Gå til innhold

Har folk rett og slett bare nok med seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever begge deler. Noen (få) er flinke til å ta initiativ, mens jeg har noen venner som er utrolig dårlige til å holde kontakten.

At man ikke har behov for å være sosial er én ting, men noen av de vennene mine som er trege på å ta kontakt, er også av typen som tror at ting kommer av seg selv. Feks at de sier, vi må finne på noe en dag når jeg får tid. Men de tenker ikke over at de må FINNE og sette av den tiden. Og dette er ikke folk som er noe spesielt travle en gang. Ingen mann og ingen barn, bare litt jobb og noe trening utenom. Men de somler bort all tiden de har, fordi de ikke er vant til å måtte prioritere.

Noen er også av den oppfatningen at det ikke er mulig å treffes en dag hvis man jobber samme dagen. Man MÅ ha en hel fridag for at man skal treffes et par timer på kvelden. Og jeg VET at disse samme personene føler seg en del ensom og ønsker kontakt, men innser ikke de begrensingene de selv legger på seg selv.

Stort sett er det jeg som tar kontakt, men merker jeg gidder det i mindre og mindre grad. Hvorfor skal JEG alltid samle gjengen og ta initiativ til sosiale ting? Da tilbringer jeg heller tid med de vennene som er omtrent like god på å ta initiativ. Det bør gå begge veier.

Anonymous poster hash: 49fb5...101

Nettopp!

Du bør la være å investere i disse "vennskapene" og finne deg andre venninner med kjemi og litt mer passende mentalitet.

Anonymous poster hash: aea57...7d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker at jeg begynner å bli litt lei av de som kaller seg "introverte" når det egentlig ikke er introverte, de er mer egosentriske enn introverte. Flere av de som kaller seg introverte svarer nemlig ja på dette: 1. Du treffer bare "venninner" på dine premisser og når det passer for deg. 2. Når du avtaler møte og avlyser (ofte igjen og igjen), lager du aldri nye avtaler på stedet. "Oj, jeg kan dessverre ikke treffe deg på kafe i morgen likevel". Gode venninner pleier å si:...men kan vi ta det igjen evt på mandag?. Du venter heller punkt.1.3. Du sier at du blir sliten av å være sosial. Men du kan være sosial med samboer, ungene dine, familien din og de du føler deg vel med. Alt kommer an på ditt velvære, rett og slett. Du kaller deg introvert, men du er mer egoistisk og mater aldri det sosiale behovet og engasjementet andre legger i vennskap, du koser deg ikke med venninner - du sosialiserer på en så slitsom måte og åpner deg aldri slik at hvert møte blir slitsomt.4. Folk kan faktisk være opptatt. Har mange sosiale venninner og noen ekte introverte venninner som kan være like opptatt! Men de venninnene som kaller seg introverte og passer inn i kategoriene over har jeg sluttet å kontakte. Orker ikke å sitte i det anstrengte oppstyret og falske møtene hvor man aldri kommer noen vei uansett. Anonymous poster hash: aea57...7d9

Slutt å gjør andre mennesker som skyldebukker til din oppmerksomhetstrang og lite selvstendige liv. Ingen andres jobb å underholde deg enn deg selv, at du må underholdes konstant av andre for å ha et godt liv betyr heldigvis ikke at alle andre må være like lite selvstendig.

ville ikke hatt noen som deg som venninne om du så betalte meg for å sitte barnepass for deg en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg begynner å bli litt lei av de som kaller seg "introverte" når det egentlig ikke er introverte, de er mer egosentriske enn introverte. Flere av de som kaller seg introverte svarer nemlig ja på dette:

1. Du treffer bare "venninner" på dine premisser og når det passer for deg.

2. Når du avtaler møte og avlyser (ofte igjen og igjen), lager du aldri nye avtaler på stedet. "Oj, jeg kan dessverre ikke treffe deg på kafe i morgen likevel". Gode venninner pleier å si:...men kan vi ta det igjen evt på mandag?. Du venter heller punkt.1.

3. Du sier at du blir sliten av å være sosial. Men du kan være sosial med samboer, ungene dine, familien din og de du føler deg vel med. Alt kommer an på ditt velvære, rett og slett. Du kaller deg introvert, men du er mer egoistisk og mater aldri det sosiale behovet og engasjementet andre legger i vennskap, du koser deg ikke med venninner - du sosialiserer på en så slitsom måte og åpner deg aldri slik at hvert møte blir slitsomt.

4. Folk kan faktisk være opptatt. Har mange sosiale venninner og noen ekte introverte venninner som kan være like opptatt! Men de venninnene som kaller seg introverte og passer inn i kategoriene over har jeg sluttet å kontakte. Orker ikke å sitte i det anstrengte oppstyret og falske møtene hvor man aldri kommer noen vei uansett.

Anonymous poster hash: aea57...7d9

Slutt å gjør andre mennesker som skyldebukker til din oppmerksomhetstrang og lite selvstendige liv. Ingen andres jobb å underholde deg enn deg selv, at du må underholdes konstant av andre for å ha et godt liv betyr heldigvis ikke at alle andre må være like lite selvstendig.

ville ikke hatt noen som deg som venninne om du så betalte meg for å sitte barnepass for deg en gang.

Hva behager? Du hadde kanskje hygget deg med en slik venninne du altså?

Ellers trekker du frem flere sider her ved meg som du ikke har noen grunnlag for å spy ut. Takk for en udugelig personlighetsanalyse. Jeg har flere venninner som både er sosiale og introverte, selv er jeg sosial og har derfor møtt både det ene og det andre når det gjelder dette. Det du kritiserer meg for står jeg fullt for.

Anonymous poster hash: aea57...7d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg begynner å bli litt lei av de som kaller seg "introverte" når det egentlig ikke er introverte, de er mer egosentriske enn introverte. Flere av de som kaller seg introverte svarer nemlig ja på dette: 1. Du treffer bare "venninner" på dine premisser og når det passer for deg. 2. Når du avtaler møte og avlyser (ofte igjen og igjen), lager du aldri nye avtaler på stedet. "Oj, jeg kan dessverre ikke treffe deg på kafe i morgen likevel". Gode venninner pleier å si:...men kan vi ta det igjen evt på mandag?. Du venter heller punkt.1.3. Du sier at du blir sliten av å være sosial. Men du kan være sosial med samboer, ungene dine, familien din og de du føler deg vel med. Alt kommer an på ditt velvære, rett og slett. Du kaller deg introvert, men du er mer egoistisk og mater aldri det sosiale behovet og engasjementet andre legger i vennskap, du koser deg ikke med venninner - du sosialiserer på en så slitsom måte og åpner deg aldri slik at hvert møte blir slitsomt.4. Folk kan faktisk være opptatt. Har mange sosiale venninner og noen ekte introverte venninner som kan være like opptatt! Men de venninnene som kaller seg introverte og passer inn i kategoriene over har jeg sluttet å kontakte. Orker ikke å sitte i det anstrengte oppstyret og falske møtene hvor man aldri kommer noen vei uansett. Anonymous poster hash: aea57...7d9

Ja, her har du flere av venninnene mine.... Det er liksom så utrolig vanskelig å finne tid til å møtes, men på snap og face ser jeg jo at de tydeligvis har tid til å møte andre venninner. Da tenker jeg automatisk at de ikke synes jeg er så spennende å være sammen med.

Anonymous poster hash: 7390d...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjør andre mennesker som skyldebukker til din oppmerksomhetstrang og lite selvstendige liv. Ingen andres jobb å underholde deg enn deg selv, at du må underholdes konstant av andre for å ha et godt liv betyr heldigvis ikke at alle andre må være like lite selvstendig.

ville ikke hatt noen som deg som venninne om du så betalte meg for å sitte barnepass for deg en gang.

Her kom dobbelmoralen opp for tusen. Alt du mener om sosiale mennesker bunner i kunnskap på lav sko og lite kunnskap forbi din egen navle! Vi må alle sammen spise alt som kommer fra introverte uten å sette et eneste spørsmålstegn... den type greie er det siste jeg orker, når det gjelder det meste.

Anonymous poster hash: 32d8d...4bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har du flere av venninnene mine.... Det er liksom så utrolig vanskelig å finne tid til å møtes, men på snap og face ser jeg jo at de tydeligvis har tid til å møte andre venninner. Da tenker jeg automatisk at de ikke synes jeg er så spennende å være sammen med.

Anonymous poster hash: 7390d...bf1

Å bli nedprioritert til fordel for en annen er jo noe helt annet enn hva som er tema for denne tråden.

Anonymous poster hash: f0b5c...9f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli nedprioritert til fordel for en annen er jo noe helt annet enn hva som er tema for denne tråden. Anonymous poster hash: f0b5c...9f5

Nå var det jeg (TS) som skrev de ordene da, og synes ikke det blir så annerledes? Vennene tar jo fremdeles ikke kontakt.

Anonymous poster hash: 7390d...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva behager? Du hadde kanskje hygget deg med en slik venninne du altså? Ellers trekker du frem flere sider her ved meg som du ikke har noen grunnlag for å spy ut. Takk for en udugelig personlighetsanalyse. Jeg har flere venninner som både er sosiale og introverte, selv er jeg sosial og har derfor møtt både det ene og det andre når det gjelder dette. Det du kritiserer meg for står jeg fullt for. Anonymous poster hash: aea57...7d9

Det behager det jeg skrev til deg. At du ikke ser noe forskjell på både relasjonen og på tidsbruk på f.eks en mann og barn vs venner og dermed mener at for de av oss som synes at mann og eventuelt barn tar mye tid og energi og at en dermed er "ferdig for dagen" når en vanlig hverdag er over sier sitt.

Skal venninna flytte inn og mann og barn flytte ut en dag i uken slik at en får venninne samvær samtidig som en ikke presser kvoten sin for hva som er for mye sosialisering?

Du sier det selv du er sosial (ekstovert), og du har dermed en helt annen oppfatning av introverte enn hva vi som er det faktisk har. Og på samme måte som du sier " takk for personanalysen" så virker det faktisk ikke som at du forstår introverte i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom dobbelmoralen opp for tusen. Alt du mener om sosiale mennesker bunner i kunnskap på lav sko og lite kunnskap forbi din egen navle! Vi må alle sammen spise alt som kommer fra introverte uten å sette et eneste spørsmålstegn... den type greie er det siste jeg orker, når det gjelder det meste. Anonymous poster hash: 32d8d...4bf

Stiller så mange spørsmålstegn du bare makter du for min del, men igjen jeg gidder ikke være noen sin barnepasser fordi de ikke har blitt født som siamesisk tvilling.

Et vennskap og samvær med venner bør vel være ønskelig fra begge parter? Eller skal den ene bare tvinge seg på fordi den ikke klarer å være aleine eller finne på noe med andre eller ha egne hobbyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har du flere av venninnene mine.... Det er liksom så utrolig vanskelig å finne tid til å møtes, men på snap og face ser jeg jo at de tydeligvis har tid til å møte andre venninner. Da tenker jeg automatisk at de ikke synes jeg er så spennende å være sammen med.

Anonymous poster hash: 7390d...bf1

Ja, det kan jo hende at de ikke synes at du er spennende å være sammen med, spesielt hvis de henger med andre venninner. Det er ikke alle sammen som passer sammen sånn sett, og det er en ærlig sak i seg selv. Om det skulle være årsaken, finnes det sikkert noen andre du passer bedre sammen med :)

Det jeg egentlig snakket om, er de venninnene som avlyser avtaler, aldri skaper avtaler, gir lite av seg selv og som er mer egosentriske enn introvert. En ting er å være opptatt, de introverte er ikke mer eller mindre opptatt i hverdagen enn resten av oss. Har mange introverte venninner som er like opptatt som meg, men som gir mye av seg selv og stiller ikke bare egosentriske krav i et vennskap. Mange kaller seg introverte med dårlig tid, unnskyldningene mengder seg på, men graver man litt i det finner man ut at det ikke er snakk om å være introvert eller ha dårlig tid, men rett og slett står over for et egoistisk menneske som mener at du skal eksistere når hun vil at du skal eksistere.

Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behager det jeg skrev til deg. At du ikke ser noe forskjell på både relasjonen og på tidsbruk på f.eks en mann og barn vs venner og dermed mener at for de av oss som synes at mann og eventuelt barn tar mye tid og energi og at en dermed er "ferdig for dagen" når en vanlig hverdag er over sier sitt.

Skal venninna flytte inn og mann og barn flytte ut en dag i uken slik at en får venninne samvær samtidig som en ikke presser kvoten sin for hva som er for mye sosialisering?

Du sier det selv du er sosial (ekstovert), og du har dermed en helt annen oppfatning av introverte enn hva vi som er det faktisk har. Og på samme måte som du sier " takk for personanalysen" så virker det faktisk ikke som at du forstår introverte i det hele tatt.

Du har ikke gjort jobben din ved å lese kritikken grundig nok, dermed er din oppfatning faktisk veldig irrelevant. Alle som er introverte er like, og alle som er ekstroverte er like? Du klarer ikke å forestille deg at det finnes negative vennskap innenfor den ene kategorien, men du klarer å påpeke og snakke stygt om mennesker som er ekstroverte. Godt gjort. Les kritikken grundigere før du svarer.

Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok med jobb, barn og husarbeid i det daglige, ja. Det er sjelden vi gjør noe på ettermiddagene. Etter jobb skal barnas hentes fra barnehagen, det skal lages middag og så skal vi spise sammen. Og da går det ikke veldig lang tid før det et kveld for ungene.

Jeg og ungene har riktignok fri hver onsdag, så det hadde vært supert å treffe andre småbarnsfamilier da. Men det er ikke mange som har anledning.

Anonymous poster hash: 5580c...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort jobben din ved å lese kritikken grundig nok, dermed er din oppfatning faktisk veldig irrelevant. Alle som er introverte er like, og alle som er ekstroverte er like? Du klarer ikke å forestille deg at det finnes negative vennskap innenfor den ene kategorien, men du klarer å påpeke og snakke stygt om mennesker som er ekstroverte. Godt gjort. Les kritikken grundigere før du svarer. Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

Du, jeg forstod innlegget så det har ikke så veldig mye med det å gjøre. Selvsagt forstår jeg at introverte er forskjellige fra person til person, den eneste samlede tingen er at en lader batteriene aleine kontra med andre mennesker slik som ekstroverte gjør, som det også finnes 1000 vis av forskjellige individer av.

Men et egoistisk menneske er et egoistisk menneske samme søren om det er introvert eller ekstrovert. Bytt ut introvert i teksten hennes mot ekstrovert og i samme slengen rører sammen et innlegg med mine holdninger på denne siden, hva får du da? Alle dere som er ekstroverte har reagert på mine innlegg, kanskje ikke så rart at jeg reagerer på hennes.

Det er fult mulig å beskrive en dårlig venninne uten å blande inn introverte (eller "introverte" skjønner du ;) på samme måte som det er fult mulig å beskrive en dårlig ego venninne uten å bruke begrepet eksrovert (eller "ekstroverte" om du vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En introvert kan være like god venninne og som en ekstrovert, vennskap er abstrakt og det handler vel mer om det å ha et godt språk og være prososial enn introvert/ekstrovert. Flere studier viser at ekte vennskap er viktig for folkehelsen og at mennesker som opplever at de har gode gjensidige vennskap har bedre selvtillit o.l. Om et vennskap ikke føles gjensidig tror jeg ikke det handler om å være introvert eller ekstrovert, ofte handler det om sosiale ferdigheter og kjemi. Det kan være at man har truffet et menneske som har svekket sosiale ferdigheter av forskjellige årsaker og har vansker med å forme vennskap. Man skal som regel lete lenge etter mennesker som ikke er åpen for et vennskap med noen som er vennlig, snill og har et godt sosialt språk! Hvis man føler at vennene ikke dekker behovene dine, er det ikke sikkert at det er snakk om dårlige vennskap, men at du har behov for å utvide venninneflokken. En stor venneflokk er ikke alltid dritbra, heller. Alle de forskjellige rollene som må opprettholdes kan være stress nok for flere, for eksempel. 

 

De gode vennskapene har som regel både negative og positive sider men båndet og samspillet er vel egentlig det viktigste, at det ikke handler om hvor mye man treffes, men at man gjerne kan treffes 5 år etterpå og føle et like sterkt bånd.

Vennskap hvor det sosiale båndet står sterkere enn sosiale interaksjoner er ikke dårlige vennskap.

Endret av 20052014
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva behager? Du hadde kanskje hygget deg med en slik venninne du altså?

Ellers trekker du frem flere sider her ved meg som du ikke har noen grunnlag for å spy ut. Takk for en udugelig personlighetsanalyse. Jeg har flere venninner som både er sosiale og introverte, selv er jeg sosial og har derfor møtt både det ene og det andre når det gjelder dette. Det du kritiserer meg for står jeg fullt for.

Anonymous poster hash: aea57...7d9

Du går jo ikke av veien for å analysere og mistro de i tråden som har skrevet at de er introverte og trenger alenetid? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går jo ikke av veien for å analysere og mistro de i tråden som har skrevet at de er introverte og trenger alenetid? :klo:

For det første skrev jeg "introvert" med hermetegn og har flere ganger nevnt at jeg har venner som er introverte. Det jeg sa var at flere "introverte" bruker det som unnskyldning til å være dårlige og kjipe venninner. Jeg står for det jeg sier, jeg tror neppe jeg er den eneste som har opplevd akkurat dette. Om noen vil henge seg opp i at noen skaper negativitet rundt introverte så kan de gjerne ta litt mer tak i sin egen gruppe og analysere den litt på godt og vondt.

Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er dårlig på å ta kontakt, og er også klar over det. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker å tilbringe tid med mine venner, men mer fordi jeg er en introvert person som trenger og ønsker mye tid for meg selv. Så hvis jeg da f.eks har vært sosial med en eller to venner ene uka, så ønsker jeg noen dager fri. For meg er det å treffe en annen person en gang i uka nok, så dagene og ukene går uten at jeg har spesielt behov for å være mer sosial enn jeg er når mine venner tar kontakt med meg.

Det går selvsagt ikke bare en vei, og jeg er klar over at jeg også må ta initiativ - og det gjør jeg også. Men det går ikke nok tid mellom hver gang jeg er sosial til at jeg får et stort behov for å være sosial, dermed går det litt glemmeboken.

Du høres ut som en introvert person, men en god venn.

Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ja for min del. Arbeid og hus og unger tar sin tid. Merker at kontakten til venner begrenser seg, men vi har jevnlig kontakt på tlf. Prøver å møtes innimellom, og da er kontakten der med en gang. Tror de fleste i dag har nok med seg og sine familier, men det er selvfølgelig alltid hyggelig å ta seg en liten tur innom å ta en kaffe eller få besøk. Det er bare det at når kvelden har senket seg og unger er i seng, er det deilig å flate ut på sofaen med sin kjære.Tror ekte venner forstår dette, og ikke tar seg nær av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skrev jeg "introvert" med hermetegn og har flere ganger nevnt at jeg har venner som er introverte. Det jeg sa var at flere "introverte" bruker det som unnskyldning til å være dårlige og kjipe venninner. Jeg står for det jeg sier, jeg tror neppe jeg er den eneste som har opplevd akkurat dette. Om noen vil henge seg opp i at noen skaper negativitet rundt introverte så kan de gjerne ta litt mer tak i sin egen gruppe og analysere den litt på godt og vondt.

Anonymous poster hash: 69eb4...6e9

Så:

"ekstroverte" er oppmerksomhetsyke, "ekstroverte" mennesker er lite selvstendige, de "ekstroverte og sosiale" MÅ ha folk rundt seg hele tiden, "ekstroverte" trenger å bli underholdt konstant, "ekstroverte" mener andre mennesker skal tilpasse seg de så de ikke blir ensomme, "ekstroverte" som tvinger sin ensomhet på andre er egoister, "ekstroverte" sitt problem er at de ikke er født som siamesisk tvilling

For bare en setter et ord i hermetegn så kan en si det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så:

"ekstroverte" er oppmerksomhetsyke, "ekstroverte" mennesker er lite selvstendige, de "ekstroverte og sosiale" MÅ ha folk rundt seg hele tiden, "ekstroverte" trenger å bli underholdt konstant, "ekstroverte" mener andre mennesker skal tilpasse seg de så de ikke blir ensomme, "ekstroverte" som tvinger sin ensomhet på andre er egoister, "ekstroverte" sitt problem er at de ikke er født som siamesisk tvilling

For bare en setter et ord i hermetegn så kan en si det meste.

Du kaller deg introvert, men du evner ikke å skille de som sier at de er introverte i denne tråden og de som sier at de aldri aldri har TID. Heller ikke de som avlyser avtaler i hytt og pine og skylder på at de er introverte! Leser du ingen her i tråden som sitter på sin høye hest og sier "Sånn vil jeg ha det - sånn får jeg det også - hvis ikke kan jeg bare drite i vennene mine"?

Du henger deg fullstendig opp i at introvert ble nevnt, men jeg forsto innlegget du sikter til helt fullstendig i sin helhet i denne tråden. Jeg er både introvert og ekstrovert, jeg har også en veldig travel hverdag og tiden strekker ikke alltid til. Men jeg er ikke så selvsentrert at jeg driter i behovene til de gode vennene mine som har det på en annen måte enn meg. Den som ønsker en forandring, er den som som regel har minst makt. Enkelte mennesker driter i det. Bare så du er klar over det.

Anonymous poster hash: 3b2a3...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...