex, men de vil helst forby at datteren har det til hun er over 18.

"Ingen" 16 år gammel jente blir anmeldt for å ha sex med en 15-åring. 15-åringen blir vel heller møtt med skryt. Er det omvendt så skal det selvsagt anmeldes og skrikes om. Det er faktisk folk som vil anmelde og til og med banke opp en 18-åring som har sex ei jente på 16 og til og med 17.

Hvorfor er det ikke likestilling på dette? Hvorfor skal jenter måtte være et offer hele livet?

Barn skal være barn hører jeg mye, hvorfor er den som oftes rettet mot jenter?

Virker ikke som guttene bryr seg heller med hva andre sier, mens jentene gir etter for kontroll og guttene slipper unna.

Er man mindre barn om man har sånn og sånn truse, eller kanskje fjerner kjønnshår? Og er ikke kjønnshår noe som er voksent uansett? Må jo i såfall være mer barnslig og ikke ha såfall (og nei jeg støtter ikke den tankegangen).

Vel, hilsen ei som som satt på rommet sitt i en alder av 12 oversminket så til de grader, bh uten behov, bar mage, g-streng og lekte med Barbie og bygde litt lego.



Anonymous poster hash: 69fa4...c91
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener både gutter og jenter jeg når jeg sier barn skal være barn. Gutter er kanskje litt mer barnslige lengre enn jenter. Mange jenter liker å leke veslevoksen. Synes det er teit når både gutter og jenter (barn) tror de kan oppføre seg som ungdommer. De skal nyte barndomstiden. Ikke ha hastverk med å bli store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med bra likestilling rundt dette.

Når det kommer til å stå på badet og late som man barberer sønnens ansikt fordi dette er noe sønnen ønsker å prøve så har jeg vært borti det motsatte der eldre søstre later som de sminker småsøstre fordi småsøstrene vil gjøre som de eldre uten at de legger så mye i det. Syns det er helt greit :)

Er litt forskjell i å gjøre noe "voksent" sammen hjemme som en lek, og å "leke" voksen gjennom hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tenåringsdatter og hun har 6-7.klasse brukt sminke (ikke mye i begynnelsen) og litt av det ene og det andre, Etter at hun begynte på ungdomsskolen har det blitt mer av det ene og det andre og jeg synes ikke at andre foreldre skal blande seg inn i dette. Hvilket undertøy og hvor mye sminke jentene bruker har ingen noe som helst med.

Sånne foreldre som må blande seg inn og lage masse styr, kaller jeg for hønemor/hønefar og de har da enten altfor mye fritid, eller de føler seg truffet fordi deres barn har ikke lov til å gjøre det samme av sine foreldre. Og da må de sette foten ned for gud og enhver mann.

Hvis jeg hadde vært på et sånt foreldremøte hvor dette ble diskutert, så hadde jeg sikkert sagt rett ut at dette har ingen noe som helst med, da det er privat. Det helt normalt at barn prøver ut ting og man skal ikke sette barn i båser fra dag 1. Fullstendig idioti.

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor jenter skal bli seksualisert for så og si hver eneste ting de gjør. Her i huset har vi likestilling rundt dette. Hva barna våres gjør med kroppen sin, er deres private sak (sminke, klær, barbering o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er vesentlig forskjell på å barbere seg rundt kjønnsorganene, enn å barbere seg i ansiktet. Tror du det er mange fedre som lærer sønnen sin å barbere ballene sine? Hos gutter i denne alderen er det ofte status med kjønnshår, og det er et tegn på at man er i ferd med å bli en mann.

Det å lære å barbere seg er strengt tatt en nødvendig, eller i hvert fall en ferdighet som kreves for å unngå å kutte strupen, eller for å unngå se ut som hulemannen. Det å barbere seg nedentil er stort sett forbindet med voksen seksualitet, og er et kulturelt krav som unge jenter ned i 12 års alderen ikke bør ta stilling til. Hvorfor barberer du deg nedentil? Tenk litt over det.

Sminke og andre biprodukter er også kulturelle produkter. Man vil sminke seg for å være attraktiv, og når samfunnet vektlegger dette så høyt er det selvfølgelig en grad av tvang over det. Poenget er at dette er seksualiserte kulturelle verktøy som barnet bør skånes for.

Når det gjelder tenåringsseksualitet er dette en annen sak, men poenget er at barn/tenåringer bør ikke gå rundt som et levende reklameobjekt for hennes og mauritz. Man bør heller dyrke barndommen, og styrke opp om barnets egen og autentiske identitet.

Forskning viser også at tenåringsjenter føler et større press når det kommer til å den første seksuelle akten, og ofte er dette i situasjoner med alkohol, og med eldre ungdom. Her forekommer det også mye overgrep. Ettersom den kulturelle identiteten, også preger gutters forforståelse av jenter som et kulturelt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...