Gå til innhold

AP ville kutte barnetillegget til uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skyldes sikkert at regjeringen dengangen VURDERTE og DISKUTERTE kutt i ordningen. De ble aldri enige om hverken hvorvidt det skulle kuttes, eller hvor mye som evt skulle kuttes. De iverksatte ikke noen kutt. De foreslo ikke noen kutt.

Men, likevel, å i det hele tatt VURDERE og DISKUTERE tiltak i den kategorien, av partier med en så (selverklært, riktignok) opphøyet sosial profil må være en skuffelse for mange av deres velgere.

Jeg stemmer i hvert fall aldri SVAP igjen!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, likevel, å i det hele tatt VURDERE og DISKUTERE tiltak i den kategorien, av partier med en så (selverklært, riktignok) opphøyet sosial profil må være en skuffelse for mange av deres velgere.

Jeg stemmer i hvert fall aldri SVAP igjen!!

Alle sosiale ordninger og stønader må være åpne for revurdering. Det er regjeringens jobb, og det kan umulig skuffe noen at en ansvarlig regjering tar en stønadsordning opp til vurdering.

Imidlertid kan det være grunn til å være skuffet over en regjering som er innstilt på å ta en ganske solid pengesum fra de aller mest trengende, uten å gi dem en erstatning.

Arbeiderpartiet har alltid fulgt det som kalles "arbeidslinjen", dvs at man skal ha ordninger som gjør det mer attraktivt å søke arbeid for dem som kan. Det må selvsagt balanseres mot behovet for at de som ikke kan, får økonomisk mulighet til å leve et noenlunde verdig liv med en forsvarlig levestandard. Og særlig de som har ansvar for barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et bra tiltak, veldig synd for de som allerede har gjort seg avhengig av pengene, men viktig å stadfeste at det ikke er staten som skal betale for at noen velger å få barn, når en ikke har økonomi til det. AT pengestøtten skal skape mindre barnefattigdom tror jeg kan fungere på sikt, selv om kuttets implementeringsfase vil ramme mange. Synd at dette er måten de vil gjør det på, samtidig synd at uføre og mennesker med dålig økonomi har valgt å belage seg på statskasse økonomisk sett...

Kjenner ei som ikke ønsket å jobbe, som nå har tredjebarn på vei fordi det var greit i forhold til permisjon og stønad. I tillegg får hun kontantstøtte for å ha barna hjemme fra barnehage.

At mennesker som henne også kan være en av grunnene til at disse kuttene er noe regjeringen ønsker å ha, tror jeg på.

Trygg økonomi først --> SÅ barn!.

Anonymous poster hash: ae318...f87

Tolker jeg deg riktig om du mener at kuttet vil føre til mindre barnefattigdom fordi de uføre blir tvunget til å avstå fra reproduksjon? Er det humant mener du? Den samme logikken kan brukes på andre områder. Vil man få ned statistikken på knivdrap er det bare å begrense tilgangen til kniver. Vil man få ned statistikken på seksuell omgang med mindreårige er det bare å senke den seksuelle lavalder. Det hjelper ingen andre enn statistikken, de uføre får det ikke bedre. Blir de tvunget ut i arbeid vil de ha mindre kapasitet til å ta seg av barna når de kommer hjem. Og hva med de som blir ufør etter de får barn? Det er mange hull i logikken din.

Anonymous poster hash: dec67...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg deg riktig om du mener at kuttet vil føre til mindre barnefattigdom fordi de uføre blir tvunget til å avstå fra reproduksjon? Er det humant mener du? Den samme logikken kan brukes på andre områder. Vil man få ned statistikken på knivdrap er det bare å begrense tilgangen til kniver. Vil man få ned statistikken på seksuell omgang med mindreårige er det bare å senke den seksuelle lavalder. Det hjelper ingen andre enn statistikken, de uføre får det ikke bedre. Blir de tvunget ut i arbeid vil de ha mindre kapasitet til å ta seg av barna når de kommer hjem. Og hva med de som blir ufør etter de får barn? Det er mange hull i logikken din.

Ja, det er det nok. Som sagt ,jeg synes det er synd at dette er et tiltak som kommer på banen på grunn av disse barnas fremtid. Likevel er det mange som ser på støtteordningene som et pluss for å få barn tidligere. Ønsket det selv som student, og tenkte at det ville fungere bra med støtte og stipend. Utrolig glad for at jeg ikke var så dum å gjennomførte det før jeg kunne få stabil inntekt.

Sier ikke at uføre ikke skal få barn, men dersom de ikke kan jobbe, hvordan er det humant ovenfor barn at disse blir mødre?

Anonymous poster hash: ae318...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...