Gå til innhold

Når kan bikkja dusje?


Gjest Eiss

Anbefalte innlegg

Dryppet dråper (underdrivelse, var veldig mye i pipetten...) i nakken til bikkja istad. Dråper mot flått. Hvor lenge må det være der før hunden kan bades? Hvor lang tid bruker det på å trekke inn i kroppen?

Endret av Eiss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i pakningsvedlegget. Tror det er minst 24 timer, kanskje lengre.

Anonymous poster hash: fe541...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter medikamentet og hva står det i pakningsvedlegget? Enkelte sånne dråper får dårligere effekt hvis hunden bader/dusjer og da bør man unngå dusjing i de ukene/månedene dråpene skal virke. Flåtthalsbånd eller tabletter kan være lurere om hunden må bade (halsbåndet kan da bare tas av ved bading).

Anonymous poster hash: 21522...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er normalt sett 48 timer fra drypp til hunden kan bade.

Ellers må man vanligvis fylle på med nye dråper ca 1 gang i mnd når man har badeglad hund. Men det merker du lett, begynner flåttplagene å sitte igjen, så er det på tide med påfyll. Om en ikke har badeglad hund så holder det vanligvis å dryppe hver 6-8 uke.

Men all slik info skal stå i pakkningsvedlegget til dråpene.

Jeg har svart ut i fra min erfaring med frontline. Om det er anderledes med expo vet jeg ikke, får også tak på tabletter bravico eller noe i den duren. Da slipper du å tenke på badeproblematikk i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det skal dryppes hver 4. uke. Exspot heter den. Bakpå står det bare om bivirkninger, og at symptomene vil forsvinne hvis hunden bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre forholdsregler:

Ettersom permetrin er toksisk for akvatiske dyr bør ikke behandlede hunder komme i kontakt med noen form for vannkilder i minst 24 timer etter behandling.

Permetrin er ekstremt giftig for katter. For å hindre at katter blir eksponert for preparatet ved et uhell må katter holdes unna behandlede hunder inntil applikasjonsstedet er tørt.

Absorpsjon: Permetrin absorberes bare i liten grad gjennom intakt hud. Absorbert virkestoff hydrolyseres raskt og skilles ut som inaktive metabolitter. Fordeling: Etter lokal administrering fordeles permetrin sammen med vehikkelet over hele huden innen 1 døgn. Den lokalvirkende effekten varer i ca. 4 uker. Full effekt oppnås innen 2-3 døgn etter applikasjon. En behandling gir repellerende (antiblodsugende) effekt i minst 2 uker og insekticid effekt i minst 1 uke mot sandfluer. Preparatet har ikke systemisk effekt.

Langvarig eller intensiv eksponering for vann bør unngås. I tilfeller med jevnlig vanneksponering, eller om hunden vaskes (sjamponeres) kan den vedvarende effekten reduseres. Behandlingen kan gjentas, men tidligst 7 dager etter siste behandling.


http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/exspot-vet-msd-animal-health-558939



Anonymous poster hash: 452c8...a88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

= hold deg unna vann mest mulig-min elsker å bade så pleier å la ham få noe runder i innsjøer før jeg tar på neste xpotladning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke ved sjøen,så de gangene vi er ved sjøen og bikkja vil bade, får han det. Jaja, da får han bare få flått da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det er jo du som bestemmer om hunden skal bade! Min er vannaporterende og svært glad i å bade - men når han har flottmiddel får han kanskje bade en gang i mnd. Og som sagt flere ganger mellom "pippettskudda".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spør du om dusjing/skylling, vasking med sjampo eller bading i ferskvann og hav?

Som du ser skal Exspot ikke trekke inn overhodet, bare ligge utenpå huden. De første 24 timene etter påføring skal hunden ikke komme i kontakt med vannkilder fordi det vil forurense vannet. Siden kan den forsåvidt bade, men jo mer den bader, jo svakere vil effekten av stoffet bli. Sjamponering vil fjerne stoffet fullstendig og skal derfor ikke gjøres med mindre hunden reagerer negativt på stoffet og det må fjernes.

Som sagt kan det være mer aktuelt med tabletter eller flåtthalsbånd hvis man har en hund som skal bade mye.



Anonymous poster hash: 452c8...a88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hunden som av en eller annen grunn bestemmer alt der i gården..så anbefaler jeg flotthalsband som tas av ved bading. Men jeg er skeptisk til slike bånd, fordi middelet som avsondres fra bånder er jo skadelig for mennesker... Trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men jeg la inn mye trening på å få ham til å godta sjø/vann. Og så fikk jeg ham til å like det. Det er en v gledene jeg har, hundemessig, å la ham bade :P men det blir ikke ofte, kanskje 2 ganger ila sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...