Gå til innhold

Tilberedning av and


Wonderbitch

Anbefalte innlegg

Hei matglade!

Jeg har nå gått til innkjøp av et frossent andebryst på 0,650 kg som jeg tenkte å ha på julaften. (er alene)

Har dere noen tips til tilberedning og tilbehør? Har aldri spist and før så det blir spennende :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Andebryst er nydelig, - du kan glede deg :)

Bent Sitansen er super som guide til å forberede og steke andebryst slik at det blir saftig og smakfult.

jeg 'stjeler' teksten hans og en liten video:

Snitt ned i andeskinnet i fine strimler, salte og pepre andebrystene.

Renskjøring og snitting/ruting vist her:


Varm en panne med litt olje og stek andebrystene med skinnsiden ned i ca. fem minutter til fettet smelter og skinnet blir brunt og sprøtt.

Stek brystene ett minutt på kjøttsiden. Ta vare på det smeltede andefettet til eplene dersom du vil ha det. Etterstek brystene i ovn i fem minutter ved 180 grader. La dem hvile i 30 minutter på et lunt sted.

Oppskriften er her.

Kos deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i rådene fra Lillepus, bare et par detaljer:

Jeg mener olje i pannen er unødvendig når man steker andebryst - fettet som smelter ned er mer enn nok. Husk også å ha pannen på middels varme når du steker skinnsiden, slik at fettet får tid til å smelte ned uten at skinnet blir svidd først.

Når brystet er såpass stort som 650 g er 5 min ettersteking ved 180 grader alt for lite. Jeg steker andebryst på rundt 400 g, og de trenger minst 10 min ved samme temperatur. Så minst 15 min, vil jeg si. :)



Anonymous poster hash: eee24...23a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk steketermometer! Det gjør jobben mye enklere, så slipper du å lure på om det er ferdig eller ikke. Overstekt andebryst er ikke særlig godt. :)

Jeg synes dette var en god framgangsmetode:

http://gårdsand.no/gardsskolen_3/and_tilberedning/steke_andebryst/

Med ett tillegg - siden temperaturen i ovnen ikke skal være så veldig høy så er det lurt å sette formen inn i ovnen når den settes på, så slipper du å legge andebrystet i kald form. Det tar lenger tid fordi mye av energien går til å varme opp formen i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk steketermometer! Det gjør jobben mye enklere, så slipper du å lure på om det er ferdig eller ikke. Overstekt andebryst er ikke særlig godt. :)

Jeg synes dette var en god framgangsmetode:

http://gårdsand.no/gardsskolen_3/and_tilberedning/steke_andebryst/

Med ett tillegg - siden temperaturen i ovnen ikke skal være så veldig høy så er det lurt å sette formen inn i ovnen når den settes på, så slipper du å legge andebrystet i kald form. Det tar lenger tid fordi mye av energien går til å varme opp formen i tillegg.

Takk for tips! Har lyst til å prøve den metoden, men vet du sånn ca hvor lang tid den skal stå i ovnen på 80 grader? På vanlig temperatur sto det at det tok ca 15-20 min. Bare lurer på når jeg skal begynne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...