Gå til innhold

Lånekalkulator kausjon


Bondenisse

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe leilighet nå, og ser på boliglånskalkulatorer, men der legger man bare inn hvor mye man vil låne og hvor stor egenkapital man har.

Jeg vil aldri klare å spare opp selv, så er avhengig av kausjon fra foreldrene mine. Men vil gjerne se litt enkelt hva jeg må betale i måneden for å vite hvor mye lån jeg kan ha.

Noen som vet om det finnes en sånn enkel kalkulator der jeg kan legge inn hvor mye jeg vil låne og hva jeg har som sikkerhet?

Eller om noen her med litt peiling vet hva jeg må betale i måneden dersom jeg låner 2,5 mill og setter ett hus til 4 mill som kausjon? :) nedbetalingstid enten 30 eller 40 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins mange lånekalkulatorer, og flere av dem er uten egenkapital, bare å google.

Skandiabanken har en f.eks:

https://skandiabanken.no/lan/boliglan/

Hvis man har kausjonist, må du fortsatt låne hele kjøpesummen som huset koster. En kausjonist er en type garanti for banken, dvs kausjonisten betaler på lånet hvis lånetakeren misligholder lånet (dvs ikke betaler). Hvis du skal kjøpe et hus som koster 4 mill, uten egenkapital overhodet, må du låne 4 mill, med kausjonist. På et lån på 4 mill med f.eks 3 % rente betaler man 16684 kr i mnd over 30 år eller 14319 kr i mnd over 40 år. (Ihht Skandiabankens kalkulator)

Hvis du får pengegave eller forskudd fra arv fra foreldrene dine istedenfor at de stiller opp som kausjonist, kan du bruke disse pengene til egenkapital ved boligkjøp og dermed låne et mindre beløp. F.eks hvis du får1,5 mill av dem, kjøper en bolig til 4 mill og dermed låner 2,5 mill: Da betaler du 10540 kr i mnd over 30 år eller 8950 kr i mnd over 40 år.

Beregn at du klarer å betale også når renten øker.

Endret av Tandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker DNB sin, da du lett kan forandre på renter og nedbetalingstid, men det finnes sikkert mange gode

https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

2,5 mill med alt i lån og ingen ek kommer du på 12 233kr i mnd med dagens standardrente fra DNB, men du kan kanskje få førstehjemslån? boliglån ung? Husk at du må plusse på evt. sellesutgifter på låneutgiftene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...