Gå til innhold

Voksne familiefolk på leiemarkedet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan være mange grunner til at folk er på leiemarkedet, og det er for så vidt ikke noe galt i det. Har en kollega som leier til rimelig pris godt utenfor pressområdet (bor i større by), hos en eldre dame som ønsket en stabil, voksen leietaker. Hvis han måker snø eller hjelper med andre ting kutter hun i leien. Han får dermed bedre råd enn ved å eie og kan reise og drive med hobbyer i større grad enn mange andre. Helt greit valg det, selv om valget neppe er permanent.

Det jeg ikke forstår er folk som har bosatt seg "for godt" i en by, er over 50 og ser pensjonistlivet i det fjerne, som fremdeles leier. Hvorfor i all verden ikke kjøpe noe så du har et sted å bo i alderdommen? Når man trenger tilpasning av/i leiligheten for å klare seg som gammel, så er det ikke sannsynlig at det finnes noen som vil leie ut til deg. Disse tilfellene viser for meg dårlig evne til sparing og økonomisk kontroll.

Jeg kjøpte min første leilighet som deltidsansatt, det var fult mulig å spare opp egenkapital med å leve som fattig student ett år ekstra etter at studiene var avsluttet. For mange er det nok viljen det står på for å spare opp egenkapital, for det krever en bevisst innsats.



Anonymous poster hash: c5c5a...dd7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du har vel en eller to slike saker å støtte deg på. Flott det, mot alle andre leieforhold, i flere vestlige land, hvor slik går problemfritt.

I den siste av sakene som var i offentligheten var det jo heller støtteordninger som forsvant, og noen som absolutt skulle sitte på en stor leilighet av "gammel vane". Jeg er nok ikke helt enig i at man kan kreve å sitte med en stor leilighet man "alltid har bodd i" som leietager. Igjen, de valg man tar gir jo konsekvenser senere, og ett av dem er at man kan, og må, flytte på seg når livssituasjoner endrer seg.

Men en eller to slike saker forandrer jo ikke på mitt poeng, at det ikke nødvendigvis er dårlig råd som medfører at unge voksne i etablererfasen eller liknende velger å leie heller enn å kjøpe.

Nei, jeg snakker ikke om to eller saker. Jeg snakker om MANGE, da jeg følger leiemarkedet. Det er heller ikke andre vestlige land det er snakk om. Kun Norge.

Mine foreldre f.eks de har alltid bodd i leid bolig og da arvingene til utleier ville selge så måtte de ut. Da satt de der med skjegget i postkassen og hadde verken EK til å kjøpe eller noen verdier for å skrape til depositum i annen leilighet. Det er jo slik at man investerer i egen fremtid, slik at man fjerner økonomiske bekymringer når man er pensjonist og samtidig sikre fremtiden til våre håpefulle som for meg var verdt hver eneste slit.

Anonymous poster hash: 1865f...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir littegranne provosert jeg, det er kun i Norge man har en slik trang til å eie boligen en bor i. Og være nedlatende ovenfor andre som ikke eie er en lite god side ved TS.

Jeg har både eid og leid, akkuratt nå leier jeg og har en god nok slump penger på bok til å kunne kjøpe et sted. MEN jeg vil ikke, fordi jeg faktisk ikke vet om jeg skal flytte videre til en annen bydel/by/land.

Det jeg syntes er fælt ved å leie, er akkurat det å forklare mennesker som deg at jeg leier og ikke eier.

For dere lurer, graver og spør. Kommer med økonomiske argumenter til hvorfor jeg leier.

BLÆHHH.......



Anonymous poster hash: 2f9a1...b0e
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke alltid om prioriteringer som det heter. Ting skjer i livet. Samlivsbrudd, folk blir syke eller arbeidsledige, folk får uføretrygd. Noen jobber i lavlønn yrker som kanskje gir maks 300 000 i året. De trives best med dette så hvorfor skal de da velge en annen utdannelse som gir de bedre betalt om de allerede liker jobben de har. Så har man boligprisene. Bor du sentralt i de største byene koster det flere millioner for bare en 3 roms. Men en leilighet på 4 millioner må du ha 800 000 i egenkapital og ha en bra betalt jobb for å få lån. Bor du utenfor de største byene er det billigere. Da kanskje du får den samme leiligheten til 2 mill. Men da er man kanskje avhengig å ha bil i tillegg.

Hvis bankene hadde sett mer på hva folk betaler i leie pris idag. Og forstått at disse x antall tusen kr kunne gått til betaling av lån på eget hus så hadde flere eid idag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg å leie i perioder av livet. Jeg har eid bolig før, og det er en stor økonomisk forpliktelse. Mange bor seg i hjel, og har dermed ikke råd til å jobbe redusert, ha fri uten lønn osv. Om man leier kan man finne seg et billigere sted å bo, ganske kjapt, om man må det. Dersom man eier må man jo da selge boligen, og det er ikke bare bare. Huset jeg eide måtte selges pga samlivsbrudd, og etter mange måneder måtte vi selge langt under takst, og gikk akkurat i null. Dette var i en periode der det var litt labert i boligmarkedet der jeg bodde, men vi måtte bli kvitt huset. Slike ting går i bølgedaler, og man styrer det ikke selv. Om vi hadde leid hadde prosessen med samlivsbruddet gått mye fortere og enklere.

Jeg er en småsær person, som ikke liker å være for lenge på ett sted. Når naboene kommer for tett på meg, ønsker jeg meg bort. Slik vil jeg muligens alltid være, og da ser jeg store fordeler med å leie. Jeg ville aldri i verden kjøpt meg en bolig nå, som skulle sikre alderdommen min. Når man er eldre, uten forsørgeransvar for noen, kan man fint ta opp lån med pant i boligen - som banken da overtar når man dør. Det er jo veldig vanlig at eldre mennesker tar opp fullt lån på boligen, og bruker pengene på seg selv på sine eldre dager.

For ordens skyld bor jeg nå sammen med samboer - i leiligheten som han eier (nedbetalt). Jeg betaler ingenting, og har derfor mulighet til å spare. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bankene hadde sett mer på hva folk betaler i leie pris idag. Og forstått at disse x antall tusen kr kunne gått til betaling av lån på eget hus så hadde flere eid idag.

Bankene forstår jo selvsagt det og vet jo akkurat hvorfor folk vil eie. Dette er jobben deres, det er ikke som om de er uvitende eller slemme.

Egenkapitalkravet og kravet til stabil inntekt er der av en grunn, og alle så jo hvordan det gikk i USA når folk hadde mulighet til å låne seg til pipa. Det er en god ting at bankene er strenge.

Du motsier deg selv også noe i innlegget - du sier det ikke handler om prioriteringer, men snakker så om å velge en jobb man liker og å bo i storby. Valg av utdannelse og jobb (som gir dårlig inntekt) er en egen prioritering, samme er et evt. behov for å bo i storby.

Til TS spm. - det finnes selvsagt ulike årsaker, og for noen er det muligheten til å flytte på seg. Noen venner av meg har veldig god råd men valgt å leie fordi de iblant flytter på seg ift. jobb og hun har bl.a. jobbet for en bank i Sverige i perioder.

Men dette gjelder ikke folk flest, og stort sett handler det jo om økonomi. Det er rett og slett ikke alle som klarer å planlegge for fremtiden eller utsette barn til et punkt i livet der de sitter bedre i det.

Det er jo deres problem, og ikke noe å trykke dem ned for. Dog jeg blir irritert når man setter seg selv i en offerposisjon og klager over tingenes tilstand. Jeg har leid ut boligen min en periode til et par med et lite barn og da jeg måtte si dem opp ettersom jeg skulle benytte meg av boligen, motsatte de seg og benyttet seg av emosjonell argumentasjon. De burde virkelig forutse at når man leier risikerer man å måtte flytte på seg uforutsett, med alt det medfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i midten av 30-åra og bor hos min samboer som eier leiligheten. Jeg betaler leie til henne. Det har vel i grunn bare blitt sånn. Etterhvert kjøper vi nok noe sammen, men for meg har det aldri vært så viktig å eie. Jeg har flyttet en del, og det er i grunn kun det siste året jeg har blitt skikkelig etablert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke alltid om prioriteringer som det heter. Ting skjer i livet. Samlivsbrudd, folk blir syke eller arbeidsledige, folk får uføretrygd. Noen jobber i lavlønn yrker som kanskje gir maks 300 000 i året. De trives best med dette så hvorfor skal de da velge en annen utdannelse som gir de bedre betalt om de allerede liker jobben de har. Så har man boligprisene. Bor du sentralt i de største byene koster det flere millioner for bare en 3 roms. Men en leilighet på 4 millioner må du ha 800 000 i egenkapital og ha en bra betalt jobb for å få lån. Bor du utenfor de største byene er det billigere. Da kanskje du får den samme leiligheten til 2 mill. Men da er man kanskje avhengig å ha bil i tillegg.

Hvis bankene hadde sett mer på hva folk betaler i leie pris idag. Og forstått at disse x antall tusen kr kunne gått til betaling av lån på eget hus så hadde flere eid idag.

Vel når du bor på bygda, i et gammelt nedslitt leie-hus, der har du bodd de siste 5-6 år, barna går på skolen, de voksne har slått rot med familie og venner rundt... Da MÅ det være noe økonomisk som ligger til grunn når man kan få en helt kurant bolig til under 2 mill...

Her er det ikke snakk om samlivsbrudd heller. Så ingen salg med tap. Ja jeg er nedlatende, fordi hvis du ikke klarer å kjøpe deg en moderat bolig så har du gjort noe galt tidligere i livet.

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva grunnen er til at voksne folk (35+) med jobb og barn forblir på leiemarkedet år etter år?

Vet om en familie, begge jobber, barna vokser til, de har "slått rot" som de sier.. Men kjøpe seg noe eget? Nei...

Hva er grunnen til det? Hvorfor pøse ut tusenvis hver mnd til INGENTING??

Tenker gjeldsslaver med en gang...

Er jeg den eneste??

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

Hmm, hvorfor lurer du på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel når du bor på bygda, i et gammelt nedslitt leie-hus, der har du bodd de siste 5-6 år, barna går på skolen, de voksne har slått rot med familie og venner rundt... Da MÅ det være noe økonomisk som ligger til grunn når man kan få en helt kurant bolig til under 2 mill...

Her er det ikke snakk om samlivsbrudd heller. Så ingen salg med tap. Ja jeg er nedlatende, fordi hvis du ikke klarer å kjøpe deg en moderat bolig så har du gjort noe galt tidligere i livet.

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

Å si at folk har tatt riktig eller galt valg tidligere i livet er en fryktelig enkel måte se verden på. Man kan ikke velge å unngå å bli syk, rammet av ulykker, død, samlivsbrudd osv. Man kan ikke bare lukke øynene og si at dette velger jeg bort, for så å fortsette å jobbe som vanlig slik at man kan kjøpe bolig. Det er ikke slik verden funker.

Anonymous poster hash: 21b2c...dd9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller planlegge livet sitt bedre, jobbe i tidligere alder, jobbe mer og prioritere sparing. Er selv 28 og gjeldfri på leiligheten, aldri fått hjelp, å skaffe nok egenkapital var virkelig ikke et problem, og ja jeg har studert i mange år også.

Anonymous poster hash: 3ed2e...b81

Så enkelt er det nok ikke for alle. Ulike folk har vært gjennom ulike problemstillinger i løpet av livet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva grunnen er til at voksne folk (35+) med jobb og barn forblir på leiemarkedet år etter år?

Vet om en familie, begge jobber, barna vokser til, de har "slått rot" som de sier.. Men kjøpe seg noe eget? Nei...

Hva er grunnen til det? Hvorfor pøse ut tusenvis hver mnd til INGENTING??

Tenker gjeldsslaver med en gang...

Er jeg den eneste?? Anonymous poster hash: 660f5...c9c

Kan du forklare hva som er forskjellen på å betale husleie og renter til banken?

Anonymous poster hash: fa30e...47b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva grunnen er til at voksne folk (35+) med jobb og barn forblir på leiemarkedet år etter år?

Vet om en familie, begge jobber, barna vokser til, de har "slått rot" som de sier.. Men kjøpe seg noe eget? Nei...

Hva er grunnen til det? Hvorfor pøse ut tusenvis hver mnd til INGENTING??

Tenker gjeldsslaver med en gang...

Er jeg den eneste??

Anonymous poster hash: 660f5...c9c

Det er mye stygg baksnakking og bygdedyr på bygda tenker jeg når jeg leser dette innlegget.

Anonymous poster hash: 88b94...8a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for meg selv, men pga. sykdom i nesten hele 20-årene, har jeg nå i en alder av drøyt 30 ingen sparepenger overhode. Sier seg selv at det blir vanskelig å kjøpe da.



Anonymous poster hash: 9de42...f11
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest enkelte svar i denne tråden begynner jeg å skjønne hvor lite reflekterte, selvsentrerte og egoistiske mange faktisk er. Mange virker å ta utgangspunkt i seg selv og evner ikke å se de mange faktorene som kan spille inn for nettopp at ikke alle har fått kjøpt egne boliger. Skjønner rimelig godt hvorfor det går skeis for mange når det kommer for eks. kommer til dating etc. Slik tenker som oftest materialistiske og navlebeskuende mennesker. Jeg tenker med gru på hvilket menneskesyn de kan ha...

Er det slik at en aldri skal ha gjort feilvalg i livet for å bli ansett som en god person? I mange tilfeller er det ikke feil man gjør selv, men ting fra tidligere av som er med på å påvirke ens avgjørelser. Tenker da på psykisk/somatisk sykdom, oppveksthistorie o.l.

Utrolig!

Det er fint å lese at noen har tatt gode valg, men det er ikke ensbetydende med suksess. Jeg tenker at de personene som har vært igjennom vansker, men som i dag funker godt er heltene. Om en slik person leier så blåser jeg i det fordi jeg ser styrken hos vedkommende. Å eie bolig er ingen menneskerett og alle har sine grunner til at ting er slik de er. Det er ikke alltid at vi vet hvorfor, men å trekke forhastede beslutninger om feilvalg, "Luksusfellen" etc. er bare teit.

Endret av extra
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje høye studielån? Kanskje ikke funnet det rette. Kanskje skal de flytte om ikke lenge. Kanskje ditt kanskje datt. Jeg synes det er et unødvendig press i Norge at man skal eie.. man skal eie mest mulig.



Anonymous poster hash: 220c1...6db
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men du er jo ganske nedlatende i ditt svar...

Å leie bolig har i mange tilfeller ikke noe å gjøre med dårlig økonomi, eller dårlige livsvalg. Det handler bare om at noen har gjort andre valg enn deg. Å være nedlatende ovenfor andre uten å vite åsaken til at de har valgt som de har, er bare tåpelig. Så da forstår jeg kanskje godt hvorfor du vil gjemme deg bak anonymiteten. :)

Det er klart det KAn ha noe med livsvalg å gjøre, men stort sett handler det om økonomi. Jeg kan ikke fatte å begripe at godt voksne mennesker med barn ikke prioriterer å kjøpe seg bolig.

Anonymous poster hash: 73d8e...03e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest enkelte svar i denne tråden begynner jeg å skjønne hvor lite reflekterte, selvsentrerte og egoistiske mange faktisk er. Mange virker å ta utgangspunkt i seg selv og evner ikke å se de mange faktorene som kan spille inn for nettopp at ikke alle har fått kjøpt egne boliger. Skjønner rimelig godt hvorfor det går skeis for mange når det kommer for eks. kommer til dating etc.

Er det slik at en aldri skal ha gjort feilvalg i livet for å bli ansett som en god person? I mange tilfeller er det ikke feil man gjør selv, men ting fra tidligere av som er med på å påvirke ens avgjørelser. Tenker da på psykisk sykdom, oppveksthistorie o.l.

Utrolig! Det er fint å lese at noen har tatt gode valg, men det er ikke ensbetydende med suksess. Jeg tenker at de personene som har vært igjennom vansker, men som i dag funker godt er heltene. Om en slik person leier så blåser jeg i det fordi jeg ser styrken hos vedkommende. Å eie bolig er ingen menneskerett og alle har sine grunner til at ting er slik de er. Det er ikke alltid at vi vet hvorfor, men å trekke forhastede beslutninger om feilvalg etc. er bare teit.

Takk for at du eksisterer! :blomst:

Anonymous poster hash: 220c1...6db

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du eksisterer! :blomst:

Anonymous poster hash: 220c1...6db

Takk for at du skrev det til meg :)

Endret av extra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det KAn ha noe med livsvalg å gjøre, men stort sett handler det om økonomi. Jeg kan ikke fatte å begripe at godt voksne mennesker med barn ikke prioriterer å kjøpe seg bolig.

Anonymous poster hash: 73d8e...03e

Kan det ha noe med at det kan ligge grunner bak det at de ikke har kjøpt seg egen bolig? Ikke alle vil betale en blodpris langt over markedsverdi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...