Gå til innhold

Synd, frelsning og Gudstro


Gjest runehera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ingen kan sjå klart uten at Gud fjerner sløret framfor ansiktet deiras.

Hva hvis (og nå vet jeg at jeg ber dere kristne om veldig mye her) Gud ikke eksisterer. Blir vel på sett og vis et hypotetisk scenarium for dere. Men la oss gjøre et tankeeksperiment: Den guden dere tror på, eksisterer ikke. Hvordan kan man da kalle andre for vrangsynt? Blir det ikke dere som er det da?

Jeg savner virkelig en liten porsjon selvinnsikt fra de som er meget kristne her på forumet, til å innse at dere kan ta feil. Og jeg er kristen selv, men mye mer ydmyk i min tro og min argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hva hvis (og nå vet jeg at jeg ber dere kristne om veldig mye her) Gud ikke eksisterer. Blir vel på sett og vis et hypotetisk scenarium for dere. Men la oss gjøre et tankeeksperiment: Den guden dere tror på, eksisterer ikke. Hvordan kan man da kalle andre for vrangsynt? Blir det ikke dere som er det da?

Jeg savner virkelig en liten porsjon selvinnsikt fra de som er meget kristne her på forumet, til å innse at dere kan ta feil. Og jeg er kristen selv, men mye mer ydmyk i min tro og min argumentasjon.

dette trur eg:

sjå på skaperverket og sei at det ikkje finst noko Gud. meiner du virkelig det du seier? dåren seier i sitt hjerte at det ikkje finst noko Gud, står det. noko forklarer seg meir sjøl enn annet! kan vel eit leksikon bli eit leksikon av noko papirbeter, eller eit tre, uten ved menneskekraft? så korleis kan noko som ikkje mennesker har evne til å produsera liksom ikkje ha noko guddommelig bak seg? denne verdens gud, satan, har forblinda dei vantroe sitt sinn så dei ikkje ser lyset som stråler fram frå evangeliet om Kristi herlighet, Han som er Guds bilde.

trenger ikkje sjølinnsikt når ein er ingenting i seg sjøl men alt i Jesus. og meget kristen er det ikkje noko som heiter. enten så er ein sann kristen eller så er ein "navnekristen"/usann kristen (skjønner poenget!) eller så er ein ikkje-kristen.

eg tar feil heile tida, eg, men Guds Ord har aldri tatt feil og kommer aldri til å gjera det heller! er kun det som eg tar utgangspunkt i heile veien! pga. eg trur på det! det hjerta er fullt av, det taler munnen. er hjerta fullt av Guds Ord i Den Hellige Ånd, taler også munnen Guds Ord. satan også er kristen. dei onde åndene også. men dei skjelver! er ingen gagn i å vera kristen visst ein ikkje er frelst! den ydmyke gir Han nåde, den stolte står Han imot. ydmykhet vil sei "trenger Gud-innstilling", stolthet vil sei "trenger ikkje Gud-innstilling".

har noko bibelvers til deg:

"Ingen må narre seg selv! Hvis noen av dere regner seg som vis i denne verden, la ham da bli en dåre, så han kan bli virkelig vis. 19 For denne verdens visdom er dårskap i Guds øyne. For det står skrevet:

Han fanger de vise i deres egen list,

og:

20 Herren kjenner de vises tanker

og vet at de er tomme." (1.Kor. 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis (og nå vet jeg at jeg ber dere kristne om veldig mye her) Gud ikke eksisterer. Blir vel på sett og vis et hypotetisk scenarium for dere. Men la oss gjøre et tankeeksperiment: Den guden dere tror på, eksisterer ikke. Hvordan kan man da kalle andre for vrangsynt? Blir det ikke dere som er det da?

Jeg savner virkelig en liten porsjon selvinnsikt fra de som er meget kristne her på forumet, til å innse at dere kan ta feil. Og jeg er kristen selv, men mye mer ydmyk i min tro og min argumentasjon.

Jeg vil bare si deg det at om du ikke er 100% sikker på at Gud eksisterer, da har du ikke opplevd Gud ved en gjenfødelse, slik som Jesus omtaler det.

Den som er født på ny, har opplevd en kontakt med Gud gjennom Den Hellige Ånd på en slik måte at en aldri mer vil være i tvil om Guds eksistens.

Bibelen sier: Joh.3,3-5:

Jesus svarte: Sannelig, sannelig, jeg sier deg (Nikodemus): Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.

Hvordan kan en som er gammel, bli født? sa Nikodemus, han kan da ikke komme inn i sin mors liv igjen og bli født?

Jesus svarte: Sannelig , sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.

Derfor er det altså nødvendig å bli født på ny, både for å kunne se Guds rike, og å komme inn i det.

For å bli født på ny, må en overgi sitt liv til Jesus Kristus og ha ham som herre i sitt liv. Dette medfører også et liv i fullstendig frihet,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare si deg det at om du ikke er 100% sikker på at Gud eksisterer, da har du ikke opplevd Gud ved en gjenfødelse, slik som Jesus omtaler det.

Den som er født på ny, har opplevd en kontakt med Gud gjennom Den Hellige Ånd på en slik måte at en aldri mer vil være i tvil om Guds eksistens.

Her er jeg uenig med deg KR-øst. Jeg blir skeptisk til folk som hele tiden er 100 % sikker på det de tror på. Kanskje er det sånn at de ikke tør å stille spørsmål, fordi de egentlig er bittelitt usikre? Tvilen er ikke farlig. Jeg trodde det før. Derfor våget jeg ikke tenke tanken på at Gud kanskje ikke ekstisterte. For hvor ville jeg vel havne da, om jeg var så uheldig å dø i det øyeblikket... Tror Gud er større enn som så jeg. Det handler ikke så mye om min tro lenger. Tror ikke jeg trenger en sterk tro. Bedre å tro på en sterk Gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig med deg KR-øst. Jeg blir skeptisk til folk som hele tiden er 100 % sikker på det de tror på. Kanskje er det sånn at de ikke tør å stille spørsmål, fordi de egentlig er bittelitt usikre? Tvilen er ikke farlig. Jeg trodde det før. Derfor våget jeg ikke tenke tanken på at Gud kanskje ikke ekstisterte. For hvor ville jeg vel havne da, om jeg var så uheldig å dø i det øyeblikket... Tror Gud er større enn som så jeg. Det handler ikke så mye om min tro lenger. Tror ikke jeg trenger en sterk tro. Bedre å tro på en sterk Gud :)

Nå er det vel heller slik at det er Jesus du ikke er helt enig med.

Jeg har bare gjengitt det som Jesus sa.

Og hvis det var slik at jeg ikke var 100% sikker på Guds eksistens, da ville jeg ikke kalt meg en kristen, men en tviler.

Og om jeg ikke hadde trodd at Gud eksisterte, da hadde jeg heller ikke vært redd for å dø, for hva kunne jeg tro kunne hende meg da?

Men uansett hva vi tror, så vil alt skje slik Gud vil det. Det er bare oppriktig bønn til Gud som kan forandre på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel heller slik at det er Jesus du ikke er helt enig med.

Jeg har bare gjengitt det som Jesus sa.

Og hvis det var slik at jeg ikke var 100% sikker på Guds eksistens, da ville jeg ikke kalt meg en kristen, men en tviler.

Og om jeg ikke hadde trodd at Gud eksisterte, da hadde jeg heller ikke vært redd for å dø, for hva kunne jeg tro kunne hende meg da?

Men uansett hva vi tror, så vil alt skje slik Gud vil det. Det er bare oppriktig bønn til Gud som kan forandre på noe som helst.

Tvilen er ikke en motsetning til troen. Jeg var redd for å dø før, selv om jeg kalte meg kristen. Nå er jeg ikke redd lenger. Jeg vet ikke så mye om hva som venter på den andre siden, men jeg vet at Gud er der også. Jeg er overbevist om at Gud ekstisterer, men jeg tror ikke det er farlig å tvile. Det er "farligere" å sette sin lit til sin egen sterke tro, enn å stole på at Gud er med gjennom alt, også i perioder med tvil. Ble kanskje et litt rotete svar, men håper du skjønte noe av det.

...

Når tvilen føles nærmere

enn noe annet her

så se deg ikke rådvill rundt

men vit at han er nær

For det du tror er fare

er beviset på din tro

det lille frø som i hans hånd

må være for å gro

I skyggen av det store tre

der skal du barn få hvile

for han er den som skaper vekst

han lar deg tro og tvile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Tvilen er ikke en motsetning til troen. Jeg var redd for å dø før, selv om jeg kalte meg kristen. Nå er jeg ikke redd lenger. Jeg vet ikke så mye om hva som venter på den andre siden, men jeg vet at Gud er der også. Jeg er overbevist om at Gud ekstisterer, men jeg tror ikke det er farlig å tvile. Det er "farligere" å sette sin lit til sin egen sterke tro, enn å stole på at Gud er med gjennom alt, også i perioder med tvil. Ble kanskje et litt rotete svar, men håper du skjønte noe av det.

...

dette trur eg:

det diktet du skreiv til slutt står ikkje i bibelen!

"5 Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få. 6 Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og dit av vinden. 7 Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, 8 splittet som han er, og ustø i all sin ferd." (Jak. 1)

visst du ikkje veit ka som venter på den andre siden må du begynna og lesa i bibelen! for trua kjem av forkynnelsen og forkynnelsen kjem av Ordet. i bibelen står det krystallklart at ein enten kjem til himmelen eller til helvete. begynn og les! :) når det gjelder tvil, les verset oppenfor. veit du kva ei tru er? tru er full visshet om ting ein ikkje ser. når ein setter si lit til det ein trur på som frelst, setter ein også si lit til Gud. Gud er med gjennom alt visst den sanne Gud er eins Herre og Frelsar i sitt liv. visst ein tviler på Guds Ord, tviler ein også på det som Jesus har sagt. er det tru? ein kan ikkje tilbe to guder, for då vil ein elska den eine og forakta den andre. ein kan ikkje tilbe både Gud og mammon. den som tviler på kem han tilber, tilber mammon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

det diktet du skreiv til slutt står ikkje i bibelen!

"5 Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få.  6 Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og dit av vinden.  7 Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren,  8 splittet som han er, og ustø i all sin ferd." (Jak. 1)

visst du ikkje veit ka som venter på den andre siden må du begynna og lesa i bibelen! for trua kjem av forkynnelsen og forkynnelsen kjem av Ordet. i bibelen står det krystallklart at ein enten kjem til himmelen eller til helvete. begynn og les! :) når det gjelder tvil, les verset oppenfor. veit du kva ei tru er? tru er full visshet om ting ein ikkje ser. når ein setter si lit til det ein trur på som frelst, setter ein også si lit til Gud. Gud er med gjennom alt visst den sanne Gud er eins Herre og Frelsar i sitt liv. visst ein tviler på Guds Ord, tviler ein også på det som Jesus har sagt. er det tru? ein kan ikkje tilbe to guder, for då vil ein elska den eine og forakta den andre. ein kan ikkje tilbe både Gud og mammon. den som tviler på kem han tilber, tilber mammon.

Jeg tror det er viktigere å være ærlig og leve i lyset med livet sitt, enn å bestemme seg for å tro at alt som står i bibelen er sant. Jeg vil ha en ekte tro, der jeg kan stå inne for alt jeg sier. Jeg har brukt nok tid på å overbevise meg selv og andre om at jeg var skråsikker på alt som stod i bibelen. Det var så befriende å slippe taket i den krampaktige troen, og bare stole på at det Jesus har gjort er nok. Jeg vet ikke hva som venter på den andre siden, men jeg er overbevist om at det er noe bra. Diktet står ikke i bibelen nei. Det er jeg som har skrevet det.

Jeg lurer litt på hvor gammel du er runehera, og om du går i en kristen forsamling. Du kan jo svare på det om du vil.

Med vennlig hilsen Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

:overrasket: Hva skjedde med kristne og sex-tråden?

Runehera, jeg tror ikke dette er måten å fortelle andre om Jesus og Gud på. Skoleeksempelet på å støte dem fra deg!

Ved å være et godt medmenneske tror jeg du kommer lengre enn med å slå dem i hodet med bibelvers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Jeg tror det er viktigere å være ærlig og leve i lyset med livet sitt, enn å bestemme seg for å tro at alt som står i bibelen er sant. Jeg vil ha en ekte tro, der jeg kan stå inne for alt jeg sier. Jeg har brukt nok tid på å overbevise meg selv og andre om at jeg var skråsikker på alt som stod i bibelen. Det var så befriende å slippe taket i den krampaktige troen, og bare stole på at det Jesus har gjort er nok.  Jeg vet ikke hva som venter på den andre siden, men jeg er overbevist om at det er noe bra. Diktet står ikke i bibelen nei. Det er jeg som har skrevet det.

Jeg lurer litt på hvor gammel du er runehera, og om du går i en kristen forsamling. Du kan jo svare på det om du vil.

Med vennlig hilsen Grete.

dette trur eg:

då har me to heilt forskjellige guder, nytter ikkje å diskutera så mykje då!

er 22 år, blei frelst for 2 år siden. går i pinsemenighet og husmenighet. du då?

mvh. Rune :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
:overrasket: Hva skjedde med kristne og sex-tråden?

Runehera, jeg tror ikke dette er måten å fortelle andre om Jesus og Gud på. Skoleeksempelet på å støte dem fra deg!

Ved å være et godt medmenneske tror jeg du kommer lengre enn med å slå dem i hodet med bibelvers....

dette trur eg:

eg holder meg vanligvis til tema, men når folk stiller meg spm. o.l. eller seier sin mening må eg jo svare dei og sei min meining eg også! er vel ikkje forskjellsbehandling her? :) taler utifrå Guds Ord eg, og det er faktisk ein dårskap for dei som går fortapt, men ein Guds kraft til frelse for dei som trur. så er dei som ikkje trur som tar anstøt! men dei som trur tar ikkje anstøt! sånn det skal være også! sannheten svir for dei som lever i løgnen!

eit godt medmenneske klapper ikkje nokon som er på vei til helvete på skuldera og seier "fortsett slik, er bra dette, er enig med deg eg...,osv.", visst du skjønner poenget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
:overrasket: Hva skjedde med kristne og sex-tråden?

Runehera, jeg tror ikke dette er måten å fortelle andre om Jesus og Gud på. Skoleeksempelet på å støte dem fra deg!

Ved å være et godt medmenneske tror jeg du kommer lengre enn med å slå dem i hodet med bibelvers....

enig man kommer lengre med å være et godt eksempel enn å tyte full ørene til folk om moralpreik og bibelvers.

forøvrig er jeg skuffet over at denne tråden har sporet av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
enig man kommer lengre med å være et godt eksempel enn å tyte full ørene til folk om moralpreik og bibelvers.

forøvrig er jeg skuffet over at denne tråden har sporet av....

dette trur eg:

skriver ikkje til dei med "døve ører" og forherda hjerter, for dei er evig fortapt alikavel! men skriver til dei som har eit åpent sinn og eit villig hjerta. så velg heller å ikkje lesa! god moral fører forresten til helvete, mens lydighet i Kristus fører til himmelen. så seier nei takk til god moral!

er ikkje verre enn å begynna og skriva i forhold til temaet? ein kan slutta og begynna når ein vil, så alltid noko å gjera på! leken er ikkje gøyare enn ein lager den sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dette trur eg:

då har me to heilt forskjellige guder, nytter ikkje å diskutera så mykje då!

er 22 år, blei frelst for 2 år siden. går i pinsemenighet og husmenighet. du då?

mvh. Rune :)

Jeg tror at det finnes èn Gud jeg. Har kalt meg kristen hele livet, men hadde Jesus mest i hodet før. Hadde "alt klart" når det gjaldt teologi og bibeltolkning, og slukte det meste som kom fra talerstoler og kristne mennesker som jeg så opp til. Og trodde ikke jeg kunne lære noe om Gud av folk som ikke kalte seg kristne. Gjorde mange "kristne aktiviteter" uten at det førte meg noe nærmere Gud. Så ga jeg opp strevet. Nå ønsker jeg å lytte til Ham og gå dit Han leder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Jeg tror at det finnes èn Gud jeg. Har kalt meg kristen hele livet, men hadde Jesus mest i hodet før. Hadde "alt klart" når det gjaldt teologi og bibeltolkning, og slukte det meste som kom fra talerstoler og kristne mennesker som jeg så opp til. Og trodde ikke jeg kunne lære noe om Gud av folk som ikke kalte seg kristne. Gjorde mange "kristne aktiviteter" uten at det førte meg noe nærmere Gud. Så ga jeg opp strevet. Nå ønsker jeg å lytte til Ham og gå dit Han leder meg.

dette trur eg:

satan og mange ufrelste mennesker trur også at det finst ein gud, men dei kjem ikkje så mykje lengre med det! her er noko bibelvers ang. tru i forhold til gjerninger:

"14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død.

18 Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. 19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! 20 Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig da han bar fram Isak, sønnen sin, som offer på alteret? 22 Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. 23 Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». 24 Dere ser altså at mennesket blir regnet som rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25 Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble regnet som rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26 For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger." (Jak. 2)

synst du om det?

kristne aktiviteter fører ein ikkje nærmare Gud, spørst ka ein legger i kristne aktiviteter. Gud Fader vil at me skal ha samfunn med Ham. men Han vil berre ha tilbedelse i Ånd og Sannhet, pga. Han tåler ikkje synd. derfor er Jesus nødt til å vera mellommannen i denne sammenheng. og Jesus er mellommannen, berre visst Han får lov å bu i hjerta til personen, ved Hans Ånd, som er Den Hellige Ånd. først då kan ein ha skikkelig samfunn med Gud. då holder ein seg nær til Gud, og Gud holder seg nær til personen. ergo, nærmare Gud. så det nytter veldig lite å drive kristne aktiviteter uten i Den Hellige Ånd. ein kan ikkje fylla ny vin i gamle skinnsekker, men ein må fylla ny vin i NYE skinnsekker. ein må først og fremst bli født på ny, ein må bli ein ny skapning i Kristus. då kan ein ha skikkelig samfunn med Gud i form av bønn, bibellesning (for då er det ikkje lenger kjødet som åpenbarer Ordet, men Guds Ånd), fellesskap - gjerne i pinsemenighet, då vil ein også kjenna fellesskapet i Ånden og Guds salvelse og kraft. "drikk dere ikke drukken på vin, men fyll dere heller med Ånden." står det. kva trur du dette betyr? jo, nemlig det det står! bokstavelig talt! så uten at du blir født på ny, som bibelen taler veldig klart om i Joh. kap. 3, kan du ikkje behaga Gud. er kun tru som kan behaga Gud. så det dreier seg ikkje om å streva og stressa men å fylla seg med Guds Hellige Ånd. Jesus seier jo "kom til meg dere som strever og har tungt og bære, og jeg vil gi dere hvile." visst du virkelig ønsker å lytte til han anbefaler eg deg å bli født på ny! først då får du Jesu personlighet og kan ha samfunn med Faderen i Jesus. og då vil Han fullføra si gjerning i deg visst du holder deg nær til Ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

satan og mange ufrelste mennesker trur også at det finst ein gud, men dei kjem ikkje så mykje lengre med det! her er noko bibelvers ang. tru i forhold til gjerninger:

"14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død.

    18 Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. 19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! 20 Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig da han bar fram Isak, sønnen sin, som offer på alteret? 22 Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. 23 Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». 24 Dere ser altså at mennesket blir regnet som rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25 Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble regnet som rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26 For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger." (Jak. 2)

synst du om det?

kristne aktiviteter fører ein ikkje nærmare Gud, spørst ka ein legger i kristne aktiviteter. Gud Fader vil at me skal ha samfunn med Ham. men Han vil berre ha tilbedelse i Ånd og Sannhet, pga. Han tåler ikkje synd. derfor er Jesus nødt til å vera mellommannen i denne sammenheng. og Jesus er mellommannen, berre visst Han får lov å bu i hjerta til personen, ved Hans Ånd, som er Den Hellige Ånd. først då kan ein ha skikkelig samfunn med Gud. då holder ein seg nær til Gud, og Gud holder seg nær til personen. ergo, nærmare Gud. så det nytter veldig lite å drive kristne aktiviteter uten i Den Hellige Ånd. ein kan ikkje fylla ny vin i gamle skinnsekker, men ein må fylla ny vin i NYE skinnsekker. ein må først og fremst bli født på ny, ein må bli ein ny skapning i Kristus. då kan ein ha skikkelig samfunn med Gud i form av bønn, bibellesning (for då er det ikkje lenger kjødet som åpenbarer Ordet, men Guds Ånd), fellesskap - gjerne i pinsemenighet, då vil ein også kjenna fellesskapet i Ånden og Guds salvelse og kraft. "drikk dere ikke drukken på vin, men fyll dere heller med Ånden." står det. kva trur du dette betyr? jo, nemlig det det står! bokstavelig talt! så uten at du blir født på ny, som bibelen taler veldig klart om i Joh. kap. 3, kan du ikkje behaga Gud. er kun tru som kan behaga Gud. så det dreier seg ikkje om å streva og stressa men å fylla seg med Guds Hellige Ånd. Jesus seier jo "kom til meg dere som strever og har tungt og bære, og jeg vil gi dere hvile." visst du virkelig ønsker å lytte til han anbefaler eg deg å bli født på ny! først då får du Jesu personlighet og kan ha samfunn med Faderen i Jesus. og då vil Han fullføra si gjerning i deg visst du holder deg nær til Ham.

Hvordan kan du vite om jeg er født på ny eller ikke? Og de gjerningene du snakker om... Er det gjerninger som du gjør og som jeg ikke gjør det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hvordan kan du vite om jeg er født på ny eller ikke? Og de gjerningene du snakker om... Er det gjerninger som du gjør og som jeg ikke gjør det da?

dette trur eg:

eg skal ikkje dømma om du er frelst eller ikkje. det er ein sak mellom deg og Faderen. men iallefall, visst du er født på ny, forstår me kvarandre! dei gjerningane som bibelen snakker om, er ei frukt av trua. som kroppen er død uten ÅND (Den Hellige Ånd, slik eg har forstått det), er trua død uten GJERNINGER (å handla på Guds Ord, f.eks. å ta seriøst at ein må bli født på ny for å sjå og komma inn i Guds rike!) alle som er født på ny har bedd ei frelsebønn til Gud heilhjerta, og dei trur at alt som står i bibelen er sant og handler på det I DEN HELLIGE ÅND!

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...