Gå til innhold

Påbud om bruk av baklys på trappene


catman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lest i et NAF medlemsblad at det er på budt med baklys i tunneler, og har irritert meg over manglende baklys på særlig Leaf lenge.

Har jeg eller noen andre misforstått noe her?

Anonymous poster hash: a17c1...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri forstått hvordan alle disse underbelyste bilene har fått typegodkjenning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at så alt for mange glemmer at de manuelt må aktivere baklysene på biler som har det vi kan kalle EU-løsningen mht. lys (som kun er automatisk påslåtte frontlys).

Da er det støtt og stadig en og annen gluping uten baklys du får øye på i Oslofjordtunnellen eller foran deg på en lokal liten stikkvei uten gatelys.



Anonymous poster hash: fd68d...489
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklys er vel ikke det jeg ville nevnt først som feil med en leafer... FAEns audiot av en eldiot... 

Verste er elbiler med L bakpå, det er jo faenmeg farligere enn 100 år gamle damer bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige løsninger som jeg vet om. Du har de med DRL og autolys, også har du de med DRL uten autolys. De med autolys er de som har baklys i tunneler. De uten autolys må manuelt skru på lysene.

 

At det i det hele tatt selges biler uten autolys skjønner jeg ikke, men stadig flere produsenter innfører autolys som enten standard eller ekstrautstyr.

 

Er også viktig å huske at autolys ikke skrur seg på hver gang det er påbudt med lys. For eksempel er det alt for mange som kjører på motorveien uten baklys i regnvær på dagtid. Når Norges mest populære bilfarge er sølvgrå, bilen kjører uten lys og vanntåken står bak bilene sier det seg selv at bilen blir usynlig.

 

Jeg tror det hadde hjulpet mye for trafikksikkerheten dersom trafikkskolene hadde et større fokus på hvorfor man skal gjøre ulike ting i stedet for bare "loven sier".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, Jomann! Jeg bor på Vestlandet og akkurat her kjører jeg en firedel av tiden min i tunnel. Pleier å blinke på de mørke bilene - ofte ser man de knapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med baklys på trappa?



Anonymous poster hash: 09851...684
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo påbudt med baklys på i tunneler i dag. Synes ikke man skal endre reglene fordi noen ikke klarer å følge de - dvs slå på lysbryteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har jeg aldri sett politiet prioritere slikt - og jeg ser nyere biler uten baklys i tunnel hver eneste dag. Det er sjelden nok at de stopper folk med kjøre- og tåkelys på samtidig.

I bunn og grunn er det trist nok at vi trenger å regulere noe som ethvert tenkende menneske bør kunne finne på selv. Men slik er det vel bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik er det vel bare...

Det er jo slik kun fordi man har dårlige ledere som ikke makter å ta i problemet der det eksisterer - så velger man å lovregulere seg bort fra problemet. Det er jo slik snart hele samfunnet har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal lederne gjøre? Skaffe mere og mer velprioritert politi? Folk er generelt dumme - tåkelyseksemplet er jo klassisk. Det er absolutt ingen grunn til å kjøre med tåkelys på klare dager, og mange imot, men likevel er det tusenvis av nordmenn som kjører slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er vitsen med baklys på trappa?

Anonymous poster hash: 09851...684

 

Det lurte jeg også på første gangen jeg så tråden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...