Gå til innhold

katt i lillestrøm


Adonia

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om det er noen her som har katt og bor i lillestrøm. vi har kjøpt en leilighet i lillestrøm, og der er det lov til å ha katt. vi bor i 1 etage så det blir ikke noe problem med å slippe han ut og inn. jeg har hele tiden tenkt å ha han med meg, men det er flere som sier det er dumt å ta han med. at han ikke kommer til å trives og at det er farlig. vi bor nå på et boligfelt.

hva tror dere? hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det er dumt å ta han med kan jeg ikke skjønne, ingenting er vel bedre enn å ta ham med og ikke omplassere han fordi man skal flytte?. Katten finner seg etterhvert til rette i sine nye omgivelser, men det er viktig å holde han inne en 3-4 uker før han får begynne å gå ut på det nye stedet. Katter kan godt finne på å søke hjem til det gamle stedet og den ikke føler tilhørighet til sitt nye hjem, derfor bør den holdes inne i noen uker. I begynnelsen bør du også være med katten ut på små turer.

Så lenge det er et rolig strøk litt unnna trafikk så er det ikke noe problem å slippe han ut, men om hovedveien er rett ved huset så ville jeg virkelig vurdert om han bør få være inne.

Det går kjempefint å ta pusen med seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på hvor i Lillestrøm du bor jeg, tror nok jeg ville vært litt skeptisk om det hadde vært rett ved en trafikert gate. Men katter er veldig tilvenningsdyktige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke greie på katter, men hvor i Lillestrøm er mitt spørsmål også? I de stille boligområdene i utkanten er det vel ikke noe problem, men i de nye leilighetene i sentrum og vest for jernbanen ville jeg ikke ha sluppet ut katten min!

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke jeg ville sluppet ut pus midt i sentrum. Det er ganske heavy trafikk der... Og mye rare folk i helgene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leiligheten er i en av stikkveiene ved alex. kiellandsgate. har en stor gressplen forran huset, men er bare en hekk som skiller den fra kiellandsgate. men på andre siden av leiligheten er det borettslag, med mindre småveier.

er litt usikker jeg. vil så gjerne ha han med meg, men redd for at det skal gå galt- :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å tilpasse han til å i en innepus om du er i tvil om trafikken? Har du eventuelt familie/venner som vil ta seg av han for deg om du ikke ønsker å ta ham med deg, hvordan har du tenkte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på om det er noen her som har katt og bor i lillestrøm. vi har kjøpt en leilighet i lillestrøm, og der er det lov til å ha katt. vi bor i 1 etage så det blir ikke noe problem med å slippe han ut og inn. jeg har hele tiden tenkt å ha han med meg, men det er flere som sier det er dumt å ta han med. at han ikke kommer til å trives og at det er farlig. vi bor nå på et boligfelt.

hva tror dere? hvilke erfaringer har dere?

Klart du skal ta med katten din, om du vil!

Bare hold ham inne de første ukene, så går det mest sannsynlig helt uproblematisk å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tilpasse han til å i en innepus om du er i tvil om trafikken? Har du eventuelt familie/venner som vil ta seg av han for deg om du ikke ønsker å ta ham med deg, hvordan har du tenkte det?

Tilpasse en katt som er vant til å ferdes fritt ute ett liv som leilighetskatt? Det må du ikke gjøre mot katten din :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med min katt fra enebolig med stor hage og landlige omgivelser til byleilighet på bakkeplan med terrasse og utgang til hagen. Null problem for katten, han trives godt. Her er det også en større hovedvei og jernbane et steinkast unna, men jeg velger å ikke bekymre meg for det. Katten velger helst hager etc til å leke og jakte i!

Min største bekymring er faktisk at han skal bli innelåst i en garasje eller kjeller, og det kan jo skje hvorsomhelst egentlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at han skal bli innepus er uaktuelt, for han elsker å være ute.

moren til kjæresten min virket interessert i å ta seg av han (men hun bor i rælingen så det blir ikke så veldig mye bedre angående trafikken) og vi har også andre å spørre.

jeg er egentlig instilt på å ta han med, mens kjæresten min mener vi burde gi han bort. så vi har litt å diskutere. men tenker på at hvis det skulle gå skikkelig galt så ligger all skyld på meg som absolutt skulle ha han med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at han skal bli innepus er uaktuelt, for han elsker å være ute.

moren til kjæresten min virket interessert i å ta seg av han (men hun bor i rælingen så det blir ikke så veldig mye bedre angående trafikken) og vi har også andre å spørre.

jeg er egentlig instilt på å ta han med, mens kjæresten min mener vi burde gi han bort. så vi har litt å diskutere. men tenker på at hvis det skulle gå skikkelig galt så ligger all skyld på meg som absolutt skulle ha han med meg.

Ok, HVORFOR skulle du ikke kunne ta katten med? Den har jo fortsatt utemuligheter? Om han flytter med deg eller til noen helt fremmede må da være like "ille"?

Jeg hadde tatt katten med uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det verste nabolaget å ha en katt i det da. Jeg tror nok jeg ville ha tatt den med.

En katt kan jo bli påkjørt overalt der det er biler, trenger bare èn bil for at det skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med pus er mitt råd. Det kan skje ting med han hvor som helst. Jeg bodde på landet, langt fra alt og alle. Likevel døde han bare seks mnd gammel... Man kan aldri vite hva som skjer, du vil vel helst ha pus hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, etter å ha fått såpass støtte her tror jeg virkelig jeg skal ta han med. er jo i utgangspunktet min katt, så jeg får siste ordet. får bare håpe han har vett nok til å holde seg unna veien da...

han er jo en helt herlig pus, og jeg kan trenge litt selskap hvis kjæresten min må i militæret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med pus er mitt råd. Det kan skje ting med han hvor som helst. Jeg bodde på landet, langt fra alt og alle. Likevel døde han bare seks mnd gammel... Man kan aldri vite hva som skjer, du vil vel helst ha pus hos deg?

Litt OT, men det er jo ikke så rart at en katt på 6 mnd stryker med hvis du slapp den ut på egen hånd. Man skal holde katter inne til de er 7-8 mnd, dvs etter de er kastrert. De er jo fortsatt små babyer når de er så små som 6 mnd.

Til TS: jeg ville tatt med katten til det nye stedet. Det er en belasting for katten å bli omplassert til nye mennesker, det beste er at den får fortsette å bo sammen med deg som du kjenner. Men du må holde katten inne i minst en måned etter dere har flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt OT, men det er jo ikke så rart at en katt på 6 mnd stryker med hvis du slapp den ut på egen hånd. Man skal holde katter inne til de er 7-8 mnd, dvs etter de er kastrert. De er jo fortsatt små babyer når de er så små som 6 mnd.

jeg lurer veldig på hvor det der kommer fra, har alltid sluppet ut ungene under tilsyn fra de er ca 10 uker og har aldri hatt problemer med dette.

ingen jeg kjenner med katt (og det er en del) har heller hatt trøbbel med dette.

linker til hvor dette fremkommer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer veldig på hvor det der kommer fra, har alltid sluppet ut ungene under tilsyn fra de er ca 10 uker og har aldri hatt problemer med dette.

ingen jeg kjenner med katt (og det er en del) har heller hatt trøbbel med dette.

linker til hvor dette fremkommer ?

Det er sant som gjest sier, da.

Foreningen for omplassering av dyr a.k.a fod sier akkurat det samme. Navigeringssystemet er ikke ferdig før den blir 8-9mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger er heller også svært nysgjerrige og da ikke så forsiktige av seg når de ferdes ute alene, så det er også en grunn for at kattunger ikke bør slippes ut i alt for ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som gjest sier, da.

Foreningen for omplassering av dyr a.k.a fod sier akkurat det samme. Navigeringssystemet er ikke ferdig før den blir 8-9mnd..

at navigeringssystemet ikke er ferdig er nå en ting men det er ikke noe galt i å slippe ut katten under tilsyn.

har katten tillit til deg så søker den til deg hvis det skjer noe skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...