Gå til innhold

Hvordan sette opp en bra kostplan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få inn rutiner i spisingen min, da dagene mine er veldig ulike og det ikke er noen tidspunkt det er naturlig å spise. Det eneste som er fast, er tidspunktet jeg spiser middag, kl 20. Jeg vil gjerne ha inn to måltider i tillegg til middag, men usikker på om det blir for lite? Bør jeg ha tre?

 

Det er også vanskelig å vite hva jeg skal spise for å få i meg riktig næringsstoffer. Når jeg ser på forslag til måltider i lignende tråder er det veldig mye mat jeg ikke spiser, og i tillegg blir det sjelden oppgitt mengde. Jeg sliter med sult- og metthetsfølelse og klarer ikke å vite hva som er en normal porsjon. 

 

Jeg ønsker å sette opp en kostplan bestående av mat jeg liker, der jeg likevel spiser sunt, får i meg nok næringsstoffer og blir mett. Hvem kan hjelpe meg med dette? Lege? Ernæringsfysiolog? 

 

Jeg leser lite på nettet om slikt, da det meste jeg kommer over er folk som følger en eller annen diett eller kosthold med strenge regler. 



Anonymous poster hash: 45cef...ed1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva liker du da? Mange her inne kan kanskje hjelpe deg. Jeg har laget min egen matplan, jeg har ingen strenge regler, men følger lystprinsippet.

Antallet måltider pr dag er i og for seg ikke viktig, men du bør spise så ofte at du får i deg det du trenger.

For å sette opp en kostplan trenger vi noen vitale data - kjønn, alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå, og vil du opp, ned eller holde vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost - Lunch - Middag - Kvelds.

 

Minimum.

 

Kutt ut brus og sukker. Drop potetene, risen og pasta og heller erstatt med grove varianter og mere grønnsaker og spis ren og sunn mat. Er ikke så vanskelig :)

 

Sett deg opp en ukesplan der du bestemmer deg på forhånd hva du skal spise på de dagene.

 

Kan godt unne deg noe godt en dag, men trenger ikke og drikke 5L cola og spise 2kg smågodt fra europris.

 

Lykke til, og husk at dette ikke kommer magiskt av seg selv. Sett deg inn i matvarene og hva som er usunt.

 

RED: viss du vill gå ned i vekt^

Endret av Tryingmybest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du da? Mange her inne kan kanskje hjelpe deg. Jeg har laget min egen matplan, jeg har ingen strenge regler, men følger lystprinsippet.

Antallet måltider pr dag er i og for seg ikke viktig, men du bør spise så ofte at du får i deg det du trenger.

For å sette opp en kostplan trenger vi noen vitale data - kjønn, alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå, og vil du opp, ned eller holde vekta?

 

 

Jeg vet ikke helt om jeg tør å stole på råd jeg får på nettet, det er jo så mange rundt om kring som mener veldig mye om kosthold som ikke nødvendigvis er ideelt for alle. Derfor jeg spør om jeg kanskje bør snakke med en lege eller en ernæringsfysiolog om dette, men tror ikke egentlig at legen min prioriterer å bruke tid på slikt.

 

Det største problemet er egentlig å finne ut hvor mye jeg skal spise. Det er veldig vanskelig for meg å vite hva som er en normal porsjon, og kroppen min kan bli stappmett den ene dagen av akkurat den samme maten som jeg ikke blir mett av i det hele tatt dagen etter. 

 

Jeg ønsker egentlig bare å få inn gode rutiner i forhold til måltider, slik at kroppen min begynner å fungere normalt igjen med tanke på sult/tørstfølelse. Jeg kan også glemme å spise dersom jeg er opptatt med ting.

 

Frokost - Lunch - Middag - Kvelds.

 

Minimum.

 

Blir det ikke litt sent å spise kvelds når jeg spiser middag kl 20?

 

Anonymous poster hash: 45cef...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg personlig spist middag i 16-17 tiden og tatt et kveldsmåltid i 20-21 tiden heller

 

Nei, det blir helt feil for meg. Da spiser jeg heller et måltid tilsvarende kvelds tidligere på dagen :)

Anonymous poster hash: 45cef...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter også med å vite hvor MYE jeg skal spise. Hva er normal porsjon?

Er to brødskiver oppskjært fra butikken mye eller lite til frokost, lunsj og kvelds?

Og hva er normal middagsporsjon ift f.eks poteter, grønnsaker og kyllingfilet?

I forhold til vektnedgang, er det mye å spise dette f.eks på en dag?

 



Anonymous poster hash: 36732...083
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg sliter også med å vite hvor MYE jeg skal spise. Hva er normal porsjon?

Er to brødskiver oppskjært fra butikken mye eller lite til frokost, lunsj og kvelds?

Og hva er normal middagsporsjon ift f.eks poteter, grønnsaker og kyllingfilet?

I forhold til vektnedgang, er det mye å spise dette f.eks på en dag?

 

Anonymous poster hash: 36732...083

 

 

Ja, dette lurer jeg også på! Jeg kan ikke bare lytte til kroppen, for jeg kan kjenne ingen sultfølelse før jeg spiser, men når jeg har spist opp er jeg kjempesulten (selv om jeg har spist en stor porsjon).

Anonymous poster hash: 45cef...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg sliter også med å vite hvor MYE jeg skal spise. Hva er normal porsjon?

Er to brødskiver oppskjært fra butikken mye eller lite til frokost, lunsj og kvelds?

Og hva er normal middagsporsjon ift f.eks poteter, grønnsaker og kyllingfilet?

I forhold til vektnedgang, er det mye å spise dette f.eks på en dag?

 

Anonymous poster hash: 36732...083

 

 

Porsjonsberegningene jeg bruker er i alle fall 100g ferdig tilberedt tilbehør som ris, pasta og potet, og 100-150g kjøtt/fisk/fugl. Grønnsaker spiser jeg så mye jeg vil av :)

2 brødskiver til frokost er nok det som blir ansett som normalt, men jeg spiser oftest 3 fordi jeg er skrubbsulten på morgenen, haha.

Og det er ikke for mye å spise det du nevner på en dag! Kjapt regna tror jeg det er akkurat passe, egentlig. Men sett deg litt inn i kalorier! Grete Roede har en god formel for å regne ut kaloribehov (du trekker 500 - 800 kcal fra ditt daglige energiforbruk, men du skal aldri spise mindre enn hvilestoffskiftet). Det lønner seg også å begynne på relativt høy kalorimengde, for da er det lettere å justere ned om du stagnerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsjonsberegningene jeg bruker er i alle fall 100g ferdig tilberedt tilbehør som ris, pasta og potet, og 100-150g kjøtt/fisk/fugl. Grønnsaker spiser jeg så mye jeg vil av :)

2 brødskiver til frokost er nok det som blir ansett som normalt, men jeg spiser oftest 3 fordi jeg er skrubbsulten på morgenen, haha.

Og det er ikke for mye å spise det du nevner på en dag! Kjapt regna tror jeg det er akkurat passe, egentlig. Men sett deg litt inn i kalorier! Grete Roede har en god formel for å regne ut kaloribehov (du trekker 500 - 800 kcal fra ditt daglige energiforbruk, men du skal aldri spise mindre enn hvilestoffskiftet). Det lønner seg også å begynne på relativt høy kalorimengde, for da er det lettere å justere ned om du stagnerer.

Det er ganske lite for en person som ikke skal ned i vekt. Jeg går ned i vekt og spiser 150-200 g kjøtt eller fisk og 150 g tilbehør + grønnsaker og salat.

TS, du kan lese deg frem til ganske mye. Du har rett i at man finner mye rart på nett. Folk kommer aldri til å bli enige om hva som er best. Helsedirektoratets kostholdsråd finner du her:

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Når det gjelder porsjonsstørrelser, så kan det være lurt å tegne kalorier en periode for å få inntrykk av hva ting inneholder. Det er ikke så viktig hvordan måltidsrytmen er, så lenge du får i deg det du skal i løpet av dagen. Prøv å spre det litt utover dagen og tilpass din hverdag.

Dette ble vel råd du egentlig ikke spurte om. Men du kan få mye forskjellig fra ulike ernæringsfysiologer også. Hvis du ikke skal kaste deg på en trenddiett, så er vel statens råd ganske standard. :)

Anonymous poster hash: b71bf...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lite for en person som ikke skal ned i vekt. Jeg går ned i vekt og spiser 150-200 g kjøtt eller fisk og 150 g tilbehør + grønnsaker og salat.

Anonymous poster hash: b71bf...35c

 

Med tanke på at posten jeg svarte på spurte om matmengde i forbindelse med vektnedgang, regner jeg med at det er en person skal skal ned i vekt ;) Derav tipsene jeg ga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...