Gå til innhold

Kjipe opplevelser som midlertidig ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et sted jeg jobbet i flere år (i to omganger) som vikar kom min nærmeste sjef og fortalte at jeg ikke kunne komme på julebordet for hele organisasjonen. Hun var flau og sa hun hadde snakket med HR, men de ga seg ikke. Det var ikke så farlig for meg da jeg ikke hadde lyst til å dra, og jeg ble alltid invitert til ting med avdelingen. Men jeg må si jeg ble litt forundret da jeg dagen etter ble spurt om jeg ville være med i arrangementskomiteen for julebordet. Som jeg altså ikke fikk delta på.

Annen historie: Jeg jobbet på en større høyskole som skulle arrangere en stor jubileumsfest. Smartingene i arrangementskomiteen hadde bestemt at kun fast ansatte i minst 50% stilling kunne delta. Det varte ikke mange timene før det kom en ny e-post om at alle som ville kunne delta. De hadde nemlig fått rasende telefoner og e-poster fra professorer og andre viktige folk, flere hadde jobbet der i 30+ år, som ikke hadde full stilling (dette er vanlig i akademia).



Anonymous poster hash: 305e7...d50
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et sted jeg jobbet var vi flere midlertidige ansatte og et viktig felles møte om sykefravær, som jo gjaldt hele bedriften, fikk vi ikke være med på. Kom på jobb om morran og så at det var lite folk og fikk vite da at de faste var på møte og vi andre ble ikke inkludert. Jeg sa i fra til ledelsen og flere reagerte som meg. Det stedet hadde andre store problemer, med rigidhet og man følte seg nærmest overvåket. Mange sluttet og jeg var selvsagt en av dem.

Anonymous poster hash: 4a99c...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært midlertidig ansatt i ca. 8 mnd og jeg er den eneste som ikke har fast jobb blant 80 ansatte. Heldigvis er jeg inkludert sosialt, men får ikke delta på kurs o.l. Det sårer og det er en kjip følelse å ikke bli satsa på.

Begynte å jobbe samtidig med en annen som skulle begynne fast, og siden vi begynte samtidig hadde vi felles gjennomgang av diverse sammen med HR. Dette var bl.a. bonussystemet. Etter at HR hadde gått nøye gjennom hvordan bonusen ble beregnet for hver enkelt ble det klart at det var kun faste ansatte som fikk. Digg å sitte der å høre hvor mye bonus alle andre enn meg kom tIl å få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke forlenget vikariat da jeg ble gravid. Fikk heldigvis jobbet der til jeg gikk ut i permisjon. Hadde jobbet der i ett år og tre måneder. Fikk også dårlig lønn, og sjefen min sa rett ut at man midlene hun hadde til å eventuelt gi meg høyere lønn var forbeholdt de med fast ansettelse. Denne bedriften brukte svært mye ulovlige ansettelser. Hadde jeg ikke mistet lysten på jobbe der pga den elendige personalpolitikken, så hadde jeg nok tatt kampen om å få forlenget vikariatet. Men jeg visste det ikke ville bli så vanskelig å få ny jobb og nå har jeg 35 000 mer i årslønn og er ansatt et sted der de behandler ansatte mye bedre.

Heldigvis behandlet ikke mine kollegaer meg noe annerledes, men så var jo halvparten midlertidig ansatt også 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få en ordentlig kontrakt med når vikariatet er slutt, bli lovet mye muntlig som å på sikt få fast jobb til tross for at det er helt åpenbart at det ikke er stillinger til å ansette meg videre. Måtte jobbe når alle har fri, bli sett på som dum og truet med å få fyken hvis jeg så mye som kommenterte noe relatert til arbeidsforhold.

Anonymous poster hash: 31ef5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber, får midlertidig ansatte være med på julebord og annet sosialt, men jeg tror ikke det er tilfelle på alle avdelingene på stedet. Vi får ikke julegaver og slikt, men det gjør meg ingenting. Det som derimot er virkelig kjipt, er at uansett hva jeg eller andre midlertidige sier eller gjør hvis det oppstår uenighet eller konflikt, så er det de fast ansatte som "vinner" i kraft av å være fast ansatt. Jeg ser ofte at flere av mine midlertidig ansatte kollegaer gjør en langt bedre jobb og større innsats enn enkelte av de faste, men likevel, er du bare midlertidig ansatt så er du nederst på rangstigen og skal bare være glad du har en jobb.



Anonymous poster hash: 42648...414
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever å bli bedre behandlet som ringevikar enn mange av dere som jobber opp mot 100%. Jeg har alltid fått gaver og vært med på fester og julebord. Dårlig gjort av sjefene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke midlertidig ansatt men var i praksis. På kontoret hadde de noe loddtrekning og de fleste oppmuntret oss studentene til å bli med. Da buser ei ut med; "nei STUDENTER kan jo ikke være med på loddtrekninga!!"

Samme dama jobba i resepsjonen og tok grådig betalt for overnattinga vår i et falleferdig hus vi fikk låne da praksisstedet var 2 timer å kjøre unna der vi bodde.

De andre syns det bare var koselig å ha oss der, og en av de syns det var litt vel dyrt det vi måtte betale. Men jaja.

Ikke krise med den loddtrekninga, men jeg syns det var litt frekt. Og den regninga var jo litt kjip, spesielt siden studenter på andre praksissteder der de fikk overnatte ikke trengte å betale noe.

Anonymous poster hash: 8fbc2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige har mye midlertidige ansettelser. Som midlertidig ansatt som så går man gjerne glipp av lønnsøkning, full inkludering og det er jo stor usikkerhet til sikkerhet i årene fremover.

Mange bruker derfor bare tiden til å se etter andre jobber: nemlig en fast stilling.

Anonymous poster hash: 329d3...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte at flere av mine midlertidig ansatte kollegaer gjør en langt bedre jobb og større innsats enn enkelte av de faste, men likevel, er du bare midlertidig ansatt så er du nederst på rangstigen og skal bare være glad du har en jobb.

Får man egentlig noe igjen for å jobbe raskt og effektivt?

I de to jobbene jeg har hatt har jeg vært kjent som en av de beste arbeiderene, men med en gang det er noe eller noe dukker opp, så er det bråsnuing fra de overordnende. Man viser lojalitet, men tilbake får man bare at man kan erstattes og er ikke verdt noe.

Nå når jeg skal til i ny jobb så merker jeg at jeg ikke har den samme motivasjonen til å gjøre den ekstra innsatsen. Jeg tenker å bare gjøre det jeg akkurat må, i normalt tempo.

Anonymous poster hash: 562cb...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke midlertidig ansatt men var i praksis. På kontoret hadde de noe loddtrekning og de fleste oppmuntret oss studentene til å bli med. Da buser ei ut med; "nei STUDENTER kan jo ikke være med på loddtrekninga!!"

Samme dama jobba i resepsjonen og tok grådig betalt for overnattinga vår i et falleferdig hus vi fikk låne da praksisstedet var 2 timer å kjøre unna der vi bodde.

De andre syns det bare var koselig å ha oss der, og en av de syns det var litt vel dyrt det vi måtte betale. Men jaja.

Ikke krise med den loddtrekninga, men jeg syns det var litt frekt. Og den regninga var jo litt kjip, spesielt siden studenter på andre praksissteder der de fikk overnatte ikke trengte å betale noe.

Anonymous poster hash: 8fbc2...104

Den ene praksisplassen min fikk ikke studenter lov å spise med de ansatte på avd, vi måtte gå ned i kantinen. En dag var det bursdag for en av de ansatte og hun hadde med kake, da lukket de døren rett foran nesen på oss. Hyggelig!

Jeg har jobbet som vikar over lengre tid og ble behandlet som alle andre, fikk julegave/sommergave og ble invitert på julebord.

Anonymous poster hash: 66869...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være i praksis ett sted og å være vikar. Hos oss blir vikarene inkludert som alle andre, men det hender å vi sender studentene til kantinene hvis det er felleslunsj f.eks. De er der som studenter, ikke ansatte. De blir heller ikke invitert med på sosiale happening eller krus som foregår mens de er der, og det er da ganske normalt tror jeg.

Anonymous poster hash: b31e5...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være i praksis ett sted og å være vikar. Hos oss blir vikarene inkludert som alle andre, men det hender å vi sender studentene til kantinene hvis det er felleslunsj f.eks. De er der som studenter, ikke ansatte. De blir heller ikke invitert med på sosiale happening eller krus som foregår mens de er der, og det er da ganske normalt tror jeg.

Anonymous poster hash: b31e5...a9d

Kurs ol er da helt normalt å ikke la studenter være med på. Men hva er vitsen med å sende en eller to studenter ned i kantinen? Det er fremtidige kolleger dere behandler dårlig altså. Hva med å ta dem til seg og behandle dem som mennesker? De har følelser de også.

Jeg opplevde det som rett og slett frekt.

Anonymous poster hash: 66869...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kurs ol er da helt normalt å ikke la studenter være med på. Men hva er vitsen med å sende en eller to studenter ned i kantinen? Det er fremtidige kolleger dere behandler dårlig altså. Hva med å ta dem til seg og behandle dem som mennesker? De har følelser de også.

Jeg opplevde det som rett og slett frekt.

Anonymous poster hash: 66869...277

Vi fikk spise med de ansatte, ble ikke sendt andre steder. Det var jo hyggelig. Jeg ser jo at det ikke er vits i å sende studenter på kurs og andre ting, Og jeg reagerte fks på at de aller fleste syns det var greit at vi var med på loddtrekning, men så kommer det ei og buser ut med at sånt skal ikke studenter være med på. Og at hun tok betalt for at vi faktisk gjorde en del av jobben den perioden vi var der og. Vår praksisveileder fikk til og med betalt for at vi var der av høgskolen. Hun var hyggelig og spanderte lunsj på kafe på oss med noen av de pengene da hehe :)

Anonymous poster hash: 8fbc2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs ol er da helt normalt å ikke la studenter være med på. Men hva er vitsen med å sende en eller to studenter ned i kantinen? Det er fremtidige kolleger dere behandler dårlig altså. Hva med å ta dem til seg og behandle dem som mennesker? De har følelser de også. Jeg opplevde det som rett og slett frekt. Anonymous poster hash: 66869...277

Vi behandler aldeles ikke studenter dårlig, men du MÅ lære seg forskjellen på å være ett sted som student og som ansatt. Hos oss kan vi ikke forlate arbeidsplassen for å spise lunsj, fem min for å handle i kantinen er greit, men spising må skje på avdelingen. På pauserommet vårt er det max plass til åtte, vi er som regel ti på jobb, og det er ikke realistisk at alle kan sitte samtidig, så det pleier å gå akkurat. Men hvis det da skal sitte 2-4 studenter der inne under felleslunsj, så medfører det at de som jobber og ikke kan gå ut av avdelingen ikke får spist. Ikke videre rettferdig er det vel? Da er det bedre å si til studentene at de gjerne må ta lunsj i kantinen med sine mmedstudenter, der er det god plass og som regel er det en hel haug som sitter sammen. Jeg syns det er frekkere å insistere på å sitte under felleslunsj og hindre at de ansatte ikke får spist. Og faktum er også at som veileder er det greit å få litt "fri" fra studenten i løpet av dagen, det er ganske krevende å ha med seg student, og ofte kommer det opp ting man ønsker å snakke med kolleger om uten å ha studenten der. På kveld spiser studentene med oss, dvs de spiser på avdelingen, vi som jobber der har ofte ikke tid til å spise i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b31e5...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...