Gå til innhold

Hvor kan jeg levere bortkomne dyr?


Belit

Anbefalte innlegg

Det sitter en enslig forskremt hamster eller marsvin på verandaen min og har vært der i timesvis. Antageligvis har det stukket av fra et eller annet hjerteknust barn.

Jeg er null interessert i dyrehold og vil virkelig ikke ta det inn eller ta ansvaret for dyret selv, men hvor kan jeg gjøre av det? Jeg vil jo ikke dyr noe vondt for det om jeg ikke vil ha noe selv, så jeg kan vel ikke godt bare la det seile sin egen sjø? Dyrebutikken i nærheten sa de ikke kan ta inn dyr som har vært ute pga smittefare og krav fra mattilsynet. På hjemmesidene til Dyrebeskyttelsen fremgår det rimelig klart at de ikke kan ta imot alle dyr som folk ikke vil ha. Politiet har da vitterlig andre ting å drive med enn å passe hamstere på ville veier.

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi har vel egentlig ikke noe offentlig dyrevern her i landet. Hvis du kontakter mattilsynet som er ansvarlig for dyrevern vil de hjelpe deg å avlive dyret. Du kan også levere det inn til veterinær så er de pliktig å avlive på forsvarlig måte når dyret er hjemløst.

Organisasjonenr som dyrebeskyttelsen som drives på frivillig basis har altfor mye å drive med, særlig pga alle de hjemløse kattene i dette landet. Det er umulig for dem å hjelpe alle dyra som trenger hjelp

Så for å forhindre avliving av friske dyr må de som finner dyret ta det inn, og annonsere på egen hånd etter en ny eier.

Desverre er situasjonen slik her i landet :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, politiet tar jo vare på hunder som løper ville, men om det gjelder hamster vet jeg ikke. Hva med å spørre en nabo? Det hører nok mest sannsynlig til i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten bør du likevel kontakte dyrebeskyttelsen, for selv om de ikke har kapasitet til større dyr som hunder og katter, så krever hamster og marsvin mye mindre plass! Det skader ikke å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å få tak i dyret - er det et marsvin funker nok mat godt. Salat eller noe i den duren - eller løvetannblader. Ring så dyrebeskyttelsen og forklar situasjonen. De har helt sikkert et sted å gjøre av dyret...

Av ren nysgjerrighet - hvor stort er dyret? Hamstre er på musestørrelse og marsvin en god del større..

Endret av Ithaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pliktig etter norsk lov (Dyrevernloven §6) å ta hånd om dyret. Da enten ved å gi beskjed til eier(spore opp eier ved plaketer/etterlysning) eller gi beskjed til Mattilsyn/Politi eller prøve å få dyret omplassert via Dyrebeskyttelsen eller med egne anonnser.

Ta vare på dyret så lenge!

Bilde av marsvin: http://www.gulerodderne.dk/marsvin_index.php

Bilde av hamstere: http://home.no.net/ninan88/nhk/fargekart.php

Det er ikke noe offentlig dyrevern her i landet(Mattilsynet har vel et slags ansvar, men fungerer ikke i praksis), så derfor må enkeltmennesker - som deg - vise litt ansvar og hjertevarme ved å ta hånd om de stakkars bortkomne.

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først det var en kjælerotte ( i hvilket fall mannen min ville jeg skulle ta det av dage fortere enn svint...), men fikk en annen til å se på det som sa det nok var et marsvin.

Det lagde seg til et slags rede ute ved verandaen selv og jeg skar opp en gulrot i biter og la ut ved åpningen igår kveld. Jeg fikk ikke gjort noe med det da. Idag har jeg ikke sett snurten av det. Jaja, jeg får ringe Dyrebeskyttelsen og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde først det var en kjælerotte ( i hvilket fall mannen min ville jeg skulle ta det av dage fortere enn svint...), men fikk en annen til å se på det som sa det nok var et marsvin.

Det lagde seg til et slags rede ute ved verandaen selv og jeg skar opp en gulrot i biter og la ut ved åpningen igår kveld. Jeg fikk ikke gjort noe med det da. Idag har jeg ikke sett snurten av det. Jaja, jeg får ringe Dyrebeskyttelsen og høre.

Ring dyrebeskyttelsen, så har de forhåpentligvis et forslag til hva du kan gjøre ihvertfall. Du trenger forøvrig ikke å skjære opp gulroten i biter, marsvinet greier fint å gnage av en hel. Hvis du har salat spiser de gjerne det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har saken på et vis løst seg: den utrolig imøtekommende damen som hadde ansvaret for burdyr i Dyrebeskyttelsen kjørte rett og slett ut hit for å se på saken. Dyret er visst ei hetterotte likevel, ettersom det hadde hale. Åkkesom har jeg ikke sett snurten av det i hele dag, men hvis det dukker opp har den greie damen lovt å komme og hente det med en gang og gitt meg noen tips for hvordan jeg kan fange det. For en imponerende idealisme!

Forøvrig takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du kontaktet Dyrebeskyttelsen!! Hetterotter er forresten fantastiske dyr, de er intelligente, sosiale, lekne og sosiale! HÅper den ikke fryser ute? Regner med du fikk instruksjoner fra hun du snakket med ang mat osv? De skal ha tilgang til vann( i en skål).

De kan spise( i følge http://awas.nvg.org/faq/index.html):

Friske grønnsaker, frukt, små kjøttbiter (uten for mye salt), fisk, egg, pasta, ris… kort sagt det samme som vi selv spiser. Husk å fjerne slik mat etter en tid dersom rottene ikke spiser opp alt, det kan lett bli bedervet, og selv den tøffeste rottemage kan få diaré. Tørt brød er godt for å holde tennene fine og sterke, rottetenner vokser hele livet og må slipes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...