Gå til innhold

Hjelp til å skrive til utleiere på finn.


Gjest snoopy_93

Anbefalte innlegg

Det viktigste er at man har fast inntekt. Man må ikke oppgi riktig arbeidsgiver til utleier, og utleier må ikke vite leietakere livshistorie.

Anonymous poster hash: 8049e...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg er en jente på straks 23 år som er på utkikk etter et nytt sted å bo. Ikke bil, røyk eller dyr, med unntak av et lite akvarium. (Sikker betaler, gode referanser fra tidligere leieforhold). Er det mulig å komme på visning?

Hilsen

Fullt navn

Mobilnr.

Ville ikke skrevet sikker betaler dersom du faktisk ikke er sikker på at du kan betale for deg. I tillegg kan du nevne at du har gode referanser fra tidligere leieforhold, dersom det stemmer. Det er alltid et pluss. Med en slik tekst har du i alle fall større sjanse til å faktisk få komme på visning og presentere deg.



Anonymous poster hash: f2bef...d5c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du nevne pøbelprosjektet så skriv prosjekt i stedet. Pøbleprosjekt og mange psykiske diagnoser skremmer vettet av utleiere. Ikke fortell hvorfor du er sykmeldt - selv arbeidsgivere får ikke vite årsaken til hvorfor ansatte er sykmeldt.

Enig med flere her - skriv lysbetont og finn ut hvordan du skal betale husleien.

Lykke til med boligsøking:)



Anonymous poster hash: 3b824...312
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fortsatt ikke at det er mere attraktivt å leie ut til studenter, enn folk som har betalingsgaranti fra NAV. Med betalingsgaranti er det NAV som setter penger direkte inn på utleiers konto.

Fattige studenter må ordne med husleie selv, hadde sett det som en større risiko for sene innbetalinger.

Det er heller ikke gitt at en i fast jobb betaler husleie i tide.

Det beste er å vente til etter at du har vært på visning, slik at utleier får ett inntrykk av deg. Utleiere tror fortsatt at NAV = rusmisbrukere og det som verre er. Dessverre.

Men for all del; IKKE brett ut privatlivet dit på den måten.

Anonymous poster hash: 32644...e2e

Har du noen gang leid ut til noen med NAV-garanti? Pengene kom aldri og leiligheten så ut som ett rottereir etterpå. Jeg er ikke urimelig når jeg leier ut til folk. Ber kun om depositum og referanse. Og har leid ut til noen med NAV-garanti to ganger. Begge gangene tapte jeg mye penger og var nesten ruinert av det. At ikke NAV har en rutine på utbetalingene er for meg ett under.

Anonymous poster hash: 433fd...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt hvorfor folk ikke vil leie ut til folk på NAV. huseier er ikke sikret pengene sine.

Er dessverre havnet i en slik situasjon ( etter utallige feil informasjon fra diverse saksbhandlere fra NAV, beklageligvis som de selv sier) hvor jeg må ha penger til livsopphold og husleie fra sosialen.

Herligeheten å trege de er til å behandle søknaden og pengene kommer aldri NÅR de er lovet... når jeg ringer og sier jeg er veldig redd for at namsmannen skal komme på døren,kan dere være så snille å ihvertfall komme med penger så jeg får betalt husleien; blir jeg bare betrygget med at "slapp av- de bruker lang tid. Skulle de komme så tar du bare kontakt"..

Tror ikke det har noe med selve folkene som går på nav- men NAV i seg selv!



Anonymous poster hash: f2100...135
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt hvorfor folk ikke vil leie ut til folk på NAV. huseier er ikke sikret pengene sine.

Er dessverre havnet i en slik situasjon ( etter utallige feil informasjon fra diverse saksbhandlere fra NAV, beklageligvis som de selv sier) hvor jeg må ha penger til livsopphold og husleie fra sosialen.

Herligeheten å trege de er til å behandle søknaden og pengene kommer aldri NÅR de er lovet... når jeg ringer og sier jeg er veldig redd for at namsmannen skal komme på døren,kan dere være så snille å ihvertfall komme med penger så jeg får betalt husleien; blir jeg bare betrygget med at "slapp av- de bruker lang tid. Skulle de komme så tar du bare kontakt"..

Tror ikke det har noe med selve folkene som går på nav- men NAV i seg selv!

Anonymous poster hash: f2100...135

Enig.

Jeg dømmer ikke de som går på NAV, men systemet til nav som ikke fungerer. Det går utover psyken til de som ikke får pengene og utleier som ikke får inntekta si.

Anonymous poster hash: 433fd...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten innskytelse.Nå er det flere av oss som mottar penger fra Nav(AAp(ufør etc) som faktisk betaler depositum og husleie uten at NAV er et mellomledd.(sosialgaranti)



Anonymous poster hash: fc00a...889
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Beklager sent svar til alle! :(
Jeg var helsefagaribeider lærling, men det ble mye tull med lønn (Uansett hvor mye jeg jobbet gikk jeg i minus og måtte faktisk tilbakebetale til kommunen, så jeg hadde 0 å leve av.)
Mamma og pappa får jeg ikke spurt om penger til dep. fordi de allerede har brukt nok penger på at jeg skal bo hjemmefra. De har faktisk tatt opp låne for at jeg skulle klare meg første året alene.

Dog er jeg ikke sagt opp av kommunen, jeg får bare ikke lov til å jobbe. (Her er jeg altså fortsatt ansatt, men får ikke jobbe. Shady egentlig)

Jeg kan altså skrive noe følgende;
Hei, mitt navn er snoopy og er ei jente på 22år. Fortiden er jeg arbeidssøkende. Jeg er rolig, røyker ikke og har heller ingen husdyr annet en akvariefisk - som ikke røyter eller bråker.

ELLER

Hei, mitt navn er snoopy og er ei jente på 22år. Jeg går fortiden på kurs og har fast arbeid etter endt kursperiode. Jeg er rolig, ikke røyker, men jeg har akvariefisk som verken bråker eller røyter.
Jeg er en person som liker å ha ting i orden rundt meg. *blablabla* Sikker betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan altså skrive noe følgende;

Hei, mitt navn er snoopy og er ei jente på 22år. Fortiden er jeg arbeidssøkende. Jeg er rolig, røyker ikke og har heller ingen husdyr annet en akvariefisk - som ikke røyter eller bråker.

ELLER

Hei, mitt navn er snoopy og er ei jente på 22år. Jeg går fortiden på kurs og har fast arbeid etter endt kursperiode. Jeg er rolig, ikke røyker, men jeg har akvariefisk som verken bråker eller røyter.

Jeg er en person som liker å ha ting i orden rundt meg. *blablabla* Sikker betaler.

Du kan skrive at du har akvariefisk, men dropp det med at den verken bråker eller røyter, for noen kan reagere på at du er humoristisk i en sånn tekst.

Ta bare med det helt nødvendige: hva du heter, hvor gammel du er og at du er under utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Her er jeg igjen! :)

Jeg har fått napp på én av fem leiligheter og skal på visning allerede i morgen!

Skal jeg droppe og nevne noe med nav i det hele tatt da også? Dersom det blir spurt hva rehabiliteringen går ut på, kan jeg svare ærlig på det og si at det er arbeidstrening?

Må komme meg ut herifra nå, tåler ikke nærværet av svigermor lengre etter at hun har vist sin sanne side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet deltid, og så var jeg arb.ledig. i noen mnd... Nå i januar begynte jeg på AAP og går til behandling, og nå er jeg helt uten jobb.

Den viktigste betalingen jeg anser jeg har hver mnd er husleie. Den har alltid blitt betalt i tide.

Jeg er også rolig og ryddig. En huseieren sa at det så jo ikke ut som at noen hadde bodd der, alt var like fint som før jeg flyttet inn, da jeg flyttet ut av en leilighet etter 2,5 år der (ny da jeg flyttet inn).

Min mangel på jobb har aldri vært til noe trøbbel for utleiere. Har man ikke krav på dagpenger eller AAP, så har man alltids sosialstønad og dermed dekket husleie.

Forstår ikke huseiere som skyr folk innen NAV-systemet, bare fordi de er innen det. Greit nok om folk virker sløve, bråkete, uredelige osv, men de færreste er da vel det.

Kjenner en som hadde problemer med en leieboer som ikke betalte husleie, selv om han jobbet 100%. Det var ikke bare bare å få kastet ut han. Så NAV/ikke NAV. Kjipe folk finnes både i og utafor systemet.

Så det viktigste må vel være å få med gode referanser, TS. Noen som går god for deg..

Skriv at du er "Sikker betaler" (for det er du jo? Trenger ikke skrive hvor pengene kommer fra)

Noen folk ville likt å vite at du er med i pøbelprosjektet, og synes du virker interessant og flott pga. det, mens de fleste er fordomsfulle og ville lagt deg i Nei-bunken sporenstreks.



Anonymous poster hash: 924cc...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg jobbet deltid, og så var jeg arb.ledig. i noen mnd... Nå i januar begynte jeg på AAP og går til behandling, og nå er jeg helt uten jobb.

Den viktigste betalingen jeg anser jeg har hver mnd er husleie. Den har alltid blitt betalt i tide.

Jeg er også rolig og ryddig. En huseieren sa at det så jo ikke ut som at noen hadde bodd der, alt var like fint som før jeg flyttet inn, da jeg flyttet ut av en leilighet etter 2,5 år der (ny da jeg flyttet inn).

Min mangel på jobb har aldri vært til noe trøbbel for utleiere. Har man ikke krav på dagpenger eller AAP, så har man alltids sosialstønad og dermed dekket husleie.

Forstår ikke huseiere som skyr folk innen NAV-systemet, bare fordi de er innen det. Greit nok om folk virker sløve, bråkete, uredelige osv, men de færreste er da vel det.

Kjenner en som hadde problemer med en leieboer som ikke betalte husleie, selv om han jobbet 100%. Det var ikke bare bare å få kastet ut han. Så NAV/ikke NAV. Kjipe folk finnes både i og utafor systemet.

Så det viktigste må vel være å få med gode referanser, TS. Noen som går god for deg..

Skriv at du er "Sikker betaler" (for det er du jo? Trenger ikke skrive hvor pengene kommer fra)

Noen folk ville likt å vite at du er med i pøbelprosjektet, og synes du virker interessant og flott pga. det, mens de fleste er fordomsfulle og ville lagt deg i Nei-bunken sporenstreks.

Anonymous poster hash: 924cc...7f9

Takk for svar!

Folk har vel en tendens til å dra alle nav-brukere under en kam og da blir det fort til at "Alle som går på nav er rusmisbrukere"..

Er dog litt synd at fordi én leietaker har hatt problemer med utbetalinger hos nav, så finnes det fortsatt de brukerne som samarbeider godt med sin saksbehandler. Selv møtes jeg og min saksbehandler på midten og hun har faktisk hjulpet meg mest av alle saksbehandlere jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre leide ut til en med NAV garanti, det tiltross for at alle frarådet dem dette. Min far et dessverre veldig lettlurt og naiv, dette var en alenemor som hadde gjort godt inntrykk. Leien kom aldri i tide, og det hele endte med namsfogfen og en totalt endevendt leilighet. Mine foreldre brukte 100 000 kr til oppussing og solgte leiligheten fordi de ikke orket tanken på en leietaker. De tapte omtrent 300 000 kr på å leie ut til en med NAV garanti. Leiligheten var endevendt og alt NAV betalte var 30 000 kr, ikke en krone mer. Så jeg fraråder alle til å holde seg langt unna NAV garanti, heller bedre å la leiligheten stå tom.

Til deg ts: for å være helt ærlig så tror jeg neppe du får leid deg en leilighet uten depositum. Personlig leier jeg ut to leiligheter selv, og kunne aldri tenke meg å leie ut til en med NAV garanti. I dagens marked er det mange om benet, og de fleste utleiere kan velge og vrake mellom et titalls leietakere. Her snakker jeg om leietakere med jobb og depositum, som gjerne er villig til å stille med referanser og det som trengs.

Jeg mener ikke å virke negativ, men det er realiteten der ute. Mitt forslag er at du skal skaffe deg depositum og jobb, før du ser deg om etter leilighet. Da stiller du mye bedre på markedet.

Anonymous poster hash: 8fd67...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært utleier ville jeg gjerne hatt deg. Jeg ser at du er en person som ønsker å ta tak i deg selv (ved å delta i pøbelprosjektet) og jeg selv har kjent på fordommene man møter når man har psykiske skavanker. Det er viktig å få en sjanse!

Lykke til!



Anonymous poster hash: ca12c...b9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv at du for øyeblikket er sykemeldt, men at du er sikker betaler i stedet for å skrive "Jeg har ikke jobb nå, for jeg er sykemeldt grunnet depresjon".

Og sørg for at NAV forstår viktigheten av at husleien kan betales i tide.



Anonymous poster hash: 131b0...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre leide ut til en med NAV garanti, det tiltross for at alle frarådet dem dette. Min far et dessverre veldig lettlurt og naiv, dette var en alenemor som hadde gjort godt inntrykk. Leien kom aldri i tide, og det hele endte med namsfogfen og en totalt endevendt leilighet. Mine foreldre brukte 100 000 kr til oppussing og solgte leiligheten fordi de ikke orket tanken på en leietaker. De tapte omtrent 300 000 kr på å leie ut til en med NAV garanti. Leiligheten var endevendt og alt NAV betalte var 30 000 kr, ikke en krone mer. Så jeg fraråder alle til å holde seg langt unna NAV garanti, heller bedre å la leiligheten stå tom.

Til deg ts: for å være helt ærlig så tror jeg neppe du får leid deg en leilighet uten depositum. Personlig leier jeg ut to leiligheter selv, og kunne aldri tenke meg å leie ut til en med NAV garanti. I dagens marked er det mange om benet, og de fleste utleiere kan velge og vrake mellom et titalls leietakere. Her snakker jeg om leietakere med jobb og depositum, som gjerne er villig til å stille med referanser og det som trengs.

Jeg mener ikke å virke negativ, men det er realiteten der ute. Mitt forslag er at du skal skaffe deg depositum og jobb, før du ser deg om etter leilighet. Da stiller du mye bedre på markedet.

Anonymous poster hash: 8fd67...bb7

Skjønner veldig godt denne her. Jeg og kjæresten har sett etter leilighet å leie i snart 1 år. Vi begge går på aap og har derfor fast inntekt på den måten. Samtidig er inntekten så lav at vi har ingenting å spare av til depositum. Vi får heller ikke lån da vi har vært unge og dumme tidligere og fått et par betannmerkninger hver. Men vi har alltid betalt leie presis til utleier all like vel på hver vår kant. Vi er begge i utredning grunnet aap og er ordentlige mennesker begge to. Men uten depositum får vi ingen leilighet sammen. Ingen utleiere vil ha garanti. Og ja jeg forstår de men samtidig er det ikke alle som er usikre betalere, rus misbrukere eller lignende.

Noen av de som må ty til nav garanti også er kanskje uføretrygdene eller folk som går på aap fordi inntekten er for lav å spare av. Jeg får utbetalt ca 11000 i mnd. Utgiftene mine er på ca 8000. Resten går til mat og reise til min kjære som bor ca 2 timer unna meg. Hvorfor fortjener ikke vi en sjanse på leiemarkedet sammen. Det er visst kun folk med jobb som er det viktige her i livet.

Vi har nå bodd 2 år hver for oss hos foreldrene våre. Ikke fordi vi har lyst men fordi vi ikke har andre muligheter. Jeg leide et sted men depositumet stod ikke på meg. Ble oppsagt fra leiligheten og måtte flytte innen 3 mnd. Fikk ingen leilighet innen de 3 mnd så måtte flytte hjem til moren min. Flaut så absolutt men ingen ville ha garanti. Det samme skjedde kjæresten min. Så nå bor vi altså hos foreldrene våre 2 timer unna hverandre fordi vi ikke har mulighet til depositum eller det å få jobb akkurat nå. Det er jo en grunn til at vi begge går på aap.

Vi har ikke 30 000 til depositum. Men hvordan vi er som mennesker spiller ingen rolle har jeg inntrykk av. Alt handler om å ha penger i bakhånd og ha en jobb. Får håpe jeg inderlig ikke ender opp på uføretrygd da får vi aldri et sted å leie.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt denne her. Jeg og kjæresten har sett etter leilighet å leie i snart 1 år. Vi begge går på aap og har derfor fast inntekt på den måten. Samtidig er inntekten så lav at vi har ingenting å spare av til depositum. Vi får heller ikke lån da vi har vært unge og dumme tidligere og fått et par betannmerkninger hver. Men vi har alltid betalt leie presis til utleier all like vel på hver vår kant. Vi er begge i utredning grunnet aap og er ordentlige mennesker begge to. Men uten depositum får vi ingen leilighet sammen. Ingen utleiere vil ha garanti. Og ja jeg forstår de men samtidig er det ikke alle som er usikre betalere, rus misbrukere eller lignende.

Noen av de som må ty til nav garanti også er kanskje uføretrygdene eller folk som går på aap fordi inntekten er for lav å spare av. Jeg får utbetalt ca 11000 i mnd. Utgiftene mine er på ca 8000. Resten går til mat og reise til min kjære som bor ca 2 timer unna meg. Hvorfor fortjener ikke vi en sjanse på leiemarkedet sammen. Det er visst kun folk med jobb som er det viktige her i livet.

Vi har nå bodd 2 år hver for oss hos foreldrene våre. Ikke fordi vi har lyst men fordi vi ikke har andre muligheter. Jeg leide et sted men depositumet stod ikke på meg. Ble oppsagt fra leiligheten og måtte flytte innen 3 mnd. Fikk ingen leilighet innen de 3 mnd så måtte flytte hjem til moren min. Flaut så absolutt men ingen ville ha garanti. Det samme skjedde kjæresten min. Så nå bor vi altså hos foreldrene våre 2 timer unna hverandre fordi vi ikke har mulighet til depositum eller det å få jobb akkurat nå. Det er jo en grunn til at vi begge går på aap.

Vi har ikke 30 000 til depositum. Men hvordan vi er som mennesker spiller ingen rolle har jeg inntrykk av. Alt handler om å ha penger i bakhånd og ha en jobb. Får håpe jeg inderlig ikke ender opp på uføretrygd da får vi aldri et sted å leie.

Bor hjemme og har 8000 i faste utgifter, hva i alle dager bruker du pengene på?

Anonymous poster hash: 4a583...037

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor hjemme og har 8000 i faste utgifter, hva i alle dager bruker du pengene på?

Anonymous poster hash: 4a583...037

Betaler for å bo hjemme 4000

Mobil 650 har binding

Lån 1500

Busskort 700

Trening 300

Forsikring 500

Div medisiner,lege 300

der... det er ca 8000. Så kjøper jeg noe mat selv av og til. Og reise fram og tilbake til typen er ca en 1000 lapp i mnd. Har også katter så går med ca 400 kr til kattemat og sand i mnd samt noe ekstra hver mnd på en annen konto i tilfelle noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler for å bo hjemme 4000

Mobil 650 har binding

Lån 1500

Busskort 700

Trening 300

Forsikring 500

Div medisiner,lege 300

der... det er ca 8000. Så kjøper jeg noe mat selv av og til. Og reise fram og tilbake til typen er ca en 1000 lapp i mnd. Har også katter så går med ca 400 kr til kattemat og sand i mnd samt noe ekstra hver mnd på en annen konto i tilfelle noe skjer.

Men herrefred, vil ikke moren din ha deg ut da? Hadde hun vært smart så hadde hun latt deg spare de pengene i stedet slik at at du kan flytte ut.

Anonymous poster hash: 34dbb...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...