Gå til innhold

Flyttet hjemmefra og har 1188 kr igjen til mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne du ha lagt ut oppskrift? :)

Det kan jeg :)

Av alle oppskriftene jeg har forsøkt er det denne enkle oppskriften som står mitt hjerte nærmest. Rask og enkel, og med det beste resultatet. :spise:

1,5 dl grovt hvetemel

1 dl hvetemel

1,5 ts bakepulver

1 barneskje sukker

en liten klype salt

1 ss margarin

1 dl melk

Bland alt det tørre. Smøret smuldres i. Ha i melk. Del deigen i 2, og lag 2 scones - ca 12 cm i diameter. Skjær et kryss halvveis ned i deigen, og prikk med gaffel

Stekes på 250 °C i 15 - 20 minutter.

Min ovn steker dem litt raskere enn det, så det er lurt å passe på så de ikke blir svidd. Det kan gå raskt. :fnise:

Anonymous poster hash: 356c6...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående å spare på brød, så er det lurt å skjære opp brødene i butikken og fryse de. Da kan du knekke ut så mange skiver du skal bruke, og hive de i brødristeren. Evt. ta ut så mye du vet du trenger på en dag kvelden før. Da slipper du å kaste brød :)

Fryser er et must når man skal tenke økonomisk på mat. Men husk å ikke fyll opp hele fryseren. Ting har begrenset levetid også i fryst tilstand. Det er ikke penger spart om mat går i søpla pga at det er for gammelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet :klo: Men det er kanskje fordi jeg har måtte klare meg på mye mindre i perioder som fattig student. Du har fått mange gode råd her, spesielt fra Lucid, så dette klarer du helt fint :) Et tips fra meg er å sjekke på ICA og COOP etter 50 prosent-varer. De setter ned varer til femti prosent når det kun er noen dagers holdbarhet igjen. Dette er greit når du skal kjøpe kjøtt, da fryser du bare ned til du skal bruke det. Ellers er tunfisk mettende og veldig billig.

Anonymous poster hash: 13c2a...083

Det samme gjør Rimi og Bunnpris :)

På KIWi får du varene om de går ut samme dag eller neste dag :spise:

Anonymous poster hash: 80e7f...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferie

Banan burger : rundstykker med banan

Pasta med parmesan eller ketchup

First prize pizza

Dra hjem på besøk til mor og far og få midag og hver ærlig. Mange foreldre som skjønner at det kan bli lite penger når depositum er betalt og gjerne hjelper med å handle inn en pose eller to med mat til barna sine. Da blir alt litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en meny for enten en eller to uker. Slik at du vet hva du skal ha til middag hver dag. Rester skal enten fryses ned eller inkluderes i middagen dagen etter.

Har du en innvandrerbutikk i nærheten har de ofte store kvanta tørre bønner og linser. Metter og inneholder mye god næring. Nudler inneholder eksempel lite næring. Grønnsaker er mange ganger rimeligere der også, i tillegg til ofte bedre kvalitet (min erfaring).

Gå etter First Price produkter, tilbud og se etter mat som er satt ned til halv pris pga dato. Kjøtt kan fryses om det går ut i morgen.

Lag mat fra bunnen av med få ingredienser. Suppe fra bunnen av trenger ikke bli dyrt om du kjøper rimelige grønnsaker.

Ikke kast noe mat, så planlegg godt.

Be deg hjem på middag til noen venner en dag eller to. Inviter de tilbake i september eksempel.

Drikk vann.

Takk for langt og utfyllende svar! Jeg har allerede laget en middagsplan og skal handle inn frukt og grønt på innvandrerbutikker på Grønland. Ellers så drikker jeg alltid vann eller kaffe.

Anonymous poster hash: 6435a...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør store innkjøp av varer som kan fryses, og lag store posjoner -> restemat er gull verdt, lunsj.

Istedet for å spørre om penger (dersom dere bor nærme) er å spørre om tørrvarer, suppeposer etc som holder. Brød kan du lage selv.

Jeg har dessverre ikke tilgang til en stor fryser, det eneste jeg har er et lite hybel kjøleskap, ikke mye plass i fryseren der ;(

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er bare deg selv, så får du det nok til. En havrepose koster 10-15 kr. Du kan lage havregrøt av vann. Så har du noen måltider der. En spaghettipakke, en kjøttdeig og en pk kjøttsaus f.eks blir ca 60-70 kr.

Da kan du sikker ha 2-3 middager ut av den. Kjøttsausen kan du jo fryse ned hvis du har fryser..

Kjøp pålegg som holder seg 1 uke. Kjøp brød og ha det oppskjært. Så fryser du ned halve brødet og tar det opp når du har spist det andre halve. First price kneip er jo helt grei og koster 11 kr eller noe sånt.

Sjekk tilbud og handle i forskjellige butikker og gå etter tilbudene.

Ostesmørbrød kan jo være et alternativ til middag. For å spare utgifter på middag.

Lag deg et ostesmørbrød inni mellom istedet.

Hvis du lager hjemmelaget pizza, så kan du jo lage flere små runde porsjonspizza..så steker du de bare halvveis og fryser de.. Så har du noen pizza til helgekos.

Nå kommer jeg ikke med så mye sunne middager..men det er jo så dyrt med kjøtt og fisk :O

Men kjøper du fisk til middag, så har du jo det også i to dager :)

Anonymous poster hash: 1eaef...c17

Takk for svar! Spagetti og pizza står allerede på menyen, kjøpte en first prize kjøttdeig som jeg deler i to og bruker på to middager. Havregrøt kan jeg ikke fordra, så det står jeg over.

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på noen av de Hellstrøm rydder opp hjemme episodene, så ser du hvor god mat som er mulig å lage på budsjett.

Er dette forresten spesielt for august, eller blir ting slik fremover for deg?

Dette matbudsjettet er bare for august, grunnet litt for mange uventede utgifter denne måneden. Jeg har ellers 2500kr som jeg har satt av til mat.

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skal du ha løk, kjøp den i løsvekt. Det bruker å ha lavere pris pr kg enn det det koster for ei strømpe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk i løsvekt :jepp:

Jeg liker best løk i løsvekt; da kan man plukke de små som holder til én person fremfor å måtte kutte en strømpeløk i to. Har de ikke løk i løsvekt kjøper jeg en kilospose. De er små og fine, og mye billigere.



Anonymous poster hash: 356c6...121
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass til en fryser? Det bør du skaffe deg så fort som mulig i såfall! Mye penger å spare! Når jeg flyttet hjemifra kjøpte jeg en brukt på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker fiskekaker er dette bilig og kan brukes i mange varianter.



Anonymous poster hash: 1614f...9f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frist price kyllingkjøttdeig, eller svinekjøttdeig er billigere og sunnere alternativer til kjøttdeig dersom du skal lage spaghetti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rådyr

Bunnpris har laks, kyllinglår mm til 17 kroner. Disse pakkene får jeg to måltider av med mye tilbehør. Du har sikkert fått masse tips om det. De har også ofte varer med kort holdbarhet til halv pris. Det finnes masse billige frosne grønnsaker. Ellers er løk, gulrot og brokkoli billig.

Rimi har billige svinestrimler, 17-18 kr. for 350 g tror jeg. Ellers får du kyllingkjøttdeig til ned not 17 kroner om du velger riktig butikk.

Det viktigste er å følge med på hvor de samme varene er billigst. Her kan du spare mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pålegg anbefaler jeg hvitost. Dyrt som enkeltutlegg, men du verden så mange skiver man får dekket med en ost! Som variasjon kan du ha et par skiver agurk, paprika, eple eller appelsin oppå, eller litt kaviar, det trenger ikke bli kjedelig :)

Du kan lage mye godt av billige råvarer hvis du har godt krydder, så jeg anbefaler å investere i noen bokser med krydder :jepp: Det er kanskje ganske billig på innvandrerbutikk? Hjemmelaget tomatsuppe med linser blir veldig godt med koriander og spisskummen i. Laksefilet bakt i sweet chilisaus med ris og kokte grønnsaker til er billig og godt, og noe vi lager ganske ofte selv om vi har grei råd :) kan byttes ut med annen fisk også!

Hvis du liker torsk har first price ganske store, frosne pakker som er ganske billige. Hvis du ikke er storfan, men vil spise det fordi det er sunt kan du lage saus av kokosmelk og karripasta, da smaker det bare curry ;)

Makrell på skive funker som nødløsning til middag eller som lunsj, og jeg synes det er veldig godt med løk og pepper på!

Bak brød selv! Ferdigmiks fra butikk gir to brød og er ganske billig, koster halvparten av butikkbrød :) Godt er det også! Dessuten en god ide å invitere roommates på nybakt brød til kvelds og bli kjent på det viset ;)

Frosne grønnsaker er like sunt som ferske! Jeg synes fort de blir soggy når de tiner, da, så jeg foretrekker å koke dem (typisk brokkoliblanding) eller lage lapskaus/grønnsakssuppe.

Endret av Stjernesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bli vegetarianer!:) det er omtrent så billig som du får det:) spis det samme som før, gjerne spaghetti, men bytt ut kjøtt med linser/bønner/kikerter. Fåes kjøp klar til bruk fra go green eller i invandrerbutikker:) bare å være kreativ:) Ellers er hvetfall mel og tørrgjær greit å ha, da kan du bake brød,pizzabunn,rundstykker..

Så finnes det noen enorme syltetøyspann fra first price o.l. om du spiser det.

Å sjekk alltid tilbudene i butikkene, appen heter martilbud:)

Anonymous poster hash: ab8fa...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være noe problem for 1 person på det budsjettet!:) det får nok helt fint!

Bare vær bevisst på hva du kjøper og at du kan få skikkelig mat ut av det.

Lag større porsjoner og frys ned.

Ikke kjøp masse tull. Du trenger ikke vaniljekesam og limekesam hver gang du skal ha frukt f.eks.

Gå hjem på middag en gang i uken, det setter nok foreldrene dine pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skal du ha løk, kjøp den i løsvekt. Det bruker å ha lavere pris pr kg enn det det koster for ei strømpe.

Takk for tips :) Jeg handlet alt frukt og grønt i en veldig billig innvandrer butikk påHGrønland.

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pålegg anbefaler jeg hvitost. Dyrt som enkeltutlegg, men du verden så mange skiver man får dekket med en ost! Som variasjon kan du ha et par skiver agurk, paprika, eple eller appelsin oppå, eller litt kaviar, det trenger ikke bli kjedelig :)

Du kan lage mye godt av billige råvarer hvis du har godt krydder, så jeg anbefaler å investere i noen bokser med krydder :jepp: Det er kanskje ganske billig på innvandrerbutikk? Hjemmelaget tomatsuppe med linser blir veldig godt med koriander og spisskummen i. Laksefilet bakt i sweet chilisaus med ris og kokte grønnsaker til er billig og godt, og noe vi lager ganske ofte selv om vi har grei råd :) kan byttes ut med annen fisk også!

Hvis du liker torsk har first price ganske store, frosne pakker som er ganske billige. Hvis du ikke er storfan, men vil spise det fordi det er sunt kan du lage saus av kokosmelk og karripasta, da smaker det bare curry ;)

Makrell på skive funker som nødløsning til middag eller som lunsj, og jeg synes det er veldig godt med løk og pepper på!

Bak brød selv! Ferdigmiks fra butikk gir to brød og er ganske billig, koster halvparten av butikkbrød :) Godt er det også! Dessuten en god ide å invitere roommates på nybakt brød til kvelds og bli kjent på det viset ;)

Frosne grønnsaker er like sunt som ferske! Jeg synes fort de blir soggy når de tiner, da, så jeg foretrekker å koke dem (typisk brokkoliblanding) eller lage lapskaus/grønnsakssuppe.

Jeg har dessverre bare et lite hybel kjøleskap, så fryselager er utelukket :( Jeg har kjøpt inn det mest nødvendige av krydder, men venter med å handle inn krydder til neste måned, da har jeg mer å rutte med.

Brød spiser jeg ikke, så der sparer jeg en del på pålegg. Har handlet inn billig pasta på Rema og ris på Grønland.

Anonymous poster hash: 6435a...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...