Gå til innhold

Tilsnakk for parkering på HC-plass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever det samme når jeg går på handikap-toalett. Jeg ser jo frisk og oppegående ut, men jeg har også utlagt tarm som jeg tviler på at de som går på den vanlige doen har lyst til å se på mens jeg bytter pose. Hvis de sier det på en ok måte gjør det ingenting, men hvis de er spydige så er jeg spydig tilbake ("ja, sånn flaks for meg at jeg er handikappet da!" eller noe sånt)

Anonymous poster hash: 7310c...04a

Handikaptoalettene er ikke reservert for handikappede. De kan brukes av alle, men tilrettelagt for de som kan ha utfordringer med å bruke de vanlige toalettene.

Når det gjelder parkering på handikapplassene tenker jeg at folk har de beste intensjoner, men jeg kan godt forstå at det føles ubehagelig å få urettmessig kjeft fra tilfeldig passerende. Trøsten får være at disse menneskene forhåpentligvis tenker seg om en gang ekstra og sjekker ruten, neste gang de mistenker at noen parkerer på en slik plass uten å ha rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk til TS for at du opprettet denne tråden.

Jeg trodde det bare var meg som fikk ekle kommentarer for å parkere lovlig på

hC plass.

Jeg har ikke beviset liggende fastlimt i ruta, pga. At disse kortene blir stjålet når bilen står parkert, og solgt videre for en høy pris, så tar jeg kortet frem når jeg har parkert og legger det midt i frontruta. Da blir det vanskeligere å knuse sideruta og ta hånda inn og hente kortet.

Når jeg viser kortet til de som kjefter og kommer med all verdens ubehageligheter, så har jeg flere ganger fått tilbake! Det kortet der kan du ha stjelt, kjøpt eller laget selv.

Noe jeg ikke har gjort. Er det noen som mener at vi har snusket til oss et HC bevis, kan de ta bilde av kortet, alle kort har et identifiserende nr. Og sende inn til kommunenes avdeling der parkeringsvaktene er ansatte. Da vil de lett kunne finne ut om bruker har et ekte bevis eller et stjålet et. Sender de samtidig bile av bilskiltet så vil de og sjekke hvem som eier bilen. I stedenfor å begynne som private parkeringsvakter overfor oss som har fått HC kort på lovlig måte etter søknad fra lege og der kommunens saksbehandler har kontrollert at vi fyller kravene og innvilget søknaden for 2 år om gangen, så ta misstanke om missbruk opp med kommunen i stedenfor å slenge med leppa.

Og til den kommentaren om at mange leger er altfor snille, det er ikke legen som skriver søknaden som innvilger søknaden om HC bevis. Legen kjenner pasienten de gjør ikke du, med mindre du er lege og produserer legeerklæringer med uriktig innhold og snakker for deg selv. Ja, noen som slenger med leppa opptrer som om de er leger med røntgenblikk og dmerfor kan si at vi ikke skal parkere nærmest døra.

Der er ingen som kan se på meg at jeg har stert nedsatt lungefunksjon og derfor ikke klarer å bevege meg over noe avstand, fordi kroppen får for lite oksygen til både organer og muskler.

Og d ere som skal bare en rask tur hit og dit og trenger å parkere på en HC plass, vær glad dere kan bevege dere og finn finn en annen plass enn å oppta plassene vi andre har måttet søke om lov til å parkere på fordi vi trenger en sånn plass. Husk og på at selv om vi har HC bevis, så kan vi faktisk ikke være så handicapa at vi ikke fyller kravene til å kunne kjøre bilen . Dette er og noen legen må vurdere når HCsøknaden skal fornyes annet hvert år.

Det er forskjell på om man får HC tillatelse som fører av egen bil, eller som pasasjer. De som får det som pasasjer, skal selv være med i bilen for at sjåføren har lov til å parkere på en HC plas, ellers er det misbruk og kortet skal rapporters og kan indras. Kommer det en parkeringsvakt og spør om å få se kortet og finner ut at kortet er utstedt til en passasjer som sitter hjemme, så får sjåføren bot, og det blir rapportert inn hvor søknaden blir revurtdert.

Folk må være så forbaska snill å passe sine egne saker, og ikke legge stein til byrden for folk som har mer enn nok å streve med i hverdagen.

Ps, har nedsatt lungefunksjon pga. En påført skade, jeg har ikke røyt meg syk.

Anonymous poster hash: 1cfdf...8f0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om ts syns det er krevende å ha en funksjonshemmet sønn så syns jeg, spesielt hvis man er på steder der det er veldig få handikapplasser, at hun kan parkere på en vanlig plass eller en familieplass for å la rullestolbrukere og de som virkelig trenger plassen ha et sted å parkere.

Det er mange leger som er ganske slepphendte når det gjelder søknad om hc-kort og jeg vet at det er mange som søker om å få det pga godene det medfører, men som egentlig ikke har de fysiske behovene for det.

Med goder så mener jeg gratis bompenger, gratis parkering, parkering nærme døra osv.

Anonymous poster hash: b0120...339

Hva slags idiotisk innlegg er dette? Det er krevende nok med en 4 åring med nedsatt funksjonsevne. Man skal ikke behøve møte idioter som kjefter på en.

Er problemet at 4 åringen sitter i vogn som blir kjørt rundt av ts?

Er der bedre om de bytter ut vognen mot en rullestol som ts triller? Er der da greit for deg at ts benytter sitt hc bevis?

Som en tidligere sa, 4 åringer går vanligvis.

Jeg blir oppgitt.

Anonymous poster hash: 7e151...db3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handikaptoalettene er ikke reservert for handikappede. De kan brukes av alle, men tilrettelagt for de som kan ha utfordringer med å bruke de vanlige toalettene.

Ja, nettopp - derfor er det ekstra rart at folk henger seg så opp i det. (Selv om jeg må være så ærlig å si at jeg synes de fleste burde holde seg for god til å bruke handikaptoalettet dersom det ikke er strengt nødvendig. Nettopp av samme grunn som at det ikke er greit parkere på hc-plass; de som er handikappede har faktisk ikke noe valg)

Anonymous poster hash: 7310c...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for deg.Jeg sier klart og tydlig at hun har sitt på det tørre,men jeg kan forstå at folk reagerer. Og ja det er krevende og ha med seg et handicappet barn.Har en multihandikappet nevø så vet alt om det.Men han krever stor rullestol kontra sønnen i ts sitt tilfelle skriver hun barnevogn,og da kan jeg forstå at folk reagerer. Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Jeg har hc bevis til bilen fordi min sønn må bæres eller trilles i vogn. Vogna er stor og tung så om vi hadde hatt rullestol hadde det faktisk vært enklere (vogn fra hms laget for større barn, plutselig er vi ikke i søt reisetrille klassen lenger).

Vi har også spesialsete til bilen og for å kunne bruke dette setets funksjoner er vi nødt å ha god plass på siden av bilen.

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hc bevis til bilen fordi min sønn må bæres eller trilles i vogn. Vogna er stor og tung så om vi hadde hatt rullestol hadde det faktisk vært enklere (vogn fra hms laget for større barn, plutselig er vi ikke i søt reisetrille klassen lenger).

Vi har også spesialsete til bilen og for å kunne bruke dette setets funksjoner er vi nødt å ha god plass på siden av bilen.

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

Ok da forstår jeg litt mer.I hi hørtes det ut som om du kom trillende med en vanlig liten vogn derfor jeg sa at jeg kunne forstå at folk reagerte.Men jeg må igjen påpeke at jeg sa at du har fått dette kortet av en grunn,og at du da har rett til å parkere på hc parkering.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok da forstår jeg litt mer.I hi hørtes det ut som om du kom trillende med en vanlig liten vogn derfor jeg sa at jeg kunne forstå at folk reagerte.Men jeg må igjen påpeke at jeg sa at du har fått dette kortet av en grunn,og at du da har rett til å parkere på hc parkering.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Du høres ut som en av de som sliter med i hverdagen. En av de man må forsvare seg imot.

Anonymous poster hash: 7e151...db3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har HC-bevis, da min svigermor er handicappet. Han parkerer alltid på handicapplassene selvom hun ikke er med (noe hun sjelden er, hun kan ikke gå). Det kan jeg forsåvidt forstå, han har beviset, plassene er ledige, de andre er opptatt. Men HAN klager på (og til) at andre uten bevis parkerer på HANS plasser, selv når det er flere ledige HC-plasser, og svigermor ikke er med.DET irriterer meg. Anonymous poster hash: e7b0c...096

Forstår ikke hvorfor han har lapp når det er hun det gjelder. Beviset føler person og ikke bil.

Anonymous poster hash: 36033...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor han har lapp når det er hun det gjelder. Beviset føler person og ikke bil.Anonymous poster hash: 36033...350

To måter å få lapp på. 1. Som sjåfør av bilen. 2. Som passasjer.

Får man innvilget som passasjer, skal ikke kortet brukes uten at passasjeren er med i bilen.

Bak på kortet er der bilde og signatur av den som har fått invilget parkeringstillatelse for forflytningshemmet.

Slik dette er fremstilt er det missbruk av ordningen, og skal innrapporters, gjerne anonymt.

Anonymous poster hash: 1cfdf...8f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en av de som sliter med i hverdagen. En av de man må forsvare seg imot.

Anonymous poster hash: 7e151...db3

Ut i fra de få steningene,greide du å tolke det dit hen?Men da kan jeg fortelle deg at nei det er jeg ikke.Så lenge det er et hc bevis der så har vedkommende rett til å parkere der.Ja kanskje jeg kunne ha tenkt mitt(ut i fra hvordan jeg tolket hi),men jeg ville ikke ha sagt noe. Jeg har da vitterlig bedre ting å bruke tiden min på.

Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra de få steningene,greide du å tolke det dit hen?Men da kan jeg fortelle deg at nei det er jeg ikke.Så lenge det er et hc bevis der så har vedkommende rett til å parkere der.Ja kanskje jeg kunne ha tenkt mitt(ut i fra hvordan jeg tolket hi),men jeg ville ikke ha sagt noe. Jeg har da vitterlig bedre ting å bruke tiden min på. Anonymous poster hash: eddb0...0f1

Folk vil alltid synse og mene om ting de ikke har noe med, men det går an å se etter før man begynner å kjefte. Jeg har ikke noe imot om noen sier "unnskyld, du vet at du har parkert på HC-plass nå?" Også svarer jeg "ja, jeg har HC-bevis" (evt forteller at det er pga sønnen min). Det jeg ikke liker er å få tilsnakk som "hey, du har ikke lov å parkere der!!" Jeg svarer at det er jo en HC-parkering og får til svar med en frekk tone "hvem av dere er det som er handicapet da?"

Hvis jeg skal tenke at det er folk som sikkert trenger plassen mer enn meg så kan jeg likegodt levere fra meg beviset. Det bør da alle andre med slikt bevis gjøre også for det er alltid noen som har det verre. Vi hadde aldri fått beviset hvis det ikke var nødvendig og jeg vet det er kjempe vanskelig å få igjennom søknad om slike ting når det er til små barn for man bruker vanligvis vogn (fikk beviset litt før han ble 3år). Men vi fikk søknaden igjennom uten diskusjon og det er en god grunn til det.

Noen ganger er det greit å ikke blande seg. Man kan ikke se alt og vite alt om en person etter å ha sett i noen sekunder. Jeg syns det er vanskelig nok å ha et barn med spesielle behov, det blir så mye mer tyngende når jeg blir dømt av fremmede hver eneste dag. Jeg ønsker å fokusere på sønnen min slik at vi også kan få fine opplevelser til tross for utfordringer.

Det er flott at folk passer på, men hvis man ikke kan ta seg tid til å se etter om vedkommende har bevis i ruta så kan man iallefall si ifra på en fin måte :)

Ts

Anonymous poster hash: 882a8...4a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet. Jeg er helt frisk, men min søster har et handikapbevis som enhver som har henne med i bilen kan bruke. Jeg skjønner noen reagerer jeg - hadde jeg sett meg selv parkere hadde jeg bare trodd at der er det enda en riking i en Mercedes som tror hun eier verden, men når søsteren min er med i bilen så kan jeg faktisk stå der (hun har MS og sliter med å gå, balanse osv). Jeg bare forklarer at jeg har bevis jeg, og så går jeg videre.



Anonymous poster hash: a7497...42e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har HC-lapp, men det synes ikke at jeg trenger den.

Har aldri fått kjeft, jeg. :)



Anonymous poster hash: 2a6ba...814
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har HC-lapp, men det synes ikke at jeg trenger den.Har aldri fått kjeft, jeg. :)Anonymous poster hash: 2a6ba...814

Så fint for deg at du ikke har fått tilsnakk.

Sist gang jeg var på kjøpesenteret så hadde jeg ikke rullet opp vinduet etter å ha trukket lapp i bommen.

Da jeg skulle rygge meg inn i ,luken, så gikk der en mann bak bilen.

Jeg ventet på at han skulle flytte seg, da kom han opp ved siden av bilen og sa, hei, det er Handikapbiler som skal parkere der. Ja, jeg vet det sa jeg og viste han lappen.

Han han stoppet med å si noe der, så hadde det vært ok for meg.

Men han fortsatte med å si at det der kortet kan eu ha kjøpt eller stjålet, og med den bilen så kan du betale for deg og ikke snylte på de handikapede sine goder.

Da lukket jeg vinduet og begynte å rygge meg på plass. Mannen tok oppstilling foran bilen da jeg var på plass i luken. Der stod han og så på meg mens jeg gjorde meg klar med å komme meg ut av bilen. Ute an bilen fortsatte han bare å se.

Først da jeg var kommet inn gjennom døra til senteret og snudde meg gikk han.

Nei ingen kan se på meg at jeg har en fysisk funksjonshemming. Jeg har fått erstatning, og har ny bil og kler meg og steller meg slik at jeg ikke ser ut som en lassaron. Og jeg har fått beviset mitt på lovlig vis.

Anonymous poster hash: 1cfdf...8f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Velkommen i klubben....  Jeg har også trygdebil , og "blå-bevis", men når jeg bruker protesen er det ofte noen som skal "minne meg på" at jeg ikke må ta HC-plassen. ( Selv om de ved å kikke inn i ruta godt kan se at jeg har GC-beviset lett synlig)  Åhhhh  !!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har HC-bevis, da min svigermor er handicappet. Han parkerer alltid på handicapplassene selvom hun ikke er med (noe hun sjelden er, hun kan ikke gå). Det kan jeg forsåvidt forstå, han har beviset, plassene er ledige, de andre er opptatt. Men HAN klager på (og til) at andre uten bevis parkerer på HANS plasser, selv når det er flere ledige HC-plasser, og svigermor ikke er med.DET irriterer meg. Anonymous poster hash: e7b0c...096

Han har vel strengt tatt ikke lov til å parkere på HC-parkering når hun som kortet tilhører ikke er med...

Har selv en usynlig, kronisk sykdom. Har ikke søkt om HC-parkeringskort, da jeg ikke føler at jeg trenger det. Til vanlig bruker jeg vanlig toalett, men innimellom har jeg behov for å bruke HC-toalett. Dersom jeg har en dårlig dag, så vil det å stå i dokø slite meg helt ut. Jeg pleier stort sett å lukke ørene for kommentarer om at jeg som frisk og rask sniker i køen ved å gå på HC-toalettet, men noen ganger har jeg lyst til å gi de som kommenterer fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ropt til av privatpersoner, så kom en parkeringsvakt bort og kikket på HC-beviset og påstod at det var stjålet/forfalsket og ringte politiet

Så måtte jeg da altså vente der, prate med politiet, masse styr...ble så dårlig at jeg bare måtte kjøre hjem når vi var ferdige istedenfor å handle det jeg skulle

Jeg ser frisk ut selv om jeg har konstante og intense smerter i hele kroppen, og når jeg bærer handleposer med varer så kjennes det ut som at hoftene og skuldrene går ut av ledd

Men det aller verste var at disse menneskene bare fnøs av meg når de fikk vite at beviset var gyldig, og en slang en kommentar bår han gikk om at "jaja, folk svindler til seg alt i dag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese at så mange av dem som ikke nødvendigvis har et synlig handicap utsettes for ubehageligheter fra andre :(

 

Noen av oss er så heldige at vi har en kropp som fungerer, og heller ikke føler vi har noe krav på å parkere nærmest døren til butikken (vi har ikke vondt av å gå noen meter eller minutter).

 

Tåler tråden å høre fra en bilist som a-l-d-r-i parkerer på noen av de plassene som er reservert mennesker med behov for korte avstander?

Om så hele p-omårdet er ledig så parkerer jeg aldri på noen av de rerverte plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...