Gå til innhold

Forskjellige kristne menigheter osv


Bernina

Anbefalte innlegg

Svarer deg her på noe du skrev i en annen tråd. Du mener at Jesus=Guds ord=Bibelen? Tror du at Jesus og bibelen er det samme? Det eksemplet med Afrika, var for å klarhet i om hvem det er du stoler på. Tror du at Gud kan tale direkte til deg i dag, eller gjennom andre mennesker. Og hva veier tyngst. Det andre (f.eks en pastor) sier til deg, eller det du selv kjenner i ditt hjerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest runehera
Så satan kan tale til mennesker i dag på hvilken som helst måte, men Gud kan bare tale gjennom bibelen? Er det det du mener?

dette trur eg:

jepp! Gud bruker ikkje berre bibelen men også Ånden. men bibelen og Ånden er ett. så trur ein ikkje fullt og fast på bibelen trur ein heller ikkje fullt og fast på Ånden, og trur ein ikkje fullt og fast på Ånden trur ein heller ikkje fullt og fast på bibelen. Åndens frukter er fred,glede,kjærlighet,langmodighet,mildhet,godhet,trufasthet,saktmodighet og avholdenhet. og det merkest følelsesmessig, f.eks., og det blir stadfesta ved bibelen fordi det står i bibelen om Åndens frukter. sannheten setter fri. Ånden stadfester at bibelen er sann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Svarer deg her på noe du skrev i en annen tråd. Du mener at Jesus=Guds ord=Bibelen? Tror du at Jesus og bibelen er det samme? Det eksemplet med Afrika, var for å klarhet i om hvem det er du stoler på. Tror du at Gud kan tale direkte til deg i dag, eller gjennom andre mennesker. Og hva veier tyngst. Det andre (f.eks en pastor) sier til deg, eller det du selv kjenner i ditt hjerte...

dette trur eg:

jesus=guds ord=bibelen , ja. for det står i bibelen. har skreve bibelvers tidligare om det. ja. eg trur at Gud kan tala både direkte til meg og gjennom mennesker som har Den Hellige Ånd (som er frelst). begge deler! visst det eg hører er riktig å gjera, kjenner eg det innvendig godt. og på toppen av kaka eventuelt stadfester bibelen det. det er jo absolutt det beste! nokon gongar må ein berre prøva seg litt fram, er ikkje alltid ein får svar med ein gong, men før eller seinare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

jesus=guds ord=bibelen , ja. for det står i bibelen. har skreve bibelvers tidligare om det. ja. eg trur at Gud kan tala både direkte til meg og gjennom mennesker som har Den Hellige Ånd (som er frelst). begge deler! visst det eg hører er riktig å gjera, kjenner eg det innvendig godt. og på toppen av kaka eventuelt stadfester bibelen det. det er jo absolutt det beste! nokon gongar må ein berre prøva seg litt fram, er ikkje alltid ein får svar med ein gong, men før eller seinare!

Du har ikke vist meg et sted i bibelen hvor det står at bibelen=Guds ord. Når Gud taler direkte til deg, kan du kalle det Guds ord, eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Du har ikke vist meg et sted i bibelen hvor det står at bibelen=Guds ord. Når Gud taler direkte til deg, kan du kalle det Guds ord, eller er det noe annet?

dette trur eg:

dette er vel det klareste bibelverset.

"63 Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke. De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv." (Joh. 6)

men her er også andre bibelvers som stadfester kva Guds Ord er.

"Ordet ble menneske

I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,

og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.

Det som ble til

4 i ham, var liv,

og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket,

og mørket har ikke overvunnet det.

6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Johannes var hans navn. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. 8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

9 Det sanne lys,

som lyser for hvert menneske,

kom nå til verden.

10 Han var i verden,

og verden er blitt til ved ham,

men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget,

og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham,

dem ga han rett til å bli Guds barn,

de som tror på hans navn.

13 De er ikke født av kjøtt og blod,

ikke av menneskers vilje

og ikke av manns vilje,

men av Gud.

14 Og Ordet ble menneske

og tok bolig iblant oss,

og vi så hans herlighet,

en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far,

full av nåde og sannhet." (Joh. 1)

"20 For Guds rike består ikke i ord, men i kraft." (1.Kor. 4)

"12 For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer." (Heb. 4)

"3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige." (Heb. 11)

"23 For dere er født på ny, ikke av forgjengelig sæd, men av uforgjengelig, ved Guds levende ord som er og blir. 24 For

hvert menneske er som gress

og all dets prakt som blomsten i gresset.

Gresset visner, og blomsten faller av,

25 men Herrens ord varer til evig tid.

Dette er det ordet som er forkynt for dere." (1.Pet. 1)

"11 Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord. Og den som tjener, skal tjene med den styrke Gud gir. Slik skal Gud i ett og alt bli æret, ved Jesus Kristus. Ham tilhører herligheten og makten i all evighet! Amen." (1.Pet. 4)

"13 Han er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord." (Åp. 19)

det er noko annet, det har med å høyra Guds stemme å gjera. men det er som sagt to røster, Han vonde også. og Han utgir seg som ein "lysande engel", på heilt "uskyldig" vis.

"For noen vil gjerne ha skryt for at de er slik som jeg, men den muligheten vil jeg snyte dem for. 13 Disse er falske apostler, troløse arbeidere som opptrer som om de var Kristi apostler. 14 Det er ikke noe å undre seg over. For selv Satan skaper seg om til en lysets engel. 15 Og da er det ikke rart at hans tjenere skaper seg om til tjenere for rettferdigheten. Men til slutt skal de få lønn etter sine gjerninger. " (2.Kor. 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i et eneste av de versene du siterer står det at bibelen, eller skriften er synonymt med begrepet Guds ord. Men det ser jo ut til at du har bestemt deg for at det er sånn. Vil bare si til deg at det ikke er farlig å utfordre egne tanker. Du kan jo forsøke å lese bibelen, og de versene som omtaler Ordet og Guds ord, og forsøke å legge noe annet i begrepet enn det du gjør nå. Tenk deg at alle de ordene Gud sier, og har sagt, er Hans ord, eller Guds ord. Jeg skriver ikke til deg fordi jeg ønsker å vinne denne diskusjonen, men fordi jeg tror det er sunt for alle å enhver å tenke over hva en tror på og hvorfor en tror det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
Ikke i et eneste av de versene du siterer står det at bibelen, eller skriften er synonymt med begrepet Guds ord. Men det ser jo ut til at du har bestemt deg for at det er sånn. Vil bare si til deg at det ikke er farlig å utfordre egne tanker. Du kan jo forsøke å lese bibelen, og de versene som omtaler Ordet og Guds ord, og forsøke å legge noe annet i begrepet enn det du gjør nå. Tenk deg at alle de ordene Gud sier, og har sagt, er Hans ord, eller Guds ord. Jeg skriver ikke til deg fordi jeg ønsker å vinne denne diskusjonen, men fordi jeg tror det er sunt for alle å enhver å tenke over hva en tror på og hvorfor en tror det av og til.

dette trur eg:

glømte å få med "den heile skrift er innblest av Gud." husker ikkje kor det står, men det står der. det er nok det beste verset!

nei takk! :)

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

glømte å få med "den heile skrift er innblest av Gud." det er nok det beste!

Ja, også? Hele skriften er innblest av Gud, men det betyr da ikke at Han sluttet å si noe etter at bibelen var samlet til en bok? Da det bibelverset du siterer ble nedskrevet, var ikke hele bibelen skrevet en gang. Sitatet er hentet fra et brev som Paulus skrev til Timoteus. Jeg tviler på at Paulus regnet sitt eget brev med i "skriften" da han skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, det blir feil å si at Jesus stiftet den katolske kirke. Man kan under tvil si at Peter stiftet den katolske kirke. Men jeg vil heller si at Peter stiftet menigheten i Roma. Oldkirken har hatt mange uenigheter og splittelser, og man vet ikke om Peter mente at menigheten i skulle bli slik som den katolske kirke er i dag. Men datidens menighet i Roma spilte nok en veldig stor rolle i utviklingen av oldkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Ja, også? Hele skriften er innblest av Gud, men det betyr da ikke at Han sluttet å si noe etter at bibelen var samlet til en bok? Da det bibelverset du siterer ble nedskrevet, var ikke hele bibelen skrevet en gang. Sitatet er hentet fra et brev som Paulus skrev til Timoteus. Jeg tviler på at Paulus regnet sitt eget brev med i "skriften" da han skrev det.

dette trur eg:

er viktig å skilla mellom det som står i bibelen som er Guds Ord, og Guds stemme. men det ein høyrer Gud sei på mange måtar i form av Guds stemme, bør prøvast på Guds Ord (bibelen). mulig, men Gud har alikavel skreve bibelen gjennom Si Ånd, for det står i bibelen. ellers så trur ein jo ikkje på det som står i bibelen, visst ein fornekter det. det seier jo seg sjøl! Gud visste meir enn Paulus, men Gud viste Paulus det som Han visste stykkevis til Paulus. kanskje Gud ikkje hadde vist Paulus dette. har ikkje så mykje kunnskap, men viktigare med kjennskap enn kunnskap. og dette er det evige liv, at de kjenner Faderen og Jesus, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vist meg et sted i bibelen hvor det står at bibelen=Guds ord. Når Gud taler direkte til deg, kan du kalle det Guds ord, eller er det noe annet?

Et lite hint:

Jer.36,2:

Ta en bokrull og skriv i den alle de ord Jeg (GUD)har talt til deg om Israel og Juda og alle de andre folkene, fra den første gangen jeg talte til deg, mens Josjia var konge, og fram til i dag.

Jer.36,4:

Da kalte Jeremia til seg Baruk, Nerias sønn. Jeremia dikterte, og Baruk skrev ned i en bokrull alle de ord som Herren hadde talt til ham.

Jer.36,28:

Ta nå en annen bokrull og skriv i den de samme ordene som stod i den forrige rullen, den som Juda-kongen Jojakim brente opp.

Jer.36,32:

Så tok Jeremia en ny bokrull og gav den til skriveren Baruk, Nerias sønn. Jeremia dikterte, og Baruk skrev ned i den alt det som hadde stått i den rullen Juda-kongen Jojakim brente opp, og dessuten mange lignende ord i tillegg til dem.

Som en kan se her, så hadde Guds folk, disse som Gud talte gjennom, egne skrivere, slik at de til enhver tid kunne skrive ned det som Gud befalte dem å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

er viktig å skilla mellom det som står i bibelen som er Guds Ord, og Guds stemme.

Hvorfor er det viktig? Om du hører Guds stemme i dag, er det ikke Hans ord du hører da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hvorfor er det viktig? Om du hører Guds stemme i dag, er det ikke Hans ord du hører da?

dette trur eg:

KR-Øst ga forresten fleire bibelvers som stadfesta det du spurde om. Han har ein del meir kunnskap enn det eg har. god broder da!

det er viktig fordi at Guds Ord er sannheten, mens Guds stemme vil eg sei har med Den Hellige Ånd`s reaksjoner m.a. følelsesmessig å gjera. det står bl.a. "gjør ikke Den Hellige Ånd sorg.", "Åndens frukter er ...", osv. Guds stemme er på ein måte samvittigheten visst ein har Ånden i seg. så dette forstår berre dei som er født på ny. men Ånden tar av sitt, som er Guds Ord (bibelen).

så det nytter ikkje å diskutera visst du har ein egen meining om ka Guds Ord er og Guds stemme er, og eg har noko heilt annen. det viser berre kor forskjellige guder me tilber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at vi tror på forskjellige guder. Må en være enig om alt, og tro like om alt da? Holder det ikke at vi er enige om det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at vi tror på forskjellige guder. Må en være enig om alt, og tro like om alt da? Holder det ikke at vi er enige om det viktigste?

Jeg tror det Runehera mener er at dere har to forskjellige Guds begrep (oppfatninger av Gud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Jeg tror det Runehera mener er at dere har to forskjellige Guds begrep (oppfatninger av Gud).

Nei jeg tror at han mener at man har 2 forskjellige Guder ikke oppfatninger det er nå slik og forstå på måten han skriver på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei jeg tror at han mener at man har 2 forskjellige Guder ikke oppfatninger det er nå slik og forstå på måten han skriver på

Vel, siden Runehera er kristen så tror jeg han mener Guds begreper. Dvs at deres oppfatninger av Gud er (veldig) forskjellig. Grunnen er at i kristendommen så har man den almenne åpenbaringen og åpenbaringen gjennom ordet (bibelen). Den almenne åpenbaringen går ut på at alle kan vite at Gud fins, uten å ha hørt om han, dette gjennom skapelsen og gjennom en lengsel etter et svar på hvordan man/verden ble til. Derfor vil nok Runehera si at man ber til samme Gud, men en annen oppfatning av Gud.

Dette kan man si om muslimer og andre religiøse (hvertfall monoteistiske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden Runehera er kristen så tror jeg han mener Guds begreper. Dvs at deres oppfatninger av Gud er (veldig) forskjellig. Grunnen er at i kristendommen så har man den almenne åpenbaringen og åpenbaringen gjennom ordet (bibelen). Den almenne åpenbaringen går ut på at alle kan vite at Gud fins, uten å ha hørt om han, dette gjennom skapelsen og gjennom en lengsel etter et svar på hvordan man/verden ble til. Derfor vil nok Runehera si at man ber til samme Gud, men en annen oppfatning av Gud.

Dette kan man si om muslimer og andre religiøse (hvertfall monoteistiske).

Og fordi forskjellige mennesker har forskjellig oppfatning av Gud så har vi også forskjellige menigheter. Bare for å tå opp tråden til TS. :)

Det morsomme (eller tåpelige, tragiske.....) er jo hvordan forskjellige mennesker kan krangle om hva som er riktig oppfatning av Gud... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi forskjellige mennesker har forskjellig oppfatning av Gud så har vi også forskjellige menigheter. Bare for å tå opp tråden til TS.  :)

Stemmer det, bra du kjører oss inn på rett spor igjen!

Forskjellene pleier å understrekes i de forskjellige trosbekjennelsene. De to vanligste som de allerfleste menigheter bruker (og/eller er enige i) er den nikenske trosbekjennelsen og den apostoliske trosbekjennelsen. Den nikenske trosbekjennelsen ble utarbeidet under kirkemøte i nikea (325) og i konstantinopel (381).

Mer info:

Apostoliske --> http://no.wikipedia.org/wiki/Den_apostoliske_trosbekjennelse

Nikenske --> http://no.wikipedia.org/wiki/Den_nikenske_trosbekjennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...