Gå til innhold

På jobbjakt, og møter stadig vekk på fordommer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag fikset jeg en bra søknad, og troppet opp på den arbeidsplassen jeg ønsket å søke jobb hos.

Da møtte jeg på nestkommanderende, som kunne fortelle om at øvrige leder hadde tatt seg fri.

Da spør jeg vedkommende om ikke hun kunne legge igjen en beskjed til henne på en lapp, om hvem jeg er. Noe hun gjorde.

Men så bemerket jeg meg at hun skrev "mitt navn" og opplysning om at jeg hadde "1 barn"

Hvorfor i all verden var det så viktig for henne å få akkurat dette med barnet ned på papiret?! :P

Spurte henne rett ut om det at jeg hadde et barn telte som negativt.

" Det kan ikke jeg svare på" svarte hun..

Samboeren min har en kollega som tar ekstravakter på dette stedet, noe jeg også nevnte.

Men fikk så til svar at det ikke jobbet noen mann hos dem :P

Hmm...

Tror jeg like gjerne kan se meg om etter noe annet, for her var det mye som skurret.

Men på mandagen vil jeg likevel høre med denne sjefen om jobben. Men forhåpninger har jeg ingenting av etter dette første inntrykket.

For noen måneder siden var jeg innkalt som intervjukandidat, og var 1 av 5 som skule knive om stillingen. Men vil skryte litt av at det var 40 andre som hadde søkt.

Men når det kom til det stykket at jeg måtte fortelle hva jeg gjorde for tiden, måtte jeg jo fortelle sannheten om at jeg straks var ferdig med permisjonen.

Og da gnagde de mye rundt om dette barnet mitt :P S

Og det hele endte opp med at en eldre dame ble ansatt, som trolig er ferdig med alt av småbarn..

Dette er ikke lov, og alle stillingene jeg søker på har jeg gode kvalifikasjoner for..

Likevel blir barnet mitt sett på som noe negativt. Selv om det går i full barnehage.

Er jeg virkelig dømt til å gå hjemme resten av mitt liv?

Anonymous poster hash: 73259...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor nevne at du har barn i søknadene?

Anonymous poster hash: f4f9f...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevne at du har barn i søknadene?Anonymous poster hash: f4f9f...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan visste de at du hadde barn? Tok du med barnet til kontoret?

Anonymous poster hash: cd483...7fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spurte henne vel om hun hadde barn / familie da.

Er det ikke lov å spørre jobbsøker om hun har barn / er gift osv?

Anonymous poster hash: 72acb...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan visste de at du hadde barn? Tok du med barnet til kontoret? Anonymous poster hash: cd483...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De spurte henne vel om hun hadde barn / familie da. Er det ikke lov å spørre jobbsøker om hun har barn / er gift osv? Anonymous poster hash: 72acb...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen på Kvinneguiden som har opplevd å få motbør på jobbsøkerfronten, forde dere hadde barn?

Jeg nekter å tro at jeg er den eneste :)

Anonymous poster hash: 73259...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type jobb er dette?

Nå får jeg sikkert en bøtte kjeft - og vel så det - fra all småbarnsmødre her inne. Men det tåler jeg. Jeg er nemlig så fæl at jeg prøver å unngå å ansette småbarnsmødre, unntaket er hvis jeg vet de har en fleksibel partner/mann og/eller familie som kan stille opp.

Min erfaring er nemlig at det blir mye fravær. Sykt barn (mye fravær). Sykdom/streik/greier i barnehagen. Omgangssyke. Kan ikke jobbe overtid (stor kunde, ekstra jobbing), fordi jeg må hente barnet.

Men det kommer veldig an på hvilken type jobb dette er.

Anonymous poster hash: 1fe90...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type jobb er dette?

Nå får jeg sikkert en bøtte kjeft - og vel så det - fra all småbarnsmødre her inne. Men det tåler jeg. Jeg er nemlig så fæl at jeg prøver å unngå å ansette småbarnsmødre, unntaket er hvis jeg vet de har en fleksibel partner/mann og/eller familie som kan stille opp.

Min erfaring er nemlig at det blir mye fravær. Sykt barn (mye fravær). Sykdom/streik/greier i barnehagen. Omgangssyke. Kan ikke jobbe overtid (stor kunde, ekstra jobbing), fordi jeg må hente barnet.

Men det kommer veldig an på hvilken type jobb dette er.

Anonymous poster hash: 1fe90...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forståelig.

Fikk nylig telefon fra sjefen om jeg kunne bruke studiedagen min til å jobbe fordi en kollega skulle være hjemme med sykt barn. Dette syke "barnet" er 17 år gammelt og hadde sikkert klart seg uten morens favn. Enkelte vet å bruke denne sykeordningen for alt det er verdt...Så ja,jeg skjønner at man unngår å ansette småbarnsmødre særlig de uten fedre til ungene, de er jo nødt å bli hjemme om barna er syke.

Anonymous poster hash: a257c...348

Man får ikke "sykt barn-dager" for barn over 12 år. Bare så det er sagt...

Jeg fikk for øvrig nettop fast jobb til tross for at jeg har en to-åring (åpenbart at jeg skulle ha en til i overskuelig fremtid). Dette var i kommunesektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forståelig.

Fikk nylig telefon fra sjefen om jeg kunne bruke studiedagen min til å jobbe fordi en kollega skulle være hjemme med sykt barn. Dette syke "barnet" er 17 år gammelt og hadde sikkert klart seg uten morens favn. Enkelte vet å bruke denne sykeordningen for alt det er verdt...Så ja,jeg skjønner at man unngår å ansette småbarnsmødre særlig de uten fedre til ungene, de er jo nødt å bli hjemme om barna er syke.

Anonymous poster hash: a257c...348

Rett til fri med sykt barn gjelder bare til barnet er 12 år. Utover det har man ikke rett til sykebarn-dager, med mindre det er noe særskille grunnlag.

Anonymous poster hash: 6e8d6...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type jobb er dette? Nå får jeg sikkert en bøtte kjeft - og vel så det - fra all småbarnsmødre her inne. Men det tåler jeg. Jeg er nemlig så fæl at jeg prøver å unngå å ansette småbarnsmødre, unntaket er hvis jeg vet de har en fleksibel partner/mann og/eller familie som kan stille opp. Min erfaring er nemlig at det blir mye fravær. Sykt barn (mye fravær). Sykdom/streik/greier i barnehagen. Omgangssyke. Kan ikke jobbe overtid (stor kunde, ekstra jobbing), fordi jeg må hente barnet. Men det kommer veldig an på hvilken type jobb dette er. Anonymous poster hash: 1fe90...7fd

Den jobben jeg har søkt på, holder til lokalt.

Jeg har en samboer som jeg er forlovet med, og han jobber bare noen min unna..

Det er derfor ingen problem for han å være hjemme med sykt barn, da jobben hans ikke er servicerelatert.

Anonymous poster hash: 73259...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan visste de at du hadde barn? Tok du med barnet til kontoret? Anonymous poster hash: cd483...7fa

Neeeei.... :)

Anonymous poster hash: 73259...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første blir det fravær i form av barnehagetilvenning, sykdom hos barnet med smitte til deg, planleggingsdager i barnehagen, kan ikke jobbe overtid, "må bare" ett eller annet med ungen. For det andre er det sannsynlig at du snart skal ha en unge til, og da er det et helvete med sykemelding og tilrettelegging i svangerskapet og deretter permisjon som betyr ny vikar. Mye lettere å ansette noen som er ferdige med små barn.



Anonymous poster hash: 6163c...6c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent lovmessig skal ikke arbeidsgiver diskriminere noen på slikt grunnlag. Listen over faktorer som ikke har noe å si er lang, men ofte har de noe å si likevel. Og arbeidsgiver kan jo gi hva som helst slags forklaring på hvorfor de ikke ansatte en gitt person, så det er vanskelig å gå til sak på slikt.

I slike sammenhenger forstår jeg faktisk arbeidsgivere veldig godt. Det er klart det er synd overfor de som trenger jobben, men arbeidsgiver har faktisk en bedrift å tenke på, et firma som skal holdes profitabelt, og andre ansatte som ikke skal lide ift. fordeling av arbeidsoppgaver, bruk av tid osv.

Jeg har en venninne som klaget over dette da hun var i slutten av tyveårene - at det var tydelig at arbeidsgivere var fokusert på om hun skulle ha barn. Hun ville da ha barn, men sa nei og ble gravid tre måneder etter at hun hadde fått jobben (planlagt). Deretter var det rett ut i permisjon og prosjektet hun hadde begynt på måtte forkastes da det var vanskelig for en ny å gå rett over i hennes posisjon da hun hadde stått for dette alene.
Det er klart slikt, i tillegg til de som stadig er borte viktige dager med sm
åbarn, er frustrerende og er med på å skape et stigma for kvinner.



Anonymous poster hash: cd483...7fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye lettere å ansette noen som er ferdige med små barn.

Anonymous poster hash: 6163c...6c9

Så man bør altså ikke ansette folk før de er minst 40 .. ? :plystre:

Anonymous poster hash: 37e41...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man bør altså ikke ansette folk før de er minst 40 .. ? :plystre:Anonymous poster hash: 37e41...907

Hehe!

Ser visst slik ut ^^

Det er vel meningen at jeg skal være hjemme til barnet blir tenåring..

Jaja, da får jeg ikke annet valg enn å fortsjatt leve på statens penger.

Jeg gjør værtfall et ærlig og helhjertet innsats på å søke alt av jobber, slik at jeg kan tjene pengene selv.

Men da må nesten noen tørre å ansette meg først :P

TS

Anonymous poster hash: 73259...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forståelig. Fikk nylig telefon fra sjefen om jeg kunne bruke studiedagen min til å jobbe fordi en kollega skulle være hjemme med sykt barn. Dette syke "barnet" er 17 år gammelt og hadde sikkert klart seg uten morens favn. Enkelte vet å bruke denne sykeordningen for alt det er verdt...Så ja,jeg skjønner at man unngår å ansette småbarnsmødre særlig de uten fedre til ungene, de er jo nødt å bli hjemme om barna er syke. Anonymous poster hash: a257c...348

Hvis du åpner øynene dine og ser deg litt om på utsiden av den boblen du lever i så vil du kanskje se at det finnes mennesker med nedsatt funksjonsevne, med større hjelpebehov enn normalt. Når man er foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne så får man "sykt barn dager" frem til barnet er 18år gammel. Ikke fordi moren vil dulle med tenåringen sin, men fordi funksjonsnedsettelsen gjør at personen ikke kan klare seg selv.

Anonymous poster hash: eca15...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Ser visst slik ut ^^

Det er vel meningen at jeg skal være hjemme til barnet blir tenåring..

Jaja, da får jeg ikke annet valg enn å fortsjatt leve på statens penger.

Jeg gjør værtfall et ærlig og helhjertet innsats på å søke alt av jobber, slik at jeg kan tjene pengene selv.

Men da må nesten noen tørre å ansette meg først :P

TS

Anonymous poster hash: 73259...020

Lykke til :) Jeg jobber selv i et stort og anerkjent firma i hovedstaden og de har veldig gode permisjonsordninger, som de også bruker for å lokke folk til å søke. Så det er ikke alle steder som er diskriminerer folk med små barn, ingen steder jeg har jobbet iallefall!

Anonymous poster hash: 37e41...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...