Gå til innhold

Tror dere verden hadde hvert bedre uten religion?


Gjest The Lost Dreamer

Anbefalte innlegg

Jeg tror man har godt av å tro på noe, men å "organisere" troen til en religion kunne man vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker hvordan dere nesten blir fornærmet når man viser til at religion ikke er grunnen til all ondskap her i verden.

 

Og nei jeg er ikke religiøs jeg er ikke noe mer religiøs enn hva du er. Jeg er bare klar over at religion er ikke roten til alt ond.

Hvor ble jeg fornærmet? Vis meg det.

Selvsagt er ikke religion roten til alt vondt. Men det er roten til alle henrettelser av homofile i den musllimske del av verden. Den er roten til all kvinneundertrykkelse i den muslimske del av verden. Den er roten til all kvinneundertrykkelse som har funnet sted med henvisning til de pauli ord "kvinnen skal tie i forsamlingen" og den er roten til alt som har vederfartes homoseksuelle med henvisning til gamletesteamentet og paulusbrevene, der det klart fremgår at det er synd å forelske seg i en av samme kjønn.

Problemet med religion er at det sementerer negative holdninger gjennom dogmatisering. ALLE religioner er dogmatiske i varierende grad. Åpenbaringsreligioner som kristendommen og islam er selvsagt de verste, siden deres dogmer påstås å komme direkte fra Gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Selvom religion fører med seg mye dritt, så fører det med seg mye godt også.

Bare for å ta Norge som et eksempel. De fleste er nå blitt ateister her i landet, og vi har faktisk behov for tv-programmer som "hvem bryr seg?". Grunnen til at vi har behov for sånne programmer, er fordi folk flest har sluttet å bry seg. I religion så lærer man i det minste om nestekjærlighet.....

Anonymous poster hash: 14bc0...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om ikke for religion hadde vi funnet noe annet å krige over, noe vi strengt tatt har gjort stort sett siden tidenes begynnelse. Tørsten etter makt er det som motiverer mennesket til de mest grusomme ting.



Anonymous poster hash: 12961...f0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje halvveis. Jeg tror det mest hadde vært ordnet bare ved at religiøse ikke prøver å få andre til å leve som dem eller tro på det samme som de gjør, men det er kanskje ikke så oppnåelig. Jeg tror det er viktig for mange å ha noe å tro på, at det er noe mer. Kanskje det ikke gjør store forskjellen i vår del av verden, men i fattigere land tror jeg selv i alle fall at det hjelper mye å tro at en kommer til et bedre sted når en dør. Å være født inn i ekstrem fattigdom, krig og fortvilelse tror jeg blir enda verre om en tror at "det skal være alt" - at det ikke blir bedre. 



Anonymous poster hash: e68f7...e47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden hadde vært like full av skrivefeil tydeligvis. Men nei, religion handler om kjærlighet. Folk hadde vært like mye mordere med eller uten religion som unnskyldning for deres handlinger. Jeg tror også det hadde vært mye mer depresjon osv uten religion.

Anonymous poster hash: 39cfe...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mulig å "fjerne religion" uten å styre hva folk skal mene og tenke. Og en sånn verden ville vi ikke ønsket å bo i.



Anonymous poster hash: e76fe...d47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette, og er litt nysgjerrig på hva andre tenker! Så, tror dere verden hvert et bedre sted uten religion? Og er dere evt. troende, på noen måte?

 

Takk for alle svar på forhånd :)

 

Ja, absolutt. Er selv ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktum at så mange faktisk går rundt og tror at man ikke bare hadde kranglet om noe annet en religion om religion hadde forsvunet. Viser at vi lever i en verden fult av naive mennesker.

 

Religion er bare en av millioner av ting mennesker krangler over. Og tro at verden skal bli så mye bedre om religion fjernes er ekstremt naivt.

 

 

 

 

Og nei jeg er ikke relgiøs jeg er agnostiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at så lenge det finnes mennesker på jorda, vil det alltid eksistere en eller annen form for religion. Folk trenger noe å tro på, enten det kalles gud, karma, blomster eller elefant. Religion er menneskeskapt, og så lenge det finnes mennesker, vil noen skape en religion og forkynne for andre, for å få andre til å forstå det de selv har forstått. Det ligger i menneskets natur, tror jeg. 

 

Dermed vil det alltid finnes en eller annen religion/tro som kan være en kime til konflikt mellom mennesker.



Anonymous poster hash: da11b...a4d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror at så lenge det finnes mennesker på jorda, vil det alltid eksistere en eller annen form for religion. Folk trenger noe å tro på, enten det kalles gud, karma, blomster eller elefant. Religion er menneskeskapt, og så lenge det finnes mennesker, vil noen skape en religion og forkynne for andre, for å få andre til å forstå det de selv har forstått. Det ligger i menneskets natur, tror jeg. 

 

Dermed vil det alltid finnes en eller annen religion/tro som kan være en kime til konflikt mellom mennesker.

Anonymous poster hash: da11b...a4d

 

Jeg er ikke enig der. Dvs, jeg er helt med på at religion er menneskeskapt, men jeg tror ikke at vi har noe egentlig behov for religion i betydning troen på overnaturlige vesener og guder.

Jeg tror vi har et behov for spiritualitet og for å se våre liv og eksistens i en større ramme enn bare det snaue hundreåret vi kan regne med å leve selv. Og gjerne på en måte som får det til å bety noe.

En beinhard materialisme vil nok være skremmende for mange, og jeg tror det er det som får mange religiøse til å rygge ved tanken på et gudløst og for dem meningsløst univers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av påstanden om at vi bare hadde kriget og kranglet like mye om andre ting i stedet. Selvsagt hadde ikke all elendighet forsvunnet om religion forsvant, men religion har en helt annen påvirkningskraft på folk enn de fleste andre grunner til krig har.

Hvis man krangler om landområder er de fleste tross alt enige om at det er bedre å leve uten dem enn å dø med, hvis det først er de to alternativene. Når man får inn en tro på belønning etter døden, derimot, åpner det en helt ny dimensjon. Da er man selvsagt villig til å gå vesentlig lengre enn hvis man tross alt bare bruker fornuften.

Verden hadde definitivt vært bedre uten religion. Den hadde ikke vært perfekt, vi hadde hatt nok av krig og elendighet likevel. Men når man hiver inn noe overnaturlig i potten, slik at det man kan ta og føle på ikke lenger er alt man kjemper om og for, da blir skadepotensialet vesentlig større. Det er veldig populært å si det, fordi det høres så forsonende og fancy ut, men det gjør det ikke mer riktig.

Påstanden om at det meste av "moral og rettferdighet" kommer fra religion er også så fullstendig tilbakevist at det ikke er noen grunn til å adressere det. Som om samfunn uten religiøse spilleregler ikke selv danner seg lignende, og som regel vel så gode, regler.



Anonymous poster hash: 6a219...2d2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten mennesker ville det ikke vært religion

 

Så det er ikke religion som er problemet. Det er mennesker religion er bare en unnskylding folk bruker.

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 35641...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At moral har opphav i religion er bullshit, og et oppbrukt argument i religionsdebatten. At mennesker skal være snille mot hverandre har f.eks med evolusjon å gjøre. Vi er et flokkdyr, å behandle hverandre bra er hensiktsmessig for oss.

Anonymous poster hash: 26ec6...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uten mennesker ville det ikke vært religion

 

Så det er ikke religion som er problemet. Det er mennesker religion er bare en unnskylding folk bruker.

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 35641...fe9

 

Religion er definitivt et problem. Det er sant nok at religionen er menneskeskapt, men som så mange andre ting mennesker har skapt, har den fått sitt eget liv og er blitt et problem som vi sliter med å håndtere. Det beste hadde vært om vi kunne være kvitt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du klar over at bare 7% av alle kriger igjennom historien er religiøse kriger og at 93% av alle kriger ikke har noe med religion å gjøre ? 

 

Så det er sånn å forstå at det er bare kriger som er ille her i verden? Krig er én ting, men i "fredlige land" så er det mye dritt som skjer i religionens navn, og det har det gjort opp gjennom historien. Islam og kristendommen som de største synderne der selvfølgelig.

 

Hvis du ser på voldelige konflikter per 2015, så er det mange steder hvor religion har betydning, selv om det ikke er direkte årsak til krigen i utgangspunktet. Tenk det hvor mye enklere krigen i Syria kunne blitt stoppet dersom maktfaktorer som Iran, Tyrkia og Saudi Arabia hadde vært enige om å samarbeide. Dersom den irakiske hæren hadde kjempet for områdene i nord i landet, eller dersom organisasjoner som Hezbollah og IS ikke hadde eksistert.

 

Eller hva med Boko Haram i Nigeria? Hva med Israel/Palestina-konflikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Selvom religion fører med seg mye dritt, så fører det med seg mye godt også.

Bare for å ta Norge som et eksempel. De fleste er nå blitt ateister her i landet, og vi har faktisk behov for tv-programmer som "hvem bryr seg?". Grunnen til at vi har behov for sånne programmer, er fordi folk flest har sluttet å bry seg. I religion så lærer man i det minste om nestekjærlighet.....

Anonymous poster hash: 14bc0...d90

Hva har nestekjærlighet med religion å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Verden ville soleklart vært et utrolig mye bedre og mer fredfylt sted uten religion.

Religion fører til vanvittig mye uforstand og hat i verden, som diskriminering av homofile, inhumane slaktemetoder, kjønnslemlestelse (inkludert omskjæring av forsvarsløse guttebarn på norske sykehus), terrorisme, kvinneundertrykking, for ikke å nevne utallige kriger og konflikter. Og så altfor mye mer.

Stopp galskapen!

Det er fullstendig ubegripelig at mennesker bekjenner seg til sånt i 2015.

Anonymous poster hash: acd53...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...