Gå til innhold

kommer ikke overens med en elev :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig og vet ikke hvordan jeg skal håndtere resten av skoleåret. Problemet er at en elev har behandlet meg skikkelig dårlig en god stund. Denne eleven har spredd stygge rykter om meg og vært svært ufin mot meg, særlig i plenum (foran hele klassen). Ledelsen er på min side, men jeg tror ikke at de forstår hvor jævlig mye dette påvirker hverdagen min. I hverdagen er jeg lei meg og gråter mye når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det noen her som har opplevd det samme, og som kan gi meg noen råd? Jeg vet at jeg som den voksne må være den sterke og hele tiden tilgi elevene, men jeg klarer det ikke denne gangen. Denne eleven er 19år gammel.Skal jeg være nødt til å tøye mine grenser så mye? Er det virkelig mitt ansvar til enhver tid at relasjonen mellom lærer-elev er god? har ikke elevene på vgs NOEN SOM HELST ansvar?



Anonymous poster hash: 929f7...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter skikkelig og vet ikke hvordan jeg skal håndtere resten av skoleåret. Problemet er at en elev har behandlet meg skikkelig dårlig en god stund. Denne eleven har spredd stygge rykter om meg og vært svært ufin mot meg, særlig i plenum (foran hele klassen). Ledelsen er på min side, men jeg tror ikke at de forstår hvor jævlig mye dette påvirker hverdagen min. I hverdagen er jeg lei meg og gråter mye når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det noen her som har opplevd det samme, og som kan gi meg noen råd? Jeg vet at jeg som den voksne må være den sterke og hele tiden tilgi elevene, men jeg klarer det ikke denne gangen. Denne eleven er 19år gammel.Skal jeg være nødt til å tøye mine grenser så mye? Er det virkelig mitt ansvar til enhver tid at relasjonen mellom lærer-elev er god? har ikke elevene på vgs NOEN SOM HELST ansvar?

Anonymous poster hash: 929f7...c50

Hva har blitt gjort så langt av deg og av ledelsen for å ta tak i problemet her?

Hva er grunnen til denne oppførselen/når oppsto det?

Og jo - eleven har absolutt ansvar for å opprettholde en god relasjon til lærerne og voksne rundt seg, ikke bare på VGS men på ungdomsskole og barneskole også. Det kalles gjensidig respekt, eleven skal respektere deg likedan som du respekterer han/henne.

Anonymous poster hash: cb821...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg lærer, men vi mobbet en lærer når jeg gikk i 6 klasse(ja litt stor forskjell og ja det er flaut å tenke på) men mitt beste tips er å prøve å li kjent med eleven altså at du viser eleven oppmerksomhet og lar han gjøre ting med deg. hvis du skal gjøre noe klart til en film time osv (kan være hva som helst) så ta h*n med, vis en annen side av deg og bli kjent med h*n- det er gjerne en grunn til at h*n oppfører seg slik.



Anonymous poster hash: 53350...12b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg sliter skikkelig og vet ikke hvordan jeg skal håndtere resten av skoleåret. Problemet er at en elev har behandlet meg skikkelig dårlig en god stund. Denne eleven har spredd stygge rykter om meg og vært svært ufin mot meg, særlig i plenum (foran hele klassen). Ledelsen er på min side, men jeg tror ikke at de forstår hvor jævlig mye dette påvirker hverdagen min. I hverdagen er jeg lei meg og gråter mye når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det noen her som har opplevd det samme, og som kan gi meg noen råd? Jeg vet at jeg som den voksne må være den sterke og hele tiden tilgi elevene, men jeg klarer det ikke denne gangen. Denne eleven er 19år gammel.Skal jeg være nødt til å tøye mine grenser så mye? Er det virkelig mitt ansvar til enhver tid at relasjonen mellom lærer-elev er god? har ikke elevene på vgs NOEN SOM HELST ansvar?

Anonymous poster hash: 929f7...c50

Det første som burde gjøres er vel å kalle foreldrene inn til en samtale om atferden hans.

Videre kan vel slik oppførsel gå hardt utover oppførsel/ordens karakteren hans hvis det fortsatt finnes. :P

Som en siste mulighet hvis han virkelig er krakilsk kan han vel utvises?

Respekt går begge veier. Han er 19 år ikke 6. Når det er sagt vil det selfølgelig forventes mer av deg som lærer enn av en enkelt elev.

Endret av Malanthor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg lærer, men vi mobbet en lærer når jeg gikk i 6 klasse(ja litt stor forskjell og ja det er flaut å tenke på) men mitt beste tips er å prøve å li kjent med eleven altså at du viser eleven oppmerksomhet og lar han gjøre ting med deg. hvis du skal gjøre noe klart til en film time osv (kan være hva som helst) så ta h*n med, vis en annen side av deg og bli kjent med h*n- det er gjerne en grunn til at h*n oppfører seg slik.

Anonymous poster hash: 53350...12b

Han er 19 år..?

Anonymous poster hash: e26a2...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er 19 kan du ikke kalle inn foreldrene, men du og rektor kan kalle inn eleven til møte. Forklar at han er der frivillig, og som voksen, myndig, frivillig elev på videregående forventes det gjensidig respekt og normal folkeskikk for å gi alle en best mulig læringssitusjon. Dette fordrer selvsagt at du har behandlet han på en grei måte. Deretter spør dere hvorfor han oppførser seg som han gjør, se rett på han begge to og la det bli helt stille i rommet så det er klart at han må komme med et svar. La det gå mange minutter om nødvendig, dette setter press på at han må forklare oppførselen sin. Sannsynligvis kommer det ikke noe svar, men da har han fått god mulighet til å redegjøre. Spør så om det er noe han sliter med og trenger hjelp med som kan bedre situasjonen. Dersom han ikke vil forklare seg, ikke trenger hjelp og ikke innser at dette er galt og lover bedring, så kommer dere med sanksjonsinformasjon. Utvisning fra skolen, trekk i karakter, nedsatt orden/oppførsel, flytting av klasse (ofte meget effektivt, da mister han makten), i verste fall flytting av skole. Her må dere såklart sjekke hvilke muligheter som er reelle før de presenteres eleven. Så prøver du i to uker til, dersom det ikke blir bedre gjennomfører dere aktuelle sanksjoner. En 19 åring er ikke lenger ett barn, her er det lov å ta i ett tak.

Anonymous poster hash: 8b2ba...c6a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig mitt ansvar til enhver tid at relasjonen mellom lærer-elev er god? har ikke elevene på vgs NOEN SOM HELST ansvar?

Som i alle andre relasjoner, har begge et felles ansvar for kvaliteten på samværet.

Er dette den eneste vanskelige eleven du har hatt?

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg svarer generelt ettersom jeg ikke vet hvordan jeg multisvarer.

Problemet startet i fjor da jeg ga en "dårlig" karakter. Satte ned eleven i karakter pga ingen muntlig aktivitet da denne eleven var i en vippeposisjon. Nå hater denne eleven meg pga dette, men dette har jeg først fått vite nå nylig. Denne eleven har dratt med seg mange andre i denne konfliken. Jeg merker det når jeg går inn i klasseromet og elevene fniser rått mot meg.

Ledelsen har prøvd å få tak i eleven før påske da de mener at dette ikke er riktig, men eleven har vridd seg unna, svarer heller ikke på meldingen gjennom plattformen vi har.



Anonymous poster hash: 929f7...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg svarer generelt ettersom jeg ikke vet hvordan jeg multisvarer.

Problemet startet i fjor da jeg ga en "dårlig" karakter. Satte ned eleven i karakter pga ingen muntlig aktivitet da denne eleven var i en vippeposisjon. Nå hater denne eleven meg pga dette, men dette har jeg først fått vite nå nylig. Denne eleven har dratt med seg mange andre i denne konfliken. Jeg merker det når jeg går inn i klasseromet og elevene fniser rått mot meg.

Ledelsen har prøvd å få tak i eleven før påske da de mener at dette ikke er riktig, men eleven har vridd seg unna, svarer heller ikke på meldingen gjennom plattformen vi har.

Anonymous poster hash: 929f7...c50

Da får de hente han ut av klasserommet når han har time.

Anonymous poster hash: 8d773...480

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall han inn til rektor og resten av ledelsen, forklar at dette vil selfølgelig gå utover ordenskarakteren.

hvis ikke det hjelper, så (som nevnt over her) må en fra ledelsen hente eleven under undervisningstimen mens alle elevene ser på ! dette er fordi at elevene skal skjønne at INGEN lærer kan tolerere dette!

Hvis denne eleven fortsatt ikke respekterer deg så tror jeg nok ledelsen skjønner hvor vanskelig denne eleven er og vil nok være enig i at eleven rett og slett ikke kan sitte i timen blant andre elevene.

Men det er klart, det er jo to sider av en sak! hvis du på noe som helst måte har vært "ufin" mot eleven og han/hun bruker dette som argument så kan du desverre ikke gjøre så mye!

Dette hørtes litt nazi ut, men eleven er ikke 10 år lenger. over 18 faktisk! de er på VGS nå!

på grunnskolen derimot, hadde vært greit å løst det på en annen måte :) jeg er lærer på barneskolen.



Anonymous poster hash: c2956...bb0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal man egentlig gjøre? Når man føler at man har strukket ut en hånd for å løse denne konflikten, men eleven ignorerer det, skal læreren strekke ut en ny hånd?



Anonymous poster hash: 929f7...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har også eleven et ansvar for at relasjonen skal være god. I alle mellommenneskelige relasjoner må begge bidra, uavhengig av alder.

Dette er helt klart en oppgave for ledelsen, og det er klart at de ikke har gjort jobben sin. Du skal ikke stå alene med dette.

Snakk med din leder og forklar situasjonen. Fortell at dette går hardt inn på deg. Meld gjerne fra til HMS-ansvarlig. Du kan i verste fall nekte å undervise eleven dersom ikke ledelsen gjør noe. Har de sett ryktene? Har noe vært tol stede i timene? Ryktespredring kan være grunnlag for merknader og eventuelt nedsetting av atferdskarakter. Noen i ledelsen må også ta initiativ til møte med eleven, og de plikter å få gjennomført møtets ved å i verste fall hente eleven ut av undervisning.

Jeg håper dette løser seg. Å være lærer er ofte tøft, og jeg håper du ikke blir helt nedbrutt av dette.

Anonymous poster hash: 78c70...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg svarer generelt ettersom jeg ikke vet hvordan jeg multisvarer.

Problemet startet i fjor da jeg ga en "dårlig" karakter. Satte ned eleven i karakter pga ingen muntlig aktivitet da denne eleven var i en vippeposisjon. Nå hater denne eleven meg pga dette, men dette har jeg først fått vite nå nylig. Denne eleven har dratt med seg mange andre i denne konfliken. Jeg merker det når jeg går inn i klasseromet og elevene fniser rått mot meg.

Ledelsen har prøvd å få tak i eleven før påske da de mener at dette ikke er riktig, men eleven har vridd seg unna, svarer heller ikke på meldingen gjennom plattformen vi har.

Anonymous poster hash: 929f7...c50

Jeg kjenner ikke til konflikten/deg/eleven, så det kan godt hende det er feil råd. Men om jeg hadde vært i konflikt med en elev, hadde jeg jo snakket med eleven, ansikt til ansikt. Om eleven ikke hadde svart på mail eller lignende for å avtale møte, ville jeg rett og slett gått og hentet eleven i en time, eller sagt at jeg ville ha noen ord etter timen.

Men det kommer jo an på konflikten. Har du kun antagelser og tror at eleven ikke liker deg/har vendt andre elever mot deg, så blir det mer vrient. Men om f.eks eleven er åpent frekk mot deg i timer, ville jeg brukt det. Jeg ville vært vennlig, men bestemt, og jeg ville vært løsningsorientert.

Anonymous poster hash: f69ad...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tilfeller som dette så syntes jeg det er dumt skolevesenet ikke lenger har prøyssisk jern-disiplin.

Ellers så syntes jeg ikke man burde gråte når man er voksen, med mindre man har mistet et familie medlem.

Nå er ikke jeg lærer eller har noe spesiell kompetanse innen lærer yrket men jeg tenker at hadde jeg vært i dine sko ville jeg kalt inn hans foreldre til samtale å forklart situasjonen. Jeg ville også gitt eleven prikker for ordensforstyrrelse hver gang han var ufin samt sendt han ut på gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter skikkelig og vet ikke hvordan jeg skal håndtere resten av skoleåret. Problemet er at en elev har behandlet meg skikkelig dårlig en god stund. Denne eleven har spredd stygge rykter om meg og vært svært ufin mot meg, særlig i plenum (foran hele klassen). Ledelsen er på min side, men jeg tror ikke at de forstår hvor jævlig mye dette påvirker hverdagen min. I hverdagen er jeg lei meg og gråter mye når jeg kommer hjem fra jobb.

Er det noen her som har opplevd det samme, og som kan gi meg noen råd? Jeg vet at jeg som den voksne må være den sterke og hele tiden tilgi elevene, men jeg klarer det ikke denne gangen. Denne eleven er 19år gammel.Skal jeg være nødt til å tøye mine grenser så mye? Er det virkelig mitt ansvar til enhver tid at relasjonen mellom lærer-elev er god? har ikke elevene på vgs NOEN SOM HELST ansvar?

Anonymous poster hash: 929f7...c50

Ser at eleven har vært ufin i klassen. Da er det en ting du kan ta opp - på en løsningsorientert måte.

Eks. på ting du kan si:

"I timen forstyrret du undervisningen ved å si høyt at dette er det kjedeligste du har gjort, og at jeg er en dårlig lærer. Jeg har selv vært elev en gang, og jeg vet at man ikke kan like alle lærerne sine like godt. Og det er greit. Men for at jeg skal kunne gi klassen god undervisning, må vi ha noen regler. Og jeg kan ikke godta at du ikke tar imot beskjeder, snakker til meg på den måten, og forstyrrer de andre elevene. Hva kan vi gjøre for å unngå dette i fremtiden?"

Anonym over her.

Anonymous poster hash: f69ad...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste elever oppfører seg bedre når de har en relasjon til læreren. Det å snakke med eleven på tomannshånd på en ok måte, er ofte et godt middel for å få en relasjon. Ikke vær redd for elevene dine. Det er du som er læreren. Ta tak i ting med en gang - innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Oppfører eleven seg dårlig i timen, ville jeg avsluttet timen, og sagt "xx, kan jeg få noen ord med deg?" Så ville jeg tatt det der og da. Stilt krav: Sånn kan vi ikke ha det i timen, men også vært nøye med å vise at du er vennligsinnet. Du VIL ha en god relasjon med eleven. Den type samtaler vil få mange elever til å oppføre seg mye bedre. Og virker ofte langt bedre enn anmerkninger og raseri i timen. På eget humør også :-)



Anonymous poster hash: f69ad...594
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tilfeller som dette så syntes jeg det er dumt skolevesenet ikke lenger har prøyssisk jern-disiplin.

Ellers så syntes jeg ikke man burde gråte når man er voksen, med mindre man har mistet et familie medlem.

Nå er ikke jeg lærer eller har noe spesiell kompetanse innen lærer yrket men jeg tenker at hadde jeg vært i dine sko ville jeg kalt inn hans foreldre til samtale å forklart situasjonen. Jeg ville også gitt eleven prikker for ordensforstyrrelse hver gang han var ufin samt sendt han ut på gangen.

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem. Jeg løste det gjennom å bare være positiv til ham. Plutselig ble vi bestevenner.

Anonymous poster hash: 1ed71...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleven har selvsagt ansvar for å oppføre seg, men du har hovedansvaret for å skape og opprettholde en god relasjon uten å bli for emosjonelt påvirket/tilknyttet.



Anonymous poster hash: 00ab3...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...