Gå til innhold

Hva betyr flere punktum etter en setning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg alltid lurt på. Når folk skriver f. eks: Sommeren var frem til påske ...., eller det var synd......., hva betyr alle disse punktumene?



Anonymous poster hash: b6505...4c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal bare være 3 prikker/punktum. Ellipse markerer pause i tankestrøm eller oppstykket tale (klippet) «Jeg mener … eh … eh …»

 

 

Det blir ofte brukt når det er en selvforklarende fortsettelse.

 

"Du sa du skulle hjelpe, men..." (uskrevet fortsettelse: det gjorde du ikke)

Anonymous poster hash: b4591...f01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sistnevnte eksempel som du skrev kan det bety at man ikke vil være for bombastisk/bestemt/lite empatisk. Hvis noen for eksempel har fortalt om en sykdom, eller noe annet negativt, så kan det være greit å bruke flere punktum da. 

 

Men det er selvsagt også ment som en lengre pause som han ovenfor meg her skriver.



Anonymous poster hash: e8cc5...080
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid lurt på. Når folk skriver f. eks: Sommeren var frem til påske ...., eller det var synd......., hva betyr alle disse punktumene?

Anonymous poster hash: b6505...4c2

Det er i det moderne språk blitt en måleenhet for idioti og opptrer i sosiale medier. Jo flere prikker i hvert tilfelle, og jo flere tilfeller per setning/innlegg/bruker, jo mer idiotisk er innlegget og jo større idiot er brukeren.

Opptrer ofte sammen med skrivefeil og "utdanningen livets harde skole"

Anonymous poster hash: 2cc03...3ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i det moderne språk blitt en måleenhet for idioti og opptrer i sosiale medier. Jo flere prikker i hvert tilfelle, og jo flere tilfeller per setning/innlegg/bruker, jo mer idiotisk er innlegget og jo større idiot er brukeren.

Opptrer ofte sammen med skrivefeil og "utdanningen livets harde skole"

Anonymous poster hash: 2cc03...3ee

Hehe, følte meg litt truffet der :P jeg bruker ... Utrolig mye og feil, men det har blitt en vane (uvane). Det er noe med det at når man uttrykker seg skriftlig så fremstår man fort litt mer bombastisk enn man gjør muntlig. Man mister alle de kroppsspråklige nyansene for eksempel og da slenger jeg fort på ... For å formilde utsagnet litt...

-hilsen en som har gått ordentlig skole, i tilleg til livets harde :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, følte meg litt truffet der :P jeg bruker ... Utrolig mye og feil, men det har blitt en vane (uvane). Det er noe med det at når man uttrykker seg skriftlig så fremstår man fort litt mer bombastisk enn man gjør muntlig. Man mister alle de kroppsspråklige nyansene for eksempel og da slenger jeg fort på ... For å formilde utsagnet litt...

-hilsen en som har gått ordentlig skole, i tilleg til livets harde :P

Men de brukes også som ironiprikker, sarkasmeprikker, oppgitthetprikker osv. Prikkebruken har blitt så utvannet at man må tolke bruken ut i fra kontekst uansett. Noen virker å bruke det etter alt de skriver, som erstatning for punktum. Det er altså like greit å ha som regel at man lar være å bruke dem eller bruker dem slik de skal brukes. De får mer språklig effekt om du bruker dem rett. Omtrent som utropstegn.

Anonymous poster hash: 2cc03...3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de brukes også som ironiprikker, sarkasmeprikker, oppgitthetprikker osv. Prikkebruken har blitt så utvannet at man må tolke bruken ut i fra kontekst uansett. Noen virker å bruke det etter alt de skriver, som erstatning for punktum. Det er altså like greit å ha som regel at man lar være å bruke dem eller bruker dem slik de skal brukes. De får mer språklig effekt om du bruker dem rett. Omtrent som utropstegn.

Anonymous poster hash: 2cc03...3ee

hehe, jo da, men det er jo ikke så gøy :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken har blitt  utvannet, ja. Jeg er vanligvis liberal når det gjelder språkspørsmål, men jeg klarer bare ikke å lese "Gratulerer med dagen...." (typisk facebook) som en vennlig hilsen. For meg er "..." et tegn på ironi, sarkasme og/eller oppgitthet.

Jeg har for øvrig lagt merke til at det er særlig mennesker over 50 år som (mis)bruker tegnet.



Anonymous poster hash: 3b9ea...73d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at det er alt for mange fra 40åra og oppover som gjerne står for den overdrevne bruken av mange prikker. Og gjerne etter hver eneste setning. Når jeg ser slike, på facebookgrupper eller her inne, orker jeg ikke lese innlegget engang. Jeg bryr meg sjelden om skrivefeil, men de prikkene orker jeg virkelig ikke.

Anonymous poster hash: acb14...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har heller ikke fått med seg at det skal være et mellomrom mellom ordet og prikkene.

 

Slik ...

 

Ikke slik...



Anonymous poster hash: 9d9e6...3d4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt voksne damer som kommenterer hverandres bilder på facebook:

"Snasent bilde...skukke tru vi va jevngamle nei...rynkekremen vi kjøpte på kreta på 90tallet virker ser jeg...hehe...hvordan går det med deg...lenge siden...klem"

Man ser litt sliten ut når man bruker så mye pynktum. Andpusten, liksom :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...