Gå til innhold

Tilsnakk for parkering på HC-plass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg får ofte kjeft av "ola nordmann" når jeg parkerer. Det er som om noen har utpekt seg selv til parkeringsvakter og de gidder ikke engang ta en titt på frontruta før de begynner å kjefte på meg.

De venter til jeg kommer ut av bilen og da ser de ei frisk jente i midten av 20årene. Jeg tar ut vogn fra baggasjerommet, setter den opp ved sidenav bilen, tar ut sønnen min (4år), setter han i vogna og begynner å trille. Så er det plutselig en pekefinger i ansiktet mitt og en stemme som sier "du har ikke lov å parkere der".

Jeg har HC-bevis fra kommunen så jeg har faktisk lov å parkere der. Det pleier jeg også å si til de som kjefter på meg og da må jeg visst også forklare hvem som har nedsatt funksjonsevne, selvom de ikke har noe med det.

Beviset tilhører sønnen min som tilsynelatende ser helt frisk ut. Hvis man ser litt bedre etter så vil man fort merke at han ikke er som alle andre 4åringer, men som sagt gidder ikke disse folka å se på frontruta mi om jeg har bevis før de begynner å kjefte så jeg tviler på at de ser på barnet.

Begynner å lure på om "vanlig mann i gata" tror at det kun er rullestolbrukere og eldre mennesker som kan søke om og få HC-bevis fra kommunen. Det finnes jo uendelig mange sykdommer som ikke synes kjempe godt, men som gir personen nedsatt funksjonsevne.

Det er greit at folk sier ifra, men det går an å si på en snill måte. Det er heller ikke så dumt å ta en titt for å se om det ligger bevis i ruta før man tar frem pekefingeren sin.

Kjenner jeg bare har fått litt nok av å bruke tiden min på å forklare meg hele tiden. Jeg har nok å stri med ellers.

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

Hvorfor skal du ha HC bevis når han allikevel sitter i vogn? Beklager, men det gir ingen mening.

DU tar plassen fra noen som faktisk kunne trengt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er overraskende mange som mener de har evne, rett og en slags samfunnsplikt til å vurdere, på øyemål, om man er funksjonshemma nok til å parkere på HC-plassene. Senest i helga var det en mann som konfronterte meg og var så sur at man skulle tro jeg hadde parkert en semitrailer på plena hans hjemme, da jeg i realiteten hadde parkert på en HC-plass utenfor et senter. Med bevis, selvsagt. "Få se på bildet på HC-beviset ditt, unge dame!!!" (Ja, han sa unge dame! :icon_lol: ) Han her var selvsagt ekstrem, og et unntak, men tross velvilje og skylapper, så kan man ikke unngå å legge merke til "Hallo, du er ikke funksjonshemma altså"-blikkene en del mennesker sender.

 

Ganske irriterende å forholde seg til, med tanke på at tilrettelegginger som f.eks. HC-parkering i de fleste tilfeller handler om selvstendighet og forskjellen mellom å delta i samfunns-, hverdags- og arbeidsliv og å ikke gjøre det. Ingen har plikt til å stå til rette for funksjonsnivået sitt for totalt ukjente mennesker.

 

Jeg har forresten bestemt meg for å spørre den neste som kommenterer at jeg ikke ser funksjonshemma ut hvordan funksjonshemmede ser ut. Hvis det finnes en offisiell kleskode eller noe, så er det jo litt flaut av meg å ikke vite dette, mener jeg.

 

Som sagt, overraskende mange blander seg borti dette.  Går jo ikke akkurat rundt og tror at alle i offentligheten bryr seg om meg og HC-kortet mitt, men man trenger ikke å lete lenge etter de som gjør det. Begynner å tro at temaet parkering får frem det verste i folk.

 

 

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha HC bevis når han allikevel sitter i vogn? Beklager, men det gir ingen mening.

DU tar plassen fra noen som faktisk kunne trengt den.

Hadde du tatt deg bryet med å lese litt mer en bare hovedinnlegget, hadde du nok forstått litt mer.

Anonymous poster hash: 6b21c...7c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha HC bevis når han allikevel sitter i vogn? Beklager, men det gir ingen mening.

DU tar plassen fra noen som faktisk kunne trengt den.

 

For det første: Det er ikke din oppgave å vurdere hvem som har behov for HC-bevis eller ikke. Noen som kan dette bedre enn deg har gjort en annen vurdering på bedre grunnlag. 

 

For det andre: Hadde du giddet å lese tråden før du kom med fordømmende kommentarer hadde du fått forklaringen likevel. 

Anonymous poster hash: ff164...435

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du tatt deg bryet med å lese litt mer en bare hovedinnlegget, hadde du nok forstått litt mer.

Anonymous poster hash: 6b21c...7c1

Det er KUN hovedinnlegget som er relevant for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første: Det er ikke din oppgave å vurdere hvem som har behov for HC-bevis eller ikke. Noen som kan dette bedre enn deg har gjort en annen vurdering på bedre grunnlag. 

 

For det andre: Hadde du giddet å lese tråden før du kom med fordømmende kommentarer hadde du fått forklaringen likevel. 

Anonymous poster hash: ff164...435

 

All relevant informasjon bør ligge i hovedtråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha HC bevis når han allikevel sitter i vogn? Beklager, men det gir ingen mening.

DU tar plassen fra noen som faktisk kunne trengt den.

Da kan du jo like gjerne spørre hvorfor folk i rullestol trenger handikapparkering, det er jo ikke som om det er så slitsomt for dem å gå eller noe...

Anonymous poster hash: 8131f...403

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo like gjerne spørre hvorfor folk i rullestol trenger handikapparkering, det er jo ikke som om det er så slitsomt for dem å gå eller noe...

Anonymous poster hash: 8131f...403

Der vil jeg påstå at det er fordi plassene er større. 

Men du har helt rett i at de kan rulle 20-30m ekstra.

Hvorfor sier du gå? Du vet vecl godt at rullestolbrukere RULLER ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil jeg påstå at det er fordi plassene er større.

Men du har helt rett i at de kan rulle 20-30m ekstra.

Hvorfor sier du gå? Du vet vecl godt at rullestolbrukere RULLER ?

Ja, plassene er større men har det ikke falt deg inn at ts også trenger litt ekstra plass? Å få et såpass stort barn inn og ut av bilen krever faktisk sitt.

Anonymous poster hash: 8131f...403

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, plassene er større men har det ikke falt deg inn at ts også trenger litt ekstra plass? Å få et såpass stort barn inn og ut av bilen krever faktisk sitt.

Anonymous poster hash: 8131f...403

Har feil bil da mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KUN hovedinnlegget som er relevant for denne tråden.

Der tar du grundig feil. TS har kommet med mer relevant informasjon senere i tråden.

Denne tråden er og relevant etter tv2.no sin sak om Marianne Resset og datteren Thea som i går ble tilsnakket i Dyreparken i Kristiansand. Hets av personer med usynlige handicap er ikke uvanlig.

Anonymous poster hash: 5b1ef...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har feil bil da mao.

Vet egentlig ikke om noen biler som er så smale at det ville vært helt uproblematisk å løfte en stor unge evt en liten voksen ut av bilen og over i en vogn eller rullestol på en vanlig parkeringsplass.

Anonymous poster hash: 8131f...403

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke om noen biler som er så smale at det ville vært helt uproblematisk å løfte en stor unge evt en liten voksen ut av bilen og over i en vogn eller rullestol på en vanlig parkeringsplass.

Anonymous poster hash: 8131f...403

Vent nå... Forventer du at du skal få PARKERE før du tar noen ut av bilen? hohoho, du har misforstått..

Passasjerer skal gå ut av bilen FØR man parkerer. Blant annet fordi disse MØKKUNGENE folk klarer å skape slenger bildørene opp uten tanke for at andre eier bilen ved siden av... 

Riktig måte å forlate butikken for en familier er: FAR (Eller mor) henter bilen... de andre VENTER på at bilen har rygget ut fra plassen, og deretter kan de sette seg inn, da det ikke lenger er noen fare for å skade noen andre sin bil..

 

Og så er det jo disse smartingene som faen ikke evner hoppe over en plass selv om det er titalls ledige plasser .. De SKAL på død og liv parkere inntil en bil, selv om det er 10 ledige plasser bortover.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå... Forventer du at du skal få PARKERE før du tar noen ut av bilen? hohoho, du har misforstått..

Passasjerer skal gå ut av bilen FØR man parkerer. Blant annet fordi disse MØKKUNGENE folk klarer å skape slenger bildørene opp uten tanke for at andre eier bilen ved siden av... 

Riktig måte å forlate butikken for en familier er: FAR (Eller mor) henter bilen... de andre VENTER på at bilen har rygget ut fra plassen, og deretter kan de sette seg inn, da det ikke lenger er noen fare for å skade noen andre sin bil..

 

Og så er det jo disse smartingene som faen ikke evner hoppe over en plass selv om det er titalls ledige plasser .. De SKAL på død og liv parkere inntil en bil, selv om det er 10 ledige plasser bortover.. 

Gud bedre...

 

Man tar ikke ut et sykt barn av bilen og setter det i spesialvogn/rullestol for så å la det sitte der ubevoktet midt på en parkeringsplass mens man parkerer bilen. Er du virkelig så dum? Og nei, man er ikke alltid to voksne når man skal ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gud bedre...

Man tar ikke ut et sykt barn av bilen og setter det i spesialvogn/rullestol for så å la det sitte der ubevoktet midt på en parkeringsplass mens man parkerer bilen. Er du virkelig så dum? Og nei, man er ikke alltid to voksne når man skal ut.

Tror det var ironisk ment :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var ironisk ment :-p

Virker dette som en ironisk tråd, synes du?

Anonymous poster hash: 5b1ef...0a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KUN hovedinnlegget som er relevant for denne tråden.

Tåpelig. Hvis det et tilfellet, hvorfor i all verden svarer du på et innlegg som ikke er HI?

Ble du svar skyldig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker dette som en ironisk tråd, synes du?

Anonymous poster hash: 5b1ef...0a5

Herregud, bare fordi en person skriver et ironisk innlegg så betyr ikke det at hele tråden er ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...