Gå til innhold

Cowspiracy


frøkna

Anbefalte innlegg

Det er vanlig å spise hest i Norge, og i andre land er det vanlig å spise hund. Er de ikke hester og hunder lenger da? Griser, kyllinger og kuer er dyr de også på lik linje som hunder og hester. Du er nok bli så vant med kulturen å drepe visse dyr, mens å drepe andre dyr ikke er greit at du ikke skjønner at alle dyr har like mye liv i seg. De har ikke noe mindre verdig om de er en ku eller en hest.

 

Men om mennesker spiser mindre kjøtt blir det automatisk mer plass siden det vil bli MYE mindre etterspørsel av kjøttvarer ergo man trenger ikke fostre opp like mye som mennesker gjør i dag.

 

Dersom du hadde fulgt med på skolen hadde du forstått at hunder/hester ble avlet fram og utviklet spesifikt for å være med mennesker. 

 

Sauer og Kyr gir oss melk og kjøtt, vi har en perfekt kultur. Og ja visse dyr er mat, visse dyr er ikke mat. 

 

En ku har faktisk mindre verdi enn en hest, dersom du tror på evolusjon må du ihvertfall vær enig. Det er en grunn til at hunder er mer intelligente en andre dyr.  Det er rollen til sauer og kyr å være mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Mener å ha lest  at vi i vesten har begynt å spise 50% mer kjøtt enn vi gjorde for 25 år siden. Er jo noe alarmerende.

 

Ellers er denne artikkelen ganske bra.

http://www.worldwatch.org/node/5443 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

 

 

Linken din fungerer ikke!

 

Ja, det er alarmerende. Folk tror de kan spise kjøtt til frokost- lunsj og middag uten at det har noen konsekvenser. Jeg syns også det er rart hvor opprørte visse folk blir av temaet. Flere i min omgangskrets som virker nærmest provosert av mitt eget personlige valg å slutte å spise kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde fulgt med på skolen hadde du forstått at hunder/hester ble avlet fram og utviklet spesifikt for å være med mennesker. 

 

Sauer og Kyr gir oss melk og kjøtt, vi har en perfekt kultur. Og ja visse dyr er mat, visse dyr er ikke mat. 

 

En ku har faktisk mindre verdi enn en hest, dersom du tror på evolusjon må du ihvertfall vær enig. Det er en grunn til at hunder er mer intelligente en andre dyr.  Det er rollen til sauer og kyr å være mat. 

Skal nevnes at en gris er like intelligent som en 4 åring. Hva er grunnen til det? 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde fulgt med på skolen hadde du forstått at hunder/hester ble avlet fram og utviklet spesifikt for å være med mennesker. 

 

Sauer og Kyr gir oss melk og kjøtt, vi har en perfekt kultur. Og ja visse dyr er mat, visse dyr er ikke mat. 

 

En ku har faktisk mindre verdi enn en hest, dersom du tror på evolusjon må du ihvertfall vær enig. Det er en grunn til at hunder er mer intelligente en andre dyr.  Det er rollen til sauer og kyr å være mat. 

 

Ikke svar meg så nedlatende, da vil jeg ikke diskutere med deg. Det er ingen forskjell på intelligensen mellom griser og hunder for eksempel. Og hvorfor er et dyr mindre verdt pga intelligensen?

 

Sauer og kyr er ikke plassert på planeten for å være mat. De er her for å være sauer og kyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal nevnes at en gris er like intelligent som en 4 åring. Hva er grunnen til det? 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

 

 

Jeg vet ikke, men griser smaker godt. 

 

Vi bør holde oss til kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om mennesker spiser mindre kjøtt blir det automatisk mer plass siden det vil bli MYE mindre etterspørsel av kjøttvarer ergo man trenger ikke fostre opp like mye som mennesker gjør i dag.

Det blir jo mye synsing, da. Det kan jo også bety at mindre bedrifter legges ned, det trenger ikke nødvendigvis være så positivt for dyrevelferden. Dessuten er dette en uaktuell problemstilling i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke svar meg så nedlatende, da vil jeg ikke diskutere med deg. Det er ingen forskjell på intelligensen mellom griser og hunder for eksempel. Og hvorfor er et dyr mindre verdt pga intelligensen?

 

Sauer og kyr er ikke plassert på planeten for å være mat. De er her for å være sauer og kyr.

 

Ok skal ikke svare nedlatende. 

 

Men det er ikke intelligens som er poenget, hunder er utviklet for å hjelpe og være med mennesker, griser er mat. Det er utviklet slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din fungerer ikke!

 

Ja, det er alarmerende. Folk tror de kan spise kjøtt til frokost- lunsj og middag uten at det har noen konsekvenser. Jeg syns også det er rart hvor opprørte visse folk blir av temaet. Flere i min omgangskrets som virker nærmest provosert av mitt eget personlige valg å slutte å spise kjøtt.

http://www.worldwatch.org/node/5443

 

Tror det skal gå nå.

Synes det er morsomt at det er så mye ute å går om at vegetarianere(eller dem som spiser kjøttfritt et par dager i uka)får i seg for lite protein (har aldri hørt om noen som lider av proteinmangel, men midnre de er underernært), men at de fleste ikke er klar over hvor mye protein de faktisk får i seg i løpet av en hel dag. 0,-8-1,2 gram protein per kilo kroppsvekt er anbefalt. Hvorfor kan ikke folk regne ut dette? Kan love deg at etter en frokost med grovt brød, egg, bacon, eventuelt noe kjøttpålegg eller ost + ett glass melk så er du på _lang_ vei. Og ja, om for mye protein er farlig er omdiskutert, men mye tyder på at det har en viss kopling med kreft, leverproblemer, og osteporosis. 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal ikke svare nedlatende. 

 

Men det er ikke intelligens som er poenget, hunder er utviklet for å hjelpe og være med mennesker, griser er mat. Det er utviklet slik. 

Jeg trodde hunden var beslektet med ulven som er et vasskete flokkdyr som jakter på mat. Ikke et rolig husdyr som spiser tørrfor. Evolusjonen har nok spilt en rolle, men selv om mennesket drev med temming av ulv/hun betyr det ikke at hunder er utviklet fra naturens side til å tilpasse seg mennesket. 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal ikke svare nedlatende. 

 

Men det er ikke intelligens som er poenget, hunder er utviklet for å hjelpe og være med mennesker, griser er mat. Det er utviklet slik. 

 

Jeg mener at mennesker og dyr kan leve i et bedre samhold enn vi gjør i dag. Hvor dyr har en høyere verdi enn de har i dag. Jeg syns det er trist å se at så mange mennesker tenker at dyrene er der for vår del, og at vi har en eller annen rett til å behandle de som ting eller eiendeler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Food and Agriculture Organization of the United Nations. “Spotlight: Livestock Impacts on the Environment.” www.fao.org/ag/magazine/0612sp1.htm

[NOTE: In 2013 the UN-FAO lowered livestock’s GHG emissions to 14.5%, due to reducing the contribution to deforestation and reducing the global warming potention of methane.

[Greenhouse gas emissions from this sector primarily involve fossil fuels burned for road, rail, air, and marine transportation.]

Environmental Protection Agency. “Global Emissions.” www.epa.gov/climatechange/ghgemissions/global.html

Goodland R, Anhang J. “Livestock and Climate Change: What if the Key Actors in Climate Change Were Pigs, Chickens and Cows?”

Worldwatch, November/December 2009. Worldwatch Institute, Washington, DC, USA. pp. 10–19. www.worldwatch.org/node/6294

Ross, Philip. “Cow Farts Have ‘Larger Greenhouse Gas Impact’ Than Previously Thought; Methane Pushes Climate Change.” International Business Times. 2013. www.ibtimes.com/cow-farts-have-larger-greenhouse-gas-impact-previously-thought-methane-pushes-climate-change-1487502

[A single cow can produce between 66-132 gallons of methane a day.]

“Improved Attribution of Climate Forcing to Emissions.” Science Magazine. www.sciencemag.org/content/326/5953/716.figures-only
NASA. “Methane: Its Role as a Greenhouse Gas.” Jet Propulsion Laboratory. www.jpl.nasa.gov/education/pdfs/podest_ghg.pdf
“Livestock’s Long Shadow: Environmental Issues and Options.” Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2006. www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.htm
Pimentel, David, et al. “Water Resources: Agricultural And Environmental Issues.” BioScience 54, no. 10 (2004): 909-18. http://bioscience.oxfordjournals.org/content/54/10/909.full
Barber, N.L., “Summary of estimated water use in the United States in 2005: U.S. Geological Survey Fact Sheet 2009–3098.” http://pubs.usgs.gov/fs/2009/3098/
“USDA ERS — Irrigation & Water Use.” United States Department of Agriculture Economic Research Service. 2013. www.ers.usda.gov/topics/farm-practices-management/irrigation-water-use/background.aspx
Jacobson, Michael F. “More and Cleaner Water.” In Six Arguments for a Greener Diet: How a More Plant-Based Diet Could Save Your Health and the Environment.

Washington, DC: Center for Science in the Public Interest, 2006. www.cspinet.org/EatingGreen/pdf/arguments4.pdf

Catanese, Christina. “Virtual Water, Real Impacts.” Greenversations: Official Blog of the U.S. EPA. 2012. http://blog.epa.gov/healthywaters/2012/03/virtual-water-real-impacts-world-water-day-2012/

“50 Ways to Save Your River.” Friends of the River. www.friendsoftheriver.org/site/PageServer?pagename=50ways

Robbins, John. “2,500 Gallons, All Wet?” EarthSave www.earthsave.org/environment/water.htm

Meateater’s Guide to Climate Change & Health.” Environmental Working Group. www.ewg.org/meateatersguide/interactive-graphic/water/

“Water Footprint Assessment.” University of Twente, the Netherlands. www.waterfootprint.org

Oppenlander, Richard A. Food Choice and Sustainability: Why Buying Local, Eating Less Meat, and Taking Baby Steps Won’t Work. Minneapolis, MN: Langdon Street, 2013. Print

Jacobson, Michael F. “More and Cleaner Water.” In Six Arguments for a Greener Diet: How a More Plant-Based Diet Could Save Your Health and the Environment. Washington, DC: Center for Science in the Public Interest, 2006.www.cspinet.org/EatingGreen/pdf/arguments4.pdf

Oppenlander, Richard A. Food Choice and Sustainability: Why Buying Local, Eating Less Meat, and Taking Baby Steps Won’t Work. Minneapolis, MN: Langdon Street, 2013. Print.

“Freshwater Abuse and Loss: Where Is It All Going?” Forks Over Knives. www.forksoverknives.com/freshwater-abuse-and-loss-where-is-it-all-go
Thornton, Phillip, Mario Herrero, and Polly Ericksen. “Livestock and Climate Change.” Livestock Exchange, no. 3 (2011). https://cgspace.cgiar.org/bitstream/handle/10568/10601/IssueBrief3.pdf
Oppenlander, Richard A. Food Choice and Sustainability: Why Buying Local, Eating Less Meat, and Taking Baby Steps Won’t Work. Minneapolis, MN: Langdon Street, 2013. Print.

Margulis, Sergio. Causes of Deforestation of the Brazilian Rainforest. Washington: World Bank Publications, 2003. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/15060

“Rainforest Statistics and Facts.” Save the Amazon. www.savetheamazon.org/rainforeststats.htm
“Livestock’s Long Shadow: Environmental Issues and Options.” Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2006. www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.htm

Versterby, Marlow; Krupa, Kenneth. “Major Uses of Land in the United States.” Updated 2012. USDA Economic Research Service. www.ers.usda.gov/publications/sb-statistical-bulletin/sb-973.aspx#.VAoXcl7E8dt

“Rearing Cattle Produces More Greenhouse Gases Than Driving Cars, UN Report Warns.” UN News Centre, 2006. www.un.org/apps/news/story.asp?newsID=20772

“UN Launches International Year of Deserts and Desertification.” UN News Centre, 2006. www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=17076#.VAodM17E8ds

Oppenlander, Richard A. Less Meat, and Taking Baby Steps Won’t Work. Minneapolis, MN: Langdon Street, 2013. Print.

“FY-2005 Annual Report Manure and Byproduct Utilization National Program 206.”

USDA Agricultural Research Service. 2008. www.ars.usda.gov/research/programs/programs.htm?np_code=206&docid=13337

Montaigne, Fen. “Still Waters: The Global Fish Crisis.” National Geographic. http://ocean.nationalgeographic.com/ocean/global-fish-crisis-article/
 
Det er selvsagt lov til å synes å mene hva man vil, men å si at dokumentaren Cowspiracy mangler reliable kilder synes nå jeg er feil. Gikk inn på nettsden deres, fant hovedargumentene som ble brukt i dokumentaren og listet dem opp. Mener å huske at flere av kildene ble brukt under dokumentaren og i rulleteksten på slutten også. 

 

 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han gjør et par gode poenger med tanke på variasjon i de som blir intervjuet, men samtidig fikk man også inntrykk av at flere ikke ville la seg intervjue og flere visste ikke svar på det han spurte om.

 

Jeg mener ikke at man nødvendigvis er mindre smart om man revurderer vanene sine etter å ha sett en film. Vi må klare å forandre oss når vi lærer bedre tenker jeg! Hvis en lærer noe nytt, får en ny oppfatning eller en erfaring som tilsier at en ønsker å forandre seg betyr ikke det nødvendigvis at man er blitt offer for hjernevask eller propaganda vel? Det er jo slik mennesker utvikler seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han gjør et par gode poenger med tanke på variasjon i de som blir intervjuet, men samtidig fikk man også inntrykk av at flere ikke ville la seg intervjue og flere visste ikke svar på det han spurte om.

 

Jeg mener ikke at man nødvendigvis er mindre smart om man revurderer vanene sine etter å ha sett en film. Vi må klare å forandre oss når vi lærer bedre tenker jeg! Hvis en lærer noe nytt, får en ny oppfatning eller en erfaring som tilsier at en ønsker å forandre seg betyr ikke det nødvendigvis at man er blitt offer for hjernevask eller propaganda vel? Det er jo slik mennesker utvikler seg.

Ny kunnskap er et utgangspunkt for moralsk utvikling 

Anonymous poster hash: 19a47...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flabbycat

Jeg synes Cowspiracy er en bra dokumentar som stiller spørsmål ved en del viktige ting. Om den så har hundre prosent rett, får så være. Men man begynner jo å lure på om den matkulturen vi har i vestlige land er bra for både mennesker, dyr og planeten. Ja, vi har spist kjøtt i århundrer, men ikke siden tidenes morgen. Det tviler jeg på. Tennene våre likner mer på planteeteres tenner enn kjøtteteres tenner. 

 

Jeg tror ikke det gjør så stor forskjell å bli vegetarianer. Da spiser og drikker man fortsatt dyreprodukt i form av melk, ost, egg osv. Jeg tror ikke løsningen er at alle blir veganere heller, men tror mer på at moderasjon burde brukes.

 

Men lykke til å få produsentene til å produsere dyreprodukt i moderasjon. Da blir jo inntekten moderat også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal ikke svare nedlatende. 

 

Men det er ikke intelligens som er poenget, hunder er utviklet for å hjelpe og være med mennesker, griser er mat. Det er utviklet slik.

Gjør du deg dum med vilje?

Anonymous poster hash: 292b9...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjør du deg dum med vilje?

Anonymous poster hash: 292b9...5ef

 

Slutt å kall meg dum, du er dum etter min mening. 

 

Jeg mener fortsatt kjøtt er bra for deg, og at vi har en eksepsjonell kultur her hvor vi ikke spiser hunder og alt som kryper. Men vi spiser griser,sauer og kyr. Det er ikke noe unormalt eller noe å være flau over. 

 

Og les signaturen før du kommer med slike kommentarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...