Gå til innhold

Ang tørrfor til katter


Gjest Gjest_Siri_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*

Jeg tenkte å kutte ut å kjøpe tørrfor i matbutikken, og heller kjøpe i dyrebutikk da det skal være sunnere og bedre for katten etter det jeg forstår. Men er det egentlig noen forskjell på Eukanuba, Royal Canin og Hills? :forvirra: Eller er det bokstavelig talt smak og behag? Hvor ofte bytter dere ut tørrforet i skåla til katten? En porsjon spises jo aldri helt opp, mener jeg. :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet går det mest på smak og behag. Hvert merke har jo også forskjellige typer mat, ikke bare med ulik smak, men mat spesielt beregnet på f.eks. katter med langt hår, overvektige katter, spesielle raser osv. Vi bruker Iams (har tidligere brukt Eukanuba, men etter at vi flyttet byttet vi rett og slett fordi dyrebutikken i nærheten ikke selger de største posene til Eukanuba). Jeg vasker skålene med såpe og vann en gang i uken, da venter jeg til de har spist omtrent alt og så kaster jeg bare de få smulene som er igjen før jeg vasker og fyller på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Hills, bare fordi kattene våre liker det best. Våre spiser alltid opp maten i skålene, men vi har tre katter, den står der maks et døgn. Vasker skålene to ganger i uken, og kaster maten om den ser ekkel ut, om det feks er kattehår i den. Vannskålene vasker jeg hver gang jeg bytter vann, og det gjør jeg vel omtrent tre ganger om dagen (gjør det før jeg lager mine egne måltider, frokost, middag og kvelds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mine katter har ofte vært litt løse i magen da vi foret på tørrfor kjøpt i matbutikk. Kattene har fått Iams nå i 3 uker og ser allerede forbedring. Virker som om kattene liker dette foret bedre. Virker som om de trenger mindre av dette også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjent sak at tørrfor fra vet./dyrebutikk inneholder mer næringsstoffer slik at kattene spiser mindre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine er visst glupske da, for de spiser svært ofte opp rubbel og bit i skålene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, mine er visst glupske da, for de spiser svært ofte opp rubbel og bit i skålene...

Det kommer jo anpå så mye da, hvor mange katter du har, hvor store skåler du har, aktivitetsnivået til kattene, alder, forbrenning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mine katter har ofte vært litt løse i magen da vi foret på tørrfor kjøpt i matbutikk. Kattene har fått Iams nå i 3 uker og ser allerede forbedring. Virker som om kattene liker dette foret bedre. Virker som om de trenger mindre av dette også..

Som jeg nettopp også kommenterte i en annen tråd her på forumet, vil jeg sterkt anbefale deg å boikotte IAMS da de er kjent som den største verstingen av bruk av dyreforsøk for å teste produktene sine.

Google opp "iams dyreforsøk" så skal du se det kommer opp litt av hvert.

Du kan også sjekke ut http://www.iamscruelty.com/notTested.asp hvis du er interessert i å vite mer.

Det er vi som har kjøpekraften, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg også nevnte i en annen tråd her sjekket jeg denne linken ganske grundig for noen uker siden og jeg kan ikke si at jeg ble helt overbevist om at dette nødvendigvis er sannheten. Jeg har ikke linkene her og nå, men jeg er rimelig kritisk til hvilke kilder jeg henter informasjon fra, hvilket var årsaken til at jeg sjekket nærmere, og så vidt jeg husker kokte det til at IAM's ikke gjør noe annet enn de andre store produsentene av fôr etc. til kjæledyr. At de bruker forsøksdyr er jo i og for seg ikke så merkverdig...

Når det er sagt, så virker det som dyrene mine foretrekker Royal Canine og Hills. Katten får p.t. Hills fordi det der fantes en variant for kastrerte utekatter i alderen 6 mnd. til 6 år. Noe som passest perfekt siden jeg ikke vet akkurat hvor gammel katten min er og ikke visste om jeg skulle gi ham kattemat for kattunger eller voksne katter. Egentlig tror jeg ikke det spiller noen særlig rolle hvilket merke du velger, bare katten liker det.

For øvrig får katten tørrfôr i en stor skål hvor innholdet spises i løpet av makismalt et par - tre dager. (Kjøpte en stor skål for å slippe at det går tomt i løpet av dagen uten at jeg ser det og katten min er en "hittekatt" som fremdeles er så tynn at han må få lov til å spise alt han har lyst til). Så lenge det bare er en katt som spiser av det og tørrfôret holdes adskilt fra vann og våtfôr, er det like delikat til siste "kule". Skålen vaskes et par ganger i uken mens vannskål og skål til våtfôr vaskes daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det bokstavelig talt smak og behag?

Katten vår spiser mat fra Royal Canin. Dette gjør hun fordi vi vil at hun skal få i seg nærligsrik mat som hun blir mett av, samtidig som pelsen hennes holder seg fin.

Hvor ofte bytter dere ut tørrforet i skåla til katten? En porsjon spises jo aldri helt opp, mener jeg. :katt:

Når vi kjøpte maten på dyrebutikken fikk vi med en måleskje som vi skulle bruke for å måle opp hvor mye av maten hun skal ha. Katten vår er rundt 9 måneder, og på Royal Canin posen som vi har står det hvor mange gram det er anbefalt at katten skal få i seg i løpet av en dag. Noen ganger spiser hun opp alt med en gang, mens andre dager kan hun ha maten i flere dager. Så når du sier at en porsjon aldri spises helt opp, så stemmer det ikke på noen av de kattene som jeg har hatt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fan av Hill`s

hill`s benytter seg kun av kliniske tester på vanlige friske dyr som bor hjemme hos eierne sine.

dette gir også bedre informasjon enn om dyrene bodde på en kennel da dise dyrene faktisk er bedre representanter for hvordan de dyrene f^^oret er beregnet på lever.

Hill`s er også det eldste fôret og det første komersielle hunde og kattefôret i verden.

årsaken til at Hill`s i det hele tatt oppstod er også tildels rørende og vakker

http://www.hillspet.com/zSkin_2/company_in...amp;bmLocale=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Mine får Royal Canin kjøpt hos dyrlegen. Det skal være enda bere enn Royal Canin fra dyrebutikken. Bare det beste er godt nok for mine englebarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg tar mye feil hvis jeg påstår at all dyremat er testet på dyr. (hadde den ikke vært det, hadde i alle fall jeg styrt unna)

Den Iamscruelty-linken dukker opp med jevne mellomrom (den er gammel), og den som står bak er vel PETA hvis jeg ikke husker feil. Jeg vil ikke ta alt som kommer fra den kilden for god fisk, det er vel en ganske omstridt organisasjon. Finnes også en del sider som tilbakeviser det som står i den linken. Hva som er rett og galt aner jeg ikke, men jeg dømmer ikke Iams/Eucanuba på bakgrunn av den siden fra PETA i alle fall.

Royal Canin har jo bla en fabrikk i Frankrike med en stor dyreavdeling med testdyr. De arrangere turer dit, der man kan besøke fabrikken og testdyrene. Jeg har aldri hørt om at de dyrene har de vondt, lever dyrene under fæle forhold er de jo ikke gode testdyr, realistisk sett.

Ellers les her står litt om kattemat: http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/FORING_AV_KATT.htm

Endret av vero9ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt tester alle merkene på dyr, det er naivt å tro noe annet.

Og PETA er ikke gode i hue, så ikke la det de sier veie så tungt.

La katten velge merke fra dyrebutikken du, de er gode alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare benytte anledningen til å si et par positive ting om tørrfôr kjøpt hos dyrlege/dyrebutikk fremfor Rema 1000-fôr:

Kvalitetsfôret har mye større næringsinnhold, slik at kattene behøver ikke spise like mye for å få i seg samme mengde næring. Det fører også til at de gjør mindre fra seg, noe som er veldig praktisk om man har innekatt :)

Dessuten finnes det så mye bra kvalitetsfôr for katter som lider av spesifikke ting. Vi har en Maine Coon som har en tannkjøttsyksom. Derfor kjøper vi noe spesialfôr fra Hills til han som gjør at han får tygget litt ekstra på hver bit og trimmet tannkjøttet litt. Genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

Er Hills det beste? Ser mange snakker om akkurat det merket. Har ikke prøvd det før, men Royal Canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker Royal Canin fordi det er det kattene min foretrekker av de gode merkene. Har testet Eukanuba og Hills også, men de falt ikke like mye i smak. Er også litt skeptisk til Eukanuba fordi det er kjent for å være ett allergifor hos hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gerda

Æ for no kattan med tørrfæsk.

E de som tørrfor å regne?

Kattan mine har fet no så bra ja. Har aldri vøri sjuke.

Fræsk som en fæsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ for no kattan med tørrfæsk.

E de som tørrfor å regne?

Nei, fisk inneholder lite/ingenting som katter trenger, så med årene kan katten din utvikle mangelsykdommer! Gå over til et tørrfór fra dyrebutikk. Hvis du fórer med tørrfisk bare fordi det er tilgjengelig og billig, så bør du kanskje revurdere. Men jeg antar at du vil det beste for katten din og vil gi den det den trenger! :)

Og du, kanskje greit å skrive enten bokmål eller nynorsk slik at det blir lettere å lese? :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene våre har fått Hills. Jeg har noen ganger kjøpt tørrfor i dagligvare butikken men da merket jeg at kattene bæsjet mer samtidig som de spiste mye mer enn vanlig.

Jeg har nå gått over til Royal Canin, dette er fordi valpen vår bruker det og katten vår er så glad i hundematen. Derfor kjøpte jeg samme typen til katten også, det falt i smak det ja. Spørs om han er litt lei Hills.

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...