Gå til innhold

Reinkarnasjon


Gjest Varg-Menja

Tror du på reinkarnasjon?  

26 stemmer

  1. 1. Tror du på reinkarnasjon?

    • Ja
      10
    • Nei
      13
    • Usikker
      3


Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
jeg er på en måte "sikker" på at livet etter døden blit ett nytt liv som meg, bare at jeg ikke vet d da. Dere har vel opplevd "deja vu"? hvor man opplever eksakt ting man har opplevd før.. ellers så tror jeg at vi ikke er der lenger, slik man gjorde før fødselen. Alle  århundrede før den er som ett sekund for meg. man vet ikke.. håper d ga LITT mening...? heh  ;)

Her om dagen opplevde jeg deja vu da jeg var ute og kjørte. Jeg lurer på om det var Napoleon som hadde en tilsvarende opplevelse i en golf tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spacegirl
Du har studert mange år med fysikk, forstår jeg.. ;)

Mennesker blir ikke til ingenting når vi dør: vi returnerer tilbake til karbonkretsløpet og fungerer som mat og kompost. Det er slik energien vår går videre: ved at en plante vokser på næringen i oss, eller en larve blir til en sommerfugl.

Hehe nei jeg kan lite om fysikk. Det var bare en tanke jeg hadde, som godt kan være feil. Jeg har ingen god grunn til å tro det som jeg tror. Jeg kan verken bevise eller motbevise det ene eller det andre. Det er vel derfor det kalles tro og ikke viten. Reinkarnasjon er bare noe som jeg har tatt som en selvfølge siden jeg var liten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kristen, men som jeg har skrevet i andre tråder synes jeg det er rart at de som sier de tror på Bibelen ikke tror på reinkarnasjon ! Det har tross alt stått om det der, men passet ikke de som bestemte.

Kvar har du den påstanden i frå? Det ville vera svært interessant å få veta kvar den kjem i frå, og kva tid det om reinkarnasjon eventuelt skulle ha blitt fjerna frå Bibelen.

Mykje har blitt sagt om omskrivingar av Bibelen tidlegare. Uheldigvis har desse kunna avvisast greitt om ein les historiske dokument - og dei eldste skriftene som eksisterer er eldre enn tidspunkta omskrivingane skal ha foregått...Difor kunne det vera interessant å få veta litt meir om dine kjelder, for å sjå om det er noko eg har gått glipp av her.

Elles - i Bibelen står det at det er mennesket sitt lodd å døy éin gong, ikkje fleire, og då er ikkje reinkarnasjon muleg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Du har studert mange år med fysikk, forstår jeg.. ;)

Mennesker blir ikke til ingenting når vi dør: vi returnerer tilbake til karbonkretsløpet og fungerer som mat og kompost. Det er slik energien vår går videre: ved at en plante vokser på næringen i oss, eller en larve blir til en sommerfugl.

Men dersom man først tror at sjelen er en egen energi, seperat fra fysikken vår, så er Fairy's tanke nokså logisk. Sier ikke at jeg tror på det, men jeg ser muligheten. Dersom man ikke tror på sjelen i det hele tatt vil det være nokså unaturlig å tro på reinkarnasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar har du den påstanden i frå? Det ville vera svært interessant å få veta kvar den kjem i frå, og kva tid det om reinkarnasjon eventuelt skulle ha blitt fjerna frå Bibelen.

Mykje har blitt sagt om omskrivingar av Bibelen tidlegare. Uheldigvis har desse kunna avvisast greitt om ein les historiske dokument - og dei eldste skriftene som eksisterer er eldre enn tidspunkta omskrivingane skal ha foregått...Difor kunne det vera interessant å få veta litt meir om dine kjelder, for å sjå om det er noko eg har gått glipp av her.

Elles - i Bibelen står det at det er mennesket sitt lodd å døy éin gong, ikkje fleire, og då er ikkje reinkarnasjon muleg...

Ok, jeg skal gi deg tilfredsstillelsen av at jeg leste det for endel år siden men selvsagt ikke husker hvor nå. Så det kan jeg ikke si deg :cry:

Men sannheten er jo i hvert fall at teksten i Bibelen har vært gjenstand for ganske mange ulike tolkninger opp gjennom årene. Det er jo ikke mange årene siden det kom en ny versjon, og da gikk diskusjonen på om at det ble ny betydning med den nye versjonen.

Men, trådstarter spør ikke hva som står i Bibelen, men hva vi tror på

:smile: og der er i hvert fall ikke jeg i tvil om hva jeg tror på (selv vil jeg ikke kalle det tro, føler nok mer at jeg vet i hjertet hva stemmer for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Men sannheten er jo i hvert fall at teksten i Bibelen har vært gjenstand for ganske mange ulike tolkninger opp gjennom årene.

Det stemmer, iom at når man ser på grunnskriften så har veldig mange av ordene mange ulike betydninger, og når man oversette må man velge en av disse. Så enhver oversettelse av bibelen blir også en tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sannheten er jo i hvert fall at teksten i Bibelen har vært gjenstand for ganske mange ulike tolkninger opp gjennom årene.  Det er jo ikke mange årene siden det kom en ny versjon, og da gikk diskusjonen på om at det ble ny betydning med den nye versjonen.

Ja tolkingar av kva som står der har variert, og varierer. Korles ein best overset det som står slik at meiningar ikkje går tapt er òg diskutert.

Men setninga eg reagerte på er "...det er rart at de som sier de tror på Bibelen ikke tror på reinkarnasjon ! Det har tross alt stått om det der, men passet ikke de som bestemte."

Det har ikkje stått noko i Bibelen som seinare er blitt fjerna. Mesteparten av det som er i Bibelen var klart lenge før Bibelen vart sett saman, nokre skrifter var det sterk tvil om/diskutert, og ein del var aldri aktuelle. Det er mulig det står noko om reinkarnasjon i gnostiske skrifter, men dei har aldri vore ein del av Bibelen, eller aksepterte skrifter - gnostikarane var heller heilt frå byrjinga anklaga for å koma med falsk lære.

Men sidan trådstartar ikkje spurde etter kva Bibelen seier så høyrer diskusjonar om det til ein annan tråd - som du nemner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at stadig flere tror på reinkarnasjon, uavhengig av religiøs overbevisning, og lurte på hva dere tror?

hvordan den åndelige verden og den fysiske verden forholder seg til hverandre.

Jeg tror ikke på reinkarnasjon fordi:

hvert menneske fra fødselen av har sin egen ånd. Det som blir til dets ånd, arver helt fra unnfangelsen ting fra vedkommendes foreldre. Vi får ikke bare vår fysiske kropp fra våre foreldre, men i stor grad også vår ånd. Reinkarnasjonslæren forutsetter at en ånd kommer tilbake fra den åndelige verden og inntar en ny fysisk kropp. Men her må vi huske at denne fysiske kroppen allerede har sin egen ånd. Dette umuliggjør hele reinkarnasjonslæren. Det er ikke reinkarnasjon det er snakk om hvis en ånd inntar en ny fysisk kropp, men besettelse.

Et annet stort problem reinkarnasjonslæren produserer, er individer som til slutt ikke lenger vet hvem de er. Hvis man er Jens Jensen, men tror at man også har vært Ole Olsen i et tidligere liv, og før det Hans Hansen og kanskje Napoleon osv, samt at man kommer til å leve fremtidige liv som andre individer, hvem er man da til slutt? Man mister sin egen individuelle personlighet. Man er ikke lenger ett individ, men flere! Da kan man snakke om alvorlige personlighetsforstyrrelser! Man kan jo bli helt sprø til slutt.

Jeg er jeg. Et individ er et individ og kan aldri bli et annet individ uansett hvor mye man måtte ønske det eller ville det. Du er blitt til for å være deg selv i all evighet. Hvert individ har en utrolig verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl
Reinkarnasjonslæren forutsetter at en ånd kommer tilbake fra den åndelige verden og inntar en ny fysisk kropp. Men her må vi huske at denne fysiske kroppen allerede har sin egen ånd. Dette umuliggjør hele reinkarnasjonslæren. Det er ikke reinkarnasjon det er snakk om hvis en ånd inntar en ny fysisk kropp, men besettelse.

Den tankegangen skjønte jeg ikke helt. Hver kropp får tildelt en ånd/sjel i unnfangelsesøyeblikket. Men du mener at kroppen har en egen ånd/sjel selv før den er skapt? Eller at hver kropp får tildelt to sjeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_L@dy in red_*
Den tankegangen skjønte jeg ikke helt. Hver kropp får tildelt en ånd/sjel i unnfangelsesøyeblikket. Men du mener at kroppen har en egen ånd/sjel selv før den er skapt? Eller at hver kropp får tildelt to sjeler?

En kropp har en ånd/sjel som gir oss alle hver vår identitet. Det er praktisk talt umulig å få ånd/sjel fra ett menneske til å gå over i et annet menneske som er en annen identitet. Hvem er vi da til slutt om vi ikke engang skal få ha vår egen identitet? Men å vandre fra kropp til kropp. Vi alle er skapt i Guds bilde, han tenkte på oss slik vi er idag, og det finnes ingen med den samme likheten som oss selv. Det er det som gjør oss så unik.

Jeg tenkte også på at ettersom hver kropp har sin sjel/ånd, så er det ikke mulig for en annen ånd/sjel å ta plassen i en kropp som ikke er sin egen.

:roll: usj a meg....... ble liksom litt vanskelig å forklare dette her. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Neida, jeg skjønner hva du mener :) . Men jeg tror at en sjel er noe mye mer enn de livene den opplever. Sjelen har en unik identitet i seg selv. Men det betyr ikke at jeg ikke tror at hvert menneske er spesielt. I hvert liv får sjelen tildelt egenskaper, evner og interesser som gjør det mennesket unikt. Jeg tror også at i hvert liv får sjelen utfordringer som den må jobbe seg igjennom for å utvikle seg. For å ta et eksempel: Hvis en person sliter med depresjon, men velger å ta livet av seg i stedet for å jobbe seg igjennom problemene, så tror jeg at denne sjelen vil møte de samme problemene i sitt neste liv. Altså man kan ikke rømme fra problemene, man må møte dem før eller seinere. Men dette er bare min personlige tro, og det er nok mange som tror på reinkarnasjon som ikke er enig med meg her ;) .

Endret av Fairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kropp har en ånd/sjel som gir oss alle hver vår identitet. Det er praktisk talt umulig å få ånd/sjel fra ett menneske til å gå over i et annet menneske som er en annen identitet. Hvem er vi da til slutt om vi ikke engang skal få ha vår egen identitet? Men å vandre fra kropp til kropp. Vi alle er skapt i Guds bilde, han tenkte på oss slik vi er idag, og det finnes ingen med den samme likheten som oss selv. Det er det som gjør oss så unik.

Jeg tenkte også på at ettersom hver kropp har sin sjel/ånd, så er det ikke mulig for en annen ånd/sjel å ta plassen i en kropp som ikke er sin egen.

:roll: usj a meg....... ble liksom litt vanskelig å forklare dette her. :ler:

Men, det er jo nettopp det jeg tror også :) Selvom jeg tror på reinkarnasjon så er jeg overbevist om at sjelen går fra liv til liv, men det er jo jeg som blir gjenfødt i hvert liv. Det vil si at sjelen hopper absolutt ikke fra en person til en annen, men fra den ene inkarnasjonen av meg til den neste. Og i de forkjellige livene opplever og lærer jeg forskjellige ting som sjelen "samler opp".

Og jeg er selvsagt ikke lik "meg selv" i disse livene: noen ganger er jeg kvinne/noen ganger mann, noen ganger fattig/andre ganger rik, ingen barn/mange barn osv. Men, i selve grunnstammen i hver person bor det en liten bit fra alle disse inkarnasjonene.

Jeg ser på det som at vi klatrer opp en trapp for hver inkarnasjon, og til slutt når vi det siste stadiet og blir opplyste. Da tror jeg også vi er ferdige med gjenfødelsene, og siden sjelen er energi og ikke et fysisk legeme er det ikke noe problem med at det blir "fullt" der vi tilslutt havner.

Håper jeg klarte å forklare hva jeg tror er riktig? Det er ikke alltid like lett å forklare noe som en ser på som helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. takk for svaret.

Men har du tenkt på at om du har rett, så vil reinkarnasjonen skje for alle, og ikke bare for de som tror på det?

Nå er det jo slik at buddhister lever på en spesiell måte, de har kanskje ritualer og regler som vi andre ikke følger.

Hvis dette er nødvendig, hva blir da følgene for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det gjelder for alle.

Nå har det seg sånn at en blir regnet som buddhist også uten alle ritualene. Buddhisme er en tro som er inkluderende og tolerant på en annen måte enn mange av de andre religionene (de har f.eks aldri gått til krig for religionens skyld). De fleste levereglene er slike som faktisk du som kristen også kan godkjenne, det går i hovedsak på å være snille mot hverandre. Den gyldne regelen gjelder også i buddhismen.

Så det er nok ingen fare, KR, for å havne på et utrivelig sted :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dør, men sjelen vår lever videre, tror jeg. men hvor tar sjelen vår veien når vi dør bort, ja si det?? Kansje sitter den oppe hos den almektige å venter på å få komme ned hit igjen å spre sitt budskap, hva nå det måtte være. Alt har en mening, selv det meningsløse...tei :sjenert: t hva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, det er jo nettopp det jeg tror også  :)  Selvom jeg tror på reinkarnasjon så er jeg overbevist om at sjelen går fra liv til liv, men det er jo jeg som blir gjenfødt i hvert liv.  Det vil si at sjelen hopper absolutt ikke fra en person til en annen, men fra den ene inkarnasjonen av meg til den neste.  Og i de forkjellige livene opplever og lærer jeg forskjellige ting som sjelen "samler opp".

Og jeg er selvsagt ikke lik "meg selv" i disse livene: noen ganger er jeg kvinne/noen ganger mann, noen ganger fattig/andre ganger rik, ingen barn/mange barn osv.  Men, i selve grunnstammen i hver person bor det en liten bit fra alle disse inkarnasjonene.

Jeg ser på det som at vi klatrer opp en trapp for hver inkarnasjon, og til slutt når vi det siste stadiet  og blir opplyste.  Da tror jeg også vi er ferdige med gjenfødelsene, og siden sjelen er energi og ikke et fysisk legeme er det ikke noe problem med at det blir "fullt" der vi tilslutt havner.

Håper jeg klarte å forklare hva jeg tror er riktig?  Det er ikke alltid like lett å forklare noe som en ser på som helt naturlig.

Synes du forklarer det kjempefint! Akkurat det jeg tror også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært endel i Finnmark, og det er velkjent at endel samer ønsker seg sitt eget land av reindriftsfolk. Men at en slik nasjon av reinkarer vil gjenoppstå, dét har jeg liten tro på.

:ler::ler::ler: Herregud, du er ikke sann!!!

Jeg tror noen ganger på reinkarnasjon, og andre ganger ikke. Det som gjør at jeg tror på det, er jo alle de som faktisk kan fortelle om steder de har levd tidligere, og attpåtil kjenne seg igjen, kjenne igjen folk osv når de kommer dit. Alle har jo ikke det forrige livet sitt for flere hundre år siden...

Alt kan ikke være løgn fordi folk kan bekrefte det de forteller..

Så, hvorfor ikke?

Vi vet så lite vi mennesker at vi ikke kan begynne å ane engang hvor lite vi faktisk vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  :ler:  :ler: Herregud, du er ikke sann!!!

Jeg tror noen ganger på reinkarnasjon, og andre ganger ikke. Det som gjør at jeg tror på det, er jo alle de som faktisk kan fortelle om steder de har levd tidligere, og attpåtil kjenne seg igjen, kjenne igjen folk osv når de kommer dit. Alle har jo ikke det forrige livet sitt for flere hundre år siden...

Alt kan ikke være løgn fordi folk kan bekrefte det de forteller..

Så, hvorfor ikke?

Vi vet så lite vi mennesker at vi ikke kan begynne å ane engang hvor lite vi faktisk vet..

Enig :) Og når en tenker på at vi bare bruker ca 10 % av hjernekapasiteten vår så kan en jo undre seg på hva vil vil avdekke etterhvert som vi bruker litt og litt mer :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig  :) Og når en tenker på at vi bare bruker ca 10 % av hjernekapasiteten vår så kan en jo undre seg på hva vil vil avdekke etterhvert som vi bruker litt og litt mer  :overrasket:

Beside the point, men dette er en myte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...