Gå til innhold

Likestilling og stakkarsliggjøring av norske menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, her er det spørsmål om noe ødelegger selvtilliten til folk, og generelt sett gjør at færre blir populære blant damene. Selvtillit er noe som må bli utviklet, får de ikke like mye sjanse på det i dag? Du kan ikke bare si en dag "jeg har høy selvtillit og er fantastisk". Det går ikke. Lav selvtillit gjelder for øvrig også for jenter, men det har mindre å si. Anonymous poster hash: e8673...aa7

Du må skille på selvtillit og selvbilde. Selvtillitt er knyttet til det øyeblikket du presterer noe, mens selvbilde er knyttet til ens egen oppfatning av seg selv.

Unge i dag har ofte mer selvtillitt på grunn av tettere oppfølging av foreldre, - kombinert med manglende selvinnsikt kan dette gi en del rare utslag - blant annet det vi ser av folk som melder seg på Idol og det er helt åpenbart for alle at de ikke kan synge en tone rent, mens du ser at foreldrene innbiller dem om at de er den neste store på stjernehimmelen.

Kombinerer vi dette med et dårlig selvbilde, får vi for eksempel ungdom som er ekstremt fokusert på f.eks utseende og har en overdrevent oppfatning av egne evner, mens de sparer til plastiske operasjoner for å bli mer vellykket og perfekt og utvikler spiseforstyrrelser og depresjoner. - Noe vi ser en del av i våre dager.

Et godt selvbilde har den som kan si at: jeg er faktisk helt ok og flink til mange ting, selv om jeg ikke kan alt eller er verdensmester og jeg trenger faktisk ikke å være helt perfekt.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må skille på selvtillit og selvbilde. Selvtillitt er knyttet til det øyeblikket du presterer noe, mens selvbilde er knyttet til ens egen oppfatning av seg selv.

Unge i dag har ofte mer selvtillitt på grunn av tettere oppfølging av foreldre, - kombinert med manglende selvinnsikt kan dette gi en del rare utslag - blant annet det vi ser av folk som melder seg på Idol og det er helt åpenbart for alle at de ikke kan synge en tone rent, mens du ser at foreldrene innbiller dem om at de er den neste store på stjernehimmelen.

Kombinerer vi dette med et dårlig selvbilde, får vi for eksempel ungdom som er ekstremt fokusert på f.eks utseende og har en overdrevent oppfatning av egne evner, mens de sparer til plastiske operasjoner for å bli mer vellykket og perfekt og utvikler spiseforstyrrelser og depresjoner. - Noe vi ser en del av i våre dager.

Et godt selvbilde har den som kan si at: jeg er faktisk helt ok og flink til mange ting, selv om jeg ikke kan alt eller er verdensmester og jeg trenger faktisk ikke å være helt perfekt.

Jeg prater ikke om foreldre som hele tiden skryter av ungene sine, det har ganske lite å si for selvtilliten til de fleste. Alle vet at det ikke nødvendigvis er sant. Man får selvtillit av å stå opp for seg selv, være flink til å f.eks. bygge, kunne en del nyttig, at en kommer godt overens med andre og slikt. De færreste har jo et urealistisk selvbilde, i alle fall fra mitt perspektiv. Når de ikke får disse erfaringene, kan de fort bli usikre på seg selv og sine egenskaper.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal gutter oppdras, mener du? Hva er galt med oppdragelsen som gis i dag?

Jeg har både en sønn og en datter i barnehagealder. Jeg ønsker å oppdra dem begge til å lykkes best mulig i samfunnet og bli lykkelige voksne.

Anonymous poster hash: 4a474...259

En burde i alle fall la de få lov til å beskytte seg selv, lære de å stå opp for seg selv osv. Se kommentaren ovenfor. Det er mange unger som er noen idioter.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En burde i alle fall la de få lov til å beskytte seg selv, lære de å stå opp for seg selv osv. Se kommentaren ovenfor. Det er mange unger som er noen idioter.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Beskytte seg selv? Hva legger du i det? Barn skal beskyttes av samfunnet og foreldrene.

"Stå opp for seg selv" er det ikke noe som heter på norsk. Men å ha integritet og verdighet, og ikke la seg tråkke på av andre skal barn selvfølgelig lære. Foreldrene må gi barna trygghet på seg selv og sin egenverdi. Dette er like viktig for begge kjønn, slik jeg kan se det (?)

Anonymous poster hash: 4a474...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskytte seg selv? Hva legger du i det? Barn skal beskyttes av samfunnet og foreldrene.

"Stå opp for seg selv" er det ikke noe som heter på norsk. Men å ha integritet og verdighet, og ikke la seg tråkke på av andre skal barn selvfølgelig lære. Foreldrene må gi barna trygghet på seg selv og sin egenverdi. Dette er like viktig for begge kjønn, slik jeg kan se det (?)

Anonymous poster hash: 4a474...259

Det er noe som heter å stå opp for seg selv på norsk. Eller har du glemt språket? Faktum er uansett at samfunnet og foreldrene ikke beskytter ungene og at de derfor trenger å bli lært opp til det. Noe som gir god selvtillit. De må selvsagt også bli lært opp til å ikke la seg tråkke på, men det går inni det førstnevnte tenkte jeg.

Det er viktig for alle, men spesielt for gutter, fordi de trenger det mer for å få suksess og akseptanse. Spesielt på samlivsmarkedet.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter å stå opp for seg selv på norsk. Eller har du glemt språket? Faktum er uansett at samfunnet og foreldrene ikke beskytter ungene og at de derfor trenger å bli lært opp til det. Noe som gir god selvtillit. De må selvsagt også bli lært opp til å ikke la seg tråkke på, men det går inni det førstnevnte tenkte jeg.

Det er viktig for alle, men spesielt for gutter, fordi de trenger det mer for å få suksess og akseptanse. Spesielt på samlivsmarkedet.

Anonymous poster hash: e8673...aa7

Jeg forstår fremdeles ikke hva du legger i dette med å beskytte seg, som skulle være spesielt for gutter eller ha noe med kjønnsmarked som voksen å gjøre.

Alle barn må selvfølgelig advares mot farer, og få vite at det finnes mennsker som kanskje vil dem vondt. De må også læres opp til å ikke være passive tilskuere til mobbing og vold, men derimot si i fra om at slik oppførsel ikke et akseptabelt og varsle voksne.

Men igjen: hva har noe av dette med kjønn å gjøre?

Ps. Novagisering ala "stå opp for seg selv" er ikke godt språk.

Anonymous poster hash: 4a474...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prater ikke om foreldre som hele tiden skryter av ungene sine, det har ganske lite å si for selvtilliten til de fleste. Alle vet at det ikke nødvendigvis er sant. Man får selvtillit av å stå opp for seg selv, være flink til å f.eks. bygge, kunne en del nyttig, at en kommer godt overens med andre og slikt. De færreste har jo et urealistisk selvbilde, i alle fall fra mitt perspektiv. Når de ikke får disse erfaringene, kan de fort bli usikre på seg selv og sine egenskaper. Anonymous poster hash: e8673...aa7

Nei, selvtillitt er rimelig bortkastet om det ikke er et bra selvbilde til stede. Folk uten bra selvbilde, men som har stor grad av selvtillitt ender ofte opp med å bli deprimerte, være noe utålelige eller gå på veggen på en eller annen måte, fordi de så lett knekker om det viser seg at noen er flinkere enn dem og gjerne er plaget av misunnelse, mobber andre osv..

Edit: Et menneske med godt selvbilde / selvfølelse står opp for seg selv fordi det vet at alle mennesker, inkludert seg selv, fortjener og bli behandlet på en bra måte.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke likestilling at vi skal være mest mulig like, men at vi skal ha like muligheter.

OK - da har vi faktisk likestilling.

I stedet for å skylde på motsatt kjønn bør man heller konsentrere seg om hva man selv kan gjøre.

Den beskjeden er strengt tatt mer relevant til kvinner enn til menn.

Fordi:

Når menn (eventuelt) "skylder" på kvinner =

1. Taper

2. Bitterpikk

3. Misogynist

Når kvinner (eventuelt) "skylder" på menn =

1. Offer (vi støtter deg), politikerne ikler seg bagde på jakkeslaget (alle menn må støtte opp)

2. Uselvstendig porselensdukke som ikke tåler noen ting

3. Du er for schtøgg til å bruke utseende ditt til å lykkes her i livet (eventuelt "hore")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da har vi faktisk likestilling.

Jeg ler meg skakk...!

Anonymous poster hash: 4a474...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da har vi faktisk likestilling.

Den beskjeden er strengt tatt mer relevant til kvinner enn til menn.

Fordi:

Når menn (eventuelt) "skylder" på kvinner =

1. Taper

2. Bitterpikk

3. Misogynist

Når kvinner (eventuelt) "skylder" på menn =

1. Offer (vi støtter deg), politikerne ikler seg bagde på jakkeslaget (alle menn må støtte opp)

2. Uselvstendig porselensdukke som ikke tåler noen ting

3. Du er for schtøgg til å bruke utseende ditt til å lykkes her i livet (eventuelt "hore")

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, jeg. Det går begge veier, selvsagt. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man skal legge i stakkarsliggjøring....

Feminismen har tradisjonelt kritisert hvordan kvinner framstilles i samfunnet og mye at det kan jeg forstå og at det lager en tvangstrøye for kvinner. Men samtidig har feminismen tradisjonelt framstilt menn på en måte som lager en tilsvarende tvangstrøye for menn. Kvinnefronten har patriarkatet som forklaringsmodell for all elendighet. Ergo er hankjønnet fortsatt selve problemet.

Det er politisk korrekt å drite ut menn. I såpeserier framstilles menn som tåpelige, dumme og stakkarslige. Kvinner som den sterke og fornuftige. Vold og overgrep knyttes eksklusivt til hankjønnet fortsatt. Typisk nok debatten om netthat der rollen som offer er kvinnens mens overgriperen er mann. Og man driter i realitetene som viser at begge kjønn har begge roller.

Så når en mann som jeg helt faktabasert her inne påpeker en rekke områder menn diskrimineres på, blir jeg møtt med det samme netthatet fra kvinner. Da er jeg kvinnehater, bitterpikk o.s.v. Eller at jeg sutrer og stakkarsliggjør menn. Så min oppfatning er at det fortsatt for noen er viktig at menn ekskluderes fra debatten om likestilling og her på KG og i samfunnet ellers ser vi utstrakt bruk av hersketeknikker og mobbing når for eksempel jeg påpeker dette.

Det er generelt sett ikke synd på norske menn og heller ikke norske kvinner. Men det må gå an å debattere kjønnspolitikk ut fra et mannsperspektiv uten å bli mobbet, hatet eller forsøkt gjort irrelevant ved f. eks stakkarsliggjøring. Stakkarsliggjøring er en hersketeknikk som brukes aktivt for å hindre ressurssterke menn fra å delta i debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...