Gå til innhold

Fortelle om graviditet.. Dilemma med svigermor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fortalte min mor det når jeg hadde fått positiv test i uke 5.

Svigers fikk vite det i uke 6/7 da jeg var mye dårlig og ikke på jobb. Selv syns jeg ikke det gjør noe å la svigers vente litt lengre. Som førstegangsgravid og jente følte jeg veldig for å dele det men en annen person som hadde gått igjennom et svangerskap før og kunne komme med tips og råd. Det var egentlig derfor jeg kontaktet min mor så tidlig i forhold til hva vi hadde planer om med svigers. Det er jo jeg som går igjennom plagene osv ikke mannen. Men så skjønner jeg også hva andre skriver med at mannen også har behov for å fortelle at han skal bli far. Jeg syns folk skal gjøre det de føler for selv for det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt. Noen forteller det tidlig andre sent. Lykke til :D



Anonymous poster hash: d1f53...cd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Idja

Altså, mannen din har like stor rett til å fortelle det til sin mor som du har til din. Du kan ikke nekte han det.

Jeg hadde latt vær å fortelle det til noen, men heller ikke anstrengt vettet av meg for at mamma ikke skulle skjønt noe. Skjønner hun det uten at du sier det så er vel det bare greit? Sier hun noe kan du bare si "ja men det er helt hemmelig fortsatt, vi ønsker ikke at noen skal vite det ennå".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til to gutter håper jeg aldri mine sønner eller fremtidige svigerdøtre behandler meg som jeg leser på KG. Jeg får helt sjokk. Svigermor er liksom det verste av det verste.

Fortell det til begge og be dem holde munn!

Anonymous poster hash: b9cbc...d3f

Helt enig! Virker nesten som det er blitt en trend å ha "kranglete" svigermødre (for det er jo aldri svigerdøtrene sin feil ;) ). Kunne aldri falt meg inn å holde svigers utafor om de er aldri så sladrete.de skal jo bli besteforeldre like mye som mine foreldre skal.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det til begge i uke 7. Hadde tenkt å vente til etter uke 12, men formen var så dårlig at det var vanskelig å skjule. Kunne ikke fallt meg inn å holde det skjult for svigermor. Hadde jeg visst at en av dem ikke klarte å holde det hemmelig hadde jeg nok ventet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg ser ikke problemet med å fortelle det til sin egen mamma først. Jeg gjorde det selv, og vil ikke bli såret om min sønn en gang skal bli far og jeg får vite det litt senere. Man blir ikke mindre bestemor av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det til svigermor rundt uke 10 fordi folk på bygda spekulerte i om jeg var gravid og vi var livredd for at "ryktet" skulle nå henne før vi fortalte det selv.

Mamma fikk vite det samtidig som alle andre i nær familie, omtrent uke 12 (hun bor et annet sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke et dårlig forhold til min svigermor, men akkurat her tror jeg faktisk jeg kunne fått det.

Hun klarte ikke å holde tett om sin datters to første graviditeter, som begge endte i spontanabort.

Ts.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å fortelle det til sin egen mamma først. Jeg gjorde det selv, og vil ikke bli såret om min sønn en gang skal bli far og jeg får vite det litt senere. Man blir ikke mindre bestemor av den grunn.

Helt enig!! ☺️

Anonymous poster hash: d1f53...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et dårlig forhold til min svigermor, men akkurat her tror jeg faktisk jeg kunne fått det.

Hun klarte ikke å holde tett om sin datters to første graviditeter, som begge endte i spontanabort.

Ts.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

Da ville jeg holdt tett, hvertfall til henne. Selv hadde jeg fortalt det til min egen mamma for å ha en støtte spiller. ☺️

Anonymous poster hash: d1f53...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i utgangspunktet vente til det var gått noen uker. Mannen på sin side mente st det kunne være fint med støtte om det skulle skje noe.

Derfor endte det med at både mine og hans foreldre fikk vite det rundt uke 8.

Problemet var imidlertid min svigerfar. Han viser seg å være elendig på å holde på hemmeligheter. Plutselig visste alle søsknene til mannen det, og så barna dels igjen.

Og det lenge før vi var klar for å si det til så mange.

Utrolig irriterende. Så om det skulle skje igjen, så kommer jeg til å vente noen uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fortalt det til noen som ikke hadde klart å holde på hemmeligheten, så enkelt er det. Spiller ingen rolle hvem sin mor det er.

Når det er sagt er det jo ikke veldig rart at den gravide kvinnen kan ha behov for å snakke med mammaen sin tidligere enn det mannen har. Vi sa det til mine foreldre noen uker før svigers, fordi jeg var skikkelig dårlig og sykemeldt og faktisk trengte mammaen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til to gutter håper jeg aldri mine sønner eller fremtidige svigerdøtre behandler meg som jeg leser på KG. Jeg får helt sjokk. Svigermor er liksom det verste av det verste. Fortell det til begge og be dem holde munn! Anonymous poster hash: b9cbc...d3f

Du har ikke møtt alle svigermødre da. Du vet at noen kvinner er ganske koko? Har du tenkt på at noen av disse er svigermødre? Min svigermor er sprø, du hadde heller ikke likt henne. Hun har slengt så mye dritt til oss at mannen brøt kontakten med henne, uten at jeg stod bak det.

Og de aller fleste kvinnene er mye nærmere sin egen mor enn mora til mannen. Jeg har kjent min mammma siden jeg lå i magen hennes, hun ammet meg, pottetrente meg, oppdro meg, og er mammaen min. Svigermor har jeg kjent i bare 4 år. (Og hun behandler meg som søppel, men det gjør selvfølgelig ikke alle svigermødre, noen er kjempe greie). Jeg er guttemamma selv og jeg kommer aldri til å forvente at hans fremtidige kjæreste likestiller meg med sin egn mamma, fordi jeg blir aldri den personen sin mamma. Jeg er kun mamma til mine egne barn. Og jeg har hatt en spontanabort så om min fremtidige gravide svigerdatter velger å dele nyheten med sin mor to sekunder etter en positiv test og venter til uke 12 med å informere meg så er det helt greit. Jeg er til å stole på men jeg blir aldri hennes mamma. Hvis du ikke ser forskjellen på en jentemamma og en guttemamma så syns jeg at det er litt skummelt, da forventer du sikkert å bli likestilt med dine svigerdøtres mødre. Og det er første skrittet til å kunne bli en fæl svigermor som forventer alt for mye av sin svigerdatter. Nei du blir aldri likestilt med hennes mamma (med unntak selvfølgelig fordi det finnes fæle jentemammaer og).

Anonymous poster hash: 06383...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke møtt alle svigermødre da. Du vet at noen kvinner er ganske koko? Har du tenkt på at noen av disse er svigermødre? Min svigermor er sprø, du hadde heller ikke likt henne. Hun har slengt så mye dritt til oss at mannen brøt kontakten med henne, uten at jeg stod bak det.

Og de aller fleste kvinnene er mye nærmere sin egen mor enn mora til mannen. Jeg har kjent min mammma siden jeg lå i magen hennes, hun ammet meg, pottetrente meg, oppdro meg, og er mammaen min. Svigermor har jeg kjent i bare 4 år. (Og hun behandler meg som søppel, men det gjør selvfølgelig ikke alle svigermødre, noen er kjempe greie). Jeg er guttemamma selv og jeg kommer aldri til å forvente at hans fremtidige kjæreste likestiller meg med sin egn mamma, fordi jeg blir aldri den personen sin mamma. Jeg er kun mamma til mine egne barn. Og jeg har hatt en spontanabort så om min fremtidige gravide svigerdatter velger å dele nyheten med sin mor to sekunder etter en positiv test og venter til uke 12 med å informere meg så er det helt greit. Jeg er til å stole på men jeg blir aldri hennes mamma. Hvis du ikke ser forskjellen på en jentemamma og en guttemamma så syns jeg at det er litt skummelt, da forventer du sikkert å bli likestilt med dine svigerdøtres mødre. Og det er første skrittet til å kunne bli en fæl svigermor som forventer alt for mye av sin svigerdatter. Nei du blir aldri likestilt med hennes mamma (med unntak selvfølgelig fordi det finnes fæle jentemammaer og).

Anonymous poster hash: 06383...568

Føler du deg truffet eller? Han har da kjent sin mamma like lenge som du har kjent din mamma. Det kan være like nytt og skummelt for han som for deg, ikke alltid like lett og stå på siden og se på heller.

Anonymous poster hash: 86884...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mamma til to gutter håper jeg aldri mine sønner eller fremtidige svigerdøtre behandler meg som jeg leser på KG. Jeg får helt sjokk. Svigermor er liksom det verste av det verste.

Fortell det til begge og be dem holde munn!

Anonymous poster hash: b9cbc...d3f

Jeg er også mamma til en gutt - og om en stund får jeg en gutt til. Og ærlig talt, det har INGENTING med svigermødre å gjøre. Hvis min mamma hadde vært en sladrekjerring som ikke kunne holde tett, da hadde ikke hun fått vite noe. Det handler ikke om at svigermor er svigermor, men at svigermor tidligere har vist at hun overhodet ikke er til å stole på. Dermed har hun ikke gjort seg fortjent til å vite noe som helst før det er greit at hun slarver om det. Det går på damas personlighet, ikke hvem av foreldrene hun er mor til.

Hvis jeg er så heldig å få bli bestemor en gang i framtiden, blir jeg overhodet ikke sur dersom barnets mormor har fått vite nyheten før meg. Som noen andre her sa: jeg blir da ikke mindre bestemor av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

din kropp, du kan fortelle det til hvem du vil først.



Anonymous poster hash: 06e48...20d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

din kropp, du kan fortelle det til hvem du vil først.

Anonymous poster hash: 06e48...20d

Men også mannens baby. Så han kan også fortelle hvem han vil.

Anonymous poster hash: a0684...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke et dårlig forhold til min svigermor, men akkurat her tror jeg faktisk jeg kunne fått det.

Hun klarte ikke å holde tett om sin datters to første graviditeter, som begge endte i spontanabort.

Ts.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

I utgangspunktet synes jeg ikke det er riktig å vente med å fortelle svigers da begge blir like mye besteforeldre. Naturligvis under forutsetning av at de hadde klart å holde den infoen for seg selv. I ditt tilfelle, hvor hun allerede har bevist at hun ikke evner å holde på en hemmelighet, hadde jeg uten tvil ventet med å fortelle svigers. Du kan jo fortelle til din mor at du ikke ønsker at din svigermor skal få greie på at hun fikk vite det først. Om hun likevel skulle finne det ut og bli sur på grunn av det, så si det som det er, at siden hun ikke klarte å holde tett om graviditeten til sine døtre, så ønsket dere ikke å dele nyheten med henne så tidlig i svangerskapet. Det har ikke noenting med at hun er din svigermor og ikke mor. Så får hun bare bli sur om hun vil det... Hun kommer nok over det

Anonymous poster hash: f06eb...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til to gutter håper jeg aldri mine sønner eller fremtidige svigerdøtre behandler meg som jeg leser på KG. Jeg får helt sjokk. Svigermor er liksom det verste av det verste.

Fortell det til begge og be dem holde munn!

Anonymous poster hash: b9cbc...d3f

Dere får lære dere å oppføre dere som normale oppegående mennesker da så kanskje man kan forholde seg til dere som til andre. Fra spøk til alvor, min svigermor er smågal og klarer virkelig ikke holde kjeft om en dritt, hvorfor skal mamma måtte vente til uke 12 fordi hun ikke kan holde kjeft? Hadde det vært mamma som ikke kunne holde kjeft så hadde jeg ikke fortalt henne det heller.

Anonymous poster hash: 696b1...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et dårlig forhold til min svigermor, men akkurat her tror jeg faktisk jeg kunne fått det.

Hun klarte ikke å holde tett om sin datters to første graviditeter, som begge endte i spontanabort.

Ts.

Anonymous poster hash: 93f72...3d4

Jeg hadde fortalt min mor og ventet med resten til senere. Fortalte selv min mor lenge før de andre, og ingen tok seg nær av det. Kan ikke stole på min svigermor så hun ventet vi med og det var faktisk mannen enig i.

Anonymous poster hash: 696b1...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...