Gå til innhold

Ny forskning: fordomsfulle folk har lav IQ


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke flirt så godt siden jeg så en Woody Allen-film der en av de håpefulle i en ellers meget demokratisk og progressiv amerikansk familie plutselig blir det man må kalle "ravende republikansk".

Familien fortviler helt til det på slutten av filmen viser seg at han har hatt en lite blodpropp pga et beinbrudd. Noe fettvev har satt seg på feil sted i hjernen, og når det klarner opp og han får sine åndsevner tilbake, forsvinner hans politisk konservative synspunkter.

Det var et sidemotiv i filmen, som jeg beklageligvis ikke husker navnet på, men det dukket opp da jeg leste sitatet i HI. :lol:

Si fra om du husker tittelen da, jeg fikk lyst til å se den. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Si meg, vet du egentlig hva definisjonen på en "fordom" er??

Anonymous poster hash: c806b...665

En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen.

Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap.

Altså, ofte det vi ser om FrP spesielt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Si meg, vet du egentlig hva definisjonen på en "fordom" er??

Anonymous poster hash: c806b...665

 

Det er et hav av fordommer mot frp som er vedtatt som sannheter og faktum etter at det har blitt innprentet om og om igjen fra ånds eliten og media over mange år. Som Joseph Goebbels sa "om du forteller en stor nok løgn å repeterer den om og om igjen så vil folk tro på det".

 

Typiske fordommer om frp'ere : alle er nav'ere, går på livets harde skole, er rasister, er white trash, går alltid i grilldress, bryr seg bare om sprit og tobakks priser, er egoistiske late og feige.

 

finnes et hav av flere stereotyper men det ville tatt hele natta om jeg skulle ramse opp alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer(og stereotyper) har vært evolusjonelt fordelaktig fordi det frigir kognitive ressurser. Fordommer er automatiske prosesser som går raskt og krever lite av oss. Så om en har begrensede kognitive ressurser tilgjengelig så er det ikke en urimelig tanke. Dog har jeg ikke tatt meg tid til å hverken lese eller sette meg inn i legitimiteten av den studien det linkes til her, og hvorvidt det er gjennomført andre studier på samme tema.



Anonymous poster hash: acb94...e00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen.

Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap.

Altså, ofte det vi ser om FrP spesielt.

Nope. Fordommer er ikke nødvendigvis negative. De er like ofte positive. De trenger ikke engang være feilaktige.

Fordommer er kognitive snarveier til en slutning. De er ikke nødvendigvis basert på mangelfull kunnskap. Men det som ER negativt med dem, er at de fører brukeren fra premiss til konklusjon umiddelbart, og ofte tar de ikke hensyn til annen informasjon som kunne være relevant. De tillater en rask slutning, noe som kan være bra, særlig i situasjoner der det ikke er mye tid til å tenke seg om, men på den annen side, det er ikke nødvendigvis en slutning som tar alle situasjonens aspekter med i vurderingen.

Og i den grad man baserer sin tenkning (eller hva man skal kalle det) for mye på fordommer, så utfordres aldri premissene for de konklusjonene man kommer til. Og ofte vet man ikke så nøye hvorfor man kom til den gitte konklusjonen.

Det virker veldig rimelig at folk med lave kognitive ressurser også har en hang til å være fordomsfulle, nettopp fordi fordommer lar en fungere uten å tenke for mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope. Fordommer er ikke nødvendigvis negative.

 

Det er det heller ingen som har sagt. Jeg vi jo si at fordommer mot islam og nazisme er positive. Jo mer jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det heller ingen som har sagt. Jeg vi jo si at fordommer mot islam og nazisme er positive. Jo mer jo bedre.

Det er også påfallende, jeg vil så nær si forstyrrende mange, som har positivt ladede fordommer overfor mye som er temmelig destruktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at alle motstandere av FrP er dumme da. For de har fordommer. Mye fint i forskning ja.

Herlig :)  +1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det er fordomsfulle mennesker over alt på både høyresiden og venstresiden og i sentrum

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Så det vil si at alle motstandere av FrP er dumme da. For de har fordommer. Mye fint i forskning ja.

 

facepalm111.jpg?token=kffGcHP%2B4we4Ih2D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Fordommer er ikke nødvendigvis negative. De er like ofte positive. De trenger ikke engang være feilaktige.

Fordommer er kognitive snarveier til en slutning. De er ikke nødvendigvis basert på mangelfull kunnskap. Men det som ER negativt med dem, er at de fører brukeren fra premiss til konklusjon umiddelbart, og ofte tar de ikke hensyn til annen informasjon som kunne være relevant. De tillater en rask slutning, noe som kan være bra, særlig i situasjoner der det ikke er mye tid til å tenke seg om, men på den annen side, det er ikke nødvendigvis en slutning som tar alle situasjonens aspekter med i vurderingen.

Og i den grad man baserer sin tenkning (eller hva man skal kalle det) for mye på fordommer, så utfordres aldri premissene for de konklusjonene man kommer til. Og ofte vet man ikke så nøye hvorfor man kom til den gitte konklusjonen.

Det virker veldig rimelig at folk med lave kognitive ressurser også har en hang til å være fordomsfulle, nettopp fordi fordommer lar en fungere uten å tenke for mye.

TS her. Det du skriver fører meg inn på noen andre tanker, men litt samme spor.

 

Mennesket har en trang til å forstå sine omgivelser. Noen ganger tar folk snarveier for å forstå omgivelsene, uten å reflektere for mye over disse. Der av for eksempel fortidens teori om humorapatologi. Det ble observert at folk som drakk stillestående ("dårlig") vann ble syke, folk som oppholdt seg i rom med "dårlig" luft ble syke, dermed trakk de som observerte dette den enkle konklusjon at dårlig vann/luft/jord... husker ikke den siste, førte til at en person ble syk. Det handlet om at mennesket prøvde å forstå sine omgivelser ut fra den informasjon de hadde tilgjengelig.

 

Problemet oppstår når folk har lav IQ. IQ gjør at en person kan se og tenke i flere baner samtidig. Eller, for å forenkle det litt, det er (feilaktig, men) forenklet forklart som en sjakkspiller som kan tenke flere skritt av gangen, jo høyere IQ, jo lenger frem i spillet kan sjakkspilleren tenke.

 

Det gjør at en person med høyere IQ kan se at det er flere faktorer som spiller inn. En person med lavere IQ ser en sammenheng og tenker seg at vedkommende har funnet ut av årsakssammenhengen. Som f.eks. når det står på en side at, "UDI har gitt 24.000 personer asyl frem til nå i år", i en avis og på neste står det å lese, "det er meldt om 24.000 tyverier så langt i år". En med lavere IQ ser en årsakssammenheng der det ikke er noen. En med høyere IQ ser at det er ren tilfeldighet.

Anonymous poster hash: e0e17...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at alle motstandere av FrP er dumme da. For de har fordommer. Mye fint i forskning ja.

11012521_823349811119684_737753866261850

Anonymous poster hash: e0e17...373

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du gemeraliserer litt her, og kommer med fordommer mot folk som du mener har fordommer.

 

Er ikke det litt fordomsfullt, du klarer ikke helt å se individet, det enkelt mennesket.

 

Klarer ikke å skjønne hvordan han tenker, føler og hvordan omgivelsene har formet han til den han er.

 

Noen av de vi tror har fordommer har kanskje ikke det, de har bare fått øye på noe som du ikke har sett, eller som du kanskje lukker øynene for?

 

Jeg er lei meg for å måtte si det, men dette tyder på redusert IQ, hos deg.

 

Og, må jeg legge til, jeg lurer på om du kanskje føler at dette er en behagelig ansvarsfraskrivelse for deg, å kunne skylde på grupper av mennesker??

 

Motsatt strategi fungerer svært dårlig i denne sammenhengen. Den fordomsfulle klarer kanskje ikke å se hva andre går gjennom siden man må være full av fordommer, ikke motsatt. Det er flere av oss som går gjennom ting som en fordomsfull person aldri vil klare å reflektere over.

Anonymous poster hash: 78ad2...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får arbeidsavklaringspenger hos NAV. Fikk gode karakterer frem til videregående så sa det stopp. Røyker. Av å lese dette vil mange mennesker oppleve fordommer. 

 



Anonymous poster hash: 78ad2...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi intelligente har også fordommer, men jeg tror vi lettere kan skyve disse til side fordi vi har kapasitet til å analysere en større informasjonsmengde fortere og dypere, og kan se flere sammenhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen.

Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap.

Altså, ofte det vi ser om FrP spesielt.

Mange Ap-folk tillegger Frp-folk meninger de ikke har.  Jeg tror ikke det bare skyldes dumhet og manglende kunnskap, men derimot at de ønsker å klistre en eklere brunere farge på sine motstandere enn det som er reellt, for å snakke ned Frp, og på denne måten drive valgkamp.

 

Carl Ivar får rasiststempel, uten å ha noe imot raser, men han er motstander av sharialovkulturen, der flertallet av de som bærer denne kulturen tilfeldigvis er brunere enn den ariske rase. Å kalle han rasist er uredelig. Kultur og religion har ingen hudfarge.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Ap-folk tillegger Frp-folk meninger de ikke har.  Jeg tror ikke det bare skyldes dumhet og manglende kunnskap, men derimot at de ønsker å klistre en eklere brunere farge på sine motstandere enn det som er reellt, for å snakke ned Frp, og på denne måten drive valgkamp.

 

Carl Ivar får rasiststempel, uten å ha noe imot raser, men han er motstander av sharialovkulturen, der flertallet av de som bærer denne kulturen tilfeldigvis er brunere enn den ariske rase. Å kalle han rasist er uredelig. Kultur og religion har ingen hudfarge.

Det er nok enkelte av disse AP folka som har evner til å forstå helheten av Frp sin politikk, samt forstå at FrP ønsker og endre mye i samfunnet. AP folket tar ofte utgangspunkt i slik det er nå, når de liksom diskuterer FrP sin politikk. Nå er det som oftest ikke FrP sin politikk de tar tak i. Det er mer oppspinn og fantasier skapt på AUF leier og partikontoret.

 

Alle som kan litt om FrP og politikk. Vet at Hagen og FrP aldri har vært i nærheten av rasisme. FrP har heller aldri hengt ut grupper i samfunnet. Det FrP har gjort, er å beskrive situasjonen slik den faktisk er. FrP og Hagen advarte også sterkt i mot islamisering som vi i dag ser helt åpent og den økte kriminalitet, terror og utrygghet for 30 år siden. Da kastet venstresidens pøbler egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...