Gå til innhold

Ord deling


MortenOslo

Anbefalte innlegg

Fantastiske opplysninger. Jeg har tatt dette opp med flere og alle har notert flittig. Jeg velger nok uansett å forholde meg til det jeg opprinnelig skrev. Å kalle særskrivning for orddeling.

Å starte en setning med "herregud," er for meg særskrivning.

Så der har du den, fisefin!

Så nå som du har lært at orddeling og særskriving er to forskjellige ting, så velger du å gjøre feil. Logisk. :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nå som du har lært at orddeling og særskriving er to forskjellige ting, så velger du å gjøre feil. Logisk. :ironi:

Å dele oppe et ord i to er orddeling. Språkrådet har ikke monopol på sannheten, og snart er det nok lov å bruke orddeling om fenomenet noen idioter av en uforståelig grunn har valgt å kalle for noe så latterlig som særskriving. Språket er i utvikling.

Anonymous poster hash: 6d676...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele oppe et ord i to er orddeling. Språkrådet har ikke monopol på sannheten, og snart er det nok lov å bruke orddeling om fenomenet noen idioter av en uforståelig grunn har valgt å kalle for noe så latterlig som særskriving. Språket er i utvikling.

Anonymous poster hash: 6d676...098

La oss i samme slengen kvitte oss med det latterlige ordet "øks" og erstatte det med "sag".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss i samme slengen kvitte oss med det latterlige ordet "øks" og erstatte det med "sag".

Heh? Dele opp et ord som skal skrives i ett i to: orddeling. En øks: sag. Ja, du får selv forsøke å forklare det tøvete eksempelet ditt.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh? Dele opp et ord som skal skrives i ett i to: orddeling. En øks: sag. Ja, du får selv forsøke å forklare det tøvete eksempelet ditt.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Poenget er at vi trenger like presise ord for å diskutere språk som for å velge redskaper. Nå har vi faktisk to ord som ikke betyr det samme: Orddeling er å dele et ord ved slutten av en linje, særskriving er å skrive ett ord i to. Blander vi dem sammen, blir det bare rot. Hva hadde du tenkt å erstatte orddeling med? Eller synes du ikke vi trenger noe ord for det? Du kan forresten ikke bestemme det uten videre, og det blir mye lettere å diskutere ting når folk bruker de rette begrepene og er enige om hva de betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dele oppe et ord i to er orddeling. Språkrådet har ikke monopol på sannheten, og snart er det nok lov å bruke orddeling om fenomenet noen idioter av en uforståelig grunn har valgt å kalle for noe så latterlig som særskriving. Språket er i utvikling.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Kjør på, men det er du som driter deg ut :fnise:

Anonymous poster hash: 244d7...19d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at vi trenger like presise ord for å diskutere språk som for å velge redskaper. Nå har vi faktisk to ord som ikke betyr det samme: Orddeling er å dele et ord ved slutten av en linje, særskriving er å skrive ett ord i to. Blander vi dem sammen, blir det bare rot. Hva hadde du tenkt å erstatte orddeling med? Eller synes du ikke vi trenger noe ord for det? Du kan forresten ikke bestemme det uten videre, og det blir mye lettere å diskutere ting når folk bruker de rette begrepene og er enige om hva de betyr.

Det er mange ord som kan ha flere betydninger, så dette ble et merkelig argument. Hva tenkte de egentlig? "Nei, orddeling er reservert, det kan selvsagt ikke brukes om å.. dele opp ord.. eh..".

Så hvorfor du er bekymret for at ordet orddeling som har med linjeskift å gjøre skal falle bort, så er det altså ingen grunn til det.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, men det er du som driter deg ut :fnise:

Anonymous poster hash: 244d7...19d

Niks, min mening er den eneste riktige her.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ord som kan ha flere betydninger, så dette ble et merkelig argument. Hva tenkte de egentlig? "Nei, orddeling er reservert, det kan selvsagt ikke brukes om å.. dele opp ord.. eh..".

Så hvorfor du er bekymret for at ordet orddeling som har med linjeskift å gjøre skal falle bort, så er det altså ingen grunn til det.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Det er sjelden det oppstår forvirring fordi et ord har flere betydninger. Står det at du skal ha en boks bønner i en rett, begynner du ikke å be inn i en boks. Her vil man imidlertid ikke vite hva det er snakk om hvis man bruker begrepet "orddeling" om to forskjellige og like fullt beslektede fenomener som følger ulike regler. Vi har faktisk to helt utmerkede ord som skiller mellom de to tingene, og jeg synes ikke vi bør endre på det bare fordi noen ikke liker ordet "særskriving".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Niks, min mening er den eneste riktige her.

Anonymous poster hash: 6d676...098

Eksempler:

Lamme lår=lammelår?

Hvite varer=hvitevarer?

Ekte mann=ektemann?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler:

Lamme lår=lammelår?

Hvite varer=hvitevarer?

Ekte mann=ektemann?

Say what?

Anonymous poster hash: 6d676...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er en fin en her på KG nå:

Får ikke til å rulle pizza ruller

Det mangler riktignok et komma, men det får meg til å tenke på den gamle vitseformelen: Hvorfor kan ikke jeg rulle når pizza ruller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et par fine der jeg ikke hadde vært borti før. Brukernavnet ditt inspirerer meg til å lage min egen:

panter tante

:ler:

Fant en artig side her; http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ (orddelingstoppen)

Endret av pantertante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var kjempe gøy😊

Anonymous poster hash: 6d676...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur trening. (Fra Kg.)



Anonymous poster hash: 021fd...6d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei som skrev på facebook: "Påske kos er ikke feil! "

Jeg må jobbe hardt med meg selv for å ikke kommentere den.



Anonymous poster hash: bdb02...3c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...