Gå til innhold

Konvertere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi mistet nesten sønnen vår da han ble født, og vi ga han navnet Mikael som betyr den som er som Gud. Vi visste ikke hva det betydde før etter vi endelig kom hjem fra sykehuset etter en lang kamp. Han skulle egentlig ikke overlevd og jeg er overbevist om at det var en gudommelig innblanding. Etter å ha vært i sac le cuer en kirke i Paris og tent lys foran St. Michael var jeg overbevist at dette er religionen jeg ønsker å konvertere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da var jeg på min første katolske messe på sønd. Det var litt skummelt og veldig fint. Litt skummlet siden jeg ikke kjente til de forskjellige ritualene, men veldig fint med koret som sang. Jeg så dere skrev at hvis man ikke var katolikk, så hadde man helle ikke lov til å ta imot nattverd. Men siden alle, og da mener jeg alle tok i mot jesu legme, så fikk jeg meg ikke til å sitte der å se ut i luften. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Mener du at du gikk opp og mottok nattverden vel vitende om at du som ikke Katolikk skal la være ? Det synes jeg er respektløst rett og slett. Man kan gå opp og motta en velsignelse, men ikke nattverd. Synes ikke noe om dette jeg personlig og mener det er mangel på respekt rett og slett. Følger du flokken som en sau ? Unnskyld, men jeg ble litt provosert her jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweetypie
Tror du Gud bryr seg om papirene er i orden? Så lenge nattverden er mottatt i tro må vel det være bra?

Ja du synes vel det du - men man skal respektere de reglene en Kirke har.

Det er mangel på respekt dette.

Og forrsten du som ikke er Kristen ser jeg - du sa det selv i en annen tråd. Dere gnåler om at Kristne skal respektere dere - hvorfor gjør dere ikke det samme da ? Det lurer jeg på - blir rett og slett for dumt :forvirret:

Endret av Tweetypie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det ville aldri falt meg inn og gå til nattverd. Hvorfor skulle jeg det?

Her dreide det seg såvidt jeg forsto om en som følte en tilhørighet til katolisismen og ønsket å konvertere. Og da skjønte jeg ikke helt problemet, det blir slik jeg forstår det noe annet enn om en som ikke tror går og mottar nattverd.

Tillegg: og jeg har absolutt respekt for kristne, men det må da gå an å diskutere trosspørsmål med dere allikevel?

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var jeg på min første katolske messe på sønd. Det var litt skummelt og veldig fint. Litt skummlet siden jeg ikke kjente til de forskjellige ritualene, men veldig fint med koret som sang. Jeg så dere skrev at hvis man ikke var katolikk, så hadde man helle ikke lov til å ta imot nattverd. Men siden alle, og da mener jeg alle tok i mot jesu legme, så fikk jeg meg ikke til å sitte der å se ut i luften. hehe.

Uffda, overhodet ikke meningen å provosere. Men i gitte situasjon så virket det mer respektløst å sitte å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, overhodet ikke meningen å provosere. Men i gitte situasjon så virket det mer respektløst å sitte å se på.

Jeg tror ikke det er noen stor skade skjedd. Til neste gang vet du at du kan gå fram for å motta en velsignelse i stedet for nattverd. Du skal signalisere dette på en spesifikk måte, men jeg husker ikke detaljene, så jeg dropper å skrive det i tilfelle jeg sier feil. Det kommer sikkert innom noen med mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie

Katolikker er vant med at folk ikke går til Nattverd. Faktisk er det mange Katolikker som ikke mottar Nattverd av forskjellige årsaker. Til neste gang kan du heller gå opp og få velsignelsen. Det gjør min mann. Da legger du høyre hånd på venstre skulder når du går opp til Presten/Kommunions utdeler og da får du velsignelsen.

Jeg ble litt sinna jeg skal innrømme det, men det er mest fordi det var så bevisst. Jeg vet at andre ikke-Katolikker har gått og mottatt Nattverd, men da har de tross alt ikke vært klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet nesten sønnen vår da han ble født, og vi ga han navnet Mikael som betyr den som er som Gud. Vi visste ikke hva det betydde før etter vi endelig kom hjem fra sykehuset etter en lang kamp. Han skulle egentlig ikke overlevd og jeg er overbevist om at det var en gudommelig innblanding. Etter å ha vært i  sac le cuer en kirke i Paris og tent lys foran St. Michael var jeg overbevist at dette er religionen jeg ønsker å konvertere til.

Så godt å høre at sønnen deres overlevde! :klem:

Kirken du snakker om heter Sacre Coeur, som betyr "Hellig Hjerte" på fransk. Det er en helt fantastisk og spesielt nydelig kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på bibelskule for nokre år sidan og då besøkte me/klassen den lokale katolske menigheten, for me skulle ha preksis i et katolsk land. Eg gjekk fram til nattverd, hadde et kors i halsen så presten kunne sjå det. Men eg merka han blei irritert på meg for eg visste ikkje at dei legg oblaten direkte i munnen til den som mottar nattverd. Etterpå fekk eg vita at det ikkje gis nattverd til personlig kristne som ikkje er katolikkar. Det syns eg var leit. Trudde hjertet var det viktigaste. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på bibelskule for nokre år sidan og då besøkte me/klassen den lokale katolske menigheten, for me skulle ha preksis i et katolsk land. Eg gjekk fram til nattverd, hadde et kors i halsen så presten kunne sjå det. Men eg merka han blei irritert på meg for eg visste ikkje at dei legg oblaten direkte i munnen til den som mottar nattverd. Etterpå fekk eg vita at det ikkje gis nattverd til personlig kristne som ikkje er katolikkar. Det syns eg var leit. Trudde hjertet var det viktigaste. :tristbla:

Det jeg merket meg når det gjelder oblaten var at de fleste med asiatisk opprinnelse fikk den lagt på tungen, mens "de andre" tok den i hånden å la den på tungen selv. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Katolikker er vant med at folk ikke går til Nattverd. Faktisk er det mange Katolikker som ikke mottar Nattverd av forskjellige årsaker.

Hva slags årsaker da? *nysgjerrig*

Jeg syns nattverd er et utrolig spennende og spesielt rituale, og mener ikke å si noe galt om det eller katolisismen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tweetypie
Hva slags årsaker da? *nysgjerrig*

Jeg syns nattverd er et utrolig spennende og spesielt rituale, og mener ikke å si noe galt om det eller katolisismen ellers.

Skilsmisse er vel en av de mest kjente årsakene til at noen ikke kan motta Nattverd. Det er fordi at det er skjedd et brudd på et Sakrament.

Den Katolske Kirken har 7 Sakramenter

Dåpen

Fermingen

Kommunion

Ekteskap

Prestevielse

Liturgien

Skriftemålet

Protestantene og den Luterske Kirken tror jeg har 3 Sakramenter - dermed er 4 tatt bort og dette er hovedårsaker som gjør at noen som tilhører et annet Kirkesamfunn ikke kan motta kommunion i en Katolsk Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweetypie
Det jeg merket meg når det gjelder oblaten var at de fleste med asiatisk opprinnelse fikk den lagt på tungen, mens "de andre" tok den i hånden å la den på tungen selv. Hvorfor vet jeg ikke.

Det er ingen spesiell gruppe som mottar på tungen. Jeg gjør begge deler faktisk. Beror på om jeg har hendene ledige eller om jeg har et barn i armene. Grunnet til at noen får det i hånden er nok mest av hygienske grunner - noen foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si at jeg ble ganske overrasket når jeg leste her at du hadde tatt i mot nattverden/kommunionen når du viste at det var galt. Det handler om selvkontroll. Jeg forstår at du har lyst til å være katolikk, men da må du også akseptere kirkens lære på dette punktet. se forøvrig

http://www.katolsk.no/okb/Oslo/Olav/kommunion.htm

og

http://www.katolsk.no/artikler/ikke_kat.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene da. Det var da maken til reaksjoner. Som sagt for meg i den gitte situasjonen ville det være mer respektløst å ikke ta imot. Men vet da alt dette til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...