Gå til innhold

Den Store katolske tråden


iviking

Anbefalte innlegg

Folk som ikke er katolikker og har gått til første kommunion får ikke motta nattverd, de får "bare" en velsignelse. Så det er jo ikke sånn at presten står å velger hvem som skal få å ikke få da...

Du har jo sikkert fått det med deg siden du har gått på troskurs, men det virket bare så pussig sånn som du skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den delen du nevner er grei Titta, men alle får likevel ikke motta nattverd. Jeg vet om en kotolsk dame som er skilt og gjengift som ikke får motta nattverd. Det er denne praksisen jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen du nevner er grei Titta, men alle får likevel ikke motta nattverd. Jeg vet om en kotolsk dame som er skilt og gjengift som ikke får motta nattverd. Det er denne praksisen jeg reagerer på.

Jeg vet ikke siden jeg ikke har begynt på troskurs, men de mener det faktisk er Jesus de spiser og drikker, så kansje de mener personen som motar nattverden har oppfylt visse krav. Jeg synes faktisk det er ganske flott å få en velsignelse også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at når en person snakker varmt om en religion så er det alltid en annen som snakker ned på den religionen og vil få frem at en annen religion er bedre?

Kan ikke folk innse at hvert menneske har forskjellige oppfatninger av ting og at det er umulig å få alle til å like den samme tingen? Noen er katolikker andre muslimer og noen igjen er buddhister.

Kjernen i hver religion er å være et godt menneske og behandle hverandre bra. Altså ikke påføre andre smerte i noen som helst form.

Det handler også for eksempel ikke om små feil som står i bibelen og koranen. Dessuten har mennesker en tendens til å overtolke ting i bøkene som senere ha vist seg å være feil.

Greit, alle religioner har sine feil, men hvorfor fokusere på feil og henge hverandre ut på grunn av det?

Lev livet med samvittighet og tenk på andre enn deg selv. Da vil verden bli et bedre sted å være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å se at enkelte her inne rakker slik ned på andres tro. Er dere virkelig så usikre på deres egen tro at dere må rakke ned på andres ?

Ctybrig: kos deg på troskurset - det er ganske artig å få med seg. Mange Katolikker som også deltar. Her hvor jeg bor er det Troskurs 1, 2 og 3 - man stiger litt i gradene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på at det har blitt startet en tråd om katolisismen.

Jeg skrev i en annen tråd at jeg var på vei til å konvertere, gikk på troskurs og alt, men ombestemte meg. Grunnen til at jeg fikk kalde føtter var at man kan bli nektet nattverden. Jeg så selv med egne øyne at en og annen person ikke fikk motta brød og vin selv om h*n gikk frem, men kun fikk velsignelsestegnet foran ansiktet. Dette synes jeg er feil tolkning av Guds ord, for nattverden er Guds gave og ikke noe som andre mennesker skal nekte oss. Dessuten er det uthenging av folk når hele menigheten ser at du ikke får motta nattverden.

Det hadde vært fint å høre trådstarters (og gjerne andre katolikkers) syn på denne saken.

Når man ikke er Katolikk så får man en velsignelse, man legger da høyre arm på venstre skulder når man går opp og får velsignelsen. Mange av mine venner + ektemann som går frem på denne måten + alle småbarn som ikke har fått 1 kommunion legger begge armene på motsatt skulder når de går frem. Det er også sant at f.eks. Luteranere ikke kan motta nattverd i en Katolsk Kirke. Jeg vet at i Statskirken så kan alle Kristne motta nattverden. Skillet er ennå litt stort mellom Statskirken og den Katolske ennå. Det er absolutt ikke uthengning når du ikke får nattverd - dersom du tolker det på den måten så er det trist. Synes det er flott når ikke Katolikker går opp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er trist å se at enkelte her inne rakker slik ned på andres tro. Er dere virkelig så usikre på deres egen tro at dere må rakke ned på andres ?

Ctybrig: kos deg på troskurset - det er ganske artig å få med seg. Mange Katolikker som også deltar. Her hvor jeg bor er det Troskurs 1, 2 og 3 - man stiger litt i gradene ;)

Gleder meg. Fikk ikke med meg søndagsmessen denne uken siden det var barnemesse, så det er en stund siden sist. Jeg skal på troskurs på onsdag i 18 tror jeg, skal sjekke :)

Maddy, tror jeg fant ut at vi tilhører samme menighet når jeg kontaktet deg tidligere i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg. Fikk ikke med meg søndagsmessen denne uken siden det var barnemesse, så det er en stund siden sist. Jeg skal på troskurs på onsdag i 18 tror jeg, skal sjekke :)

Maddy, tror jeg fant ut at vi tilhører samme menighet når jeg kontaktet deg tidligere i år

Det stemmer det :) Men husk at på Søndag som kommer er det ikke messe i den vanlige Kirken, men i Domkirken kl 14. Den må du bare få med deg. Alle nasjonalitetene og utrolig flott er det. Jeg må gå på lørdagsmessen da jeg skal på forestilling med go jenta. Leste forresten i Kirken i går så da gikk du glipp av hvem jeg var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm sjekket nå, er kl 1900 på onsdag. Det er troskurs 2, så jeg tar vel 2 nå og 3 nå, og tar 1 når det begynner igjen.

Endret av ctybring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

desuten er den katolske kirke den oppringelige kirke.

Er ikke den koptiske kirken som fins i Midt-Østen og Egypt den opprinnelige da? Den katolske kirken har vel sprunget ut fra Romerriket, og oppstod litt senere? Jeg er ikke sikker, men kanskje noen vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis! Det her var trivelig å lese, synes jeg. Jeg har vurdert katolisisme selv, men jeg føler at jeg trenger mer informasjon for å virkelig vurdere konvertering. Jeg er litt skeptisk til noen aspekter ved syndeforlatelse og lignende – ikke at jeg har syndet så sinnsykt mye selv, da, hehe. Uansett hadde det vært hyggelig hvis noen, katolikker eller ei, kunne fortelle meg litt om den katolske kirke, eller rettere sagt hva som skiller den for eksempel fra protestantkirken.

Hjertelig hilsen Nysgjerrig –85, 10-hi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel den kirken som Peter grunnla da, den er ihvertfall mer riktig en den prostestantiske føler jeg

Vet du hvorfor den PROTESTantiske kirke ble til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei sveis! Det her var trivelig å lese, synes jeg. Jeg har vurdert katolisisme selv, men jeg føler at jeg trenger mer informasjon for å virkelig vurdere konvertering. Jeg er litt skeptisk til noen aspekter ved syndeforlatelse og lignende – ikke at jeg har syndet så sinnsykt mye selv, da, hehe. Uansett hadde det vært hyggelig hvis noen, katolikker eller ei, kunne fortelle meg litt om den katolske kirke, eller rettere sagt hva som skiller den for eksempel fra protestantkirken.

Hjertelig hilsen Nysgjerrig –85, 10-hi!

Her er iallfall litt om hva som er spesielt med den protestantiske, og hvordan den skiller seg fra den katolske:

Forståelsen av flere sentrale teologiske spørsmål varierer mellom de ulike protestantiske kirker, men et felles grunnlag kan oppsummeres gjennom fire slagord som oppsto ved Reformasjonen:

Solus Christus (Kristus alene)

Jesus Kristus er den eneste mellommann mellom menneske og Gud Fader. Dermed avvises helgendyrkelse.

Sola Scriptura (Skriften alene)

Etter katolsk og ortodoks teologi er Gud åpenbart gjennom Bibelen og Tradisjonen, det vil si kirkens lære slik dens biskoper har formulert den, spesielt ved konsiler men også som et permanent læreembete. For protestantene ble Bibelen eneste rettesnor. Dette medførte også at privat tolkning av Bibelen ble viktigere.

Sola fide (Tro alene)

Mens katolsk teologi vektlegger at frelse oppnås gjennom en kombinasjon av tro og gjerninger, er det etter protestantisk teologi tro alene som frelser. Gjennom Felleserklæringen om rettferdiggjørelsen har nå de fleste protestantiske kirker og den katolske kirke blitt enige om et felles uttrykk for sin lære i dette spørsmålet.

Sola gratia (Nåde alene)

Mens katolsk lære sier at frelsen ble mulig for den rettferdige gjennom Kristi død på korset, mente reformatorene at frelsen er en gave fra Gud gitt gjennom Kristus uansett hva man har gjort (det vil si: uansett hvor syndig man er kan man frelses hvis man tror). Forklaringen på dette synet er den protestantiske oppfatning av mennesket som et i utgangspunktet syndig vesen, som aldri kan være verdig til frelse, men som kan få frelse gjennom Guds nåde. Den katolske oppfatningen er at mennesket i utgangspunket er godt, men at syndefallet skapte en avstand til Gud som man må overvinne for å oppnå frelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Protestantisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis! Det her var trivelig å lese, synes jeg. Jeg har vurdert katolisisme selv, men jeg føler at jeg trenger mer informasjon for å virkelig vurdere konvertering. Jeg er litt skeptisk til noen aspekter ved syndeforlatelse og lignende – ikke at jeg har syndet så sinnsykt mye selv, da, hehe. Uansett hadde det vært hyggelig hvis noen, katolikker eller ei, kunne fortelle meg litt om den katolske kirke, eller rettere sagt hva som skiller den for eksempel fra protestantkirken.

Hjertelig hilsen Nysgjerrig –85, 10-hi!

Hei, da er det kansje lurt å melde seg på et troskurs (er gratis) eller ta kontakt med din pater. jeg skal på mitt første troskurs i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ikveld da. Håper troskurset blir en positiv opplevelse for deg. Regner med at du oppdaterer oss på hvordan det går :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir litt sånn Jehovas Vitne aktig. Så lenge du er snill og grei skal du få leke med oss, men oppfører du deg dårlig får du ta følgende av det. Jeg synes faktisk det er rimelig ondskapsfullt å f.eks. nekte folk nattverd i påsyn av andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med det. Hvis jeg som katolikk besøker f.eks. et hindutempel så synes ikke jeg det hadde vært noe rart i at jeg kanskje ikke fikk delta i alle de eventuelle "ritualene" de måtte ha. Jeg hadde ikke sett på det som ondskapsfullt i det hele tatt.

At noen ting er forbeholdt menighetens (religionens) medlemmer ser jeg på som bare naturlig.

Som ikke-katolikk mottar en ikke nattverd, men får i steden en velsignelse. Nå vet jeg ikke om du har vært i en katolsk kirke noen gang, men der er jo ikke slik at hele menigheten faktisk får med seg hvem som får nattverd og hvem som "bare" får velsignelse. Da skal en hvertfall sitte å følge godt med, evt. være en av de som står like bak en i køen.

Uansett så vil jeg tro at de fleste katolikker synes at det er kjekt når ikke-katolikker deltar under messen og at de ønsker en velsignelse. Så en blir da ikke "uthengt" på noen som helst måte.

Endret av Titta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du koste deg på troskurset i kveld.

Jeg synes det er kjempestas når mine venner vil være med til Messe og jeg har aldri en gang hørt at de har følt seg utenfor. De har gått opp og fått velsignelsen. Det samme gjelder mannen min og blant annet faren min som ikke er Katolikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var messen overstått. Litt anerledes en jeg ventet. Jeg endte opp på troskurs 1 som var det som gir en grunnlegende innføring i katolisismen. Litt mange eldre kansje, som virket som hadde lest gjennom bibelen 4-5 ganger allerede. Men jeg snakket med pateren og han sa at ingen spørsmål er for dume :sjenert:

så nå skal jeg vel gå et år eller noe sånt, annen hver onsdag.

Er forsatt positiv, men føler kansje alle kunne mer om bibelen en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...