Gå til innhold

konfirmasjon


sommerglede

Anbefalte innlegg

Har han fått tilbud om det?

Anonymous poster hash: a438e...12f

er flere i område her som konfirmerer seg men velger bort selskap for ekstra pengebeløp... og selvsagt får di gaver av andre i tilegg da di konfirmerer seg..

Han er ikke den første og blir heller ikke den siste her som velger å gjøre det sånn!!

Han har lenge sagt at han ikke ønsker selskap med dill og dall og vi har sagt at det er frivillig og ønsker han ikke selskap så får han et større pengebeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at med konfirmasjon hører det til et selskap, det er en del av pakken "bli voksen", man må holde ut å være midtpunkt, høre på taler og gjennomføre selskapet med stil. Ellers er man ikke moden nok til konfirmasjon. Så jeg hadde aldri byttet ut selskap med penger, heller motsatt: Ikke selskap, ikke gaver.

Dere kan jo legge pengene dere sparer på selskap i et flott restaurantbesøk, med nærmeste familie og faddere? Hvis ikke konfirmasjonen markeres, er det ingen grunn til gaver heller.

Anonymous poster hash: 0708d...889

Herremin hatt... selvsagt er han moden nok... kanskje det viser at han er Moden nok til å stå for sine egne valg... hvorfor tvinge han når han ikke vil.. og her i dettte område er det helt vanlig at man velger bort selskap og får en større pengepott av foreldrene.. vi tar selvsagt med oss faddere. søsken og besteforeldre ut på en bedre middag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "tvinge" noen til noe som helst egentlig, hvis de ikke vil? Hvorfor ikke bare gi dem penger? Julen for eksempel, spør ungdommen om de vil ha jul, eller 6000 i kontanter. Søndagsmiddag? Eller 200 kroner?

Hans "modne" valg er altså å velge bort et kjedelig, litt pinlig familieselskap for penger?

Nei, sorry, jeg har bare ALDRI hørt om noe slikt før, små selskap, ja, men å FÅ penger for å IKKE ha konfirmasjonsselskap? Syns det høres helt merkelig ut, og halve vitsen blir borte (hvis man ser på undervisningen som halve) Og derfor svarer jeg på spørsmålet ditt: Fra meg hadde det ikke blitt noe penger av den grunn.



Anonymous poster hash: 0708d...889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er flere i område her som konfirmerer seg men velger bort selskap for ekstra pengebeløp... og selvsagt får di gaver av andre i tilegg da di konfirmerer seg..

Han er ikke den første og blir heller ikke den siste her som velger å gjøre det sånn!!

Han har lenge sagt at han ikke ønsker selskap med dill og dall og vi har sagt at det er frivillig og ønsker han ikke selskap så får han et større pengebeløp.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lager en tråd om det hvis du ikke vil ha innspill, kritiske kommetarer osv.

Anonymous poster hash: d8cf6...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag hade kunnat laga en likadan tråd om något år.

Det handlar i mina ögon om att kunna respektera barnens val och önskan, utan att ha en negativ utpressning i form av "väljer du inte konfirmation och sällskap som vi brukar göra" får du ingenting.

För MIG är konfirmation ett val som ska tas på allvar och respekteras, det är inget man som icke-troende gör för att få en massa pengar. Men att samtidigt tro att en 15-åring är stark nog att säga nej till pengar, bunad och annat som familj och släkt sparat till genom åren är naivt.

Vi har "turen" att bo både i ett land och ett område där konfirmation inte är så stort, ett område där flera av barnens kompisar har annan tro och likformigheten är mindre.

Dessutom är det långt till den stora norska släkten och pressen från familjen med konfirmation blir mindre.

Barnen kommer således enklare kunna välja vad DE vill.

Men jag förstår funderingerna.

Hur gör man egentligen när 15-åringen väljer utanför standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jag hade kunnat laga en likadan tråd om något år.

Det handlar i mina ögon om att kunna respektera barnens val och önskan, utan att ha en negativ utpressning i form av "väljer du inte konfirmation och sällskap som vi brukar göra" får du ingenting.

Men det er ikke det det er snakk om her. Her skal barnet konfirmere seg, og få gave, men det folk reagerer på er at barnet får tilbud om å få større gave om det ikke vil ha selve selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skiljer sig. Min poäng var att barnet av olika skäl inte vill ha sällskap, och att det bör respekteras.

Sen kan ju det ses som att föräldrarna "mutar" barnet med extra pengar om de väljer att inte vilja ha sällskap. Ett sällskap kostar ju inte bara pengar utan en massa energi och tid.

Eller så väljer föräldrarna att "kompensera" barnet för uteblivna presenter, så att barnet inte ska känna sig pressat att ha ett sällskap det kanske inte klarar av att ha.

Jag tycker faktiskt att föräldrarna får välja att göra som de vill.

De bekostar antingen ett sällskap, eller ger pengar direkt till barnet, eller lägger pengarna på en weekendtur tillsammans. Hur som helst, det är deras val och tyvärr kommer alltid någon släkting att vara besviken för att barnet inte valt att göra som alla andra alltid gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...