Gå til innhold

LØSHUND


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ble bitt i leggen av en hund. Den hadde sneket seg ut. det var en sånn moppetype. jeg fikk ristet den løs, men den fløy på meg en gang til.

Eieren ble jo sjokkert selvsagt. Antagelg likte den ikke meg. De andre naboene sier Å....den som er så snill. Dette var mange småbarnsnødre....

Så skjer det i etannet nabolag at en shæfer fikk sneket seg ut via garagen. ca 8 mnd. naboen ringer politi med en gang. den gjorde ingenting, bare tuslet omkring.

Så pass dere for småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elastica

Jeg har en liten teori om småhunder. Selvfølgelig uten hold, fordi den kun baserer seg på egne erfaringer. :ler:

Vel, jeg tror at det er mange småhunder som lever sitt hundeliv i den tro at de er på toppen av hierarkistigen. Dette fordi småhundeiere ikke i like stor grad som storhundeiere trenger å drive streng lederskapsmarkering overfor hunden sin. Da tror etterhvert den lille hunden at den ruler, og har tilsvarende usjarmerende oppførsel. Ofte treffer jeg på småhunder som både gneldrer og knurrer, mens eieren smiler overbærende "han tror han er sjefen". Det er ikke søtt. Det er rett og slett farlig.

Store hunder får sjeldnere lov til å holde på slik. Det nytter ikke med en schefer som knurrer og gneldrer. Jeg tror eiere av store hunder oftere ser nødvendigheten av å være utrolig bevisst lederskapet, fordi det ville være direkte farlig dersom en slik hund plutselig klatret seg til topps.

Bare en liten observasjon jeg har gjort meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Hvor liten var den da?

Dvs kjefen, har ikke alltid med størrelsen å gjøre slik man ofte tror.

Hadde bitet et tonn muskelkraft bak seg eller bare en halv kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også Elasticas teori.

Har møtt så mange ufordragelige, uoppdratte småhunder med eiere som ser bedårende på sine søte små mens de snerrer, pisser på andres eiendeler osv.

Føler meg mye tryggere på ordentlige hunder (dvs de med litt størrelse på).

Sorry engasjerte miniatyr-hudeeiere. Jeg vet mange små hunder også har oppdragelse, men jeg tror veldig mange mennesker kjøper små hunder til kosehunder/baby.

Endret av Ut i det fri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Baremeg_*
Jeg ble bitt i leggen av en hund. Den hadde sneket seg ut. det var en sånn moppetype. jeg fikk ristet den løs, men den fløy på meg en gang til.

Eieren ble jo sjokkert selvsagt. Antagelg likte den ikke meg. De andre naboene sier Å....den som er så snill. Dette var mange småbarnsnødre....

Så skjer det i etannet nabolag at en shæfer fikk sneket seg ut via garagen. ca 8 mnd. naboen ringer politi med en gang. den gjorde ingenting, bare tuslet omkring.

Så pass dere for småhunder.

Personlig synes jeg det er mye mer skummelt med en løs shcæfer enn med en løs "moppetype", gåt ut i fra at du mener en mops?

Jeg forstår godt at folk blir nervøse og ringer politiet da, særlig hvis det er en hund de ikke kjenner... Store hunder kan jo gjøre vesentlig større skade enn småhunder vil jeg tro.

Har selv en mops, og har aldri opplevd at hun har vært aggresiv, og har heller aldri møtt andre aggresive mopser. De er jo kjent for sitt gode humør :) Sikker på at den ikke bare leke litt med deg? Eller kanskje du skremte den?

Men uansett, ingen hunder bør gå løse, selv ikke når eieren er i nærheten, derfor vi har båndtvang.

Her får du en trøste klem, siden du ble angrepet av den skumle "moppetypen" :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har så forskjellige oppfatninger. jeg har aldri opplevd at jeg eller bikkja har blitt angrepet av en liten hund, men har ved to anledninger måttet berge bikkja unna store hunder.

Jeg er dog enig i at små hunder ikke like ofte får den oppdragelsen de behøver, men jeg foretrekker likevel små hunder som gneldrer enn store hunder som flyr på meg eller bikkja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her, syntes jeg elastica sin teori var god. Har selv sett dette mange ganger og det er jo litt idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Baremeg_*
Jeg har en liten teori om småhunder. Selvfølgelig uten hold, fordi den kun baserer seg på egne erfaringer. :ler:

Vel, jeg tror at det er mange småhunder som lever sitt hundeliv i den tro at de er på toppen av hierarkistigen. Dette fordi småhundeiere ikke i like stor grad som storhundeiere trenger å drive streng lederskapsmarkering overfor hunden sin. Da tror etterhvert den lille hunden at den ruler, og har tilsvarende usjarmerende oppførsel. Ofte treffer jeg på småhunder som både gneldrer og knurrer, mens eieren smiler overbærende "han tror han er sjefen". Det er ikke søtt. Det er rett og slett farlig.

Store hunder får sjeldnere lov til å holde på slik. Det nytter ikke med en schefer som knurrer og gneldrer. Jeg tror eiere av store hunder oftere ser nødvendigheten av å være utrolig bevisst lederskapet, fordi det ville være direkte farlig dersom en slik hund plutselig klatret seg til topps.

Bare en liten observasjon jeg har gjort meg.

Det finnes da også utallige eksempler på uoppdragne store hunder, og da særlig rottweilere og schæfere, som ofte blir kjøp av feile folk...også kalt SLAUR.

Folk som kjøpe store hunder fordi de ser skummel og farlig ut.

Og store blandingshunder som snuser alle i skrittet og som angriper katter, og som SLAURETE foreldre lar sine 12-år gamle barn gå tur med fordi de ikke gidder selv....

Synes det er mye verre enn at gamle fru Hansen sin chihuahua gneldrer litt ekstra når jeg går forbi, men det er kanskje bare meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er "streng lederskapsmarkering" fullstendig unødvendig så lenge man dresserer hunden, og her kan vel mange som bruker klikker og positiv forsterkning vise til vel så gode resultater som de som praktiserer gamlemetoden med lederskapsmarkering mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

De som driver og avler på mini-hunder, bør være bevisste på å informere om at det er en HUND og ikke et kosedyr/leketøy...

Driver ikke med avl selv, men gjorde jeg det, uansett rase el. størrelse, ville jeg ikke solgt til hvem som helst. Dvs ville nesten avhørt de om hva de vet om dressur, og hundehold generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Forøvrig er "streng lederskapsmarkering" fullstendig unødvendig så lenge man dresserer hunden, og her kan vel mange som bruker klikker og positiv forsterkning vise til vel så gode resultater som de som praktiserer gamlemetoden med lederskapsmarkering mm.

Det viktigste er at man sørger for å markere og stadfeste lederskap. Jeg har to hunder, en boxer og en pointer, og har erfart at de må håndteres på to helt ulike måter. Hunder er også forskjellige, og noen er faktisk litt hardere i hodet enn andre. Vi driver med klikk-trening - og det funker veldig bra. Dog er den ene mer lettlært enn den andre. Men lederskapet må markeres enten man driver med positiv forsterkning eller den såkalte gamlemetoden, som du skriver. Eller misforstod jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Det er ingen tvil om at det er verre med en løs og uoppdragen stor hund enn en løs og uoppdragen liten hund, bare så det er sagt.

Imidlertid syns jeg at jeg har sett at de små oftere er gneldrete enn de store - det var det denne litt tullete teorien min bygget på. Ingen kritikk av små hunder og deres eiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Baremeg_*
Det er ingen tvil om at det er verre med en løs og uoppdragen stor hund enn en løs og uoppdragen liten hund, bare så det er sagt.

Imidlertid syns jeg at jeg har sett at de små oftere er gneldrete enn de store - det var det denne litt tullete teorien min bygget på. Ingen kritikk av små hunder og deres eiere.

Men jeg tror kanskje at små hunder har det mer i kjeften...dvs. at de kanskje bjeffer høyt, men egentlig ikke er så tøffe. Det er ihvertfall min erfaring med min lille mops. Hvis den bjeffer på folk så står hun som oftes helt stille, den prøver ikke å komme bort til dem for å angripe, det er vel heller det at hun vil hilse på de. Og det skjer ofte at hun bakker unna hvis folk kommer mot henne.

Hun tror hun er veldig tøff, men er egentlig en liten pyse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det viktigste er at man sørger for å markere og stadfeste lederskap. Jeg har to hunder, en boxer og en pointer, og har erfart at de må håndteres på to helt ulike måter. Hunder er også forskjellige, og noen er faktisk litt hardere i hodet enn andre. Vi driver med klikk-trening - og det funker veldig bra. Dog er den ene mer lettlært enn den andre. Men lederskapet må markeres enten man driver med positiv forsterkning eller den såkalte gamlemetoden, som du skriver. Eller misforstod jeg?

Er veldig enig i dette! En trenger slett ikke bli voldelig for å markere lederskapet, men være konsekvent og bestemt. Hunder er flokkdyr og trenger sterke ledere. En hund vil stole på en god leder, og den vil stole på at lederen handler ut i fra det som er best for flokken. Blir hunden usikker på hvem som har lederskapet, så vil den også opptre usikkert. Den kan fremstrå som aggressiv og vil mulig prøve å fra ta lederen sin rolle.

Da vi skaffet oss hanhund ble vi advart av flere som hadde hatt hanhund tidligere, at vi måtte være oppmerksomme på at en dag ville hunden teste oss ut og utfordre oss.

Min teori er at dette er eiere som ikke har markert sin lederrolle godt nok slik at hunden er trygg på sin egen rolle i flokken.

Vi har aldri prøvd klikk-trening, men bruker veldig mye positiv forsterkning i form av lek, skryt og/eller godbit. Dette har funger veldig bra for oss og vår hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nydelig GD og hun er svart, så derfor oppfattes hun veldig ofte som en stor og slem hund, men hun er virkelig det snilleste som fins. Mens min mor har en liten brun Cocker med laaange søte krøllete ører og stoore brune øyne, som alle syns er bare så søt, men hun er rene hekkesaksen.....Så jeg deler den oppfatningen som Elsastica kom med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...