Gå til innhold

Mann chauvinist serie? Mad Men


Snakkis

Anbefalte innlegg

Røyking og drikking inn på redaksjonen. Det blir jo sett på som taperaktig i dag.

Mens for 40 år siden var det lukrativt og sexy. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er "nesten alle jenter" som ikke liker serien, Melonen? Vennene dine?

Alle mine venninner digger Mad Men.

Anonym poster: 23b1475db2dc0665641686ebd212a759

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mens for 40 år siden var det lukrativt og sexy. haha

Ja,

Egentlig så må jeg si at hadde noen jekket opp en øl og tatt seg en røyk inne på sitt kontor på jobb, så hadde jeg drette i det. Ikke min sak overhodet. Men det er holdningene til slikt i dag. Og de færreste deler min.

Endret av Gjest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "nesten alle jenter" som ikke liker serien, Melonen? Vennene dine?

Alle mine venninner digger Mad Men.

Anonym poster: 23b1475db2dc0665641686ebd212a759

Ja, samme her hehe :)

Anonym poster: 6bc5514b0cd513951ea2222bc1df8b1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "nesten alle jenter" som ikke liker serien, Melonen? Vennene dine?

Alle mine venninner digger Mad Men.

Anonym poster: 23b1475db2dc0665641686ebd212a759

Har ikke hørt så mange egentlig, men det eksisterer sikkert noen som ikke klarer å sette ting i perspektiv, og de skriker jo ofte høyest. Sikkert en del av de i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klage på sjåvenisme, røyking og drikking i Mad Men blir som å klage på mangel av mobiltelefon i Saving Private Ryan synes jeg.

Liker Mad Men, men om noen hadde spurt meg hvorfor, hadde jeg faktisk hatt et forklaringsproblem.

Jeg har virkelig ikke en peiling....

Forøvrig.... +1 til gjest :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første sesong slutter jo med Nixon vs. Kennedy og det var vel i 1960. Så serien begynner våren 1960 og nå har vi kommet til våren 1968. Så får vi se hvor lang sesong 7 blir, men jeg regner med at serien slutter i 1969.

Synes det er en utrolig god serie, den har litt av alt. De er flinke til å fylle hver episode, og finne på nye ting. Og gode skuespillere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Min favorittkarakter er Pete Campbell spilt av Vincent Kartheiser. Seriøst, hjertet mitt blør for den fyren, det er første gang morsinstinktene mine har blitt vekket til live. Han sa "thank you" til Joan i forrige episode, han er så desperat etter vennlighet og forståelse. Hun spurte ham hva han sa takk for, og han svarte "i dont know". Vincent Kartheiser er helt klart en av de bedre skuespillerne i serien, når han bryter ut i raseri klarer jeg ikke å unngå å le, ei heller når han kommer med furteansiktet.

Forskjellene mellom ham og Don Draper er mange, og det er tydelig at Pete er et forsømt barn som bare har blitt hakket på hele livet. Han er ærlig og skjønner ikke alltid de sosiale spillereglene, noe som resulterer i at han ofte buser ut med ting, vanligvis ikke på den mest sjarmerende måten ... Men det er det jeg liker med ham - ærligheten. Ingen av de andre respekterer eller liker ham i serien, kanskje med unntak av Bert Cooper og diverse andre som behandler ham med overfladisk og kjølig høflighet.

Han har ingen venner, og det er det han trenger aller, aller mest. Hvis ikke han får seg en venn snart eller en psykolog er jeg redd han kommer til å bli alvorlig deprimert, hvis han ikke allerede er kronisk deprimert, han er i alle fall ikke lykkelig. Han stjal jointen fra Stan i siste episode - håper det blir som en form for selvmedisinering som fører til positive resultater og et mer harmonisk sinn. Han slår meg ikke som en person som leker med tanker om døden, noe serien hinter om at Don Draper gjør innimellom.

Endret av Valiumsjunkie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min favorittkarakter er Pete Campbell spilt av Vincent Kartheiser. Seriøst, hjertet mitt blør for den fyren, det er første gang morsinstinktene mine har blitt vekket til live. Han sa "thank you" til Joan i forrige episode, han er så desperat etter vennlighet og forståelse. Hun spurte ham hva han sa takk for, og han svarte "i dont know". Vincent Kartheiser er helt klart en av de bedre skuespillerne i serien, når han bryter ut i raseri klarer jeg ikke å unngå å le, ei heller når han kommer med furteansiktet.

Forskjellene mellom ham og Don Draper er mange, og det er tydelig at Pete er et forsømt barn som bare har blitt hakket på hele livet. Han er ærlig og skjønner ikke alltid de sosiale spillereglene, noe som resulterer i at han ofte buser ut med ting, vanligvis ikke på den mest sjarmerende måten ... Men det er det jeg liker med ham - ærligheten. Ingen av de andre respekterer eller liker ham i serien, kanskje med unntak av Bert Cooper og diverse andre som behandler ham med overfladisk og kjølig høflighet.

Han har ingen venner, og det er det han trenger aller, aller mest. Hvis ikke han får seg en venn snart eller en psykolog er jeg redd han kommer til å bli alvorlig deprimert, hvis han ikke allerede er kronisk deprimert, han er i alle fall ikke lykkelig. Han stjal jointen fra Stan i siste episode - håper det blir som en form for selvmedisinering som fører til positive resultater og et mer harmonisk sinn. Han slår meg ikke som en person som leker med tanker om døden, noe serien hinter om at Don Draper gjør innimellom.

Veldig Dantes infernofokusert den her sesongen synes jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Er det bare meg eller er Megan dødsirriterende? Hun tar opp verdifull tid i serien som kunne blitt brukt på Pete eller noen av de andre karakterene i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Forklar?

I Første episode (The Doorway) ser vi Don sitte på stranden og lese Dantes Guddommelige komedie. En historie som om Dantes reise i helvetes sirkler og at eneste måten å komme i himmelen på er å alltid gjøre rette valg. Noe Don Draper aldri gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiumsjunkie

Ah, ok. Ser sjeldent på boktitlene, fikk derimot med meg at Sally leste på Rosemarys Baby (?) da Grandma Ida lusket seg inn i leiligheten. Vet ikke hva Rosemarys Baby går i, men den symboliserer sikkert et eller annet.

Grandma Ida hadde de villeste, mest psycho øynene ever. :fnise:

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt med hundre prosent i serien, men er det noe nesten fremtidsvisjon i den mannen som faller? Ser for meg at Don Draper kan planlegges å ta selvmord i siste episode. Ellers så er den bare en stemningssetter for serien generelt. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Nå har ikke jeg fulgt med hundre prosent i serien, men er det noe nesten fremtidsvisjon i den mannen som faller? Ser for meg at Don Draper kan planlegges å ta selvmord i siste episode. Ellers så er den bare en stemningssetter for serien generelt. :vetikke:

Veldig interessant spørsmål. Jeg fikk en forklaring på det en gang, men har glemt det. Er litt usikker om det er én bestemt betydning eller om det er flere. Som med Mad Men generelt er det litt opp til seeren, hva vi klarer å finne ut av underliggende faktorer. Nesten som et uforståelig dikt som kan tolkes på ti tusen millioner måter. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada, det er ikke noen stor sak. Det er bare det at en del stusser på det når man klarer å dytte inn tre skrivefeil i samme ord (bl.a. ved å gjøre det til tre ord), og blander norsk og engelsk i samme begrepet.

Selv ser jeg ikke på serien, men er mann. Jeg har imidlertid aldri hørt om jenter som tar seg nær av den, selv om det vel er en serie som ses av flere menn av kvinner.

Anonym poster: 9d21d85e1a893c10bd00d9e0329bd00b

Nope. Tar meg overhodet ikke nær av den - jeg ramla av lasset etter 1. sesong ettersom jeg syntes den var så....kjedelig. Det eneste som var litt "drama" var i siste episode når hun sekretæren oppdaga at hun var gravid med en av "mini-sjefene"..... Kanskje det tok seg opp i 2. sesong...? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Valiumsjunkie

Herregud, Peter Dyckman Campbell er den mest kompliserte karakteren jeg noensinne har sett på TV! Jeg ELSKER ham!!!! Skulle gjerne kjent ham IN REAL LIFE, hadde harvet over ham, selv med de høye vikene og den deilige, utstående bulende magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har ikke fulgt med på denne serien, enda.. Føler at det er noe man burde få med seg om man interesserer seg for USA på 60 tallet?

Jeg lurer litt på... siden serien nå beveger seg ut mot slutten av 60 tallet, handler det noe om den store hippie-bevegelsen som kom for fullt på den tiden? Da serien kom trodde jeg det skulle være fra 50-tallet, det hele virker så stivt og formelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...