Gå til innhold

Hva er galt med Friskies?


Lurvina

Anbefalte innlegg

Gjest DyneTryne

Mine små skal iallfall få eukanuba babytørrfor. Tror også jeg skal ha maten framme til enkelte tider på døgnet, så ikke de blir overvektigpus!

Min forrige ble overvektig av å ha friskies hver dag til enhver tid. Hun løp ut og inn i hytt og pine og skulle alltid ha mat når hun kom inn.. dårlig vane egenltig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine små skal iallfall få eukanuba babytørrfor. Tror også jeg skal ha maten framme til enkelte tider på døgnet, så ikke de blir overvektigpus!

Min forrige ble overvektig av å ha friskies hver dag til enhver tid. Hun løp ut og inn i hytt og pine og skulle alltid ha mat når hun kom inn.. dårlig vane egenltig.

Katter er mye flinkere til å regulere matinntaket sitt selv, så jeg hadde nok hatt mat fremme hele tiden. Som det ble sagt tidligere så er friskies "junkfood", sikkert derfor pusen din ble oververktig. Med Iams (som kattematen til Eukanuba heter), blir de mette på mindre for...men du får prøve deg frem og finne ut hva som fungerer best for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mine små skal iallfall få eukanuba babytørrfor. Tror også jeg skal ha maten framme til enkelte tider på døgnet, så ikke de blir overvektigpus!

Min forrige ble overvektig av å ha friskies hver dag til enhver tid. Hun løp ut og inn i hytt og pine og skulle alltid ha mat når hun kom inn.. dårlig vane egenltig.

Katter er småspiste, og må ha maten stående framme hele tiden. Tvert imot kan de bli stresset av at maten ikke står framme, siden de da føler de må kaste i seg maten når den først står framme.

Vi mennesker blir jo anbefalt å spise mange og små måltider for å holde vekta. det er jo nettopp dette katter gjør!

Hvis katten har tendens til overvekt finnes det light-for man får kjøpt hos vet/dyrebutikk.

Vær også obs på å gi ormekur ofte nok. Kattene kan få større apetitt hvis de har orm. Det er verken bra for pus eller lommebok å la katten gå med orm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne menneskers og katters fordøyelsessystem på denne måten. Katter kan sagtens fores to ganger om dagen uten at det påvirker katten negativt overhodet. Rovdyr er vant til å spise store måltider, og i vill tilstand kan det gå dagesvis uten at de spiser. Men, våre tamme huskatter skal selvfølgelig ha mat hver dag:) Hvis man følger foringsanvisningen på pakken, og justerer matmengden etter kattens vekt og aktivitetsnivå er dette det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne menneskers og katters fordøyelsessystem på denne måten. Katter kan sagtens fores to ganger om dagen uten at det påvirker katten negativt overhodet. Rovdyr er vant til å spise store måltider, og i vill tilstand kan det gå dagesvis uten at de spiser. Men, våre tamme huskatter skal selvfølgelig ha mat hver dag:) Hvis man følger foringsanvisningen på pakken, og justerer matmengden etter kattens vekt og aktivitetsnivå er dette det beste.

Katter skal ALLTID ha tørrfor stående klar om den blir sulten.

Det gjelder bare å bruke riktig fór, slik at katten ikke blir overvektig!

Det sier seg selv at katten blir overvektig om den spiser kittenfór som voksen, eller outdoor-for til en innekatt...(Dette inneholder mer fett enn et fór for innekatter)

Å dele opp måltidene er bare tull, så sant en ikke skal slanke katten. Da bruker man diettfor, og heller litt mindre opp i skålene, men såpass mye at katten alltid har fór tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ALLTID ha tørrfor stående klar om den blir sulten.

Nei, det behøver de ikke. Det er ikke nødvendig for en katt å ha tilgang på tørrfor 24t i døgnet. Vann skal de selvfølgelig ha tilgang til hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rovdyr er vant til å spise store måltider, og i vill tilstand kan det gå dagesvis uten at de spiser.

Det kommer an på rovdyret. Dyr som feks hunder kan godt spise ett stort måltid, fordi de i vill tilstand nedlegger store byttedyr som gir mye mat. Mens for katten er det naturlig å fange flere små dyr, som små gnagere osv, og dette gjør at katten er laget for å småspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannpus på snart 8 år spiser ikke annet enn friskies for. Det står framme hele tiden så han kan spise når han vil. I tilleg får han våtfor når han vil ha det. Han har alltid vært frisk og rask og aldri hatt problem med avføringen. Og dyrelegen trodde den spiste for fra de, men fikk litt av et sjokk når jeg sa det var butikkfor. Så det med at butikkfor er SÅ mye dårligere enn vetrinærfor tror jeg er litt oppskrytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...