Gå til innhold

Julen er en løgn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født og oppvokst i Norge, men kommer fra et land der noen velger å feire jul, mens andre ikke gjør det. Min familie består av 4 medlemmer, inkludert min stefar som ikke har noe familie. Så på julaften pleier det å være jeg, bror, mor og stefar. De resterende slektningene (tante, onkel, kusiner, fettere etc) har aldri feiret jul og liker å ha det sånn. Men så har det seg slik at min kjæreste har en GIGANTISK familie som ELSKER jul, og snakker om dette fra oktober til jula (endelig) er over.

På mange måter er jeg kjempeflau over hvor liten "feiring" vi har. Det er egentlig bare en vanlig aften for oss, med litt annerledes mat og at man får pakker. Mye av dette kommer av alt snakket og styret til min svigerfamilie .. Det er et helsikkes styr og planlegging hvert eneste år. Men også fordi jeg skulle ønske at jeg hadde en stor familie som har faste tradisjoner.Det er nemlig sånn jeg vil ha det når jeg blir "stor".

For å gjøre saken verre, så har jeg aldri fortalt kjæresten min om vår "utradisjonelle" feiring. Han tror at jeg feirer med hele slekta mi - og har det akkurat likedan som han og hans familie. Vi har nå vært sammen i 3 år og jeg gremmes av at jeg har satt på smilet hvert år og latet som jeg har hatt en perfekt julaften med HELE familien min (vi har feiret separat pga avstand til familie etc). Vi har igrunn et perfekt forhold, men akkurat dette har vært min mørke hemmelighet i flere år nå :( Julen er en så utrolig big deal både for han og familien hans, at jeg rett og slett ikke turte å si noe den første julen vi var sammen.. Var flau. Hans familie og han bare forventer at alle har det magisk i jula, alle har gigantisk familie, tusen selskaper å gå i etc....

Og nå angrer jeg så utrolig mye på det. Tør ikke si sannheten..Har jo lyvd både for han og familien hans i flere år nå!! Hva kommer de til å tro om meg :(

Hva skal jeg gjøre? Begynte å grue meg til jul i september :(



Anonymous poster hash: 5f580...e2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du være flau?

Det er jo bare en alternativ feiring. Ikke alle som elsker alt jule-styret.

Hva skjer den gangen han vil feire sammen med deg og din familie?

Synes du skal si det. Du har overhodet ingenting å skjemmes over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting du skal skjems over! Alle familier har ulike tradisjoner. Deres er mer "low key" enn hans. Det gjør ikke din dårligere eller hans bedre. Syns det er verre med slike som forventer at alle elsker jul og feirer 3 dager til ende med fullt kalas og stor ståhei. Jul er en veldig personlig greie som trigger mange ulike følelser i folk, og det er ikke slik at alle syns at 30 personer på feiring med hyling og skriking, og gaver over alt er drømmen.

Min kjæreste har en helt annen jul enn det jeg er vant til. De gjør og mye mer ståhei ut av dagen, mens vi tar det rolig og i et sakte tempo med fokus på kos og helligdagsfred. Nå skal vi få egen familie og lage egne tradisjoner, og jeg tror vi begge må tilpasse oss en del for at begge skal bli fornøyde.

Når du blir "stor" og får din egen familie, kan du lage dine tradisjoner, og skape den julen du alltid har drømt om :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

Har mindre feiring enn deg.

Herregud, kjerring. Vet du hvor mange små familieenheter dette landet har rundt omkring?

Syns du er gem som feirer med dine.

Kjipt når folk må sitte alene på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre år med juleløgner. Jeg skjønner deg; det er ikke lett å innrømme etter så lang tid. Og samtidig er det viktig siden det preger en tredel av året ditt, og kanskje mer.

Jeg tror det beste du kan gjøre, er å sette deg ned og finne ut hva jula betyr for deg. Er det kristne budskapet viktig? Det virker ikke sånn, men det er mulig jeg tar feil. Er tradisjon viktig? Her virker det som om du savner tradisjoner, og der kan jo hans familie berike deg, selv om det kanskje kan bli litt mye. Uansett er det ikke så dumt å ha en solvervsfest midt på vinteren, så vi har alle grunn til å feire.

Så kan du tenke over hva jula betyr for ham. Still de samme spørsmålene, men tenk deg at det er han som svarer. Etter tre år bør du vite omtrent hva han tenker og mener. Husk at det også er fullt mulig for kristne å feire solverv; Jesus ble ikke født midt på vinteren, og det er noe alle kristne burde være klar over.

Deretter er tiden inne til å stille de samme spørsmålene både til din og hans familie (fremdeles bare i hodet ditt, selvfølgelig).

Denne prosessen bør ikke ta deg mer enn tjue minutter, eller kanskje fem timer om du er veldig filosofisk. Etterpå snakker du med kjæresten din og forklarer ham hvorfor jula ikke er en kjempemessig begivenhet i din familie. Det burde han takle. Og det er jo alltid en mulighet for at du undervurderer ham: Kanskje han fikk en mistanke om dette allerede for tre år siden.

Jeg burde vel avsluttet med god jul, men jeg synes det er for tidlig å si i oktober.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

Har mindre feiring enn deg.

Herregud, kjerring. Vet du hvor mange små familieenheter dette landet har rundt omkring?

Syns du er gem som feirer med dine.

Kjipt når folk må sitte alene på julaften.

Hans familie er ikke religiøse i det hele tatt, så jul for dem betyr rett og slett sammenkomster, gaver og MAT. Thats it. Min familie er heller ikke religiøse, så det er egentlig for kosens skyld. Regner med at dette gjelder for svært mange i Norge :P

Men ja. Det er akkurat det at jeg har lyvd i 3 år som jeg skammer meg over. Skulle aldri ha gjort det. Men der og da, midt i all julehysteriet blant familien hans, så ble jeg rammet av panikk og vips... løgn.

Anonymous poster hash: 5f580...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ingenting du skal skjems over! Alle familier har ulike tradisjoner. Deres er mer "low key" enn hans. Det gjør ikke din dårligere eller hans bedre. Syns det er verre med slike som forventer at alle elsker jul og feirer 3 dager til ende med fullt kalas og stor ståhei. Jul er en veldig personlig greie som trigger mange ulike følelser i folk, og det er ikke slik at alle syns at 30 personer på feiring med hyling og skriking, og gaver over alt er drømmen.

Min kjæreste har en helt annen jul enn det jeg er vant til. De gjør og mye mer ståhei ut av dagen, mens vi tar det rolig og i et sakte tempo med fokus på kos og helligdagsfred. Nå skal vi få egen familie og lage egne tradisjoner, og jeg tror vi begge må tilpasse oss en del for at begge skal bli fornøyde.

Når du blir "stor" og får din egen familie, kan du lage dine tradisjoner, og skape den julen du alltid har drømt om :)

Hei, og takk for svar!

Uff, ja det er nettopp det at jeg har løyet som er problemet. Skulle aldri ha "laget" en perfekt jul i hodet mitt og formidlet det til han. Han er veldig tradisjonell på mange måter; ribba skal serveres kl xx, alle skal møte opp kl xx. Er så redd for å fortelle det til han, mest pga av at jeg skammer meg over å ha lyvd for han :(

Anonymous poster hash: 5f580...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom julen er en feiring av fruktbarhet tenker jeg at den vintigste tradisjonen er å føre slekten videre. Og spise seg fet.

Anonymous poster hash: 71b19...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bare skal fortelle han at du har overdrevet fremstillingen tidligere år, men at dere egentlig pleier å ha en ganske stille og rolig julefeiring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Uff, ja det er nettopp det at jeg har løyet som er problemet. Skulle aldri ha "laget" en perfekt jul i hodet mitt og formidlet det til han. Han er veldig tradisjonell på mange måter; ribba skal serveres kl xx, alle skal møte opp kl xx. Er så redd for å fortelle det til han, mest pga av at jeg skammer meg over å ha lyvd for han :(

Anonymous poster hash: 5f580...e2b

Si akkurat dette til han. Løgn er aldri bra, men du har dratt en grå løgn litt lenge nå. Vær ærlig, fortell hvordan jul er hos deg, hvorfor du løy i starten, og hvorfor du fortsatte å lyve. Jeg vil tro det går helt fint :) eventuelt kan du vise han tråden. Her forklarer du jo godt dine følelser og hvorfor du har gjort som du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...